Terh01 Startet 9.Juli.2018 Link til dette innlegget Startet 9.Juli.2018 Hei folkens, Jeg kjøpte min første båt i mitt 32 år gamle liv for noen måneder siden. Den er brukt til fiske noen få ganger før jeg dro på lengre ferie. Når jeg kom tilbake oppdaget jeg at siden på båten er knust mot kaien av en eller annen grunn. Båten er nå tatt opp å skal fikses, men jeg har ikke hatt båt før og aner ikke hvordan man fikser på disse båtene. Har dere noen tips? jeg legger inn bilder under av skaden. Usikker på om det er poeng å fikse, men det er min første båt og jeg ønsker å lære litt før jeg kjøper større og dyrere :). Båten er 16 fot med 9,9 hester. Fungerer fint for 2 pers å fiske i. Det er en plast båt jeg kjøte av en bonde som har stått i sjøen i mange år. Jeg skal pusse hele båten nå, men i første omgang må siden lappes samt noen skraper og hull under. Tips og råd er helt supert :D Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 9.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2018 Jeg tror jeg ville delt skroget og ovebygget og utbedret det hver for seg. Hvis du ikke er vant med glassfiberarbeid er det mange tråder med tips her inne. Begynn med å se gjennom guidene på denne nettsiden: http://guider.fiberfix.se/ Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Terh01 Svart 9.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2018 Supert, dette skal jeg sjekke! takk for tilbakemelding! Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 9.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2018 Tror og du må finne deg en mindre vær/bølge utsatt båtplass eller fortøye båten ut inn med moring bak ellers er det snart like galt igjen ;-) Går fint å lappe dette sammen igjen når du finner ut av støpeprosessen Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Terh01 Svart 9.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2018 Det tror jeg også. Menere dere at jeg skal ta av overbygget for utbedring av båten ? Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 9.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2018 Terh01 skrev 17 minutter siden: Det tror jeg også. Menere dere at jeg skal ta av overbygget for utbedring av båten ? Du vil få et bedre resultat ved å ta det av og greiere å jobbe med Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Lazyjack Svart 9.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2018 (redigert) 3 hours ago, Terh01 said: Det er en plast båt jeg kjøte av en bonde som har stått i sjøen i mange år. Jeg skal pusse hele båten nå, men i første omgang må siden lappes samt noen skraper og hull under. Kjøp aldri plastbåt av bønder som har stått i sjøen i mange år! Redigert 9.Juli.2018 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 10.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2018 Det er vel ikke den våte bonden sin feil at båten ble dårlig fortøyd Terh01 skrev for 3 timer siden: Menere dere at jeg skal ta av overbygget for utbedring av båten ? Ja, det var det jeg mente. For å rekonstruere det som er knust vekk av glassfiber ville jeg bare teipet fast litt papp for å støpe det første laget. Regner med at du ikke har ambisjoner om at reparasjonen skal bli usynlig? Husk å slipe vekk all knust glassfiber, samt minimum 10 cm inn på den friske for å få god heft Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
index Svart 10.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2018 Jeg ville ha forsøkt uten å dele den først. Prosjekter blir gjerne litt vel store om man river dem I biter. Forskalt med papp eller en tynn finerstipe, slipt vekk all gelcoat I rep området og slipt skråkant 10x tykkelsen. Og deretter støpt I vei. Målet her må jo å få båten kjapt I drift igjen, ikke en perfekt reparasjon. Og dette burde kunne la seg gjøre uten å splitte den. Tror jeg. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
ivar Svart 10.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2018 en annen ting å tenke på om man tar av overbygget , da må båten støttes godt opp så den ikke mister formen - ser ut til at det blir lite som avstiver dersom det fjernes Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Terh01 Svart 15.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2018 Hei igjen og takk for alle kommentarende. Jeg valgte å demontere så nå står båten i 3 deler ( den er støttet skikkelig, ikke sånn som på bildene under :)). Nå som den er dratt opp tar jeg likegodt å fikser så mye som mulig. Båten er spylt ned og nå ser jeg at den trenger understellsbehandlig samt et strøk med farge her og der. Jeg lurer derfor på etpar ting. Nå som jeg skal understellsbehandle båten, holder det å pusse/høytrykksspyle slik at all løs gammelt bunnstoff blir borte før jeg behandler den igjen? Ny list langs kjøl, er det bare å skru ut den som er der, pusse ned bak den og montere ny? Jeg skal male inne i båten også, holder det å pusse ned her for så å male? Støpingen får jeg litt hjelp til nå så det blir bra. Bestemt meg for å heve del 3 noe slik at det blir mer behagelig å sitte i båten. Legger ved bilder :D Takker og bukker for tips å råd under veis :D Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.