Erlenkal Startet 8.Juli.2018 Link til dette innlegget Startet 8.Juli.2018 Hei. Jeg har en lettbåt med en mercury 5.0 totakters påhengsmotor. Jeg kjørte i en god time i dag og alt fungerte helt fint. Jeg kjørte med full gass da motoren plutselig mistet turtall og stoppet i løpet av noen sekunder. Etter det startet motoren helt fint igjen og det er fullt mulig å ruse motoren når den står i fri. Men når jeg setter den i gir, stopper den på høyt turtall. Kun på ekstremt lavt turtall går motoren. Jeg kom meg så vidt tillbake etter en liten time med putring. Jeg har renset tennpluggen for sot og blåst gjennom brensinfilteret (har ikke byttet). Forgasseren var helt rent og den flommer bensin inn i den når jeg pumper inn fra bensintanken. Det er ikke vanskelig å dra rundt propellen for hånd. Den spinner ikke, men den skal gjerne ikke gjøre heller? Har jeg rett i at det lite sannsynlig er et problem med bensininnsprøytning siden det skjedde så plutselig? Jeg har nylig overtatt motoren og har kun hatt to korte testturer selv. Jeg kjenner ikke historikken, men den tror den har stått ubrukt over lang tid. Jeg har lite peiling på motor og har prøvd disse tingene etter litt googling. Tips? Sitér dette innlegget Link to post
KaiH89 Svart 8.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2018 Høres veldig ut som om den trekker falsk luft et sted. Mest sannsynligvis bensinslangen, jeg har byttet min for 1 uke siden :) Samme symptomer. Sitér dette innlegget Link to post
Erlenkal Svart 8.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2018 Tenker du bensinslangen mellom tank og motor? Motoren har også innebygd tank. Det er den jeg har brukt før feilsøking, men begge tanker gir samme problem. Tror du det kan hjelpe å bytte bensinslangene, inni selve motoren (mellom intern/ekstern tank og bensinpumpe) Sitér dette innlegget Link to post
vindmann Svart 8.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2018 Har ikke denne motoren også en bensinpumpe? Innebygget tank er vel ikke bare basert på fall og skjønner det som at motoren også kan drives av ekstern tank? Kan ligge der, f.eks. at det er noe som hindrer at bensinen går som den skal. Så en kikk etter servicekit for bensinpumpen kan også være et tips på veien. Sitér dette innlegget Link to post
Erlenkal Svart 9.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2018 Her er bilde av motoren. Jeg åpnet opp det jeg tror er bensinpumpa. Den så i hvert fall ren og pen ut. Jeg vet dog ikke helt hva jeg ser etter :-) Jeg åpnet også det jeg tror er forgasseren slik han gjorde i (andre halvdel av) denne videoen: https://www.youtube.com/watch?v=kzaKNPLFXtc. Men min "kopp" var helt ren. Og igjen: Er det de interne bensinslangene vist på bildet eller den store slangen mellom ekstern tank og motor som bør byttes ifølge KaiH89? Samtlige av dem ser forøvrig fine ut. Sitér dette innlegget Link to post
Erlenkal Svart 9.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2018 Problem løst. Det var forgasseren. Jeg hadde bare misforstått. Jeg skrudde ut dysa og renset den. Etter det funket motoren igjen. Takk for innspill. Sitér dette innlegget Link to post
larole Svart 27.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2021 Har nøyaktig samme problem, og skal åpne opp i morgen. Er det lett å skjønne hva som er dyse i forgasseren? Sitér dette innlegget Link to post
larole Svart 28.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2021 Nå er det slik hos meg at jeg greit får start, men må jobbe med å holde den i gang på tomgang med rusing, choke, etc. Så stopper den etterhvert. Jeg mistenker jo at dyse er tett, så vi får se. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 28.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2021 Dette er fine motorer (har en selv), men som med alle småmotorer har dyser og kanaler lett for å gro igjen, særlig om den blir stående med bensin i forgasser gjennom vinteren. Hjelper å plukke den fra hverandre å gjøre rent. Har man ikke gjort det før, få hjelp av noen som kan det første gangen. Er ikke så vanskelig, men man må være nøyaktig og systematisk i demonteringen for å få den i sammen igjen. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
larole Svart 28.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2021 Takk, ja den har nok stått med bensin i forgasseren gjennom vinteren ja. Jeg får hjelp av en nabo :-) Sitér dette innlegget Link to post
larole Svart 28.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2021 må man ta ut hele forgasseren for å kunne rense dysen? Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 28.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2021 Hvis hoveddysen er tett, kan du sette penger på at det er andre dyser og kanaler som også er i ferd med å gro igjen. Å ta ut og rense forgasser er en rask jobb hvis man har skrudd på forgassere før. Så jeg tar en tett dyse som signal på at alt må renses. Disse forgasserne har noen ekstremt små kanaler her og der. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
larole Svart 28.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2021 Nå var lykken? bedre enn forstanden her. Jeg har sett på noen videoer hvor forgasserne demonteres, og jeg må innrømme at for meg fremstår det som en liten månelanding. Så jeg startet den igjen, og jobbet litt med choken for å holde liv i den. Ruste den godt, og plutselig var det som om han hostet opp en liten pølsebit. Nå går den fint på alle turtall, både i revers, fri og fremover. Noterer meg bak øret at den må få en full overhaling til høsten. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2021 Ikke lurt å fore den med pølsebiter;-) Men en full overhaling trenger den neppe. Bare en service. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.