Kaskazi Startet 7.Juli.2018 Del på Facebook Startet 7.Juli.2018 (redigert) Min styrbord motor, D4 260, slår seg av uten feilmelding. Sjekket motorrommet og dette synet møtte meg: Motoren har kastet kjølevæske. Kjølevannet ser ut til å sirkulere normalt. Motoren oppfører seg normalt når jeg går i 1500 rpm. Kan det være tett varmeveksler? Den ble renset for 4 år siden, eller var det 5? Ligger nå på brygga til Grebbestad Varv og venter på mekaniker som kommer på jobb mandag. Venter. Er det noen som har en formening om hva problemet er? Redigert 7.Juli.2018 av Kaskazi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 7.Juli.2018 Del på Facebook Svart 7.Juli.2018 Slår seg av, vil dette si at den stanser helt eller at den går i nødmodus med redusert turtall? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaskazi Svart 7.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2018 (redigert) Stanser helt. Motor gir ingen feilmelding. Motortemp. Er normal. Redigert 7.Juli.2018 av Kaskazi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 7.Juli.2018 Del på Facebook Svart 7.Juli.2018 Mest sansynlig har ikke det at motoren stopper noen sammenheng med tap av kjøleveske. Det at motoren stopper kan skyldes dieseltilførselen eller noe elektrisk ved motorstyringen. Jeg tror jeg ville startet med å sjekke strømtilførselen til EVC-systemet. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaskazi Svart 7.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2018 Men skulle den kaste ut kjølevann pga feil i EVC? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bonus Svart 7.Juli.2018 Del på Facebook Svart 7.Juli.2018 Det ser ut til å være veldig lite kjølevæske. Da burde det vel ikke være en frostplugg som er blåst. Da skulle det jo komme mye mer. Hmmm Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaskazi Svart 7.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2018 Motoren har kun kastet ut omlag 2-3 dl kjølevæske. Ser ut som om det har kommet via fyllelokket for kjølevæske. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bonus Svart 7.Juli.2018 Del på Facebook Svart 7.Juli.2018 (redigert) Kaskazi skrev 42 minutter siden: ... Ser ut som om det har kommet via fyllelokket for kjølevæske. Det har jeg opplevd noen ganger. Ikke så mye som 2-3dl, men noen dråper i hvertfall. Tror (vet ikke) det skyldes litt manglende tetting i lokket / høyt trykk i kjølevannskretsen. Ser det ved at det er en fuktig ‘strek’ bak påfyllingslokket. Redigert 7.Juli.2018 av Bonus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 7.Juli.2018 Del på Facebook Svart 7.Juli.2018 Når byttet du lokket sist? Hos meg har disse lokkene en livslengde. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaskazi Svart 7.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2018 (redigert) Har aldri byttet lokk. Motoren er fra 2007. Tenker du at trykkfall pga. utett lokk kan være grunn til at motor kutter? Redigert 7.Juli.2018 av Kaskazi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 7.Juli.2018 Del på Facebook Svart 7.Juli.2018 Jeg har kjørt bil i 55 år, aldri bulka. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaskazi Svart 7.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2018 (redigert) Skal nevne det for mekanikeren når han er tilbake fra Rudskogen på mandag. Det er mulig at han har bulka, kjører løp? Redigert 7.Juli.2018 av Kaskazi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 7.Juli.2018 Del på Facebook Svart 7.Juli.2018 Det blir samme argumentasjonen: det har aldri hendt meg, derfor er det irrelevant. For de fleste tekniske innretninger, les og forstå bruksanvisningen. Hvis du ikke forstår bruksanvisnimgen, overlat saken til noen som vet noe om oppstått problematikk. Kommer det vann ut av kjøleren, trykket overvinner pakning/fjærspenn. Grunn: fler forskjellige. En av flere: fjæra har over årene fått reusert spennkraft. Pakning skadet. Lekk fra forbrenning. Flere? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bellen Svart 7.Juli.2018 Del på Facebook Svart 7.Juli.2018 Tviler sterkt på at lekkasje av kjølevann får motoren til å stoppe. Feil på giraktuator og feil på potmeter i gasshendelen mener jeg kan føre til at desse motorene kan stoppe. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 7.Juli.2018 Del på Facebook Svart 7.Juli.2018 Enig i lite sannsynlig sammenheng. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Svart 7.Juli.2018 Del på Facebook Svart 7.Juli.2018 Nullstiller displayene seg idet den kutter? Gearaktuator gir da feil melding. Har bare opplevd det ved gearskifte. Senest for to dager siden. -nå er bare vant til D6 da.