Jump to content

VP D4 slår seg av når jeg drar den over 3000 rpm


Kaskazi

Recommended Posts

Min styrbord motor, D4 260, slår seg av uten feilmelding. Sjekket motorrommet og dette synet møtte meg: 

20180706_125219.jpg.e32f751b3e040f47b91f54d2607dbb88.jpg

Motoren har kastet kjølevæske. Kjølevannet ser ut til å sirkulere normalt. 

Motoren oppfører seg normalt når jeg går i 1500 rpm.

Kan det være tett varmeveksler? Den ble renset for 4 år siden, eller var det 5?

 

Ligger nå på brygga til Grebbestad Varv og venter på mekaniker som kommer på jobb mandag. Venter.

 

Er det noen som har en formening om hva problemet er?

 

Redigert av Kaskazi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Slår seg av, vil dette si at den stanser helt eller at den går i nødmodus med redusert turtall?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Mest sansynlig har ikke det at motoren stopper noen sammenheng med tap av kjøleveske. 

 

Det at motoren stopper kan skyldes dieseltilførselen eller noe elektrisk ved motorstyringen. Jeg tror jeg ville startet med å sjekke strømtilførselen til EVC-systemet. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Kaskazi skrev 42 minutter siden:

... Ser ut som om det har kommet via fyllelokket for kjølevæske.

 

Det har jeg opplevd noen ganger. Ikke så mye som 2-3dl, men noen dråper i hvertfall. Tror (vet ikke) det skyldes litt manglende tetting i lokket / høyt trykk i kjølevannskretsen. Ser det ved at det er en fuktig ‘strek’ bak påfyllingslokket.

Redigert av Bonus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det blir samme argumentasjonen: det har aldri hendt meg, derfor er det irrelevant. For de fleste tekniske innretninger, les og forstå bruksanvisningen. Hvis du ikke forstår bruksanvisnimgen, overlat saken til noen som vet noe om oppstått problematikk. Kommer det vann ut av kjøleren, trykket overvinner pakning/fjærspenn. Grunn: fler forskjellige. En av flere: fjæra har over årene fått reusert spennkraft. Pakning skadet. Lekk fra forbrenning. Flere?

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Ingen melding, så ut som om motoren var stengt av på vanlig vis. Det er det som er rart. Hadde litt lite kjølevæske på en av motorene for et par år siden, og da fikk jeg melding på displayet om det. Mystisk feil. Jeg får deppe litt sammen med svenskene. 

 

Er spent på om Vodian kan gi noe mer svar. Mandag blir en spennende dag.

 

For øvrig er det festival og norsk/svensk flatfyll i Grebbestad denne helgen. Ingen ende på elendigheten.

Redigert av Kaskazi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har opplevd akkurat det samme som deg! Motoren stoppet under belastning ca rundt 3000 omdr. Hadde også litt kjølevæske i maskinrom, noe jeg ikke har opplevd før den stanset. Jeg fant aldri ut hvorfor men det har ikke skjedd igjen. Liker alltid å finne en årsak til det som har skjedd, så følger spent med på denne tråden. 

Hos meg kuttet maskinen uten noe forvarsel, normal temp, normalt trykk, ingen feilmeldinger.

Link to post
Share on other sites

Kaskazi skrev for 2 timer siden:

... Tenker du at trykkfall pga. utett lokk kan være grunn til at motor kutter?

 

Nei, jeg tror ikke trykkfall pga. utett lokk er årsaken til at motoren stopper. Enten er det en egen feil (eller liten ulempe) og har ingen ting med at motoren stopper som da må ha en annen årsak. Eller så er kjølevannutkastet et resultat av årsaken til at motoren stopper.

Link to post
Share on other sites

Æsj, føler med deg og håper dette ikke er noe alvorlig. Jeg kjenner igjen både bekymringer og frustrasjoner. Det var nemlig utenfor Grebbestad ifjor, på dag to av en planlagt fire ukers båtferie, at babord D4-300 havarerte. Og det var akkurat der du nå ligger at vi fikk konstantert fra mekanikeren at det var bare å glemme den motoren resten av ferien. Jeg lagde en liten tråd om dette.

 

Havariet vårt var av helt andre ting enn det du nevner, så jeg håper dette lar seg fikse for ditt vedkommende.

 

Lykke til på mandag !!! 

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev 15 minutter siden:

Æsj, føler med deg og håper dette ikke er noe alvorlig. Jeg kjenner igjen både bekymringer og frustrasjoner. Det var nemlig utenfor Grebbestad ifjor, på dag to av en planlagt fire ukers båtferie, at babord D4-300 havarerte. Og det var akkurat der du nå ligger at vi fikk konstantert fra mekanikeren at det var bare å glemme den motoren resten av ferien. Jeg lagde en liten tråd om dette.

 

Havariet vårt var av helt andre ting enn det du nevner, så jeg håper dette lar seg fikse for ditt vedkommende.

 

Lykke til på mandag !!! 

Takk for medfølelse, jeg håper på det beste og er forberedt på det verste?

 

Tror ikke at motoren et havarert, gikk ganske lenge på 1500 rpm med helt normale verdier på temp og oljetrykk. Merket ikke noe unormalt i hvordan motoren oppførte seg.

Link to post
Share on other sites

Høyres ut som ein feil relatert til spenningsforsyning / vakkel på kontrollanlegget til motoren.

Frostveska kan ha blitt kasta på grunn av litt høgt nivå kombinert med belastning over tid. ( eller aldring av lokket )

- Når sjekka du under motorane sist?

Link to post
Share on other sites

Havlengt skrev 15 minutter siden:

- Har det skjedd fleire gongar at motoren kuttar, eller er det eit eingongstilfelle?

ser du er hyppig på inspeksjon, då kan delar av kjølevesketeorien eliminerast..

Motoren stoppet 2 ganger over Gule humpen i 3000 rpm og en gang da jeg la ut fra Vikerhavn i 1200 rpm,  altså tre ganger på to dager.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...