Jump to content

Yamaha F115, motorfeilkode 4-9 (overcooling)

"Mathilde"

Recommended Posts

Ovennevnte påhengsmotor får feilkode 4-9, som etter manualen betyr "overcooloing", men kun ved godt pådrag. Feilkoden slutter når hastigheten senkes. I utgangspunktet skulle vel feilkoden indikere at termostaten ikke stenger, står pip åpen, men det er vel litt rart at dette først skjer ved pådrag., da motortemperaturen naturlig skulle øke? Eller tenker jeg feil her?

Har fått tips der fra en fhv. yama mekaniker at dette gjerne skjerved kjøring på nordligere breddegrader med kaldt vann.  De brukte da å montere termostat fra F100, som åpner seinere. 

Skulle gjort dette selv da jeg også ser denne meldinga innimellom

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

• 3 uker senere...

Jepp, har nettopp kommet til samme konklusjon nå, etter å ha googlet litt. Bytter termostat og olje på motoren nå (til halvt på pinnen som du skriver). 

Jeg sjekket oljenivået på motoren etter å ha sett denne "snutten" på youtube, og helt riktig - motoren hadde "laget" olje (dvs den har blitt tynnet ut med tilførsel av bensin). 

Jeg har også samme problemet, men i år har min motor gitt færre feilmeldinger enn tidligere. (F100)

Men typisk rundt 4-4500rpm så dukker dette opp, men ikke før og ikke etter.

Jeg har ikke sjekket oljenivå etter at jeg byttet olje og filter i juni, men har fått vite av en Yamaha mekaniker at en motor som går for kaldt, kan gi litt "melke-hvit" farge på oljen. Så om vi ser dette så er det nok ikke vann i oljen som man ellers kan frykte ved missfarging.

@"Mathilde": jeg så PM'en, men legger inn svaret her, så våre erfaringer blir søkebare.

LuckyFalls skrev 1 time siden:

har fått vite av en Yamaha mekaniker at en motor som går for kaldt, kan gi litt "melke-hvit" farge på oljen. Så om vi ser dette så er det nok ikke vann i oljen som man ellers kan frykte ved missfarging.

hvitfargen kommer nok av vann som kondenseres i olja pga at motoren går for kaldt

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...