Jump to content

Bytte fra Ford Lehman til Cummins. Galskap?

BØstrøm

Recommended Posts

Har idag en 4syl Ford Lehman fra 91. På 90hk. Planlegger langtur i nordområdene, og motoren må ihvertfall gåes over før en slik tur, selv om dette er seilbåt. Motoren starter lett, ryker ikke, og ingenting galt, men den har ca 3400 timer, og nesten 30 år. Motoren forbruker kanskje en liter olje på 50 timers gange, og jeg synes den er litt svak i motsjø. Båten er en Motiva 43 sålbåt, som veier 20 tonn utrustet, og med fulle tanker.

Alternativt kan jeg bytte til Cummins 6bt 5,9 på 120-140hk. Dette er overhalt blokk, med ellers nytt utstyr, såsom mariniseringsutsttyr, osv. Vurder å beholde dagens gearbox, som er ett RPM gear, med utveksling 2:1. 

Ellers så har jeg god plass til større motor, thrustelager og kardang mellom gear og aksling, og seilrettbar propell, med mulighet får å stille stigning. Håper derfor å redusere støy ved å la motoren gå på lavere turtall enn dagens, som har maxturtall på ca 2400. 

Jeg vil klare å sette inn ny motor selv, og selve motoren kommér på ca 110 000 uten gear, men med frakt. Nærmest plug an play. 

Jeg klarer ikke å justere ventiler eller lignende på den jeg har. 

Er dette en klok tanke? Får vel noen kroner for motoren jeg har også. Hvor mye aner jeg ikke. Kanskje noen som har formening?

Det har jeg forsåvidt tenkt jeg også. Men finnes det grenser for hva man kan dra ut i hestekrefter i f.eks grov motsjø?

Alle andre Motiva 43 jeg har sett(4-5stk) og forsåvidt ett par Motiva 41 også, har hatt tilsvarende Ford eller Perkins som min, men 6 sylindre, og rundt 130hk. Propellen jeg har heter Maxprop, og er ikke en foldepropell, men seilrettbar. Føler at den gir så mye ekstra ved seiling, at det er uaktuelt å bytte ut denne. Har forresten originalpropellen liggende ombord også. En fast propell, i tilfelle propellhavari. 

Setter pris på vurderingen din, og tenderer til å være enig. På den annen side, synes jeg ikke 110 000,- er forferdelig mye penger når noe skjer med gammelt, og ikke tror jeg det er masse jobb heller. Etter 30 år kan man vel forvente at det kan begynne å skje noe med en motor, og min erfaring er at om man trenger hjelp til f.eks dieselpumpe, eller varmeveksler, koster det det du antar x 10. Fikk vann i motoren til generatoren, og klarte fint å bruke 30 000,- på den lille 3 sylindrede Yanmaren der.  I tillegg er det langt til redningsskjøyta om man ligger mellom svalbard og grønland. Nå er det jo seilbåt, men om man da fortsetter til f.eks Grønland for seil, ligger vel ikke motorverkstedene som perler på en snor der heller. 

Men, for og imot, har ikke de 110 000,- liggende i skuffen akkurat, så mulig jeg uansett må gjennomføre langtur med det jeg har.....

Må si jeg støtter det andre her skriver: Motoren du har er stor nok.

Men hvis du synes den er blitt tungstartet, mistet en del maksturtall, mer overtrykk i bunnpannen og eller begynt å røyke en del under gange kan du jo vurdere å bytte i en tilsvarende? Finnes de som er overhalt av proffer og sjekket hos firma som har jobbet mye med disse motorene.

Finner noen her, og ja disse er ikke "overmalte":

https://www.lancingmarine.com/bargain_list.pdf

Å skifte motor til noe helt annet drar alltid med seg en masse utgifter og arbeid få tenkte over før de satte i gang. Deler som må lages eller bygges om for å få ting til å passe den nye.

Båteier hadde gjerne bare tallene for motor, men så kom alt som måtte endres....:lipseal:

De tallene var det ingen som opplyste om, eller kjøper ville ikke høre om de...:giggle:

Nå fikk ikke BØstrøm det svaret han ønsket. Noen ganger er det slik :-). Men, BØstrøm, tenk på drivlinjen din som en bil på sommerdekk om vinteren. Du kan ha så mange hester du vil, hjelper ikke en dritt om hjulene ikke får grep mot underlaget. Propellen har 'slipp-faktor'. En gitt propell overfører ikke mer effekt enn den er beregnet for. Og den propellen du har nå, selv om den koster 40 000 spenn, er for pinglete. Det er hele greia. Motoren er sterk nok. Jeg har 140 hk å ta av, har aldri brukt mer enn snaue halvparten. Og jeg har gått gjennom brått der Hulda har vært mer under enn over vann. 

