"Mathilde" Startet 11.Juli.2018 Link til dette innlegget Startet 11.Juli.2018 Ovennevnte påhengsmotor får feilkode 4-9, som etter manualen betyr "overcooloing", men kun ved godt pådrag. Feilkoden slutter når hastigheten senkes. I utgangspunktet skulle vel feilkoden indikere at termostaten ikke stenger, står pip åpen, men det er vel litt rart at dette først skjer ved pådrag., da motortemperaturen naturlig skulle øke? Eller tenker jeg feil her? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 11.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2018 Har fått tips der fra en fhv. yama mekaniker at dette gjerne skjerved kjøring på nordligere breddegrader med kaldt vann. De brukte da å montere termostat fra F100, som åpner seinere. Skulle gjort dette selv da jeg også ser denne meldinga innimellom Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
"Mathilde" Svart 11.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2018 (redigert) Tja..kanskje termostaten. Men symptomene virker litt merkelig. Kommer feilmeldingen hos deg når motoren belastet mye eller lite?Temperaturen i vannet er jo ikke akkurat av det mest kjølige slaget fortiden heller, 21,5 i dag. Redigert 11.Juli.2018 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 11.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2018 mest på marsjfart , 4-4500 rpm mener jeg. Og vannet den brukes i holder oftest rundt 5 grader Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
"Mathilde" Svart 29.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2018 Har du sjekket oljenivået på motoren din? Har oljenivået økt,.... som hos meg, et godt stykke over "max"? Dette tror jeg underbygger min mistanke om defekt termostat. Jeg vil i alle fall bytte den i første omgang, så får vi se om feilkoden forsvinner. Sitér dette innlegget Link to post
Kasper22 Svart 29.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2018 Typisk defekt termostat ja. Når termostaten ryker setter den seg som regel fast i åpen stilling. Greit å legge oljenivået ca midt imellom max og min på pinnen ved oljeskift, så slipper man å få sinnsykt høyt nivå hvis man ikke oppdager feilmeldingen på en stund. De motorene bruker ikke olje uansett.. Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 29.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2018 Jepp, har nettopp kommet til samme konklusjon nå, etter å ha googlet litt. Bytter termostat og olje på motoren nå (til halvt på pinnen som du skriver). Jeg sjekket oljenivået på motoren etter å ha sett denne "snutten" på youtube, og helt riktig - motoren hadde "laget" olje (dvs den har blitt tynnet ut med tilførsel av bensin). Sitér dette innlegget Link to post
LuckyFalls Svart 30.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2018 Jeg har også samme problemet, men i år har min motor gitt færre feilmeldinger enn tidligere. (F100) Men typisk rundt 4-4500rpm så dukker dette opp, men ikke før og ikke etter. Jeg har ikke sjekket oljenivå etter at jeg byttet olje og filter i juni, men har fått vite av en Yamaha mekaniker at en motor som går for kaldt, kan gi litt "melke-hvit" farge på oljen. Så om vi ser dette så er det nok ikke vann i oljen som man ellers kan frykte ved missfarging. @"Mathilde": jeg så PM'en, men legger inn svaret her, så våre erfaringer blir søkebare. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 30.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2018 LuckyFalls skrev 1 time siden: har fått vite av en Yamaha mekaniker at en motor som går for kaldt, kan gi litt "melke-hvit" farge på oljen. Så om vi ser dette så er det nok ikke vann i oljen som man ellers kan frykte ved missfarging. hvitfargen kommer nok av vann som kondenseres i olja pga at motoren går for kaldt Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
LuckyFalls Svart 30.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2018 ivar skrev 1 time siden: hvitfargen kommer nok av vann som kondenseres i olja pga at motoren går for kaldt Det er nok korrekt ja, men tenkte mer på andre årsaker som kan tilføre vann i oljen. Jeg har enda ikke opplevd dette, men mekanikeren mente det kunne være et godt tegn. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 30.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2018 (redigert) ok , ja enig - hadde vært mye værre med vann i olja uten å vite årsaken og hvor dyrt det evt blir å fikse Redigert 30.Juli.2018 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
"Mathilde" Svart 4.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2018 Da er ny termostat montert og oljen skiftet. Feilkoden er borte, og oljenivået har etter en lengre tur i dag holdt seg konstant på samme nivå. Oljen jeg skiftet ut stinket bensin, ikke bra!!. Godt å få jobben gjort, og deilig at feilen er rettet Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.