Jump to content

Er markedet for cabincruisere 30 fot helt dødt ?


omhI

Recommended Posts

Jeg ville kanskje også tatt en runde utvendig med oxalsyre/vannlinjerens og tatt alle rustrenninger osv. Samt kanskje fått tatt litt bedre bilder. Teppe på toalettet ser svært skittent ut, lagringsrom med batteri ser rotete og uryddig ut mtp batteriene/kablene osv. Kanskje fått med et par bilder av båten i fart, samt litt oversiktsbilder innvendig. Fjernet alt som ikke har relevans fra bildene, fått med noe pynt her og der og vipps ser inntrykket svært mye bedre ut! :)  De fleste bilder som er tatt er mye nærbilder :-) 

Link to post

Jeg tror bilder har litt å si her, dropp alt med flasset gelcoat og bunnstoff. Bildene inne der bra ut, men den tanken på gulvet foran gardin fra 90 tallet drar litt ned. Folk er blitt jålete er min erfaring.

 

Og så er det jo pris da... Koster fort 30000 og en del timer jobb å holde en slik båt i året, så om den ikke blir brukt, er det kanskje verdt å dumpe prisen for å bli kvitt den og komme seg videre? Begynner allerede å bli litt sent på året å selge

Baltic-pappa

Link to post

Jeg ville gått ned til 199’ med en gang, hvis det er viktig å selge. 1985 med Ford-motor. Dette er bokstavlig talt forrige århundredes løsninger. I verste fall må du ned mot 150’ for å skape interesse. 

 

Er enig med de som sier at det har skjedd noe dramatisk i prisbildet for 80-tallsbåter de siste årene. Solgte en Nidelv 26/1987 til 350’ i 2010. Nå selges de for under 150’. Solgte en Nidelv 28 i 2012/1987 for 330’. Da hadde prisene begynt å rase. De som blir solgt nå nærmer seg fort 200’. Mange ligger ute til langt høyere pris og blir ikke solgt. Slutter ikke å forundre meg over hvor mye mange tror sin gamle, vedlikeholdskrevende og utdaterte båt er verdt (ja, se bare på enkelte kabiner med blomstrede seter....) ?

 

Båten ser fin ut. Annonsen er blitt bra. Du må kun møte markedet på pris!

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Guest Avmønstret#

Flott båt syns jeg. Men Barracuda har jeg aldri hørt om. Nå er ikke jeg noen racer på motorbåter, men uansett. Ville kanskje lagt til "Barracuda..... bygd på..." ettellerannet. Jeg ville feks fort tro det var en Baylinergreie fra 80 tallet, og klikket kjapt forbi for ryktet deres gikk aldri tapt. 

Link to post
Bergen dørk skrev 11 minutter siden:

Jeg ville gått ned til 199’ med en gang, hvis det er viktig å selge. 1985 med Ford-motor. Dette er bokstavlig talt forrige århundredes løsninger. I verste fall må du ned mot 150’ for å skape interesse. 

 

Er enig med de som sier at det har skjedd noe dramatisk i prisbildet for 80-tallsbåter de siste årene. Solgte en Nidelv 26/1987 til 350’ i 2010. Nå selges de for under 150’. Solgte en Nidelv 28 i 2012/1987 for 330’. Da hadde prisene begynt å rase. De som blir solgt nå nærmer seg fort 200’. Mange ligger ute til langt høyere pris og blir ikke solgt. Slutter ikke å forundre meg over hvor mye mange tror sin gamle, vedlikeholdskrevende og utdaterte båt er verdt (ja, se bare på enkelte kabiner med blomstrede seter....) ?

 

Båten ser fin ut. Annonsen er blitt bra. Du må kun møte markedet på pris!

 

 

 

HEI Du kan ha rett i pris ... Nå er det ikke noe "must" for meg å selge, men blir vel ikke lettere å selge neste år ? Er markedet bedre tidligere på året (VÅR) ?   Skal flere ha bår til sommeren ? Kanskej jeg kan legge ut til 199 tusen våren 2019 ?

