saga Svart 14.August.2005 Del på Facebook Svart 14.August.2005 Det fine med Volvo's sortiment av motorer er at de fleste deler passer omhverandre på de ulike motorserier. Selv kjøpte jeg en brukt ladeluftkjøler (innsats og hus) fra en havarert KAD 43, 99 modell og plasserte denne på min AQAD 31A, 87 modell. Den var helt lik og passet rett på. Både startmotorer, kjølere, dynamoer, pumper m.m. kan passe omhverandre på mange av motorene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Blanco Svart 14.August.2005 Del på Facebook Svart 14.August.2005 Bakgrunnen for at jeg spurte om Yanmar har samme dreimoment som D6 - og dermed drar båten raskere i plan er nettopp for å sammenligne praktisk bruk av motoren. Yanmar har godt rykte for å være bra motor - men om det tar "et kvarter av fjorten dager" å få båten ut av vannet - da foretrekker jeg VP. Har ikke hatt et feilslag på de 80 timene D6'en har gått <{POST_SNAPBACK}> Yanmar 6LP(A) med 300(315)hk på blokken, gir 700Nm ved ca 1800 o/min. Min tunge båt med egenvekt på 6t dras lett opp med reaksjon i båten hver gang spaken føres fremover. Dreiemoment kurve etc vises på Yanmars hjemmesider. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post Share on other sites More sharing options...
Lingefan Svart 14.August.2005 Del på Facebook Svart 14.August.2005 Jeg leser i dette øyeblikk om Nimbus 300 Nova R og ser at den med to KAD 300 på 285hk hver bruker mindre drivstoff enn samme båten gjør med en D6 motor på 310hk. Toppfart med to motorer er i tillegg 46 knop mot 39 knop for en motor. Trodde fast bestemt at en motor brukte mindre jeg da, men..... Sitér dette innlegget Lingefan Link to post Share on other sites More sharing options...
Blue_Dragon Svart 14.August.2005 Del på Facebook Svart 14.August.2005 (redigert) Høres veldig rart ut, selv på økonomifart. Er kanskje per motor på KAD'ene. Redigert 14.August.2005 av Blue_Dragon (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 14.August.2005 Del på Facebook Svart 14.August.2005 (redigert) Jeg leser i dette øyeblikk om Nimbus 300 Nova R og ser at den med to KAD 300 på 285hk hver bruker mindre drivstoff enn samme båten gjør med en D6 motor på 310hk. Toppfart med to motorer er i tillegg 46 knop mot 39 knop for en motor. Trodde fast bestemt at en motor brukte mindre jeg da, men..... <{POST_SNAPBACK}> Dette høres helt rart ut. D6 310 som jeg har ombord bruker 65 liter/time på 3500Omin som er MAX. At 2xKAD 300 som har max turtall på 3900 Omin skal bruke mindre drivstoff til sammen enn en motor tviler jeg på. Men har Nimbus 300 Nova D6310. Er det ikke D6 350 den har da? Snittforbruket mitt denne sesongen er litt i underkant av 20 liter - og jeg holder som regel 20-30 knop i marsjfart Redigert 14.August.2005 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Svart 14.August.2005 Del på Facebook Svart 14.August.2005 Kan godt hende at det Lingefan leste om er riktig. Det er jo rimeligvis forskjell på utnyttelse av skrogets effektivitet med 2X285 og 1X310 eller 350. Skal vurderingen av forskjellen på installasjonene ha noe for seg, må den imidlertid gjelde for samme fart, ikke for max rpm for da er det uunngåelig at 2X285 drikker mer enn 1X310 eler 350. Det er jo ren matematikk, det. Altså, ved f. eks. 30 kn kan det tenkes at KAD-installasjonen drikker mindre enn D-installasjonen. Rett og slett fordi KAD'ene da rusler med lavt effektuttak mens D-motoren må slite mer for å oppnå samme fart. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.