Jump to content

KAD meg her og der..


Windy37GM

Recommended Posts

Som de fleste andre på dette forum leser jeg bruktannonser jevnlig. Når det kommer til Mercruiser motorer er jeg rimelig oppdatert, men Volvo.. Se det er det verre med.

Kunne noen vært brydd med å forklare litt om KAD 32, KAD42, KAD43, KAD44, KAD44EDC?

Jeg vet at alle er dieselmotorer, KAD32 er 4'er, resten er 6'ere.. Hvis jeg skulle kjøpt en båt med noen av disse motorene, har noen av dem noen sykdommer/serieproblemer som gjør at man bør unngå de?

Jeg er takknemlig for alle svar.

 

Med vennlig hilsen

 

Skarpnes9100

Redigert av Skarpnes9100 (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Alle KAD motorene anvender kompressor (roots type kompressor som drives av reim fra veiva) for å gi motoren økt dreimoment i det lavere turtallsområde. Altså området før turboen begynner å levere effekt (dvs <2000 RPM.) Kompressoren frisjaltes automatisk når turboen overtar.

Ellers er vel KAD32/42 serien identiske med kompressor. turbo og aftercooler, bortsett fra at 32 er en 4-cyl, mens 42 er en 6-cyl. KAD 43 er bestykningsmessig identisk med 42, men er fosterket/forbedret versjon. KAD44 er i utgangspunktet en KAD 43, men med annen topp og 4 ventiler pr. cylinder. Med EDC introduserer Volvo elektronisk styring av dieselinsprøytning mv. Håper dette klarer opp en del.

Når det gjelder svakheter? Tja. Noen anbefaler å holde seg unna motorer med elektronisk styring. Da sitter men plutselig med en dieselmotor med bensinmotorens svakheter, nemlig at den er avhengig av strøm for å gå. Hyppig bruk av sensorer er også antatt å bli en framtidig feilkilde på slike motorer. Med åra og med fukt og salt og tæring har slike sensorer en tendens til å gi uforståelige tilbakemeldinger. Når motoren ikke forstår signalene fra sensoren er de ofte forprogramert til kort å godt å kutte. Dette er vel ikke alltid ønskelig vil jeg tro, om man befinner seg utenfor Rakkebåene i sønnavind eller er i ferd med å krysse Gule Humpen i SW.

Selv er jeg tilhenger av å beholde båtmotorene relativt enkle. "Keep it simple stupid" Da har en vanlig mann sjangs til å holde oversikten og skjønne hva som skjer om uhellet skulle være ute. Feilfinning og reparasjoner blir mye enklere og framfor allt; jo mindre leamikk mann har jo mindre kan gå feil. Som du skjønner, en KAD 44 EDC med kompressor, turbo, intercooler, 4 ventiler pr. cylinder og med elektronisk styring av det hele er ikke motoren for meg. Andre kan se annerledes på dette selvfølgelig. Et siste tips. Skygg unna KAD42 hvis du ikke får selger til å dokumentere at motoren er oppgradert etter KAD 43 spec. Mange KAD42 fra -92 og opp til KAD43 overtok sliter med for høy cylindertemperatur som forårsaker brente ventiler og hull i stempler.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Men Yanmar får det til uten mere strøm enn den til starter og dynamo :cool:

<{POST_SNAPBACK}>

Klarer Yanmar å ha den samme ytelsen på lavt turtall som VP's motorer med kompressor? Så vidt jeg vet har ikke Yanmar noen motor med kompressor. Har Yanmar en annen teknologi som eliminerer "ketchupeffekten" en vanlig turbodiesel har (dvs at under 2500 Omin skjer det ingenting - men når turbotrykket kommer så drar motoren som tusan)? Så vidt jeg vet har heller ikke Yanmar noen motorer med common rail - slik VP har på sin D serie Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Klarer Yanmar å ha den samme ytelsen på lavt turtall som VP's motorer med kompressor? Så vidt jeg vet har ikke Yanmar noen motor med kompressor. Har Yanmar en annen teknologi som eliminerer "ketchupeffekten" en vanlig turbodiesel har (dvs at under 2500 Omin skjer det ingenting - men når turbotrykket kommer så drar motoren som tusan)? Så vidt jeg vet har heller ikke Yanmar noen motorer med common rail - slik VP har på sin D serie

<{POST_SNAPBACK}>

Har volvo en motor som ikkje røyker eller er fri for oljelekkasjer??????? :wink:

 

 

Hvorfor klarer yanmar å innfri alle avgaskrav som stiiles i dag til en motor med en normal rekkepumpe uten en masse elektronikk, mens volvo ikke gjør det????

