Jump to content

KAD meg her og der..


Windy37GM

Recommended Posts

Det fine med Volvo's sortiment av motorer er at de fleste deler passer omhverandre på de ulike motorserier. Selv kjøpte jeg en brukt ladeluftkjøler (innsats og hus) fra en havarert KAD 43, 99 modell og plasserte denne på min AQAD 31A, 87 modell. Den var helt lik og passet rett på. Både startmotorer, kjølere, dynamoer, pumper m.m. kan passe omhverandre på mange av motorene.

Link to post
Share on other sites

Bakgrunnen for at jeg spurte om Yanmar har samme dreimoment som D6 - og dermed drar båten raskere i plan er nettopp for å sammenligne praktisk bruk av motoren. Yanmar har godt rykte for å være bra motor - men om det tar "et kvarter av fjorten dager" å få båten ut av vannet - da foretrekker jeg VP. Har ikke hatt et feilslag på de 80 timene D6'en har gått

<{POST_SNAPBACK}>

Yanmar 6LP(A) med 300(315)hk på blokken, gir 700Nm ved ca 1800 o/min. Min tunge båt med egenvekt på 6t dras lett opp med reaksjon i båten hver gang spaken føres fremover. Dreiemoment kurve etc vises på Yanmars hjemmesider.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Jeg leser i dette øyeblikk om Nimbus 300 Nova R og ser at den med to KAD 300 på 285hk hver bruker mindre drivstoff enn samme båten gjør med en D6 motor på 310hk. Toppfart med to motorer er i tillegg 46 knop mot 39 knop for en motor. Trodde fast bestemt at en motor brukte mindre jeg da, men.....

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Jeg leser i dette øyeblikk om Nimbus 300 Nova R og ser at den med to KAD 300 på 285hk hver bruker mindre drivstoff enn samme båten gjør med en D6 motor på 310hk. Toppfart med to motorer er i tillegg 46 knop mot 39 knop for en motor. Trodde fast bestemt at en motor brukte mindre jeg da, men.....

<{POST_SNAPBACK}>

Dette høres helt rart ut. D6 310 som jeg har ombord bruker 65 liter/time på 3500Omin som er MAX. At 2xKAD 300 som har max turtall på 3900 Omin skal bruke mindre drivstoff til sammen enn en motor tviler jeg på.

 

Men har Nimbus 300 Nova D6310. Er det ikke D6 350 den har da?

 

Snittforbruket mitt denne sesongen er litt i underkant av 20 liter - og jeg holder som regel 20-30 knop i marsjfart

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan godt hende at det Lingefan leste om er riktig. Det er jo rimeligvis forskjell på utnyttelse av skrogets effektivitet med 2X285 og 1X310 eller 350. Skal vurderingen av forskjellen på installasjonene ha noe for seg, må den imidlertid gjelde for samme fart, ikke for max rpm for da er det uunngåelig at 2X285 drikker mer enn 1X310 eler 350. Det er jo ren matematikk, det.

 

Altså, ved f. eks. 30 kn kan det tenkes at KAD-installasjonen drikker mindre enn D-installasjonen. Rett og slett fordi KAD'ene da rusler med lavt effektuttak mens D-motoren må slite mer for å oppnå samme fart.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...