Windy37GM Startet 8.August.2005 Del på Facebook Startet 8.August.2005 (redigert) Som de fleste andre på dette forum leser jeg bruktannonser jevnlig. Når det kommer til Mercruiser motorer er jeg rimelig oppdatert, men Volvo.. Se det er det verre med. Kunne noen vært brydd med å forklare litt om KAD 32, KAD42, KAD43, KAD44, KAD44EDC? Jeg vet at alle er dieselmotorer, KAD32 er 4'er, resten er 6'ere.. Hvis jeg skulle kjøpt en båt med noen av disse motorene, har noen av dem noen sykdommer/serieproblemer som gjør at man bør unngå de? Jeg er takknemlig for alle svar. Med vennlig hilsen Skarpnes9100 Redigert 9.August.2005 av Skarpnes9100 (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
REM Svart 8.August.2005 Del på Facebook Svart 8.August.2005 Alle KAD motorene anvender kompressor (roots type kompressor som drives av reim fra veiva) for å gi motoren økt dreimoment i det lavere turtallsområde. Altså området før turboen begynner å levere effekt (dvs <2000 RPM.) Kompressoren frisjaltes automatisk når turboen overtar. Ellers er vel KAD32/42 serien identiske med kompressor. turbo og aftercooler, bortsett fra at 32 er en 4-cyl, mens 42 er en 6-cyl. KAD 43 er bestykningsmessig identisk med 42, men er fosterket/forbedret versjon. KAD44 er i utgangspunktet en KAD 43, men med annen topp og 4 ventiler pr. cylinder. Med EDC introduserer Volvo elektronisk styring av dieselinsprøytning mv. Håper dette klarer opp en del.Når det gjelder svakheter? Tja. Noen anbefaler å holde seg unna motorer med elektronisk styring. Da sitter men plutselig med en dieselmotor med bensinmotorens svakheter, nemlig at den er avhengig av strøm for å gå. Hyppig bruk av sensorer er også antatt å bli en framtidig feilkilde på slike motorer. Med åra og med fukt og salt og tæring har slike sensorer en tendens til å gi uforståelige tilbakemeldinger. Når motoren ikke forstår signalene fra sensoren er de ofte forprogramert til kort å godt å kutte. Dette er vel ikke alltid ønskelig vil jeg tro, om man befinner seg utenfor Rakkebåene i sønnavind eller er i ferd med å krysse Gule Humpen i SW.Selv er jeg tilhenger av å beholde båtmotorene relativt enkle. "Keep it simple stupid" Da har en vanlig mann sjangs til å holde oversikten og skjønne hva som skjer om uhellet skulle være ute. Feilfinning og reparasjoner blir mye enklere og framfor allt; jo mindre leamikk mann har jo mindre kan gå feil. Som du skjønner, en KAD 44 EDC med kompressor, turbo, intercooler, 4 ventiler pr. cylinder og med elektronisk styring av det hele er ikke motoren for meg. Andre kan se annerledes på dette selvfølgelig. Et siste tips. Skygg unna KAD42 hvis du ikke får selger til å dokumentere at motoren er oppgradert etter KAD 43 spec. Mange KAD42 fra -92 og opp til KAD43 overtok sliter med for høy cylindertemperatur som forårsaker brente ventiler og hull i stempler. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Keiko Svart 9.August.2005 Del på Facebook Svart 9.August.2005 Men Yanmar får det til uten mere strøm enn den til starter og dynamo Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 9.August.2005 Del på Facebook Svart 9.August.2005 (redigert) Men Yanmar får det til uten mere strøm enn den til starter og dynamo <{POST_SNAPBACK}> Klarer Yanmar å ha den samme ytelsen på lavt turtall som VP's motorer med kompressor? Så vidt jeg vet har ikke Yanmar noen motor med kompressor. Har Yanmar en annen teknologi som eliminerer "ketchupeffekten" en vanlig turbodiesel har (dvs at under 2500 Omin skjer det ingenting - men når turbotrykket kommer så drar motoren som tusan)? Så vidt jeg vet har heller ikke Yanmar noen motorer med common rail - slik VP har på sin D serie Redigert 9.August.2005 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Foldnes