Jeg har fått bra svar som jeg kjenner påvirker beslutninger, selv om jeg gjerne hadde gledet meg til motorbytte, og ikke minst første prøvetur med en 120hk Cummins. Akkurat den følelsen vet nok Hulda alt om, som tross alt har smidd en vakker båt ut av fire metallklumper med forskjellig edelhetsgrad, hvorpå skipstål og bly, vektmessig er i en særklasse. Nå har Hulda gitt meg gode råd før, så jeg er litt ekstra «lutter øre», så motoren får stå. Propellen er jeg mer i tvil om, og det er mye mulig mangel på godfølelse med Lehmann, har en sammenheng med det.

Propellen tror jeg koster 70 000,- men fikk den brukt i Lisboa for 800 euro. Første tur derfra dro båten avgårde med 5 knop på tomgang. Uten å merke meg stigningen, fikk jeg Progress til å beregne at riktig stigning var 17 grader for min båt. Nå har jeg prøvd det, samt 19 og 21, som den står på nå. Det gir ca 7 knop på flatt vann, med 2000omdreininger. Mulig jeg prøver  23 grader etter neste slipping. Jeg har ikke problemer med å dra opp turtallet til max, som er 2400/2450, men det gir bare en halv knop ekstra. Behagelig gange er 1800, men for mye stigning er vel heller ikke bra i motsjø? På 1800 omdreininger er det ingen resonans eller vibrasjon, båten går i 5,5 knop, og motoren høres ut til å kose seg, nærmest på tomgang.

Jeg synes du skal bytte motor. Dette handler jo ikke bare om sunn fornuft, men også litt om din magefølelse, og hva du har lyst på :smiley: Det skinner jo litt gjennom at du har lyst på en slik Cummins :wink: Og jeg skjønner deg godt, det er knallgode motorer! Hadde en pickup med en 5,9 Cummins en gang, og den motoren var bare helt rå! Nå hadde den riktignok 305 hk, men den lyden og gangen på den motoren var i særklasse! En ting er at motoren du har er stor nok, en annen ting er at en større motor med høyere dreiemoment kan gå med et mer behagelig turtall, også når du må hente ut 70-100 hk. En tredje ting er hvilken tilstand alle påskrudde deler er på den motoren du har. Selv om selve motoren ikke er nevneverdig slitt kan det godt være at manifold, varmeveksler, starter, eksosbend, turbo osv. synger på siste verset. 

Oi. Der kom det rette svaret. Og er prisen så gæærn? Dieseltilførsel med doble Racorfilter har jeg. Drivlinje har jeg. Motoren kan heises inn i dekkshuset, og bredden passer med bjelkene den gamle motoren står på. Siden jeg har dette sfæriske lageret, kan jo motoren nærmest settes inn på øyemål. I værste fall må jeg endre litt på labbene på motoren(tror jeg ikke), og/eller bytte kardang pga lengden, men det tror jeg heller ikke.

og så var det dette med eventuelt havari utenfor allfarvei, som ikke er kommentert av noen. Det tror jeg kan bli dyrere. 

Mye her i verden er laget for å vare i 5 år.

Motorer av kaliber vi her snakker om skal nærmest vare evig, både den jeg har, og den jeg ønsker meg, men er ikke det det samme som 30 år?

Nå er jeg usikker på hvor disse Cumminsene blir sendt fra, men kan godt hende jeg klarer å ta den imot i utlandet, som ship in transit, og da blir jo prisen rundt 85 000;-

Andre summer jeg har hørt, er 400 000;- for full installasjon, så det virker billig i forhold. Det jeg har glemt å presisere/spørre om, er instrumentpanel, så mulig det tilkommer, med mindre jeg kan bruke det gamle. 

Men, gjerne flere innspill.."

For å få dytt fra propellen, må man også vurdere propellens dia. En for liten propell vil 'piske hull' i vannet (kavitasjon) uansett stigning. Da jeg vurderte propell, forespurte jeg Sleipner og Progress over et par år. Med samme karakteristika fra meg, satt jeg til slutt med fire forskjellige propeller på like mange spørsmål. Trolig ingen eksakt vitenskap.

Jeg byttet propellen i min nå i våres, tidligere stod en 4-bl 24x22, og med den var det forsåvidt samme symptomer som du beskriver. Motoren gikk så fint atte, nesten ingen vibrasjoner, omtrent ikke røyk, lIte kraft, stoppet opp i motsjø, og brukte omtrent ikke fuel. 
Og akkurat der lå cluet for meg, jeg fikk ikke kreftene ut av motoren med den lille snurra.

