Jump to content

Er markedet for cabincruisere 30 fot helt dødt ?

omhI

Recommended Posts

hegra skrev for 1 time siden:

Vet ikke hva man skal legge i ordet ukurant, men skroget har hatt mange forgjengere før det ble Barracuda. Det stammer vel fra Wiking 28 og senere Concord 9000. Sikkert flere også som benyttet forma. Synes båten så fin ut jeg.

«Ukurant» (i anførselstegn) fordi båten i seg selv ikke står tilbake for andre 80-tallsbåter, men at den for veldig mange er et ukjent merke og at de har lite/ingen kjennskap til båttypen.

Kk

Det kan virke som de yngre generasjoner heller blar opp 500-1000k for en liten flis med påhengsmotor enn å kjøpe disse båtene.

Har forstått at det for mange fremstår som trollmannskunst å vedlikeholde en innenbordsmotor kontra utenbords.

Når det gjelder denne annonsen, så synes jeg den var veldig bra. Personlig ville jeg likt flere bilder fra motorrommet og tekniske installasjoner.

Er såpass mistroisk at at når jeg ser en annonse uten bilder fra motorrom, så er det en grunn til det ;)

Redigert av M/S Malene (see edit history)

Man kan jo egentlig mene hva man vil, men til syvende og sist er det markedet som bestemmer både hva som kjøpes og hvor mye penger man vil bruke. Dagens overskrift i Finansavisen forteller om utsolgte forhandlere og et marked de ikke har opplevd maken til på 30 år. Har man da noe til slags som ikke selger så er det en grunn til det.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Den overskriften i Finansavisen forteller jo ikke så mye da. Syns jeg leser sånne overskrifter hvert år på denne tiden jeg, men avisene ringer jo rundt til båtforhandlere for å få noen til å underbygge en påstand om at nå er det fart i salget. De fleste klarer seg vel greit fra år til år men så hender det er en forhandler som gjerne vil komme på trykk og si noen positive setninger for å få litt optimisme..... Det gode været har nok hjulpet flere å selge i år men det er typisk båter under 5-600k som står for de gode statistikkene. Cabincruisere fra 2-5 mill går det ikke mange av verken i år eller andre år verken i Norge eller andre vestlige land. Noe betydelig trendbrudd tror ikke jeg på i alle fall. Og til trådstarter, Bilder har mye å si, og selv kan jeg irritere meg over at bilder fra motorrom mangler og at noe teak er stygg, det gir jo et førsteinntrykk. Men jeg reiste rundt og så på alle aktuelle båter til salgs og ble stort sett skuffet ift hvordan de ble presentert på finn.  En båt som hadde ligget lenge ute og ikke framsto som noe flott eksemplar med bl.a. mindre motorer enn vanlig og litt dårlige/få bilder tenkte jeg at jeg skulle prøve å få sett sånn helt uforpliktende da jeg plutselig var på den kanten. Etter å ha sett mange med motor, kallesje, utstyr ifra byggeår så ble jeg positivt overrasket over denne med få timer, Ryddig motorrom,  ting var i orden og meget pent holdt samt en skikkelig fyr av en selger som virket ærlig og var imøtekommende på pris. Slett ikke den billigste i markedet men jeg opplevde good value. 

Så for å selge må du nok for det første ha god kontroll på ditt salgsobjekt både teknisk og ift markedet, du må være god til å selge det som er bra med din båt og du må ha nødvendig tålmodighet ift hvor få det er som ser etter nettopp sånn båt. Annonsen må utformes for å fange den rette kjøperen, du trenger bare én....  og må gi et så godt inntrykk som mulig uten at kunden blir skuffet når han ser og prøver båten. Kundene er nok godt spredd geografisk så det kan sitte langt inne for mange å reise bort en helg til en annen landsdel kanskje for å se på en gammel båt. Jeg tror ar hvis du shiner båten maks og tar noen flotte bilder, kanskje med hjelp av noen, så er det bare et tidsspørsmål før noen kommer og vil prøve å få til en deal:yesnod:

Lykke til.