Svart 9.August.2005 Del på Facebook Svart 9.August.2005 Klarer Yanmar å ha den samme ytelsen på lavt turtall som VP's motorer med kompressor? Så vidt jeg vet har ikke Yanmar noen motor med kompressor. Har Yanmar en annen teknologi som eliminerer "ketchupeffekten" en vanlig turbodiesel har (dvs at under 2500 Omin skjer det ingenting - men når turbotrykket kommer så drar motoren som tusan)? Så vidt jeg vet har heller ikke Yanmar noen motorer med common rail - slik VP har på sin D serie <{POST_SNAPBACK}> Har volvo en motor som ikkje røyker eller er fri for oljelekkasjer??????? Hvorfor klarer yanmar å innfri alle avgaskrav som stiiles i dag til en motor med en normal rekkepumpe uten en masse elektronikk, mens volvo ikke gjør det???? Yanmar uten coomon rail, muligens prøver yanmar å gjøre det bedre for sine kunder med å gjøre det enkelt og dermed rimeligere å reparere, og mer driftsikker en volvo?? Av efaring kan jeg si at det kan gå mange timer å feilsøke på en EDC motor noe som kan bli dyrt for kunden. Det er ikke altid du kan se på blinkkoder eller pc hva som er galt. Sitér dette innlegget Link to post
Haakon Svart 9.August.2005 Del på Facebook Svart 9.August.2005 Et siste tips. Skygg unna KAD42 hvis du ikke får selger til å dokumentere at motoren er oppgradert etter KAD 43 spec. Mange KAD42 fra -92 og opp til KAD43 overtok sliter med for høy cylindertemperatur som forårsaker brente ventiler og hull i stempler. <{POST_SNAPBACK}> Hva er det som blir gjort ved denne oppgraderingen? Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 9.August.2005 Del på Facebook Svart 9.August.2005 Eg måtte utsette monteringen av min VP AD41 fordi verftet måtte skifte en helt ny D4. Har igrunn ikke så stor tro på båtmotorer med for mye eletronikk. Sikkert kjekt så lenge det er garantitid på motoren, men tror det kan bli kostbart etter noen år. Er selv veldig fornøgd med min motor. Minimalt med eletronikk, og masse vis av kraft til min båt. Enkel og oversiktlig. Sitér dette innlegget Link to post
RIB Svart 9.August.2005 Del på Facebook Svart 9.August.2005 Oppgraderingen fra KAD 42 til KAD43 er at oljen til spyledysene ( kjøling av stempel ) først går igjennom oljefilter. Dette fordi dysene på enkelte 42 motorer har gått tett, med ovennevnte problem som følger. Ombyggingen er en enkel sak. Ellers mener jeg at øvrige forskjeller er støydemping av kompressor og en litt annen løsning på drivreimer. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 12.August.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2005 Tusen takk for svarene. Særlig det om KAD42 var kjekt å vite :-) Skarpnes9100 Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Skipper Worse Svart 12.August.2005 Del på Facebook Svart 12.August.2005 Har volvo en motor som ikkje røyker eller er fri for oljelekkasjer??????? <{POST_SNAPBACK}> Jammen ... ja men ... er ikke det halve sjarmen med båtlivet, da??? Hvorfor klarer yanmar å innfri alle avgaskrav som stiiles i dag til en motor med en normal rekkepumpe uten en masse elektronikk, mens volvo ikke gjør det???? <{POST_SNAPBACK}> Svaret er enkelt: Toyota. Produsent av antakelig de beste og mest holdbare motorer man får tak i. Og tilfeldigvis langvarig samarbeidspartner med og deleier av Yamaha motor Co. ... Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Divemaster Svart 12.August.2005 Del på Facebook Svart 12.August.2005 Har volvo en motor som ikkje røyker eller er fri for oljelekkasjer??????? <{POST_SNAPBACK}> Ford, Volvo, Perkins, OMC, Cummins, CAT og Detroit .... har ennå ikke sett en maskin som er helt ren ... hvertfall ikke mine DD.... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
