Jump to content

Hva forlanger egentlig folk som skal kjøpe båt?


Dalton

Recommended Posts

Er i prosessen med å selge Amalie, vår gode, gamle tresnekke. Hun er 29 fot, fin i treverket med nye tak og kalesje. Motoren, en BMC 2.2 i god stand fikk nye dyser for to år siden. Hun har ligget på land en sesong og mangler litt vedlikehold. Jeg forlanger ikke mer enn 9 båtlapper for henne, og lurer på hvor mye folk egentlig kan forvente for den prisen. Har hatt kontakt med noen få så langt, og flere later til å mene at prisen bør kunne prutes på. Sikkert feil av meg å legge henne ut uten noe særlig prutningsmonn, men syns vel ærlig talt at hun er verdt 9 lapper...

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Eg er nok altfor kravstor i båtjakten , men lette opp annonsen på finn.

 

Båten er fin den men ser desverre alt for lite av den for min del ønsker og se båtene innvendig og dekke på dei (vel lukket cabin også for min del ) hva etterslepet av vedlikehold innebærer kan også være interessant og vite.

 

Det att den står på land kan også være en grunn til lite interesse.

Link to post
Share on other sites

2 minutes ago, Gunga Din said:

Att båten står på land er bare en fordel........da kan en potensiell kjøper se hele båten.......

bare stå på ‘rett kjøper’ har ikke sett annonsen enn.......tykker prisen er helt rett.....

 

Jah du har rett i det når den står på land enkelt gjør det enkelte sjekker tenkte ikke på den i farta ? eneste ulempe er vel att deg gjør prøvekjøring noe vanskeligere men det veger gjerne opp for det med fordelene. 

 

Rett kjøper kommer nokk til denne båten også ja synest det var en fin båt ? tålmodighet er nokk nødvendig på generelt basis gjeldende salg av en del båter.

Link to post
Share on other sites

Furu skrev 1 time siden:

Dhr lykt ? Skru den av og selg den på finn eller behold den hvis folk må prute

He, he... Tenkte nok på «slakting» hvis prisen ble for lav, og lykta var fristende å beholde men har ikke hjerte til det. Ligger for mye av meg selv i denne båten til at det er noe alternativ. Men uansett så er faktisk båten solgt nå... havnet nesten tilbake der hun kom fra, og får saltvann under kjølen igjen etterhvert. Det viktigste for meg er faktisk at hun havner i hendene på en entusiast, og det ser det ut til at hun gjør. 

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Hei Dalton. Er dette tidligere "Amalie av Engelsviken"? Har drevet litt "detektiv virksomhet" og kommet over denne linken. Denne båten har tidligere vært i mine foreldres eie. Jeg er vokst opp med denne båten. Fra slutten av 1970 og ca frem til tidlig 90 tall.  Het da "MOSTER"  Skulle svært gjærne sett henne igjen. Hadde vært utrolig overveldene for min far å få sett henne.  Han har mye historie som ny eier sikkert kunne ha glede og nytte av. Du skriver at hun er havnet nesten tilbake der hun kom fra. Betyr dette Østfold? Båten er bygget i Moss. Kunne du formidle kontakt med ny eier for meg så hadde jeg satt stor pris på det.

Link to post
Share on other sites

On 7/16/2018 at 7:38 PM, Bårdp said:

Det skumleste er jo faktisk at om noen kjøper båten for den prisen du forlanger og motoren ryker etter et halvt år vil di forlange at du betaler 100k i reparasjon på den.

 

Dette er vel litt diskuterbart!? Man kan ikke forvente så veldig mye for 9.000kr, noe også en eventuell saksbehandler ville svart på et sånt «krav».

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Jo billigere jo værre blir kjøperne er min erfaring. Da er man i "søppelsjiktet" og folk kommer med latterlige prisforslag, bytteforslag og flertallet er useriøse, som feks sender bud på sms uten å ha sett det som selges. 

 

Det er ett helvete å selge noe billig. Nesten bedre å gi det vekk eller kaste det selv...

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev On 20.10.2018 at 23.54:

Jo billigere jo værre blir kjøperne er min erfaring. Da er man i "søppelsjiktet" og folk kommer med latterlige prisforslag, bytteforslag og flertallet er useriøse, som feks sender bud på sms uten å ha sett det som selges. 

 

Det er ett helvete å selge noe billig. Nesten bedre å gi det vekk eller kaste det selv...

 

Jeg er enig. Ting som annonseres rimelig tiltrekker seg ofte de vanskeligste interesserte.

 

Dalton, hvordan gikk det med denne? Ble den solgt. Hvis ikke tror du  bare ikke funnet rette kjøper ennå. Motoren allene må jo nesten være verdt det du forlanger for hele båten. Dette fremstår som ferdig prutet spør du meg. 

Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme

Link to post
Share on other sites

On 7/16/2018 at 8:38 PM, Bårdp said:

Det skumleste er jo faktisk at om noen kjøper båten for den prisen du forlanger og motoren ryker etter et halvt år vil di forlange at du betaler 100k i reparasjon på den.

 

Kjøpt for 9.000 og krever reparasjoner for 100.000? Det tviler jeg på. I alle fall tviler jeg på at man vil vinne frem med et slikt krav. Ja, faktisk villig til å vedde i mot!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Nei tror vel ikke heller at noen ville fått medhold her om båten ble kjøpt for kr 9.000,-.

Men en har jo sett grelle eksempler der noen har kjøpt en gammel båt. Motoren ryker kort tid etter kjøpet. Kjøper setter båten på verkstede og får den reparert for mer en kjøpesummen. For så å gå til selger og forlanger å få det dekket. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...