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaskazi Svart 7.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2018 (redigert) Ingen melding, så ut som om motoren var stengt av på vanlig vis. Det er det som er rart. Hadde litt lite kjølevæske på en av motorene for et par år siden, og da fikk jeg melding på displayet om det. Mystisk feil. Jeg får deppe litt sammen med svenskene. Er spent på om Vodian kan gi noe mer svar. Mandag blir en spennende dag. For øvrig er det festival og norsk/svensk flatfyll i Grebbestad denne helgen. Ingen ende på elendigheten. Redigert 7.Juli.2018 av Kaskazi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TruTor Svart 7.Juli.2018 Del på Facebook Svart 7.Juli.2018 Jeg har opplevd akkurat det samme som deg! Motoren stoppet under belastning ca rundt 3000 omdr. Hadde også litt kjølevæske i maskinrom, noe jeg ikke har opplevd før den stanset. Jeg fant aldri ut hvorfor men det har ikke skjedd igjen. Liker alltid å finne en årsak til det som har skjedd, så følger spent med på denne tråden. Hos meg kuttet maskinen uten noe forvarsel, normal temp, normalt trykk, ingen feilmeldinger. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bonus Svart 7.Juli.2018 Del på Facebook Svart 7.Juli.2018 Kaskazi skrev for 2 timer siden: ... Tenker du at trykkfall pga. utett lokk kan være grunn til at motor kutter? Nei, jeg tror ikke trykkfall pga. utett lokk er årsaken til at motoren stopper. Enten er det en egen feil (eller liten ulempe) og har ingen ting med at motoren stopper som da må ha en annen årsak. Eller så er kjølevannutkastet et resultat av årsaken til at motoren stopper. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dennrick Svart 7.Juli.2018 Del på Facebook Svart 7.Juli.2018 Æsj, føler med deg og håper dette ikke er noe alvorlig. Jeg kjenner igjen både bekymringer og frustrasjoner. Det var nemlig utenfor Grebbestad ifjor, på dag to av en planlagt fire ukers båtferie, at babord D4-300 havarerte. Og det var akkurat der du nå ligger at vi fikk konstantert fra mekanikeren at det var bare å glemme den motoren resten av ferien. Jeg lagde en liten tråd om dette. Havariet vårt var av helt andre ting enn det du nevner, så jeg håper dette lar seg fikse for ditt vedkommende. Lykke til på mandag !!! Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaskazi Svart 7.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2018 dennrick skrev 15 minutter siden: Æsj, føler med deg og håper dette ikke er noe alvorlig. Jeg kjenner igjen både bekymringer og frustrasjoner. Det var nemlig utenfor Grebbestad ifjor, på dag to av en planlagt fire ukers båtferie, at babord D4-300 havarerte. Og det var akkurat der du nå ligger at vi fikk konstantert fra mekanikeren at det var bare å glemme den motoren resten av ferien. Jeg lagde en liten tråd om dette. Havariet vårt var av helt andre ting enn det du nevner, så jeg håper dette lar seg fikse for ditt vedkommende. Lykke til på mandag !!! Takk for medfølelse, jeg håper på det beste og er forberedt på det verste? Tror ikke at motoren et havarert, gikk ganske lenge på 1500 rpm med helt normale verdier på temp og oljetrykk. Merket ikke noe unormalt i hvordan motoren oppførte seg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Havlengt Svart 7.Juli.2018 Del på Facebook Svart 7.Juli.2018 Høyres ut som ein feil relatert til spenningsforsyning / vakkel på kontrollanlegget til motoren. Frostveska kan ha blitt kasta på grunn av litt høgt nivå kombinert med belastning over tid. ( eller aldring av lokket ) - Når sjekka du under motorane sist? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaskazi Svart 7.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2018 Jeg sjekker motorrommet hver dag. Ikke tegn til kjølevæske før igår. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Havlengt Svart 7.Juli.2018 Del på Facebook Svart 7.Juli.2018 - Har det skjedd fleire gongar at motoren kuttar, eller er det eit eingongstilfelle? ser du er hyppig på inspeksjon, då kan delar av kjølevesketeorien eliminerast.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaskazi Svart 7.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2018 Havlengt skrev 15 minutter siden: - Har det skjedd fleire gongar at motoren kuttar, eller er det eit eingongstilfelle? ser du er hyppig på inspeksjon, då kan delar av kjølevesketeorien eliminerast.. Motoren stoppet 2 ganger over Gule humpen i 3000 rpm og en gang da jeg la ut fra Vikerhavn i 1200 rpm, altså tre ganger på to dager. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.