RITS Svart 12.August.2005 Del på Facebook Svart 12.August.2005 Jammen ... ja men ... er ikke det halve sjarmen med båtlivet, da??? Svaret er enkelt: Toyota. Produsent av antakelig de beste og mest holdbare motorer man får tak i. Og tilfeldigvis langvarig samarbeidspartner med og deleier av Yamaha motor Co. ... <{POST_SNAPBACK}> Omgivelsene skal skjønne at det startes skikkelige greier........... I kjelleren på Yankeen står 2 stk Hino på 310 hk, gangtid 750 timer. Hino er en del av Toyotakonsernet og lager blant annet stasjonære industridiesler og lette lastebiler. Motorene går i statene for å være uber-reliable, Bayliner med eller uten Hino er som natt og dag. Teknologien er hentet fra LandCruiser 60 serien som Taliban kjører rundt i, rekke6er uten dilldall, bare turbo og intercooler. Fullstendig tett og lekkasjefri, største forurensingskilden i maskinrommet er gummistøv fra viftereimene. Før vi kjøpte båten kontaktet jeg leverandør for å sjekke tilgangen på reservedeler. Han hadde ingen anelse, det var ingen som hadde spurt etter det var svaret. Skulle jeg kjøpt båt i dag ville jeg definitivt satset på japsemotor. Japsene har bevist for hele verden i årevis at de er kongene på haugen, kanskje ikke de mest innovative, men de mest driftsikre. Ta gjerne båten min, men la meg få beholde Hinoene......... Sitér dette innlegget Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500 1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP Link to post
Skipper Worse Svart 12.August.2005 Del på Facebook Svart 12.August.2005 (redigert) Omgivelsene skal skjønne at det startes skikkelige greier........... Hangarskibet omtales spøkefullt som "indianerbåten". Rett og slett fordi avgang fra havnen bekjentgjøres for omverdenen med behørige og meget tydelige røksignaler som ingen kan overse. Redigert 12.August.2005 av Skipper_Worse (see edit history) Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Bitteliten Svart 12.August.2005 Del på Facebook Svart 12.August.2005 Ingen har ennå svart på om Yanmar har samme prestanda som VP's D motorer. For meg som ikke er så glad i å lage store hekkbølger liker jeg å komme fort i plan. Jeg testet en Nidelv 300 med KAD 300 og det var dødstreigt. MEd D6 går vi i plan enkelt. Men om Yanmar er tregere enn en KAD 300 så kommer man ikke i plan før sola har gått ned - og det synes ikke jeg noe om Men det er klart - har man aversjon mot datastyrt motor - da må man holde seg til det enkle Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 12.August.2005 Del på Facebook Svart 12.August.2005 Bare en liten digresjon. Følg med på TV neste gang dere ser innslag fra krigsoner og mindre utviklede omåder. Bilene er ofte Toyta og påhengsmotorene Yamaha. Er det fordi det er billigere enn annet? Neppe. Da må det vel være at dette har god holdbarhet, pålitelighet, og enkelt å reprere som er årsaken. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Skipper Worse Svart 12.August.2005 Del på Facebook Svart 12.August.2005 Ingen har ennå svart på om Yanmar har samme prestanda som VP's D motorer. For meg som ikke er så glad i å lage store hekkbølger liker jeg å komme fort i plan. Jeg testet en Nidelv 300 med KAD 300 og det var dødstreigt. MEd D6 går vi i plan enkelt. Men om Yanmar er tregere enn en KAD 300 så kommer man ikke i plan før sola har gått ned - og det synes ikke jeg noe om Hvor lang eller kort tid det tar å komme i plan kommer jo an på skrogets egenskaper og motorens dreiemoment. Hvis en Nidelv 300 er treg å få i plan med en KAD 300 så kan man antakelig konkludere med at skroget er for tungdrevet?? At du går lett i plan med en D6 er ganske sikkert en konsekvens av a D6 har ca. 2 liter større slagvolum enn KAD 300 og derfor betydelig større dreiemoment. En annen sak