 

Yanmar uten coomon rail, muligens prøver yanmar å gjøre det bedre for sine kunder med å gjøre det enkelt og dermed rimeligere å reparere, og mer driftsikker en volvo?? Av efaring kan jeg si at det kan gå mange timer å feilsøke på en EDC motor noe som kan bli dyrt for kunden. Det er ikke altid du kan se på blinkkoder eller pc hva som er galt.

Link to post
Share on other sites

Eg måtte utsette monteringen av min VP AD41 fordi verftet måtte skifte en helt ny D4. Har igrunn ikke så stor tro på båtmotorer med for mye eletronikk. Sikkert kjekt så lenge det er garantitid på motoren, men tror det kan bli kostbart etter noen år. Er selv veldig fornøgd med min motor. Minimalt med eletronikk, og masse vis av kraft til min båt. Enkel og oversiktlig.

Link to post
Share on other sites

Oppgraderingen fra KAD 42 til KAD43 er at oljen til spyledysene ( kjøling av stempel ) først går igjennom oljefilter. Dette fordi dysene på enkelte 42 motorer har gått tett, med ovennevnte problem som følger.

Ombyggingen er en enkel sak.

Ellers mener jeg at øvrige forskjeller er støydemping av kompressor og en litt annen løsning på drivreimer.

Link to post
Share on other sites

Har volvo en motor som ikkje røyker eller er fri for oljelekkasjer??????? :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Jammen ... ja men ... er ikke det halve sjarmen med båtlivet, da???

:lol::eek::rolleyes:

 

Hvorfor klarer yanmar å innfri alle avgaskrav som stiiles i dag til en motor med en normal rekkepumpe uten en masse elektronikk, mens volvo ikke gjør det????

<{POST_SNAPBACK}>

 

Svaret er enkelt: Toyota. Produsent av antakelig de beste og mest holdbare motorer man får tak i. Og tilfeldigvis langvarig samarbeidspartner med og deleier av Yamaha motor Co. ... :yesnod:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Har volvo en motor som ikkje røyker eller er fri for oljelekkasjer??????? :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Ford, Volvo, Perkins, OMC, Cummins, CAT og Detroit .... har ennå ikke sett en maskin som er helt ren ... hvertfall ikke mine DD.... :lol:

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Jammen ... ja men ... er ikke det halve sjarmen med båtlivet, da???

:lol:  :eek:  :rolleyes:

Svaret er enkelt:  Toyota.  Produsent av antakelig de beste og mest holdbare motorer man får tak i.  Og tilfeldigvis langvarig samarbeidspartner med og deleier av Yamaha motor Co. ... :yesnod:

<{POST_SNAPBACK}>

Omgivelsene skal skjønne at det startes skikkelige greier...........

 

I kjelleren på Yankeen står 2 stk Hino på 310 hk, gangtid 750 timer.

Hino er en del av Toyotakonsernet og lager blant annet stasjonære industridiesler og lette lastebiler.

Motorene går i statene for å være uber-reliable, Bayliner med eller uten Hino er som natt og dag.

Teknologien er hentet fra LandCruiser 60 serien som Taliban kjører rundt i, rekke6er uten dilldall, bare turbo og intercooler. Fullstendig tett og lekkasjefri, største forurensingskilden i maskinrommet er gummistøv fra viftereimene.

Før vi kjøpte båten kontaktet jeg leverandør for å sjekke tilgangen på reservedeler. Han hadde ingen anelse, det var ingen som hadde spurt etter det var svaret.

 

Skulle jeg kjøpt båt i dag ville jeg definitivt satset på japsemotor. Japsene har bevist for hele verden i årevis at de er kongene på haugen, kanskje ikke de mest innovative, men de mest driftsikre.

 

Ta gjerne båten min, men la meg få beholde Hinoene.........

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post
Share on other sites

Omgivelsene skal skjønne at det startes skikkelige greier...........