 

 

 

Link to post
omhI skrev 56 minutter siden:

 

 

 

HEI Du kan ha rett i pris ... Nå er det ikke noe "must" for meg å selge, men blir vel ikke lettere å selge neste år ? Er markedet bedre tidligere på året (VÅR) ?   Skal flere ha bår til sommeren ? Kanskej jeg kan legge ut til 199 tusen våren 2019 ?

 

 

 

 

Da ville jeg lagt litt «på været» nå og satt den ned til 199´ i midten av august. Noen oppfatter dette som en såkalt høstpris og en del tenker da at du setter den ned for å slippe lagringskostnader for høst/vinter. Det er noe psykologi i markedet på dette.

mvh Bergen Dørk

Link to post
omhI skrev 1 time siden:

 

 

 

HEI Du kan ha rett i pris ... Nå er det ikke noe "must" for meg å selge, men blir vel ikke lettere å selge neste år ? Er markedet bedre tidligere på året (VÅR) ?   Skal flere ha bår til sommeren ? Kanskej jeg kan legge ut til 199 tusen våren 2019 ?

 

 

 

Når du her skriver at det ikke er noe Must å selge, så passer jo dette dårlig med at du i annonsen skriver(NY PRIS SKAL SELGES BUD)

Da vil mange nok vente litt for å se hvor langt ned du går i pris.

Personlig syns jeg det er en fine båt. Men den mangler akterkabine for min del. Er nok mange familier som gjerne vil ha akterkabinen om de har barn med på tur. Men igjen, så ser den fin ut i forhold til mange andre båter som ligger ute til langt høgere pris i mye dårligere stand(med blomster å grønne/orange puter)

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Bergen dørk skrev for 3 timer siden:

Jeg ville gått ned til 199’ med en gang, hvis det er viktig å selge. 1985 med Ford-motor. Dette er bokstavlig talt forrige århundredes løsninger. I verste fall må du ned mot 150’ for å skape interesse. 

 

Er enig med de som sier at det har skjedd noe dramatisk i prisbildet for 80-tallsbåter de siste årene. Solgte en Nidelv 26/1987 til 350’ i 2010. Nå selges de for under 150’. Solgte en Nidelv 28 i 2012/1987 for 330’. Da hadde prisene begynt å rase. De som blir solgt nå nærmer seg fort 200’. Mange ligger ute til langt høyere pris og blir ikke solgt. Slutter ikke å forundre meg over hvor mye mange tror sin gamle, vedlikeholdskrevende og utdaterte båt er verdt (ja, se bare på enkelte kabiner med blomstrede seter....) ?

 

Båten ser fin ut. Annonsen er blitt bra. Du må kun møte markedet på pris!

 

Helt enig, man må se hva man har å selge og sette prisen deretter.

Hvor mange er interessert i lukket båt i den størrelsen, elendige muligheter for å slikke sol, mangler akterkabin, og vil man nyte solen underveis er man henvist til takluke og stortå-autopilot. Når båten er utdatert i linjene, og er i alderen for større og dyre påkostninger, vil jeg tro at kjøpergruppen er meget begrenset, er i sterk tvil om den finnes til 250k.   

Når selger gjør et poeng av at båten SKAL selges, har han i alle fall gjort sitt til å få alle prutemikkler som har budsjett på 150k på nakken etterhvert. :giggle:

Men for all del, siste idioten er ikke født og noen lever ennå, så håpet kan være der. 

Redigert av locoLobo (see edit history)
Link to post
andersb skrev 4 minutter siden:

Så bra markedet er nå blir det neppe på mange år

Selges den ikke nå, blir det neppe lettere. 

Nei med så mye nye båter som selges, så vil det kun bli mindre å mindre interesse for disse 80 talls båter, med dertil synkende pris.

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post

Sa ikke markedet var bra for 80 talls, men generelt, jeg tror ikke pågangen på 80 talls båter kommer til å øke... vi har en episk sommer, tenk 2-3 dårlige sommere... hvem kjøper båt overhodet da? 80 tall eller ikke.

 

Lets face it, disse har vært kunstig høyt priset lenge, ting har begynt normalisere seg, jeg har noen hundre k i verditap i året på båt... men mange regner med 0, eller til og med stigning.. :o men får en reality check når de skal selge. 

