Jump to content

Perkins 4.108 Varsler dårlig oljetrykk

joelle

Recommended Posts

Var ute en tur med min snekke i går. Alt virket som det ska, ende frem til at vi skulle legge til.

dro motor ned på lavt turtall, å helt plutselig gikk varsel for lavt oljetrykk.

Sjekket olje nivå, å det er akkurat der det ska være. Varsel forsvinner så snart jeg drar på gassen.

prøve starta motoren på ny i dag, å da er varslet borte.

Er dette noe å bruke tid å dem små grå på, eller er det bare sånn det er?

Ganske typisk ved varm olje.. Veldig varm olje=tynn olje som i sin tur medfører større lekk i oljepumpen og rundt i motoren ellers. Når motor så er kald igjen er trykket høyere og alarmen borte. Dette kan løses ved bytte til annen olje, kansje en større/bedre oljekjøler eller la motoren få tid til å bli kald etter "hardkjør".

Den får nok smøring, selv om oljetrykket akkurat kryper under nivået for alarm.....:thumbsup:

Takk for svarene, rent logisk så høres det ut som at TB55 sin forklaring er den som er nærmest virkeligheten.

har ikke stor tro på jordfeil, siden alt det elektriske er nytt med skikkelige jordings skinner å ikke minst bra dimensjonering på kabel til disse.

Motoren fikk jobbe relativt hard opp glomma, å da er det klart at oljen blir mer tynn flytende.

Bor i Sarpsborg, men båten ligger i Fredrikstad.

Redigert av joelle (see edit history)

Jeg hadde samme problemet i min båt når jeg brukte 10w30 olje og ikke ga motoren nok tid til å kjøle seg ned.

Skiftet til 15w40 viskositet, og har ikke fått varsel på lavt trykk siden, selv med glovarm olje.

Uansett er det en god ting å "kjøre ned" temperaturen på motor, spesielt hvis den skal stoppes.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...