Hangarskibet omtales spøkefullt som "indianerbåten". Rett og slett fordi avgang fra havnen bekjentgjøres for omverdenen med behørige og meget tydelige røksignaler som ingen kan overse.

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Ingen har ennå svart på om Yanmar har samme prestanda som VP's D motorer. For meg som ikke er så glad i å lage store hekkbølger liker jeg å komme fort i plan. Jeg testet en Nidelv 300 med KAD 300 og det var dødstreigt. MEd D6 går vi i plan enkelt. Men om Yanmar er tregere enn en KAD 300 så kommer man ikke i plan før sola har gått ned - og det synes ikke jeg noe om

 

Men det er klart - har man aversjon mot datastyrt motor - da må man holde seg til det enkle

Link to post
Share on other sites

Bare en liten digresjon. Følg med på TV neste gang dere ser innslag fra krigsoner og mindre utviklede omåder. Bilene er ofte Toyta og påhengsmotorene Yamaha. Er det fordi det er billigere enn annet? Neppe. Da må det vel være at dette har god holdbarhet, pålitelighet, og enkelt å reprere som er årsaken.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Ingen har ennå svart på om Yanmar har samme prestanda som VP's D motorer. For meg som ikke er så glad i å lage store hekkbølger liker jeg å komme fort i plan. Jeg testet en Nidelv 300 med KAD 300 og det var dødstreigt. MEd D6 går vi i plan enkelt. Men om Yanmar er tregere enn en KAD 300 så kommer man ikke i plan før sola har gått ned - og det synes ikke jeg noe om

Hvor lang eller kort tid det tar å komme i plan kommer jo an på skrogets egenskaper og motorens dreiemoment. Hvis en Nidelv 300 er treg å få i plan med en KAD 300 så kan man antakelig konkludere med at skroget er for tungdrevet?? At du går lett i plan med en D6 er ganske sikkert en konsekvens av a D6 har ca. 2 liter større slagvolum enn KAD 300 og derfor betydelig større dreiemoment.

 

En annen sak er at her i avgiftshelvetet i den siste gjenværende Sovjet-stat, er alt for mange båter undermotorisert (min egen inklusive, egentlig, selv om trimmen er OK i fart). Det er derfor både gamle og nyere Princess lager slike HLVTS hekkbølger. De har for svake motorer til å komme ordentlig i plan. Så står de der omtrent rett opp av vannet og ser mer ut som en månerakett enn en båt ... Det serjo ikek riktig klokt ut mange ganger.

 

 

Bare en liten digresjon.  Følg med på TV neste gang dere ser innslag fra krigsoner og mindre utviklede omåder.  Bilene er ofte Toyta og påhengsmotorene Yamaha.  Er det fordi det er billigere enn annet? Neppe.  Da må det vel være at dette har god holdbarhet, pålitelighet, og enkelt å reprere som er årsaken.

:yesnod::yesnod::yesnod:

 

Selv derdet kriges og der utviklingen ikke har kommet så langt, har de begreper på kvalitet. Sjelden man ser en Mercury-motor slike steder, ikke sant, Bitteliten??? :wink:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Selv derdet kriges og der utviklingen ikke har kommet så langt, har de begreper på kvalitet.  Sjelden man ser en Mercury-motor slike steder, ikke sant, Bitteliten??? :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg jobbet en kort periode i Malawi i Afrika, og det er et av verdens desidert fattigste land. at det omtrent bare er Toyota der har ikke bare med driftssikkerhet å gjøre, men også med at de kom seg inn på markedet først. Det er omtrent umulig å få deler til andre biler i det landet, da de kan anses som monopolister. Med bil som med båt er det ikke nødvendigvis slik at monopolisten er den eneste som egentlig kan. Det er bare det er de som er de eneste som er der. Samme parallell kan trekkes til operativsystemer (servere unntatt) i dataverdenen der Microsoft er en utvilsom markedsleder (på grensen til monopolist), men alternativene er minst like gode.

 

Å vurdere kvalitet ut fra markedsmakt er ikke nødvendigvis særlig relevant med andre ord. Med dette antyder jeg dog ikke at Yanmar, Yamaha, Toyota etc. er dårlig, bare at argumentasjonen for det i dette tilfelle er noe svak.

