Jump to content

Sikringer slår ut ved start VP TAMD22

halli52

Recommended Posts

Jeg har over tid hatt prooblemer med det elektriske systemet på min TAMD22. I begynnelsen viste temp måleren feil, dette ble «løst» ved å koble en ledning direkte fra instrumentet til minus pol. Så fikk jeg problemer med å stoppe motoren, jeg skiftet da sikringen til jord (den var gåen) begge sikringene i den svarte boksen og 3 stk releer. Da fungerte det en stund (jordingproblemene med temp var fortsatt der), men etter noen dager ville den ikke stoppe. Nå vil den heller ikke starte. Når jeg forsøker å starte den kommer det et klikk, forsøker jeg en gang til kommer det et nytt klikk og all strøm til instrumentene slukker. Da har begge sikringene i boksen blitt slått ut. Er det noen som i forumet som har en ide om hva dette kan være?

I dag demonterte jeg den sorte boksen, satte tok ut sikringer og releer, satte den deretter i sammen igjen, og da.... startet den. Jeg lot den gå en god stund før jeg stoppet den. Når jeg så prøvde å starte kom det kunn et klikk, og på andre forsøk ble det helt stilt, det kommer heller ikke strøm frem til instrumentene. Etter en stund kommer strømmen tilbake til instrumentene. Jeg koblet da en prøvelampe til minus på batteriet og til sikringen på bildet. Lampen lyste og jeg vred om nøkkelen, det kom et klikk og lampen slukket. Så da er det noe slår ut sikringen foreløpig vet jeg ikke hva eller hvorfor, tar gjerne i mot tips.

F2045DEC-EAF2-43C2-B602-0449D4C9FF5E.jpeg

Da tok jeg ut starteren og fikk den sjekket av en kyndig person, den viste seg å være ok. Starteren er dobbeltisolert, men allikevel er der en jordingskabel fra starteren til til blokka, og han anbefalte meg å sjekke hvorfor denne kabelen var der. 

Et annet sted i forumet har jeg lest at denne motoren er dobbeltisolert, og jording til motoren styres av et jordingsrele’. Det var sikringen bak dette releet som var gåen, hvor lenge det har vært slik vet jeg ikke. Jeg har hatt båten (Skibsplast 660) i 4 år, det er mulig at forrige eier har montert kabelen pga sikringen var gått, ikke vet jeg. Nå har jeg tenkt å montere starteren uten jording, så får vi se.

• 2 måneder senere...

Hei,

Høres nesten ut som batteriene dine er dårlige?   Har du målt spenningen (hvilespenning), når batteriene har slått uten noen belastning et døgns tid? Burde være 12,7 om batteriet er 100%. 

Ville også målt spenningen på batteriet rett etter starteren bare lage klikke lyd. 

Om batteriene er i orden, har du som du sier et jordings problem.

Sjekk manualen for tips:

https://www.manualslib.com/manual/840880/Volvo-Penta-Md22.html?page=119#manual

Her er hva som står om starteren:

image.png.ee166b1376b1d1683b2dbb4136a5c149.png 

• 4 måneder senere...

Etter en båtfri  høst har jeg begynt å se på dette igjen.  Jeg fikk sjekket starteren på nytt, og ble anbefalt å skifte den da den var slitt. Jeg monterte den nye men jeg får den fortsatt ikke til å gå rundt. Jeg har sjekket at motoren kan dreies så det er utelukket. For å utelukke "forstyrrende" forhold koblet jeg pluss og minus direkte på starteren (isolert starter), og tok styrestrøm direkte fra batteriet til innslaget (og ikke via startnøkkel). Starteren reagerer men slår ut etter en øyeblikk. Jeg måler strøm på batteriet, det er 12,7 før jeg kobler til styrestrøm (måler også i overkant av 12 V på starteren) men når jeg kobler til styrestrøm måler jeg 0 V på batteriet.

Jeg tok med meg batteriet inn på Biltema (10 mnd gammelt AMG 95Ah), de testet det og fant at det var i orden. Jeg skal imidlertid inn igjen i morgen, da det kommer en som har mer greie på batterier enn han som testet det i dag. I kveld tok jeg ut starteren og testet den på et annet batteri, og den fungerer som forventet helt fint. 

Det skal bli spennende å se i morgen - hvis BT batteriet er i orden og starteren fungerer på land også med dette batteriet, da er jeg tom for ideer.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...