er at her i avgiftshelvetet i den siste gjenværende Sovjet-stat, er alt for mange båter undermotorisert (min egen inklusive, egentlig, selv om trimmen er OK i fart). Det er derfor både gamle og nyere Princess lager slike HLVTS hekkbølger. De har for svake motorer til å komme ordentlig i plan. Så står de der omtrent rett opp av vannet og ser mer ut som en månerakett enn en båt ... Det serjo ikek riktig klokt ut mange ganger. Bare en liten digresjon. Følg med på TV neste gang dere ser innslag fra krigsoner og mindre utviklede omåder. Bilene er ofte Toyta og påhengsmotorene Yamaha. Er det fordi det er billigere enn annet? Neppe. Da må det vel være at dette har god holdbarhet, pålitelighet, og enkelt å reprere som er årsaken. Selv derdet kriges og der utviklingen ikke har kommet så langt, har de begreper på kvalitet. Sjelden man ser en Mercury-motor slike steder, ikke sant, Bitteliten??? Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Ludde30 Svart 12.August.2005 Del på Facebook Svart 12.August.2005 Selv derdet kriges og der utviklingen ikke har kommet så langt, har de begreper på kvalitet. Sjelden man ser en Mercury-motor slike steder, ikke sant, Bitteliten??? <{POST_SNAPBACK}> Jeg jobbet en kort periode i Malawi i Afrika, og det er et av verdens desidert fattigste land. at det omtrent bare er Toyota der har ikke bare med driftssikkerhet å gjøre, men også med at de kom seg inn på markedet først. Det er omtrent umulig å få deler til andre biler i det landet, da de kan anses som monopolister. Med bil som med båt er det ikke nødvendigvis slik at monopolisten er den eneste som egentlig kan. Det er bare det er de som er de eneste som er der. Samme parallell kan trekkes til operativsystemer (servere unntatt) i dataverdenen der Microsoft er en utvilsom markedsleder (på grensen til monopolist), men alternativene er minst like gode. Å vurdere kvalitet ut fra markedsmakt er ikke nødvendigvis særlig relevant med andre ord. Med dette antyder jeg dog ikke at Yanmar, Yamaha, Toyota etc. er dårlig, bare at argumentasjonen for det i dette tilfelle er noe svak. Skål Sitér dette innlegget If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post
Whistler Svart 12.August.2005 Del på Facebook Svart 12.August.2005 Bare en liten digresjon. Følg med på TV neste gang dere ser innslag fra krigsoner og mindre utviklede omåder. Bilene er ofte Toyta og påhengsmotorene Yamaha. Er det fordi det er billigere enn annet? Neppe. Da må det vel være at dette har god holdbarhet, pålitelighet, og enkelt å reprere som er årsaken. <{POST_SNAPBACK}> Du finner nok minst like mange gamle Mercedeser og Peugeot 504/5 i de innslagene. Toyota leverer forøvrig fremdeles den "gamle" HiAce serien i mange land. Jeg spurte en taxisjåfør i Egypt hvorfor han kjøpte en ny slik når resten av verden fikk den i ny ham i 1994. Enkelt. "The engine chip speaks english, my mechanic doesn't" Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Agreo Svart 13.August.2005 Del på Facebook Svart 13.August.2005 Flere oppgir at de er skeptiske til Kad motorene med EDC. Det er riktig at man da må ha strøm for at motoren skal gå. Men en elektronisk styrt diesel gir også muligheter. Vi har en KAD 44 EDC i vår Viksund 290 med EDC instrument både innvendig og på flybridge.Det er ingen sak å finne den optimale trim. Motoren får bare det den klarer å ta unna, vi kan rusle i 1100-1200 omdr i flere timer uten at der er den minste antydning til røyk. Det er litt tilfredstillende da å se at man bruker 4-5 l diesel i timen mens man glir rundt nesten helt stille. Etter 400 t har jeg ikke opplevd noe negativt med motoren relatert til elektronikken. Største irritiasjon er at ikke Volvo har en tappekran for oljeskift. Sitér dette innlegget Link to post
