Komodo Svart 22.Juli.2018 Del på Facebook Svart 22.Juli.2018 Har du prøvd liten rørtang? Ikke vannpumpetang altså! Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Jonas Svart 22.Juli.2018 Del på Facebook Svart 22.Juli.2018 (redigert) Prøvd med vanlig kort 6-kant pipe, lang arm og en som trykker/holder pipen nede? Da det gjerne er litt slark i verktøyet, greier du å få til ett rykk. Slike løsner ofte med et lite "smell". Hvis den ikke nå er avrundet. Redigert 22.Juli.2018 av Jonas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 22.Juli.2018 Del på Facebook Svart 22.Juli.2018 (redigert) Hvis det kun er skift av girolje, ville jeg la det være nå. Det kommer nok av dager med drittvær å gjøre det på? Noen timer fra eller til på den olja,spiller ingen rolle. Dra på Sørlandstur i dette fantastiske værer, og gjør det du er knallgod på, legge ut bilder og beretninger underveis?? Ps. Om du skulle komme på disse kanter (Grenland), si ifra, kanskje jeg kan hjelpe. Redigert 22.Juli.2018 av nomen (see edit history) Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
ozo Svart 22.Juli.2018 Del på Facebook Svart 22.Juli.2018 IKKE bruk rørtang e.l. Det kan gå bra, men du risikerer å rive i stykker gjengene. Hvis det ikke er plass til tidligere nevnte verktøy, få en medhjelper til å legge et bra press på en ringnøkkel, mens du slår med en liten hammer på siden av denne; gjerne via et stag/meisel, hvis det er vanskelig å komme til (men det må være metall mot metall). Gjengene har sannsynligvis kommet i knip (noe som ikke er uvanlig i lettmetall og rustfritt stål), og da er rå makt destruktivt. Vibrasjon, derimot, gjør at det sakte men sikkert kan løse seg. Til senere: Ikke skru til så hardt i lettmetallslegeringer. Bruk heller en pakning, selv om dette ikke er originalt. Sitér dette innlegget Link to post
Jonas Svart 22.Juli.2018 Del på Facebook Svart 22.Juli.2018 Jeg syns disse setter seg i anleggsflaten der pakningen skulle vert, så da er det som regel litt makt/rykk som må til. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 22.Juli.2018 Del på Facebook Svart 22.Juli.2018 ozo skrev 9 minutter siden: IKKE bruk rørtang e.l. Det kan gå bra, men du risikerer å rive i stykker gjengene. Poenget mitt med rørtang var hvis det er vanskelig å få grep med pipe eller ringnøkkel. Hvis man får grep med pipe er det jo bare å bruke latmannsarm. Det er grensen for hvor hardt en slik plugg sitter. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
StåleK Svart 22.Juli.2018 Del på Facebook Svart 22.Juli.2018 Nå er jeg klar over at det er lett å sitte på sidelinjen og si at dette er en enkel sak å løsne. Men med riktig verktøy har jeg vondt for å tro at den pluggen der er umulig å åpne opp. Kommer du til med pipeverktøy?, gjerne et kryss der du får god momentarm begge veier og en pipe i god kvalitet. En liten bønn, og et behersket krafttak samtidig som du passer på at du holder pipa skikkelig nedover så vil jeg tro den der kommer. Jeg hadde uansett ventet til du skulle ta opp båten. I worst case scenario drar du av hodet og må borre opp hullet for å få ut restene og ettersom du skiftet/sjekket oljen i fjor er det neppe noen hast? Ser jo ikke ut som om hodet er rundet heller? Hva slags verktøy bruker du? Er det fastnøkkel du bruker så kan du jo lage en latmannsarm med et hult rør som nøkkelen passer inn i. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 22.Juli.2018 Del på Facebook Svart 22.Juli.2018 I et slikt tilfelle så er det viktig å tenke før man gjør skade som er uopprettelig, Selv har jeg villet unngå bruke av slagverktøy som en slagtrekker. I ytterste konsekvens så kan du risikere å knuse selve gearkassen. Som andre her skriver, så bruk en 6 kant pipe og forlenger for å få skikkelig moment i en arbeidsom sfære. En pipe er ofte utformet med en konisk innføring. Slip av den koniske innføringskanten slik at pipen får skikkelig grep på pluggens sekskant. Men avvent til en drittværsdag ! Lykke til ! Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