Bilder fra motorrommet er nevnt. En annen ting du bør forsøke å få fram er hva som er gjort med motoren, både service, reparasjoner, og utskiftning av komponenter. Hvis du ikke kan redegjøre for motoren (og annet teknisk utstyr)  vil mange tenke at en så gammel motor er et sjansespill å kjøre rundt med. Og hva er en slik båt verd uten motor? 

Komodo skrev for 9 timer siden:

Bilder fra motorrommet er nevnt. En annen ting du bør forsøke å få fram er hva som er gjort med motoren, både service, reparasjoner, og utskiftning av komponenter. Hvis du ikke kan redegjøre for motoren (og annet teknisk utstyr)  vil mange tenke at en så gammel motor er et sjansespill å kjøre rundt med. Og hva er en slik båt verd uten motor? 

Årlig skifte av filter (olje og diesel) er utført av undertegnede og kan ikke på annen måte dokumenteres. Skulle selvfølgelig ha tatt vare på kvitteringer for kjøp av olje og filter (men det tenkte jeg ikke på). Reparasjoner og utskifting av komponenter er ikke utført. Motor har gått ca 1000 timer. Ja jeg skal skrive litt i annonsa om dette.

Ellers - nå vi er så godt i gang - har jeg startet med tømming og rengjøring av dieseltankene. 2 stk store som jeg toppet med diesel for noen dager siden......Det er ikke gjort på årevis og jeg tror det er nødvendig. Sist jeg tømt vannutskiller så jeg noe jeg tor må være grums...?? Heldigvis står det mange tips på Båtplassen om hvordan dette skal gjøres !!!  Ser ut til å være en drilljobb, men men.

SPØRSMÅL som melder seg. Om jeg ser noe guffe i tankene, etter at jeg har tømt de, som må fjernes - Hvilket stoff bruker jeg for å fjærne event. guffe?

Tror at dette også vil være til fordel for å få solgt båten :)

Skriv bare at årlig service er utført, spesifiser gjerne hva det omfatter (olje, filtre osv). At du har utført det selv ville i mine øyne bare være et pluss og jeg ville ikke finne på å spørre etter kvitteringer for olje osv. En ting som jeg gjør selv og som jeg vil tro virker tillitvekkende er om du skriver på filtrene med tusj dato for når de er byttet. En merkelapp rundt oljepåfylling med dato for siste oljeskift er heller ikke feil. Slike ting bygger opp om inntrykket av at du er en ordensmann ?

Ang tankrens, så kommer det jo litt ann på størrelse, tilkomst, inspeksjonslokk, skvalpeskott etc. 

For min del, med en 40-50 liters tank, så tok jeg den ut og hjem. Tømte for diesel, vasket, ristet mm med varmt vann og muligens zalo. Også bilge cleaner.. tok det jeg hadde. Fylte så på kokvarmt vann, tømte det ut, og satte den på varmekabler til den var tørr. Inspiserte sveiser for tæring og lappet på den. 

Om du går god for tanken så er det i seg selv noe å fremheve i en annonse. For det tilhører skjeldenheter. 

Det begynner nok å bli et lite generasjonsskifte når det gjelder båt. Både på brukere og båter. Jeg synes nyere konstruksjoner faktisk er et ganske stort løft både brukermessig og kvalitetsmessig. Det har skjedd en god del på innredning og materialvalg. Samt instrumentering og motorstyring, håndtering og betjening! Dette synes jeg er såppas vesentlige "forbedringer" at personlig er jeg ikke villig til å bruke flere hundre tusen på en 20-25 år gammel båt med utdaterte løsninger gammel og utdatert motor og instrumentering. klatrebåt uten inngang i hekk f.eks.  blasse vinduer, utslitte puter og innredning, gammelt utdatert navigasjonsutstyr og andre tekniske løsninger.

