Jump to content

Mercury 5.0 2-takter påhengsmotor stopper når den settes i gir

Erlenkal

Recommended Posts

Hei.

Jeg har en lettbåt med en mercury 5.0 totakters påhengsmotor. Jeg kjørte i en god time i dag og alt fungerte helt fint. Jeg kjørte med full gass da motoren plutselig mistet turtall og stoppet i løpet av noen sekunder. Etter det startet motoren helt fint igjen og det er fullt mulig å ruse motoren når den står i fri. Men når jeg setter den i gir, stopper den på høyt turtall. Kun på ekstremt lavt turtall går motoren. Jeg kom meg så vidt tillbake etter en liten time med putring.

Jeg har renset tennpluggen for sot og blåst gjennom brensinfilteret (har ikke byttet). Forgasseren var helt rent og den flommer bensin inn i den når jeg pumper inn fra bensintanken. Det er ikke vanskelig å dra rundt propellen for hånd. Den spinner ikke, men den skal gjerne ikke gjøre heller?

Har jeg rett i at det lite sannsynlig er et problem med bensininnsprøytning siden det skjedde så plutselig? Jeg har nylig overtatt motoren og har kun hatt to korte testturer selv. Jeg kjenner ikke historikken, men den tror den har stått ubrukt over lang tid.

Jeg har lite peiling på motor og har prøvd disse tingene etter litt googling. Tips?

Har ikke denne motoren også en bensinpumpe? Innebygget tank er vel ikke bare basert på fall og skjønner det som at motoren også kan drives av ekstern tank? Kan ligge der, f.eks. at det er noe som hindrer at bensinen går som den skal. Så en kikk etter servicekit for bensinpumpen kan også være et tips på veien.

Her er bilde av motoren. Jeg åpnet opp det jeg tror er bensinpumpa. Den så i hvert fall ren og pen ut. Jeg vet dog ikke helt hva jeg ser etter :-) Jeg åpnet også det jeg tror er forgasseren slik han gjorde i (andre halvdel av) denne videoen: https://www.youtube.com/watch?v=kzaKNPLFXtc. Men min "kopp" var helt ren.

Og igjen: Er det de interne bensinslangene vist på bildet eller den store slangen mellom ekstern tank og motor som bør byttes ifølge KaiH89? Samtlige av dem ser forøvrig fine ut.

36859030_10155213028337563_3675136582416859136_n.jpg

• 2 år senere...

Dette er fine motorer (har en selv), men som med alle småmotorer har dyser og kanaler lett for å gro igjen, særlig om den blir stående med bensin i forgasser gjennom vinteren. Hjelper å plukke den fra hverandre å gjøre rent. Har man ikke gjort det før, få hjelp av noen som kan det første gangen. Er ikke så vanskelig, men man må være nøyaktig og systematisk i demonteringen for å få den i sammen igjen.

Hvis hoveddysen er tett, kan du sette penger på at det er andre dyser og kanaler som også er i ferd med å gro igjen. Å ta ut og rense forgasser er en rask jobb hvis man har skrudd på forgassere før. Så jeg tar en tett dyse som signal på at alt må renses. Disse forgasserne har noen ekstremt små kanaler her og der.

Nå var lykken? bedre enn forstanden her. Jeg har sett på noen videoer hvor forgasserne demonteres, og jeg må innrømme at for meg fremstår det som en liten månelanding.

Så jeg startet den igjen, og jobbet litt med choken for å holde liv i den. Ruste den godt, og plutselig var det som om han hostet opp en liten pølsebit. Nå går den fint på alle turtall, både i revers, fri og fremover.

Noterer meg bak øret at den må få en full overhaling til høsten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...