 

Skål :drink:

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Bare en liten digresjon.  Følg med på TV neste gang dere ser innslag fra krigsoner og mindre utviklede omåder.  Bilene er ofte Toyta og påhengsmotorene Yamaha.  Er det fordi det er billigere enn annet? Neppe.  Da må det vel være at dette har god holdbarhet, pålitelighet, og enkelt å reprere som er årsaken.

<{POST_SNAPBACK}>

Du finner nok minst like mange gamle Mercedeser og Peugeot 504/5 i de innslagene.

Toyota leverer forøvrig fremdeles den "gamle" HiAce serien i mange land. Jeg spurte en taxisjåfør i Egypt hvorfor han kjøpte en ny slik når resten av verden fikk den i ny ham i 1994. Enkelt. "The engine chip speaks english, my mechanic doesn't"

Link to post
Share on other sites

Flere oppgir at de er skeptiske til Kad motorene med EDC. Det er riktig at man da må ha strøm for at motoren skal gå. Men en elektronisk styrt diesel gir også muligheter. Vi har en KAD 44 EDC i vår Viksund 290 med EDC instrument både innvendig og på flybridge.Det er ingen sak å finne den optimale trim. Motoren får bare det den klarer å ta unna, vi kan rusle i 1100-1200 omdr i flere timer uten at der er den minste antydning til røyk. Det er litt tilfredstillende da å se at man bruker 4-5 l diesel i timen mens man glir rundt nesten helt stille.

Etter 400 t har jeg ikke opplevd noe negativt med motoren relatert til elektronikken. Største irritiasjon er at ikke Volvo har en tappekran for oljeskift.

Link to post
Share on other sites

Hvor lang eller kort tid det tar å komme i plan kommer jo an på skrogets egenskaper og motorens dreiemoment.  Hvis en Nidelv 300 er treg å få i plan med en KAD 300 så kan man antakelig konkludere med at skroget er for tungdrevet??  At du går lett i plan med en D6 er ganske sikkert en konsekvens av a D6 har ca. 2 liter større slagvolum enn KAD 300 og derfor betydelig større dreiemoment.

 

En annen sak er at her i avgiftshelvetet i den siste gjenværende Sovjet-stat, er alt for mange båter undermotorisert (min egen inklusive, egentlig, selv om trimmen er OK i fart).  Det er derfor både gamle og nyere Princess lager slike HLVTS hekkbølger.  De har for svake motorer til å komme ordentlig i plan.  Så står de der omtrent rett opp av vannet og ser mer ut som en månerakett enn en båt ...  Det serjo ikek riktig klokt ut mange ganger.

:yesnod:  :yesnod:  :yesnod:

 

Selv derdet kriges og der utviklingen ikke har kommet så langt, har de begreper på kvalitet.  Sjelden man ser en Mercury-motor slike steder, ikke sant, Bitteliten??? :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Avgiftene synes jeg er lite å klage på når man kjøper båt til mange millioner. Om forskjellem mellom en passe motorisert Princess og en undermotorisert Princess er 300.000 så er kanskje avgiftene 30.000 kroner. Lite å klage på.

 

En KAD 300 har kompressor og turbo. D6'en min har bare turbo. Først og fremst er det nok common rail og mer moderne turbo som gjør at motoren min trykker mer. Max dreimoment er 720 Nm på 1800 Omin. KAD 300 har 570Nm på 3300 Omin om jeg husker rett i farta. Stor forskjell særlig når det er viktig å få båten opp i plan.

 

Bakgrunnen for at jeg spurte om Yanmar har samme dreimoment som D6 - og dermed drar båten raskere i plan er nettopp for å sammenligne praktisk bruk av motoren. Yanmar har godt rykte for å være bra motor - men om det tar "et kvarter av fjorten dager" å få båten ut av vannet - da foretrekker jeg VP. Har ikke hatt et feilslag på de 80 timene D6'en har gått

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har ikke hatt et feilslag på de 80 timene D6'en har gått

<{POST_SNAPBACK}>

 

Det skulle bare mangle. Min Yanmar fra 1983 har også gått feilfritt for meg i sommer. :yesnod:

<{POST_SNAPBACK}>

 

Ikke jeg heller, med mine to kjære små grønne TAMD 60 C fra 1984. Nå på god vei mot 3.200 driftstimer og still going strong. Very strong!!

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...