Sebastes Startet 9.Juli.2018 Del på Facebook Startet 9.Juli.2018 (redigert) Hei! Påhengeren, Suzuki D115 fra 2011, vil ikke holde seg nede i vannet på grunn av en eller annen feil med den elektriske heve/senke-funksjonen. Jeg håper på tips om feilsøk og feilretting. Kanskje noen har opplevd noe liknende og funnet ut av det. Og kanskje finnes det en workaround slik at jeg kan dra på tur til jeg får problemet fikset etter fellesferien. Problem Jeg kommer til båten for å dra på tur. Motoren står i vanlig hevet hvileposisjon. Når jeg trykker Ned, kommer den opp igjen. Når den er helt oppe, høres et lite klikk, så stopper den. Siden motoren alltid hever seg ut av vannet kan jeg ikke dra på tur. Det varierer fra gang til gang hvordan det arter seg når jeg trykker Ned. Noen ganger senker motoren seg et par sekunder, men så stopper den, snur og hever seg til den er helt oppe. Alt dette mens jeg holder inne Ned-knappen. Andre ganger senker motoren seg helt til jeg slipper Ned-knappen, da stopper den, snur, og hever seg helt til den er oppe. Det hender også av og til at motoren senker seg og forblir nede etter at jeg har sluppet Ned-knappen. Men etter noen sekunder (3 eller 40), begynner den bare å heve seg uten at jeg gjør noe. Og ja, du har gjettet riktig: Den hever seg til den er helt oppe. De gangene motoren ikke hever seg opp med en gang, får jeg testet opp-knappen. Den virker, men hevingen stopper ikke når jeg slipper den. Den hever seg helt opp. Det er hev/senk-knapp tre steder på båten: På innvendig styreposisjon, på utvendig styreposisjon, og på siden av motoren. Feil oppstår uansett hvilke av disse tre jeg benytter. Mulig forklaring Det kan virke som det er en feil et sted som gjør at det alltid, eller nesten alltid, er spenning på inngangen til releet for heving,. Sannsynligvis er det makshevingsbryteren (tilt limit switch) som fjerner inngangsspenningen slik at hevingen avbrytes når motoren er helt oppe. Hva jeg har prøvd Jeg har skrudd fra hverandre opp/ned-bryterne på begge styreposisjonene. Bryterne ser rene og blanke ut på innsiden, så jeg tror ikke det er noen kontaktfeil. Når den ene er plukket fra hverandre, er feilen fortsatt til stede på den andre. Det tyder også på at det ikke er feil på disse bryterne. Jeg har prøvd å finne en sikring som kan fjernes for å holde motoren nede i vannet mens jeg er på tur. Det har jeg ikke lykkes med. Hva jeg ikke har prøvd Båten ligger på vannet, og jeg kommer ikke til for å inspisere bryteren på motoren. Jeg har heller ikke inspisert releene fordi jeg ikke vet hvor de er. Jeg har lest om muligheten for manuell hev/senk. Man kan åpne en skru slik at hydraulikk-trykket frakoples, og man kan heve og senke motoren manuelt. Dette har jeg ikke prøvd fordi det virker som en løsning på annet problem, nemlig at motorisert hev / senk ikke virker. Redigert 9.Juli.2018 av Sebastes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
stig arve Svart 9.Juli.2018 Del på Facebook Svart 9.Juli.2018 Her er diagram. Hadde begynt med og ta vekk ledning Lbl .Forseter den da henger reelt fast i ON. stopper den er da ein av PTT switch enten på siden eler i kontroll box. Sitér dette innlegget Link to post
Sebastes Svart 10.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2018 Tusen takk for manualsider og tips! Ser på diagrammet at det er flere Lbl-ledninger. Tenkte du å fjerne den som er kopla til releet? Jeg vet ikke hvor jeg finner releene. Når jeg åpner motoren ser det ikke ut som på bildet i manualen. Se vedlagt bilde. Sitér dette innlegget Link to post
stig arve Svart 10.Juli.2018 Del på Facebook Svart 10.Juli.2018 Ja nærmest relé skule vert på babord side må sikert av med et deksel den siden du har olje filter og 3-4 sinker på de eine bildet side 8-17 ser en i kanten på dekselet du ser på Sitér dette innlegget Link to post
Sebastes Svart 10.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2018 Jeg fant ut av det. Fikk endelig tak i verksted på telefon og fikk forklart. De sa de har byttet flere tiltbrytere på disse motorene. Den på motoren hadde jeg ikke inspisert. Den var grei å få ut med båten på vannet. Det var irr og overledning inni vippebryteren. Jeg vaska med rødsprit, pussa litt med sandpapir 1000 på irret kontakt og satte sammen igjen. Alt Ok. Sitér dette innlegget Link to post
Sebastes Svart 14.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2018 Etter noen timers båttur skjedde det samme igjen, og også denne gangen var det kommet saltvann inn i tiltbryteren på motoren. Har denne gangen tatt vippen (avbildet ovenfor) ut av bryteren for å stoppe problemet med utilsiktet heving av motoren. Dette er ikke endelig løsning. For det første virker bryteren selvsagt ikke uten vippen. For det andre kan det komme inn mer saltvann og kanskje bli så mye irr at det blir overledning også uten vippen. Bryteren sitter ganske lavt på motoren, og ved bare litt småbølger skvalper det opp til bryteren. Jeg lurer på om det er andre som har erfart dette. Jeg lurer også på om det er noe jeg kan gjøre for å tette. Det første jeg skal gjøre er å sjekke om Suzuki har forbedret designet slik at jeg kan løse problemet ved å kjøpe ny bryter eller pakning. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.