Jump to content

Tips til å løsne fastrustet skrue/bolt på girkassa?


Pequod

Recommended Posts

Jeg prøver å få skiftet girolje på min kjære Yanmar 3GMD - men nå gir jeg meg f..n opp!

 

Uansett hva jeg prøver på vil den ikke rikke på seg, så nå går jeg i Nidelvens barskap og tar meg en slurk!

 

Jeg har både WD40 og 5-56 (rustløsere m.m.) men ingenting virker. Og man må jo være slangemenneske for å i det hele tatt komme til!

 

Noen kjerringråd? Det løsnet jo i fjor...

Link to post

Den bak til venstre her?

 

Vet ikke hvor du har tilgang fra, men den der bør gå ann. Et godt rapp på bolthodet, og så en pipe eller fastnøkkel (ring) som passer helt perfekt. Deretter er det bare å ha en passe god arm (ikke skrutrekker varianten) og den bør komme greit og mykt. Nesten umulig at den der har rustet seg fast...

 

image.png.f29c890c7ec3744ad5df1aa0d13ba45f.png

Link to post

Bremsevæske er like bra som WD40 på å løsne bolter. Mye billigere også. Dette i følge tester jeg har sett. 

 

Diesel er vel kanskje det beste, spesielt iblandet litt totaktsolje. Det kryper inn "over alt". 

 

Sett gjerne oljen, WD40, rustløser på boks i solen først så den kan bli god og varm. Da penetrerer den bedre.

 

Men jeg har også god erfaring med Biltemas rustløser på boks. Bruk det medfølgende røde røret til å styre spruten inn i sprekken mellom bolt og girkasse. Spray fra alle sider (rundt bolten). Gi det tid til å virke. Gjerne 1 time og deretter gjenta. Så en time venting etc.

 

Finn en pipe som passer akkurat på og skru til (ikke opp). Prøv å stramme bolten litt. Bare så det beveger seg. En mm er nok. Ofte er det lettere å skru bolten litt til samme vei som siste gangen. Deretter opp.

 

Hvis den beveger seg, så skru frem og tilbake, og bare litt mer opp enn igjen hver gang. Ta så pause. Det blir fort varmt i gjengene hvis bolten henger skikkelig. Spray på mer. Så fortsett til bolten er ute.

 

Ps: Enig med Lars i at en slagtrekker er knallbra å bruke også.

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Det er noe som heter penetrerende olje også. Den er nok hakket bedre enn det du har prøvd. Men ting på få jobbe over dager. Se om du får rengjort godt rundt med en børste, -antar oljen kommer bedre til da. 

Men pass på at du ikke sprayer på pakninger, og ting som ellers skal holde tett. 

 

I værste fall, drar du av bolten. Hva gjør du da? 

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Eureka skrev 10 minutter siden:

Men ting på få jobbe over dager. Se om du får rengjort godt rundt med en børste, -antar oljen kommer bedre til da......

 

Ikke gi opp Pequod......det tok ett døgn for meg å få av reimskive på den gamle dynamoen til den nye, brukte WD40 flere ganger....

bruk pipesett eller faste nøkkler (vet ikke om det er korrekt norsk) absolutt ikke skiftnøkkel......

det jeg gjør iblandt....med fast nøkkel eller pipesett....legg orntlig trøkk på...å så kakker du litt med en hammer....

 

S/Y Gunga Din

Link to post

Her var det mange rare forslag. 

 

For det første ; det der er hva jeg kaller en blindplugg, ikke en bolt. Slike blindplugger er gjerne laget av messing eller andre materialer med relativt lav fasthet, noe som ofte fører til at hjørnene blir avrundet. Hvis du ikke får den av med pipe, kommer den med rørtang. Glem varme, kulde, penetrerende olje og rustløser. Det er bare en ting som gjelder, og det er større verktøy og mer kraft. Dette er en plugg av messing eller stål som sitter i aluminium, og det er begrenset hvor hardt den kan sitte. 

