KongKing Startet 9.Juli.2018 Link til dette innlegget Startet 9.Juli.2018 (redigert) Har en kompis med en seilbåt med en VP md2020D. Han opplever at motoren mister turtall. Han kjører på ca 3000 og den mister turtallet. Rører ikke gasshendelen og etter litt kan den komme seg opp på 3000omd igjen. Mistenker veldig dieseltilførsel her... her er video av problemet: Dette er en feil som kommer og går (alltid morsom feil å feilsøke...). Vi testet båten i går og i ca en time var alt var normalt før feilen oppstod igjen. LaSa byttet fødepumpa i fjor da han hadde samme problemet. Funket i fjor, men han kjørte ikke så mye på motor i fjor eller på så høyt turtall. Feilen har nok vært der lenge for tidligere eier hadde også dette problemet. Har nye filtre som ser helt fine ut ifht møkk. Skal prøve å kjøre med ekstern tank for å se om det er grovfilteret eller dieseltanken som er problemet. LaSa sa til han at han skulle sette tanken rett på motoren, også utenom filteret, men det går vel ikke? Fødepumpa ligger jo før finfilteret...? Kan vel ikke kjøre tanken rett på høytykkspumpa? Mulig han på LaSa mente utenom grovfilteret. Har forøvrig kjørt motor med åpent motorrom så den får luft. Har også fjernet påfyllingslokket til dieseltanken i det problemet oppstod for å utelukke vakuum og tett tanklufting. Har luftet motoren, men det eneste han ikke har gjort er å lufte på dysene. Men siden motoren funker i en time eller to uten problemet (noenganger flere timer) er vel det lite sannsynlig? tenkte å lufte på dysene etterpå i dag uansett. Kk Redigert 9.Juli.2018 av KongKing (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 10.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2018 (redigert) Oppdatering: etter å ha testet dieseltank rett på motor funket den bra. Tror feilen da ligger i grovfilteret, dieselslager eller tank. hva kan være feil i en tank ifht at motor ikke får diesel? Diesel ved filterskift var helt ren. Kan det være feil med stigerør i tanken? Eller er det andre forslag til feilkilder? Motoren funker jo fint en stund før feilen kommer. kk Redigert 10.Juli.2018 av KongKing (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 10.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2018 Skiftet fødepumpe på min 2040A for noen uker siden, hadde samme problem etterpå. Oppdaget ved filterbytte i går at dieselfilter var halvfullt, så det må ha sugd mye luft. Skiftet filter, etterstrammet lufteskruen på grovfilteret (litt løs) og oljet pakningen på det nye filteret. Idag har motoren gått fint i 10 timer (Kvitsøy - Lista) uten å tape turtall en eneste gang. Foreslår du går over alle steder det har vært løsnet noe med tanke på luftlekkasje. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 10.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2018 Min Bavaria 38 2000-modell har hatt samme problem fra den var ny og frem til i fjor. Jeg fant ut at de som har montert slangen som går inn på fødepumpa har ødelagt et lite innsatsfilter som ligger inni røret som slangen er presset på. Røret hører til banjokoblingen. VP begynte med dette filteret rett før 2000 tror jeg... Sjekk dette ved å koble av slangen, skal være enkelt å blåse igjennom slangen dersom du skrur den av. Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 10.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2018 larshans1 skrev 16 minutter siden: Min Bavaria 38 2000-modell har hatt samme problem fra den var ny og frem til i fjor. Jeg fant ut at de som har montert slangen som går inn på fødepumpa har ødelagt et lite innsatsfilter som ligger inni røret som slangen er presset på. Røret hører til banjokoblingen. VP begynte med dette filteret rett før 2000 tror jeg... Sjekk dette ved å koble av slangen, skal være enkelt å blåse igjennom slangen dersom du skrur den av. Interessant. Mener du det er et filter i koblingen merket rødt? Ser ikke ut som det er noe filter der, men er ikke sikkert tegningen stemmer med virkeligheten. mvh KK Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 10.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2018 Har du kobberpakning/ kobberskive på lufteskrue eller annet som skal holde tett, som du ikke har byttet? Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 10.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2018 Eureka skrev 25 minutter siden: Har du kobberpakning/ kobberskive på lufteskrue eller annet som skal holde tett, som du ikke har byttet? Har ikke byttet kobber på lufteskruene etter filterbytte. Kan være grovfilteret eller tank en min teori siden det funket greit med ekstern tank rett på finfilteret. Planer om å bytte hele grovfilteret med holder (cav). Alternativt å by-passe grovfilteret og se om problem fortsatt er der. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 10.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2018 (redigert) Kobberpakning blir flat og utett, derfor må den byttes. Noen sier at den kan glødes, men det har ikke jeg fått til. Utett kobberpakning gir falskluft og fall i turtall/ ujevn gange. Redigert 10.Juli.2018 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 10.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2018 (redigert) Eureka skrev for 1 time siden: Kobberpakning blir flat og utett, derfor må den byttes. Noen sier at den kan glødes, men det har ikke jeg fått til. Utett kobberpakning gir falskluft og fall i turtall/ ujevn gange. Kan være et alternativ til å bytte hele grovfiltersatsen. Men kobber utvider seg vel med varme så en kobberpakning vil vel tette mer etter at motor er varm? Problemene oppstår etter at motor er varm Redigert 10.Juli.2018 av KongKing (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 11.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2018 KongKing skrev On 10.7.2018 at 19.55: Interessant. Mener du det er et filter i koblingen merket rødt? Ser ikke ut som det er noe filter der, men er ikke sikkert tegningen stemmer med virkeligheten. mvh KK Nummer 4 ja. Ikke lurt med filter og pressede slanger... Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 13.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2018 (redigert) Oppdatering: Hele grovfilteret med holder, koblinger og det hele er byttet. Kjørt en og en halv time uten at problemet oppsto. Håper på det beste! kk Redigert 13.Juli.2018 av KongKing (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 13.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2018 Hva mente du med filter og pressede slanger? Hadde slangen oppløst seg innvendig og tettet filteret? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.