Jump to content

Fant et veldig sterkt batteri, er det brukende?

simengeorg

Recommended Posts

Hei folkens! 

Jeg har da funnet et batteri som det står 1150A på. Hva vil det si? 

Vil det sprenge hele systemet om jeg setter den i båten? Eller er det maks "drakraft" det batteriet kan gi fra seg? 

Nåværende batteri i båten er 65A x 2 men de synger virkelig på siste værset. 

La til bilder av batteriet det gjelder? 

Håper noen kyndige kan rådføre meg.

-Simen

IMG_20180705_033634.jpg

IMG_20180705_033637.jpg

Ah = amperetimer , dvs et batteri på 65ah kan i teorien levere 1Ampere strøm i 65 timer.   
(i praksis blir utnyttbar kapasitet mye mindre) 

.. og så må du du ha nok lading i båten til at du klarer å holde det nok oppladet  - klarer du ikke det så svekkes batteriet fortere

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

ivar skrev for 3 timer siden:

Ah = amperetimer , dvs et batteri på 65ah kan i teorien levere 1Ampere strøm i 65 timer.   
(i praksis blir utnyttbar kapasitet mye mindre) 

.. og så må du du ha nok lading i båten til at du klarer å holde det nok oppladet  - klarer du ikke det så svekkes batteriet fortere

Dette er vel berre ein del av teorien. Ah-betegnelsen har med seg eit antall timer, fordi hurtig utlading treng færre Ah for å tømme batteriet enn langsom utlading. Eit vanlig timetall er 10, slik at 6,5A i 10 timer er 65 Ah. På batteriet på bildet står det 230 Ah / 20 t, hvilket er litt mindre enn om der berre hadde stått 230Ah.

Dette med nok lading i båten, hvis batteriet er i orden so er ikkje dette tema, men som alltid å ha nok lading til å holda unna fo forbruket.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...