ehrnst Startet 11.Juli.2018 Link til dette innlegget Startet 11.Juli.2018 Hei, vår aq200d hage begynt å stoppe når jeg setter båten i gir. Dette er litt skummelt i havner ol. Tomgangen ligger på ca 800, så den er ikke for lav. Noen her som har tips til hvor man begynner? Tenkte bytte plugger selv om de ikke er gamle, men de kan jo være dårlige. Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 11.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2018 Start med tennpluggene. Men dette kan jo være så mangt. Tennplugger, fordelerlokk, pluggledninger, rotor, forgasser osv.... Her er ett komplett sett som kan være greit å vurdere :) https://www.eurofritid.no/deler-til-innenbords/volvo-penta-bensin/tenningsdeler/tune-up-kit/tenningskit-aq200-311-prestolite Sitér dette innlegget Link to post
ehrnst Svart 11.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2018 Skal gjøre det. Alt av tenningsdeler er to år gammelt, så det er forhåpentligvis bra. Pluggene blir jo fort dårlig på disse forgassermotorene. Mye rolig kjøring Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 11.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2018 Denne motoren har vel cut off switch som skal kutte tenningen ett lite sekund når du girer for å skåne drevet? Mulig at det er denne bryteren som har begynt å tulle? Sitér dette innlegget Link to post
ehrnst Svart 11.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2018 Det er jeg usikker på, men tror kanskje ikke den har det Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 11.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2018 (redigert) Er det bare når den settes i gir at den har problemer? Eller har den andre symptomer også? (Rister den, lager den ukjente lyder, flat-spot i aksellerasjon, lav rpm på topp osv). Har du drev, eller er det fast aksling? Redigert 11.Juli.2018 av Napoli (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
ehrnst Svart 11.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2018 Det er et 290dp drev som står på. Ikke mistet noe fart, og har ikke lagt merke til andre symptomer. Den går fint på tomgang Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 11.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2018 Sjekk om det er bryteren for tenningsstopp. Den sitter i gear/gass kontrollen. Det enkle er ofte det beste. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
ehrnst Svart 11.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2018 Har alle dette? Jeg har hatt opp kontrollen tidligere uten å se noe som helst elektronikk Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 11.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2018 Nei, Volvo Penta har konkobling i drevet og trenger ikke tenningskutt så her er det ingen sånn bryter. Det kan være feiljustert tenning eller forgasser. Falsk luft. Eller noe annet. Sitér dette innlegget Link to post
ehrnst Svart 11.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2018 Takk. Her er det ikke justert noen ting. Den begynte bare fra en dag til en annen. Falskluft, det er vel ikke mange stedene dette kan oppstå på disse? Jeg prøver nye plugger om jeg finner noen i morgen Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 11.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2018 Hvor lenge er det siden sist service på drevet? Jeg tenker i retning at du har høyere belastning akkurat i det du drar igang drevet. Hvis ikke vil jeg og tro falsk luft, eller muligens bensinpumpe som har gjort nytten sin. Tenningsproblemer oppstår gjerne når motoren er varm, eller akkurat i startøyeblikket. Dersom den ellers går fint ville jeg sett på andre årsaker. Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
ehrnst Svart 11.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2018 Service ut over oljeskift og belger. Er før mitt eie. Så sannsynligvis lenge siden. Elektrisk pumpe, så det er neppe den Sitér dette innlegget Link to post
ehrnst Svart 12.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2018 Nå har jeg en forgasser-nøtt til dere. Se på denne videoen. Båten går "på giret", men når jeg begynner å gi gass dør motoren før den plutselig skyter fart. Du ser på armen på forgasser at jeg gir ganske mye gass. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 12.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2018 (redigert) Tror jeg ville tatt med meg forgasseren hjem og renset den skikkelig hvis du er familiær med sånt. Kan være noen dyser eller kanaler som har grodd igjen. Kan virke som dem går for magert i det du åpner spjeldet. Redigert 12.Juli.2018 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