Foldnes Svart 13.August.2005 Del på Facebook Svart 13.August.2005 Ta gjerne båten min, men la meg få beholde Hinoene......... <{POST_SNAPBACK}> Fornuftig kar Og har man plass, så kjøper man scania. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 13.August.2005 Del på Facebook Svart 13.August.2005 (redigert) Hvor lang eller kort tid det tar å komme i plan kommer jo an på skrogets egenskaper og motorens dreiemoment. Hvis en Nidelv 300 er treg å få i plan med en KAD 300 så kan man antakelig konkludere med at skroget er for tungdrevet?? At du går lett i plan med en D6 er ganske sikkert en konsekvens av a D6 har ca. 2 liter større slagvolum enn KAD 300 og derfor betydelig større dreiemoment. En annen sak er at her i avgiftshelvetet i den siste gjenværende Sovjet-stat, er alt for mange båter undermotorisert (min egen inklusive, egentlig, selv om trimmen er OK i fart). Det er derfor både gamle og nyere Princess lager slike HLVTS hekkbølger. De har for svake motorer til å komme ordentlig i plan. Så står de der omtrent rett opp av vannet og ser mer ut som en månerakett enn en båt ... Det serjo ikek riktig klokt ut mange ganger. Selv derdet kriges og der utviklingen ikke har kommet så langt, har de begreper på kvalitet. Sjelden man ser en Mercury-motor slike steder, ikke sant, Bitteliten??? <{POST_SNAPBACK}> Avgiftene synes jeg er lite å klage på når man kjøper båt til mange millioner. Om forskjellem mellom en passe motorisert Princess og en undermotorisert Princess er 300.000 så er kanskje avgiftene 30.000 kroner. Lite å klage på. En KAD 300 har kompressor og turbo. D6'en min har bare turbo. Først og fremst er det nok common rail og mer moderne turbo som gjør at motoren min trykker mer. Max dreimoment er 720 Nm på 1800 Omin. KAD 300 har 570Nm på 3300 Omin om jeg husker rett i farta. Stor forskjell særlig når det er viktig å få båten opp i plan. Bakgrunnen for at jeg spurte om Yanmar har samme dreimoment som D6 - og dermed drar båten raskere i plan er nettopp for å sammenligne praktisk bruk av motoren. Yanmar har godt rykte for å være bra motor - men om det tar "et kvarter av fjorten dager" å få båten ut av vannet - da foretrekker jeg VP. Har ikke hatt et feilslag på de 80 timene D6'en har gått Redigert 13.August.2005 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hanto Svart 13.August.2005 Del på Facebook Svart 13.August.2005 Har ikke hatt et feilslag på de 80 timene D6'en har gått <{POST_SNAPBACK}> Det skulle bare mangle. Min Yanmar fra 1983 har også gått feilfritt for meg i sommer. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 13.August.2005 Del på Facebook Svart 13.August.2005 Har ikke hatt et feilslag på de 80 timene D6'en har gått <{POST_SNAPBACK}> Det skulle bare mangle. Min Yanmar fra 1983 har også gått feilfritt for meg i sommer. <{POST_SNAPBACK}> Ikke jeg heller, med mine to kjære små grønne TAMD 60 C fra 1984. Nå på god vei mot 3.200 driftstimer og still going strong. Very strong!! Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Lingefan Svart 13.August.2005 Del på Facebook Svart 13.August.2005 Hva er forskjellen på f eks KAD 43 motorene og AD 41 i konstruksjon egentlig? Begge er jo R6 på 3,6 liter, begge har kompressor og turbo. Men er AD41 en gammel motor? Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
sap_2000 Svart 13.August.2005 Del på Facebook Svart 13.August.2005 Hva er forskjellen på f eks KAD 43 motorene og AD 41 i konstruksjon egentlig? Begge er jo R6 på 3,6 liter, begge har kompressor og turbo. Men er AD41 en gammel motor? <{POST_SNAPBACK}> Ikke noe forskjell i grunnkonstruksjonen bortsett fra at AQAD 41 ikke har kompressor...... Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.