Jump to content

Suzuki DF115 hever seg opp uansett hva jeg gjør


Sebastes

Recommended Posts

Hei!

Påhengeren, Suzuki D115 fra 2011, vil ikke holde seg nede i vannet på grunn av en eller annen feil med den elektriske heve/senke-funksjonen. Jeg håper på tips om feilsøk og feilretting. Kanskje noen har opplevd noe liknende og funnet ut av det. Og kanskje finnes det en workaround slik at jeg kan dra på tur til jeg får problemet fikset etter fellesferien.

 

Problem

Jeg kommer til båten for å dra på tur. Motoren står i vanlig hevet hvileposisjon. Når jeg trykker Ned, kommer den opp igjen. Når den er helt oppe, høres et lite klikk, så stopper den. Siden motoren alltid hever seg ut av vannet kan jeg ikke dra på tur.

Det varierer fra gang til gang hvordan det arter seg når jeg trykker Ned. Noen ganger senker motoren seg et par sekunder, men så stopper den, snur og hever seg til den er helt oppe. Alt dette mens jeg holder inne Ned-knappen. 

Andre ganger senker motoren seg helt til jeg slipper Ned-knappen, da stopper den, snur, og hever seg helt til den er oppe. 

Det hender også av og til at motoren senker seg og forblir nede etter at jeg har sluppet Ned-knappen. Men etter noen sekunder (3 eller 40), begynner den bare å heve seg uten at jeg gjør noe. Og ja, du har gjettet riktig: Den hever seg til den er helt oppe.

De gangene motoren ikke hever seg opp med en gang, får jeg testet opp-knappen. Den virker, men hevingen stopper ikke når jeg slipper den. Den hever seg helt opp.

 

Det er hev/senk-knapp tre steder på båten: På innvendig styreposisjon, på utvendig styreposisjon, og på siden av motoren. Feil oppstår uansett hvilke av disse tre jeg benytter. 

 

Mulig forklaring

Det kan virke som det er en feil et sted som gjør at det alltid, eller nesten alltid, er spenning på inngangen til releet for heving,. Sannsynligvis er det makshevingsbryteren (tilt limit switch) som fjerner inngangsspenningen slik at hevingen avbrytes når motoren er helt oppe. 

 

Hva jeg har prøvd

Jeg har skrudd fra hverandre opp/ned-bryterne på begge styreposisjonene. Bryterne ser rene og blanke ut på innsiden, så jeg tror ikke det er noen kontaktfeil. Når den ene er plukket fra hverandre, er feilen fortsatt til stede på den andre. Det tyder også på at det ikke er feil på disse bryterne.

Jeg har prøvd å finne en sikring som kan fjernes for å holde motoren nede i vannet mens jeg er på tur. Det har jeg ikke lykkes med.

 

Hva jeg ikke har prøvd

Båten ligger på vannet, og jeg kommer ikke til for å inspisere bryteren på motoren. Jeg har heller ikke inspisert releene fordi jeg ikke vet hvor de er. 

Jeg har lest om muligheten for manuell hev/senk. Man kan åpne en skru slik at hydraulikk-trykket frakoples, og man kan heve og senke  motoren manuelt. Dette har jeg ikke prøvd fordi det virker som en løsning på annet problem, nemlig at motorisert hev / senk ikke virker.

 

Redigert av Sebastes (see edit history)
Link to post

Jeg fant ut av det. Fikk endelig tak i verksted på telefon og fikk forklart. De sa de har byttet flere tiltbrytere på disse motorene. Den på motoren hadde jeg ikke inspisert. 

Den var grei å få ut med båten på vannet. Det var irr og overledning inni vippebryteren. Jeg vaska med rødsprit, pussa litt med sandpapir 1000 på irret kontakt og satte sammen igjen. Alt Ok. 

 

7B56082A-5F83-42D9-AB97-A7D250FCBAED.jpeg

7085C715-74A2-4665-8CA4-02303030EAE4.jpeg

Link to post

Etter noen timers båttur skjedde det samme igjen, og også denne gangen var det kommet saltvann inn i tiltbryteren på motoren. 

Har denne gangen tatt vippen (avbildet ovenfor) ut av bryteren for å stoppe problemet med utilsiktet heving av motoren.

Dette er ikke endelig løsning. For det første virker bryteren selvsagt ikke uten vippen. For det andre kan det komme inn mer saltvann og kanskje bli så mye irr at det blir overledning også uten vippen.

Bryteren sitter ganske lavt på motoren, og ved bare litt småbølger skvalper det opp til bryteren. Jeg lurer på om det er andre som har erfart dette. Jeg lurer også på om det er noe jeg kan gjøre for å tette.

Det første jeg skal gjøre er å sjekke om Suzuki har forbedret designet slik at jeg kan løse problemet ved å kjøpe ny bryter eller pakning.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...