Jump to content

Penta V8 stopper når jeg setter den i gir

ehrnst

Recommended Posts

Er det bare når den settes i gir at den har problemer? Eller har den andre symptomer også? (Rister den, lager den ukjente lyder, flat-spot i aksellerasjon, lav rpm på topp osv).

Har du drev, eller er det fast aksling?

Redigert av Napoli (see edit history)

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Hvor lenge er det siden sist service på drevet? Jeg tenker i retning at du har høyere belastning akkurat i det du drar igang drevet. Hvis ikke vil jeg og tro falsk luft, eller muligens bensinpumpe som har gjort nytten sin. Tenningsproblemer oppstår gjerne når motoren er varm, eller akkurat i startøyeblikket. Dersom den ellers går fint ville jeg sett på andre årsaker.

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

bellen skrev On 11.7.2018 at 11.57:

Denne motoren har vel cut off switch som skal kutte tenningen ett lite sekund når du girer for å skåne drevet? Mulig at det er denne bryteren som har begynt å tulle?

Det er  kun er drev med dog clutch som har denne cut off bryteren. Volvo har ikkje det, dette er forsåvidt allerede avklart. 

Men det er slett ikkje for å skåne drevet. Langt ifra. Det er for at koblingen skal slippe- hver gang- og ikkje bare avogtil tilfeldig. Altså for at man skal få den utav gir. En dog clucth består av tenner som griper tak i kvarandre og holder fast så lenge det er påstand og slipper ikkje sånn med det første uten belastningen er veldig lav. Først da er det mulig å løyse. Derav tenningskuttet. Det er lyden av desse tennene en hører som slikt et ratsj på påhengsmotorer om turtallet er litt høgt eller man girer inn for forsiktig. 

24 minutes ago, Knurrbart said:

dead spot i overgangen mellom tomgangsdyse og drift . Kan være falsk luft, fra feks gassspjeldarmen (slitasje) eller secondary flappane om det er fireports eller whatnot. Kan også være akselerasjonspumpa. 

Jeg var rundt om med startgass i dag uten å finne noe (merkbar) falskluft. Dette er en rochester 2bbl. Forøvrig ikke noe merkbart ved frigass 

Honduras skrev for 15 timer siden:

Tror jeg ville tatt med meg forgasseren hjem og renset den skikkelig hvis du er familiær med sånt. Kan være noen dyser eller kanaler som har grodd igjen. Kan virke som dem går for magert i det du åpner spjeldet. 

+1 - dette tror jeg fikser problemet ditt.

Enkelte på dette forumet får det å rense en forgasser til å høres ut som rakettvitenskap - det er det ikke. Ikke bruk metall til å børste/stikke med (tannpirkere i plast eller tre er fine),  bruk bensin til å vaske med, og ikke vær hardhendt, da bør du være rimelig trygg. Husk at dette er forgassere som er lagd for at amerikanske bønder skal kunne fikse dem på låven og militære skal kunne fikse dem i felten.

Her er kitet du trenger (tror jeg - dobbeltsjekk serienummer og år):

https://www.ebay.com/itm/Carburetor-Repair-Kit-2-Barrel-OMC-984487-Sierra-18-7086-803334-BRP-778010-MD-/302397652634

Og her er en rask tutorial (er vel ikke helt din forgasser, men prinsippet er det samme, og likhetene så mange at det bør gjøre nytten):

ehrnst skrev On ‎13‎.‎07‎.‎2018 at 16.36:

Skal dette staget sitte fast? 

dette har med choken å gjøre, denne føler på temp i motor tar choken av etter hvert som varmen stiger, akspumpa ligger høyere oppe på forgasser, når pumpestempel trykkes ned sendes en stråle med bensin rett i innsuget over gass spjeld. 

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...