Kaptein Startet 16.Juli.2018 Link til dette innlegget Startet 16.Juli.2018 Hei, har ikke plass til båten min på bryggen på hytten. (Pioner 14 active). Båten har ligget på svai det siste året, men til slutt røk kjettingen. Skal nå lage et nytt svai opplegg. Jeg har et tungt logg i bunn, (murerbøtte i metall fylt med betong) og skal da ha en bøye, men ettersom kjettingen røk forje gang, må jeg nok finne en ny løsning. Noen tips om hva jeg kan bruke? Et spesielt tau eller noe slik? Sitér dette innlegget Link to post
TomErik1972 Svart 16.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2018 Dette, eller tilsvarende, er et godt tau for moring: https://www.maritim.no/moringstau-med-bly-20mm-hvit Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 16.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2018 Hei, hvis du søker på ‘moring’ på forumet, finner du flere interessante tråder, denne er temmelig utfyllende: Sitér dette innlegget Link to post
Ttor Svart 16.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2018 Et tips til feste i betongloddet. Støper du inn en bøyle har denne en tendens til å ruste i stykker om den ikke er syrefast. Skal du bruke tau, kan du klare deg med å tre tauet gjennom en slangebit som er støpt inn i loddet. Legg slangen i en løkke ned i loddet og opp igjen, når du støper. Da kan tauet stikkes ned i slangen, og kommer opp igjen i den andre enden. Ingen skarpe kanter som gnager på tauet. Bøtte er nok litt for lite til ilestein. Bruk heller 13" bildekk fylt med betong. Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Svart 16.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2018 Ttor skrev 1 time siden: Et tips til feste i betongloddet. Støper du inn en bøyle har denne en tendens til å ruste i stykker om den ikke er syrefast. Skal du bruke tau, kan du klare deg med å tre tauet gjennom en slangebit som er støpt inn i loddet. Legg slangen i en løkke ned i loddet og opp igjen, når du støper. Da kan tauet stikkes ned i slangen, og kommer opp igjen i den andre enden. Ingen skarpe kanter som gnager på tauet. Bøtte er nok litt for lite til ilestein. Bruk heller 13" bildekk fylt med betong. Bøtte var vel litt feil sagt, mer en balje, den er stor kan jeg love deg, som to bildekk stablet oppå hverandre. Men takk!:) Sitér dette innlegget Link to post
Vaagen Svart 16.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2018 Kanskje heller bruke firkantet murerbalje? Alt som er rundt, har en tendens til å trille, også under vann. Noen steder står ikke kjetting. Strøm og andre ting gir tæring. Da må man bruke tau med dødmann, gjerne med slange gjennom moringen, som beskrevet. Sitér dette innlegget 1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk 1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A 2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.