Jeg kjørte datene på båten gjennom kalkulatoren hos Boatdiesel, fikk 2 leverandører til å regne ut, og endte med 28x22, samme som  boatdiesel.com foreslo. Den går egentlig like fint med nypropellen, litt lavere turtall på 5,5, antagelig mindre slipp på propellen, og den manglende kraft og det lave fuelforbruk er kurert nå, over 7 knop iallefall.. Nye propellen er en Mikado med nibril legering, og den kom på ca 24k levert på døra.

maxprop.jpg.7fc012cd14b7d5d53cd6c283ccf64ce7.jpgNå blir jo dette snart en propelltråd, men uansett:

Jeg nevnte at da jeg dro fra Lisboa, føk båten avgårde med 5 knop på tomgang. På denne turen seilte jeg omtrent hele tiden, men noen ganger lusket motoren med. Det jeg opplevde, og det virket som om det var når vinden ga ett lite dytt, var at propellen kaviterte. Har tenkt i etterkant, at dette var fordi propellen hadde for voldsom stigning, men dessverre vet jeg jo ikke hva den var. Maxprop kan stille inn stigningen med 2 grader mellom hver innstilling. Propellen har forøvrig samme diameter som originalpropellen.Det den mangler, eller bare er en antydning på denne propellen, er vridningen på propellbladet, så jeg mistenker jo at den ikke er fult så effektiv som originalpropellen.

dersom hk antallet er som angitt i første post så er vel dette en variant ment for yrkesbruk?    152-hesteren med turbo står i mange båter langs kysten (og mener den var 116 uten turbo..?) 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Tilbudet sier 6bt 120-140hk. Mer vet jeg ikke, men om jeg skal bestille, er det jo gøy å blamere litt iforhold til detaljer som med eller uten turbo, dieselpumpe, turtall, osv. Jeg spurte om b i 6bt sto for turbo, og fikk det bekreftet, samf at det burde jeg ha, men det er jeg usikker på. I utgangspunktet ba jeg om ett tilbud på motor med minst mulig leamikk, elektronikk, og lavest mulig turtall, med mer enn 90hk tilgjengelig.

Noen skuddsikre alternativer:

180hp- 12 valve- 6bt- company built engine- nok: 89000,- + mva

180hp- 24valve- 6bt- company built engine- nok: 89000,- + mva

120-140hp- 12valve- 6bt- company built long block- rest new items mounted by us- nok 83900,- + mva

Alle motorer kommer med alle utv komp. Så plugg and play.

Nei, det skal ikke være noen propelltråd. Her er propellen som kjører i Hulda nå:

1951861438_SleipnerPropellsertifikat.JPG.87adc6fee88dff448be18753d3919b89.JPG

Utvekslingen er 2,5 : 1. Jeg er ikke himla fornøyd, men den kan brukes. Propellen har forholdsvis lavt bladareal. Poenget er imidlertid at propellen har dia. 21 tommer. Og det er litt i underkant. Men den driver Hulda fremover selv om baugen slår under. Og den er ikke 'kraftigere' annet enn at motorturtallet løper uanstrengt oppover. Poenget er at det spiller ingen rolle hvilken motor/gir som er montert om kreftene ikke kommer ut til drift av båten.

Jeg sto også fritt å velge turbomotor eller ikke. I og med at jeg har seilbåt, og jeg ville ha en motor som burde kunne gå i dagesvis på lavt turtall, valgte jeg uten turbo. Dessuten vil en turbo legge til antall leamikkomponenter. Til vanlig rusler GM'en på mellom 1500- og 1800 rpm. Mest på 1500. Det gir 5 knop på flatt vann og forbruk 5 liter i timen. Nå har motoren ikke gått mer enn 1170 problemfrie timer. Maks turtall på motoren er 3600 rpm og da yter den 140 hk. Jeg har aldri kjørt den høyere enn 2500 rpm, det var kun for test. 

Min propell har visst samme diameter som din. Men tror min båt er noen tonn tyngre. 

Hvor mange hester henter du ut på flatt vann Hulda? Eller mer direkte, hva tror du jeg henter ut? Fra salgsannonsen da jeg kjøpte båten, var forbruket oppgitt til 5l pr time. Skulle vel gi ca 30hk, men er det virkelig ikke mer. Det gir jo mening til argumentet om å beholde eksisterende motor.

bare for å fortsette denne tråden, som ikke er en propelltråd.....

Hulda veier strippet, uten rigg, litt under 17 tonn. Med rigg og fulle tanker, etc., borti 18 tonn. Men jeg pleier å si 17 tonn. Båter på denne størrelsen ble på 80-tallet levert med motorer på 30- til 40 hk. Som glatt gir det resultatet du beskriver. På en hard overfart fra Bua til Hals brukte vi 9 liter i timen. Ut fra Bua når det har blåst 13- til 16 m/s noen dager, er en prøvelse. Jeg regnet den gangen med at vi hadde vært oppi mellom 70- og 80 hk. Etter husken

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...