Link to post

Bruk litt mer tid på å shine båten, ta nye bilder og legg den ned til 199k. Selv da syns jeg den er relativt dyr.  Bilder betyr svært mye for folk, jeg opplever at mange nærmest bestemmer seg ut i fra bilder og at resten egentlig handler om at båten sånn noenlunde lever opp til inntrykkene bildene gir. De fire siste båtene jeg har solgt er over mail/telefon, med forbehold om at båten ser ok ut. De fleste har reist langt når de kommer for å hente båten - og ombestemmer seg sjelden så lenge ikke bildene lyver.  Det er en gammel båt du selger fra et merke som ikke er veldig anerkjent. Du får endra mindre neste år. 

 

Link to post
Pinkvin skrev for 22 timer siden:

Flott båt syns jeg. Men Barracuda har jeg aldri hørt om. Nå er ikke jeg noen racer på motorbåter, men uansett. Ville kanskje lagt til "Barracuda..... bygd på..." ettellerannet. Jeg ville feks fort tro det var en Baylinergreie fra 80 tallet, og klikket kjapt forbi for ryktet deres gikk aldri tapt. 

 

Nja, Barracuda er bygget i Grimstad/Reddal av to kjente båtbyggere som har mange års fartstid bla fra Windy. Så langt unna noe Baylinergreier. Dette er båt som er av god kvalitet. Samme båtbyggere som konstruerte Cobra 35 og siden Cobra 28. Så dette er helnorskt :-)

Link to post
Roger og Olina skrev 13 minutter siden:

 

Nja, Barracuda er bygget i Grimstad/Reddal av to kjente båtbyggere som har mange års fartstid bla fra Windy. Så langt unna noe Baylinergreier. Dette er båt som er av god kvalitet. Samme båtbyggere som konstruerte Cobra 35 og siden Cobra 28. Så dette er helnorskt :-)

 

Sikkert en god båt, men det er fortsatt et «ukurant» merke ifht de langt mer kjente, f.eks Windy, Scand, Nidelv, Marex m.fl. 

 

Jeg synes båten ser fin ut innvendig og har god planløsning, men at den utvendig ser litt «shabby» ut på bildene. 

 

Men: Its all about the money...

 

kk

 

 

Link to post
Roger og Olina skrev for 3 timer siden:

 

Nja, Barracuda er bygget i Grimstad/Reddal av to kjente båtbyggere som har mange års fartstid bla fra Windy. Så langt unna noe Baylinergreier. Dette er båt som er av god kvalitet. Samme båtbyggere som konstruerte Cobra 35 og siden Cobra 28. Så dette er helnorskt :-)

 

Ja jeg kan skrive under på at Barracudaen har god kvalitet - bygd for å vare og med gode løsninger.

Link to post

Det mange av oss med åttitallsbåter ender med, er jo å beholde båten. Når verdien er lav blir bruksverdien høyere. Og så sitter vi med båtene våre i enda noen år mens vi bearbeider tanken om det tapet vi ikke realiserte. Men som heller ikke blir mindre. Er medlem i klubben selv. De budene jeg fikk på båten for 3-4 år siden kan jeg bare drømme om i dag.... Men jeg har heller ikke solgt, og lever tilstrekkelig lykkelig med det.

Link to post

Jeg synes båten ser veldig fin ut. Det er jo en båt i samme årgang og størrelse som den vi har, men med litt andre løsninger.

 

Det som begynner å bety mye når båtene er så gamle er jo hvordan de er vedlikeholdt og oppgradert. Det er stor forskjell på en båt fra 1985 som er kun nødvendig vedlikeholdt, og en som har fått ny motor. Og hvor gammelt er ankervinsj, truster, kalesje og puter? Alle disse tingene er dyre greier. At prisen skiller 100-150.000,- fra den ene til den andre burde da være naturlig. 

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
KongKing skrev for 7 timer siden:

Sikkert en god båt, men det er fortsatt et «ukurant» merke ifht de langt mer kjente, f.eks Windy, Scand, Nidelv, Marex m.fl. 

Vet ikke hva man skal legge i ordet ukurant, men skroget har hatt mange forgjengere før det ble Barracuda. Det stammer vel fra Wiking 28 og senere Concord 9000. Sikkert flere også som benyttet forma. Synes båten så fin ut jeg.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...