Jump to content

VP D4 slår seg av når jeg drar den over 3000 rpm


Kaskazi

Recommended Posts

Kaskazi skrev for 7 timer siden:

Motoren stoppet 2 ganger over Gule humpen i 3000 rpm og en gang da jeg la ut fra Vikerhavn i 1200 rpm,  altså tre ganger på to dager.

 

 

Dette høres ut som nøyaktig samme som skjedde hos meg. I og med at jeg også så kjølevæske i maskinrommet i denne forbindelse så holder jeg en knapp på mistet trykk eller noe slikt. Det var veldig dårlig vær når jeg opplevde dette, så jeg byttet begge diesel filter samt tilsatte litt biomar eller hva det heter. 

Link to post
Share on other sites

Fra tid til annen hender det vel at man ser flere forskjellige feilindikasjoner som virker å ha en sammenheng, men som ikke har det. På Hulda er det to ting som får motoren til å stoppe: Manglende diesel og frafall av spenning. På Hulda vil slik frafall av spenning føre til at stoppventilen på dieselpumpen klapper igjen, bilmotor og sikkerhet. Slik skal ikke skje på en båtmotor. Der bør det være slik at en intelligent motor har en backup, med en alarmfunksjon som forteller om feil i elektrisk anlegg. Jeg er ikke bevandret i disse motorene, man får lese sin egen bruksanvisning. Men i følge en Volvo-mann jeg snakket med, har disse motorene (D-serien) en slik funksjon. Motoren går i 'safe mode', men stanser ikke. Og det kommer en alarm. Andre motorer fortsetter å gå, selv med frafall av spenning. 

 

Og under manglende diesel er tette filtre eller luft de mest sannsynlige. Går man eksempelvis i plaskesjø, kanskje for første gang i sesongen, jobber motoren hardere, varmere. Vann blir kastet ut av kjøleren/ekspansjonstanken. Enten på grunn av varmeekspansjon eller utett lokk, eller kombinasjon. Dette vil trolig ikke gi noen form for alarm i og med at motoren ligger innenfor sine driftsparametere. Plasking gjør at skitt på tanken kommer i bevegelse reduserer gjennomstrømmingen i filtrene. Det er ingen sensor som registrerer undertrykk (slik som på Hulda som har vakuum-måler), motoren trekker luft og stanser. Den eneste måten er å bytte filterinnsats. Jeg har opplevd null møkk i filterbollen, men tett filter (skjedde i fjor). Dernest kommer at dieselen har plasket i tanken slik at dieselsystemet får inn mer luft enn det kan håndtere. Motoren stanser, ingen alarm. 

Link to post
Share on other sites

Tett dieselfitrer er en klar feilkandidat, men jeg vil tro alt EVC vil gi feilmelding om det skulle oppstå. Utelukkes absolutt ikke. Jeg fylte 460 liter på Utgårdskilen fiskemottak dagen før. Der har jeg utelukkende positive erfaringer med dieselkvaliteten, men ting kan ha endret seg. Jeg hadde tilnærmet full tank når jeg gikk over Gule humpen, så tror neppe at grums fra tanken er blitt virvlet opp.

 

Mistanken om elektrisk feil har sin grunn i følgende historie: En venn som har en VP D6 opplevde også at motoren kuttet uten forvarsel og uten feilmelding flere ganger.  Leverandør og flere VP-verksteder i Oslofjorden feilsøkte med negativt resultat. Et VP verksted i Stavanger fant feilen, og hadde løsning på problemet: 

En hovedkabel til motoren var strappet for tight. Mekaniker fjernet noen straps, og feilen var borte. Jeg har hørt at minimale strømkutt på EVC gir stopp.

 

Enig med deg om at samfallende hendelser ikke nødvendigvis har sammenheng. Kjølevannsutkast kan være noe så enkelt som utett lokk og /eller delvis tett varmeveksler.

 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 51 minutter siden:

Utgårdskilen har meget godt rykte. Hva er literprisen der? Har fylt på Herføl. Dyrt og grunt for Hulda.

Literprisen i Utgårdskilen 4. Juli var kr 11,39.

Der er det i hvertfall dypt nok ved pumpa, men det er avmerket en grunne på 1,7 m ved enden av brygga  vest. 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

En liten oppdatering. Vodian hentet ut en feilmelding om problem med gir/gasshendel og gir. Kalibrert hendler.

Bestilt to nye påfyllingalokk til kjølevæske Hulda!

Motorene går som bare det. Slutt på regnet.

Øl og pølser fra Kustscharken venter. Livet er levelig.

Redigert av Kaskazi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kaskazi skrev for 3 timer siden:

En liten oppdatering. Vodian hentet ut en feilmelding om problem med gir/gasshendel og gir. Kalibrert hendler.

Bestilt to nye påfyllingalokk til kjølevæske Hulda!

Motorene går som bare det. Slutt på regnet.

Øl og pølser fra Kustscharken venter. Livet er levelig.

 

 

Kan du kalibrere gir/gasshendel og gir uten Vodia? (har ikke lest manualen, så spør siden du akkurat har gjort det) :) 

Link to post
Share on other sites

Kaskazi skrev 2 minutter siden:

Det var  mekanikeren på Grebbestad varv  som kalibrerte for meg. Det er ikke behov for vodia. Prosedyren går på å sette hendlene i ulike posisjoner og lagre. Veldig enkelt.

 

 

Siden jeg har opplevd nøyaktig samme som deg, så burde jeg gjordt det prevantivt :) Takker for denne tråden! 

Link to post
Share on other sites

Så bra at det løste seg enkelt @Kaskazi. Gass/gear hendlene kan man kalibrere selv ja. Uten bruk av VODIA.

 

Vedrørende den lille kjølevæskelekkasjen, jeg tok et bilde i går av påfyllingslokket til en av motorene våre. Der ser man at det har lekket ut litt kjølevæske. Er slik på begge motorene. Men, hos oss har jeg aldri sett mer enn et par dråper på dørken.

 

42D37920-48B9-4AD1-929E-506DB569B301.jpeg.4f7489b0fda1dbb1632b8a98741e34af.jpeg

Redigert av Bonus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...