Jump to content

Plastbåt knust mot kai, må lappes mye!

Terh01

Recommended Posts

Hei folkens,

Jeg kjøpte min første båt i mitt 32 år gamle liv for noen måneder siden. Den er brukt til fiske noen få ganger før jeg dro på lengre ferie. Når jeg kom tilbake oppdaget jeg at siden på båten er knust mot kaien av en eller annen grunn. Båten er nå tatt opp å skal fikses, men jeg har ikke hatt båt før og aner ikke hvordan man fikser på disse båtene. Har dere noen tips? jeg legger inn bilder under av skaden. Usikker på om det er poeng å fikse, men det er min første båt og jeg ønsker å lære litt før jeg kjøper større og dyrere :). Båten er 16 fot med 9,9 hester. Fungerer fint for 2 pers å fiske i. Det er en plast båt jeg kjøte av en bonde som har stått i sjøen i mange år. Jeg skal pusse hele båten nå, men i første omgang må siden lappes samt noen skraper og hull under.

Tips og råd er helt supert :D

IMG_2870.JPG

IMG_2871.JPG

IMG_2872.JPG

IMG_2869.JPG

Det er vel ikke den våte bonden sin feil at båten ble dårlig fortøyd :giggle:

Terh01 skrev for 3 timer siden:

Menere dere at jeg skal ta av overbygget for utbedring av båten ?

Ja, det var det jeg mente. For å rekonstruere det som er knust vekk av glassfiber ville jeg bare teipet fast litt papp for å støpe det første laget. Regner med at du ikke har ambisjoner om at reparasjonen skal bli usynlig? Husk å slipe vekk all knust glassfiber, samt minimum 10 cm inn på den friske for å få god heft :smiley:

Jeg ville ha forsøkt uten å dele den først. Prosjekter blir gjerne litt vel store om man river dem I biter. Forskalt med papp eller en tynn finerstipe, slipt vekk all gelcoat I rep området og slipt skråkant 10x tykkelsen. Og deretter støpt I vei. Målet her må jo å få båten kjapt I drift igjen, ikke en perfekt reparasjon. Og dette burde kunne la seg gjøre uten å splitte den. Tror jeg.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

en annen ting å tenke på om man tar av overbygget  , da må båten støttes godt opp så den ikke mister formen  - ser ut til at det blir lite som avstiver dersom det fjernes 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Hei igjen og takk for alle kommentarende. Jeg valgte å demontere så nå står båten i 3 deler ( den er støttet skikkelig, ikke sånn som på bildene under :)). 

Nå som den er dratt opp tar jeg likegodt å fikser så mye som mulig. Båten er spylt ned og nå ser jeg at den trenger understellsbehandlig samt et strøk med farge her og der. Jeg lurer derfor på etpar ting.

Nå som jeg skal understellsbehandle båten, holder det å pusse/høytrykksspyle slik at all løs gammelt bunnstoff blir borte før jeg behandler den igjen? 

Ny list langs kjøl, er det bare å skru ut den som er der, pusse ned bak den og montere ny?

Jeg skal male inne i båten også, holder det å pusse ned her for så å male?

Støpingen får jeg litt hjelp til nå så det blir bra. Bestemt meg for å heve del 3 noe slik at det blir mer behagelig å sitte i båten.

Legger ved bilder :D

Takker og bukker for tips å råd under veis :D

IMG_2975.JPG

IMG_2961.JPG

IMG_2962.JPG

IMG_2964.JPG

IMG_2965.JPG

IMG_2967.JPG

IMG_2968.JPG

IMG_2970.JPG

IMG_2971.JPG

IMG_2972.JPG

IMG_2973.JPG

IMG_2974.JPG

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...