Jump to content

På høy tid med filterbytte Vp Tamd31p


hegra

Recommended Posts

image.jpg.c9594277fd570ae4b56dd360bcefcd8c.jpg Bildet viser finfilter med mye rust som jeg saget av bunnen på og tok ut innsatsen.Til tross for at det er racor grovfilter før finfilter som ofte dreneres for de få vanndråpene som er der skjer likevel dette. Motoren gikk helt fint den, men likevel overrasket over hvor mye vann som tydeligvis slipper forbi grovfilter. Det er nok på høy tid med tankrengjøring.     Finfilter var på sin andre sesong.

Link to post
Share on other sites

Det der er ikke normalt etter et par å i et riktig vedlikeholdt drivstoffanlegg!

 

Tanken har neppe vært gjort ren over flere år, og vann har fått tanken til å ruste.

 

Et filter skal ikke rense tanken, den skal i utgangspunktet være ren. 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

bellen skrev for 1 time siden:

Rust? Helt sikker på at det er rust? Jeg tror det bare er slam, men det kan godt hende jeg ser feil. 

Neimen ikke sikker, men jeg håper du har rett. Gnir det mellom fingrende så er det som mel, helt fint og ingen flak. Jeg tok det for rust pga fargen og tenkte at det hadde stått vann i filteret over vinteren og rusten oppsto da. Grovfilter ble byttet samtidig. Det var bare sort skitt og ingen tegn til rust der, men det var bare et år. Og tanken er rustfri, det er vel finfilteret også(eller er det ikke det?), så ja, kanskje det bare er slam. Håper det, men en titt i tanken blir det uansett , men neppe før til høsten.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

bellen skrev for 7 timer siden:

Men jeg tviler på at rust klarer å passere gjennom grovfilteret. 

Samme tenker jeg. Hvis det er rust så mener jeg det må være vann som har passert vannutskiller og ligget i bunn av finfilter vinteren over og så dannet rust. Jeg klarer ikke og bedømme om det er rust eller bare slam, men brunfargen er jo farlig lik rust da. Det som er greia er at grovfilter tapper jeg ofte og det har aldri vært mer enn et halvt eggeglass vann, som regel er det bare dråper. Jeg er redd at en del vann passerer grovfilter under drift. Hvor mye som er på tanken vet jeg ikke. Jeg pumper opp en gang i året med ei blærepumpe tilkoblet et tynt rør som jeg får til bunnen av tanken. Har ikke sett noe vann i det jeg pumper opp. Men bunnen er flat og jeg kommer ikke til med røret over alt. Er redd det kan være mere enn jeg tror. Har tenkt på Hammerdown og lignende lurium, men etter og ha lest Nils Pils sin erfaring med slikt er jeg litt betenkt med slikt også. Tenker jeg får finne en måte og åpne tanken på. Det er ei luke på 10x10 cm hvor stigerør og tankmåler er festet. Åpner jeg den får jeg i hvert fall sett litt.

Link to post
Share on other sites

En båtvenn slet i en del år med at turtallet på Volvoen sakte men sikkert ble redusert.

Dyser ble sendt til trykking og justert uten det hjalp all verden. Satte båten på land en veldig tidlig høst for å se om det hjalp på vekt som kanskje kunne være årsak.

Først da båten ble levert på verksted fant de årsaken.

Under testkjøring av dieselpumpen i benk på spesialverksted ble det avdekket alt for dårlige verdier. Da pumpen ble plukket fra hverandre fant de antydning til rust på noen av de bevegelige delene hvor rust absolutt ikke skulle være. De mente det hadde vært vann i dieselen. 

Eier synes det var noe rart da han pleide å skifte både forfilter (med vannutskiller) og det på motoren en gang i året. Han fylte og alltid drivstoff der yrkesfartøyene bunkret.

Etter å ha tømt et lite lokalt statsbudsjett på pumpeoverhalingen endte han og opp med å få byttet ut det rimelige forfilteret, Byttet med et betydelig større og mer kostbart som var mye i bruk på yrkesfartøy som gikk 24/7.

Siden han brukte båten mye skiftet han etter dette filter midt på vinteren samt dagene før ferien i tillegg til å suge opp noen liter fra bunn av tank.

Brukte båten i 6 år etter dette uten problemer. Eier gikk dessverre bort alt for tidlig så aner ikke hvordan det går med den maskinen i dag.

 

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gudrun skrev for 3 timer siden:

 

Etter å ha tømt et lite lokalt statsbudsjett på pumpeoverhalingen endte han og opp med å få byttet ut det rimelige forfilteret, 

 

Ja, det er jo noe slikt jeg frykter. Men motoren har ikke mistet noe turtall på maks enda og racor forfilter med vannutskiller mener jeg skal være stort nok til den motoren. Rett nok ryker den litt gråhvitt på høy belastning, men skal ta en rens på saltvannkretsen. Jeg tror røyken skyldes (les håper:pray: )vanndamp da det er en mer hul lyd i eksosen på tomgang enn det var før. Altså mindre sjøvann som demper lyden. Mengden av sjøvann er ikke lett og se da eksosutløpet er delvis under hekken og vannlinja.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...