ehrnst Svart 12.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2018 Er ikke veldig bevandret med forgasser. Må ha pakninger og diverse samtidig eventuelt. Kunne jo selvfølgelig levert den bort da. Tidenes sommer å ligge i havna på da ? Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 12.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2018 dead spot i overgangen mellom tomgangsdyse og drift . Kan være falsk luft, fra feks gassspjeldarmen (slitasje) eller secondary flappane om det er fireports eller whatnot. Kan også være akselerasjonspumpa. Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 12.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2018 bellen skrev On 11.7.2018 at 11.57: Denne motoren har vel cut off switch som skal kutte tenningen ett lite sekund når du girer for å skåne drevet? Mulig at det er denne bryteren som har begynt å tulle? Det er kun er drev med dog clutch som har denne cut off bryteren. Volvo har ikkje det, dette er forsåvidt allerede avklart. Men det er slett ikkje for å skåne drevet. Langt ifra. Det er for at koblingen skal slippe- hver gang- og ikkje bare avogtil tilfeldig. Altså for at man skal få den utav gir. En dog clucth består av tenner som griper tak i kvarandre og holder fast så lenge det er påstand og slipper ikkje sånn med det første uten belastningen er veldig lav. Først da er det mulig å løyse. Derav tenningskuttet. Det er lyden av desse tennene en hører som slikt et ratsj på påhengsmotorer om turtallet er litt høgt eller man girer inn for forsiktig. Sitér dette innlegget Link to post
ehrnst Svart 12.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2018 24 minutes ago, Knurrbart said: dead spot i overgangen mellom tomgangsdyse og drift . Kan være falsk luft, fra feks gassspjeldarmen (slitasje) eller secondary flappane om det er fireports eller whatnot. Kan også være akselerasjonspumpa. Jeg var rundt om med startgass i dag uten å finne noe (merkbar) falskluft. Dette er en rochester 2bbl. Forøvrig ikke noe merkbart ved frigass Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 13.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2018 Honduras skrev for 15 timer siden: Tror jeg ville tatt med meg forgasseren hjem og renset den skikkelig hvis du er familiær med sånt. Kan være noen dyser eller kanaler som har grodd igjen. Kan virke som dem går for magert i det du åpner spjeldet. +1 - dette tror jeg fikser problemet ditt. Enkelte på dette forumet får det å rense en forgasser til å høres ut som rakettvitenskap - det er det ikke. Ikke bruk metall til å børste/stikke med (tannpirkere i plast eller tre er fine), bruk bensin til å vaske med, og ikke vær hardhendt, da bør du være rimelig trygg. Husk at dette er forgassere som er lagd for at amerikanske bønder skal kunne fikse dem på låven og militære skal kunne fikse dem i felten. Her er kitet du trenger (tror jeg - dobbeltsjekk serienummer og år): https://www.ebay.com/itm/Carburetor-Repair-Kit-2-Barrel-OMC-984487-Sierra-18-7086-803334-BRP-778010-MD-/302397652634 Og her er en rask tutorial (er vel ikke helt din forgasser, men prinsippet er det samme, og likhetene så mange at det bør gjøre nytten): Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
ehrnst Svart 13.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2018 Nå skal jeg på ferie neste uke, men er det noen her inne, eller firma rundt oslo som kunne tatt denne jobben på strak arm Sitér dette innlegget Link to post
Marqies Svart 13.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2018 Sjekk akselrasjonspumpa, mener den står oppå forgasser, kan som regel tas rett opp. har vert borte i at stag hopper av her, da får du dette problemet. Sitér dette innlegget Link to post
ehrnst Svart 13.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2018 Skal dette staget sitte fast? Sitér dette innlegget Link to post
Marqies Svart 15.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2018 ehrnst skrev On 13.07.2018 at 16.36: Skal dette staget sitte fast? dette har med choken å gjøre, denne føler på temp i motor tar choken av etter hvert som varmen stiger, akspumpa ligger høyere oppe på forgasser, når pumpestempel trykkes ned sendes en stråle med bensin rett i innsuget over gass spjeld. Sitér dette innlegget Link to post
ehrnst Svart 29.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2018 Tok jobben selv. Fikk gjort alt i dag, og båten går igjen som normalt. Fikk dessverre ikke med ny innsugspakning, men virker som den gamle er tett. Skal prøve å se om det er noe å hente på justering av tenning og sjekke vakuum på tomgang Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.