simengeorg Startet 15.Juli.2018 Link til dette innlegget Startet 15.Juli.2018 Hei folkens! Jeg har da funnet et batteri som det står 1150A på. Hva vil det si? Vil det sprenge hele systemet om jeg setter den i båten? Eller er det maks "drakraft" det batteriet kan gi fra seg? Nåværende batteri i båten er 65A x 2 men de synger virkelig på siste værset. La til bilder av batteriet det gjelder? Håper noen kyndige kan rådføre meg. -Simen Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 15.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2018 Du har nok to 65ah batterier, dette er på 230ah. Går fint å sette inn dette, du sprenger ingenting. 1150a netyr i korte trekk, som du sier, det maksimale batteriet klarer å gi ut. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 15.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2018 Nei det vil vel neppe sprenge noe som helst. Men sjekk nå at det er i orden før du drar det om bord i båten. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 15.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2018 (redigert) Ah = amperetimer , dvs et batteri på 65ah kan i teorien levere 1Ampere strøm i 65 timer. (i praksis blir utnyttbar kapasitet mye mindre) .. og så må du du ha nok lading i båten til at du klarer å holde det nok oppladet - klarer du ikke det så svekkes batteriet fortere Redigert 15.Juli.2018 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
index Svart 15.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2018 Så heller slitent ut det batteriet der. Men bare prøv, du ødelegger uansett ikke noe. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Code0 Svart 15.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2018 ...sett på en batterilader noen timer, langt fra folk og brennbart stoff (batteriet ser slitent ut). Om batteriet har over 12 V spenning mellom pluss og minus etter at du har tatt vekk laderen, så er det håp. Er spenningen under 10 Volt så er minst en celle gåen. Hver celle gir ca 1,5 V i spenning. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 15.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2018 ivar skrev for 3 timer siden: Ah = amperetimer , dvs et batteri på 65ah kan i teorien levere 1Ampere strøm i 65 timer. (i praksis blir utnyttbar kapasitet mye mindre) .. og så må du du ha nok lading i båten til at du klarer å holde det nok oppladet - klarer du ikke det så svekkes batteriet fortere Dette er vel berre ein del av teorien. Ah-betegnelsen har med seg eit antall timer, fordi hurtig utlading treng færre Ah for å tømme batteriet enn langsom utlading. Eit vanlig timetall er 10, slik at 6,5A i 10 timer er 65 Ah. På batteriet på bildet står det 230 Ah / 20 t, hvilket er litt mindre enn om der berre hadde stått 230Ah. Dette med nok lading i båten, hvis batteriet er i orden so er ikkje dette tema, men som alltid å ha nok lading til å holda unna fo forbruket. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 15.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2018 Som nevnt over så ser dette batteriet ut som om det har sett sine beste dager..., men hvilken båt har du? Dette batteriet veier mye, vil anta ca 50-60kg, kanskje båten synker med dette batteriet. :-) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.