Link to post

Som beskrevet, dette er er plugg. Som er skrudd for hardt til. Regner med at det skulle sittet en (kopper)skive under pluggen. Regner også med at det er kronglete å komme til. Pipe, forlenger og latmannsarm gir kanskje for mye svikt. Slagtrekker med pipe (6-kant) som passer på pluggen og TUNG hammer er det beste forslaget så langt. Glem alle de andre greiene. Det er kun rå makt som gjelder. Plugg med gjenger blir jo plasket med varm olje når motoren går. Ta deg heller en tur på vannet. Få lunk på kassa og prøv mens kassa er varm. Aluminium i kassa vil utvide seg mer enn pluggen.

Link to post

Dette er dagligdags utfordring på biler som jeg har jobbet med i mange år:lol:

ikke uvanlig at disse setter seg, ser ut som den kan være 24mm i hodet?, da kan du dra til en toyotaforhandler å kjøpe deg en ny plugg før du fortsetter, (hyllevare). pleier somregel å få løsnet de med en god 6 kant pipe (obs IKKE 12 kant!) og latmannsarm pleier å fungere. .

Løsner det ikke med dette pleier vi å lage et   hakk i siden av hodet på bolten med en meisel og deretter bruke en litt kraftig dor og slå i sporet liktig vei så løsner den uansett om den vil eller ikke..OBS ikke slå nedover på hodet da kassa er vel i aluminium og kan sprekke!:lol: men ha en ny plugg og pakning klar så du ikke blir stående der:giggle:

 

Redigert av Windy 32 (see edit history)
Link to post
Ventus skrev for 15 timer siden:

Den bak til venstre her?

 

Vet ikke hvor du har tilgang fra, men den der bør gå ann. Et godt rapp på bolthodet, og så en pipe eller fastnøkkel (ring) som passer helt perfekt. Deretter er det bare å ha en passe god arm (ikke skrutrekker varianten) og den bør komme greit og mykt. Nesten umulig at den der har rustet seg fast...

 

image.png.f29c890c7ec3744ad5df1aa0d13ba45f.png

 

Stemmer det. Jeg kommer til den ovenfra fra "baksiden" på dette bildet, og med svært liten plass på min høyreide, både til høyre og ovenfra...

 

Link to post
Windy 32 skrev for 6 timer siden:

ikke uvanlig at disse setter seg, ser ut som den kan være 24mm i hodet?, da kan du dra til en toyotaforhandler å kjøpe deg en ny plugg før du fortsetter, (hyllevare). pleier somregel å få løsnet de med en god 6 kant pipe (obs IKKE 12 kant!) og latmannsarm pleier å fungere. .

 

Stemmer det, er 24 mm. Bruker en slik som dette: God idé å kjøpe ny, skal ta å gjøre det!

IMG_2195.jpg.d255da8fb89f06dc0a4c6dfe516d7576.jpg

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post

Nei, nå kaster jeg inn håndkleet. Har prøvd omtrent alt som er foreslått uten at det hjelper, så nå får jeg søke hjelp på et verksted eller hos havnesjefen. Jeg føler meg ikke kapabel til å bore opp/slå i stykker denne, så jeg overlater dette til andre. Havnesjefen er riktignok på ferie, så jeg får nok ikke byttet noe girolje før etter Sørlandsturen, men det får heller være.

 

Av og til er det ganske frustrerende å ikke ha handyman-genet, men sånn er det bare. Kanskje jeg skal skaffe meg robåt istedenfor, eller pedalbåt? Da får jeg jo mosjon i tillegg? :confused::pray:

Link to post

Dette ser ut som en aluminium-/magnesium-legering, så da er det nok ikke rustet fast, men snarere en lett deformasjon av gjengene, som følge av metallets plastisitet. Da hjelper det ikke med rustløser, og ikke bør man bruke rå makt heller. Lars H. sitt verktøyforslag er nok det beste, men bruk tid, og ikke makt. Vri så hardt du klarer med håndmakt på skrujernet, mens du slår med en liten hammer. Etter en stund er det fristende å bruke en større hammer, men den vil deformere gjengene mer, og forverre problemet.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...