trekko Svart 23.Juli.2018 Del på Facebook Svart 23.Juli.2018 Windy 32 skrev On 16.7.2018 at 7.53: Dette er dagligdags utfordring på biler som jeg har jobbet med i mange år ikke uvanlig at disse setter seg, ser ut som den kan være 24mm i hodet?, da kan du dra til en toyotaforhandler å kjøpe deg en ny plugg før du fortsetter, (hyllevare). pleier somregel å få løsnet de med en god 6 kant pipe (obs IKKE 12 kant!) og latmannsarm pleier å fungere. . Løsner det ikke med dette pleier vi å lage et hakk i siden av hodet på bolten med en meisel og deretter bruke en litt kraftig dor og slå i sporet liktig vei så løsner den uansett om den vil eller ikke..OBS ikke slå nedover på hodet da kassa er vel i aluminium og kan sprekke! men ha en ny plugg og pakning klar så du ikke blir stående der Akkurat det jeg tenkte skrive. Men merk deg at han skriver latmansarm, altså en stadig latmansarm, ikke en ustø skralle. Og en huggmejsel, gjerne en stor, ca 30cm så får du bra kontroll. og en handslegge å slå med. Det er sånn det blir gjort på verksted av proffe:) Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 24.Juli.2018 Del på Facebook Svart 24.Juli.2018 Angående rustløser så har jeg fått prøvd noe som virkelig virker. Skrur mye på gammel veteranbil og har slitt endel med faste bolter. Siste var en bremsenippel som absulutt nektet å slippe calipperen. Prøvde alt. Varme, 556, wd40 .... ikke faen om den ville. En kompis kome så med en sprayflaske med rustløser. Var av typen "sauefett". Dere vet det nye som er så populært som understellsbehandling. Sprayet nippelen og tok kvelden. Neste morgen gikk eg i garasjen med egentlig lite håp om å redde slangen. Satte fastnøkkel på og "popp" den løsnet uten særlig kraft. Det middelet var helt utrolig. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 24.Juli.2018 Del på Facebook Svart 24.Juli.2018 Er du sikker på at det ikke var all varmen og bankingen som gjorde jobben da? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
PiperBill Svart 24.Juli.2018 Del på Facebook Svart 24.Juli.2018 Klarer du å få en kompressor bort til båten og bruker trykkluftdrevet muttertrekker med hammer funksjon så løsner det garantert. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
ivar Svart 24.Juli.2018 Del på Facebook Svart 24.Juli.2018 jerognal skrev 1 time siden: Angående rustløser så har jeg fått prøvd noe som virkelig virker. Skrur mye på gammel veteranbil og har slitt endel med faste bolter. Siste var en bremsenippel som absulutt nektet å slippe calipperen. Prøvde alt. Varme, 556, wd40 .... ikke faen om den ville. En kompis kome så med en sprayflaske med rustløser. Var av typen "sauefett" sånn "fluid film" ? Jeg har en flaske av dette stoffet stående men var ikke klar over at det også var en framifrå rustløser før en kompis som er flymekainker sa det til meg. Har visst krypeegenskaper som overgår det aller meste. Ellers har jeg god erfaring med rustløsere av "freeze shock" typen Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
index Svart 24.Juli.2018 Del på Facebook Svart 24.Juli.2018 Tror nok ikke det er rustløser som skal til her. Det er tross alt en girboks, som er fylt med olje på innsiden. Så ingenting klarer å ruste fast. Et godt grep med egnet verktøy, så slipper pluggen greit. Etterpå bør det settes på pakning, både for at den ikke skal sette seg så godt og for å løfte hodet på pluggen et par mm. Lettere å få den løs neste gang da. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.