Selfølgelig har men enkelte båter i premiumsegmentet som er ok og var lit forut med løsninger og bedre teknisk stand enn den klassiske norske 80 tallsbåten. Jeg tror også folk nå til dags kjøper mere båter etter behov... jeg kjenner flere med cabincruisere f.eks som aldrig har redd opp lugaren sin!  vil vel være en etterspørsel etter eldre båter uansett, men trenden nå er nok mindre og nyere båter med lettvindt og enkelt vedlikehold!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

-morten- sa mye av det jeg tenkte, jeg sitter og vurderer bruke flere mill på ny båt nå, selv om jeg vet nytt har tap, er det utrolig deilig med nye ting ofte. To store lugarer, stort utedekk, flere solsenger/store solområder, evnen å spise mange natuiske mil uten at ting føles som man sitter i en vaskeball osv. 

På forrige båten min var kjøkkenet aldri brukt, plasten var fortsatt på ehh den varmegreia som gikk på gass?  var aldri koblet opp
Litt teit for det var overaskende fint oppleg, og aktuatorer og  ymse morro med ting som kom frem når man trykket på knapper. Foretrekker heller restaurant evnt grilling på land/hytte. 

Soverom både på den, og den jeg har nå er stortsett brukt i "nød" dvs om hotell eller hytte ikke var tilgjengelig, eller det var mørkt/uegnet å dra hjem på kvelden. 

Kompis kjøpte 80 talls lignende båt på 26-28? ish fot nå fordi de skulle ha noe å ha med familien såvidt utpå med og penger var bundet i nytt hus, selger gikk fra 140 til 40k :o 

Etter å ha solgt noen eldre båter så er min konklusjon at det er kun 1 ting som gjelder: pris pris og atter pris.

Det handler jo mer om å kvitte seg med ett flytende utgiftshull. I tillegg så har båtbruken endret seg. De som er i den yngre garde kjøper mindre og nyere båter med enkelt vedlikehold for å komme seg på sjøen. Eldre cabincruisere kan være helt kurante de men de er ikke hot i markedet,(det er heller ikke nye cabin cruisere).

Enkelt å greit for å få solgt å bli kvitt båten lukk øynene sett prisen så lavt at det føles om den gis vekk og glem alle følelser rundt båten.

Har man en noenlunde grei båt med en ok annonse så hjelper det lite å shine litt ekstra på annonsen hvis man ikke har hatt noen henvendelser, da gjelder KUN pris.

4 hours ago, Pinkvin said:

Vi som nå er så gamle at vi faktisk liker 80-tallere er også så gamle at vi tjener nok til å kjøpe noe nyere og bedre ;-) Og de yngre, ja de liker yngre båter. 

Er selv glad i 80-talls seilbåter som gjerne er  elegante og klassiske i linjene. Men 80-talls cabincruisere har jeg ikke samme forhold til. De ser mer ut som gamle versjoner av moderne cabincruisere uten at de vinner noe på eleganse. Men sånt blir jo veldig subjektivt 

andersb skrev for 5 timer siden:

... jeg sitter og vurderer bruke flere mill på ny båt nå, selv om jeg vet nytt har tap, er det utrolig deilig med nye ting ofte. 

...

På forrige båten min var kjøkkenet aldri brukt... 

Foretrekker heller restaurant 

Det var et voldsomt budsjett. Du må ha veldig god råd. 

sunnmøre skrev for 5 timer siden:

Er nok litt rar eg. Synes at ein Barracuda 30 til f.eks 200000 kroner er svært mykje båt for pengane. Flott utsjånad, enkel å kjenne igjen. Det kan ein ikkje seie om alle moderne joggesko/såpestykkebåtar? Båten er ein fin vestlandsbåt. Har ein kjenning som hadde ein, han var godt fornøgd. 

Enig

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...