Jump to content

Lav ladespenning på Yanmar 6LPA-STP


tilplan

Recommended Posts

Har egentlig hatt lav ladespenning på dynamoen en god stund, kanskje så lenge jeg har hatt den. Installerte Victron BMV-700 for et par år siden, og har irritert meg litt over lite lading. Har 100W solceller, så det lades jo litt hele tiden, men synes dynamoen kunne bidratt med mer. I går var det lite strøm på batteriene (4x110Ah Maritim / Varta), og jeg så ikke lading over ca 40 A og spenning lå på ca 13,5 V. Ladingen så stabil ut fra 1000 rpm og oppover. Kanskje noe høyere ved drøye 3000 rpm, men fulgte ikke så godt med på ladingen da.

 

Dynamoen er vel oppgitt til å kunne levere 80A. Er det normalt at avviket er så stort? Startbatteriet (Optima red top 50A) kan også ha stukket av med noen Ampere, men tallene virker kjente fra tidligere. Selv med fulle batterier er ikke ladespenningen i nærheten av 14V.

Link to post

Når dynamoen er en Hitachi LR180-03C burde den kunne generere maks 87A

både med full felt (som den ikke gjør uten ekstern regulering)  og når den er kald.
Den burde også klare å generere ca. 14,3V når batteriene er fulle.

 

Med tomme batterier er det normal at den ikke kan danne det samme spenning som til slutten i ladeprosessen.

Det er det samme som med hageslangeprinsippet, trykket (les spenningen)

økes først ordentlig når vannet (les strømmen) blir stanset / når det ikke finnes stort forbruk.
Men da må spenningen være som nevnt.


Med skille-diode oppleves det spenningsfall, det kan være alt mellom 0,4V og 1,1V,
størst med maks belastning på.
Dynamoen din har ikke sensekontakt, så kan den ikke kompensere for spenningsfall.

Med skille-relé, eller MosFet-fordeler, er spenningsfallet minst (eller praktisk ikke tilstede).
I så fall burde du se lav spenning bare når dynamoen gir mye strøm.

 

Kabeldiameter er også avgjørende.
Tynn kabel + mye strøm = spenningsfall.
Uansett burde spenningen øke når strømbelastningen reduseres.

 

:seeya:
Jørg


 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Joerg Becker skrev 1 time siden:

 

Dynamoen din har ikke sensekontakt, så kan den ikke kompens.......

 

:seeya:
Jørg


 

 

Jørg, jeg har akk skiftet generator til en ny Valeo 60A (Volvo Penta erstatning for gamle 50A) den nye  har sensekontakt

 

forløpig sitter den kvar på generatorn, så den måler på utgående spenning, tenker flytte til batteriene, når jeg kommer til hjemmehavn

 

forbruksbatteriene er vel det beste, men da blir det vel litt høyere spenning på startbatteriet som ligger først, skillerelæ mellom

hur mye høyere kan jeg tillate på start ?  Gel i både start og forbruk

S/Y Gunga Din

Link to post

Hei Gunga.
Har du skille-relé  (dvs. ikke normal diode, uten MosFet) da trenger du ikke å frykte noe.

Relé ha ikke nevneverdig spenningsfall (kanskje 0,0xxVolt eller enda mindre ved høy last).

 

Men:

I så fall, dvs. med relé, må sensekablene kobles til inngang av det reléet,

slik at ikke sensekabelen mister kontakt til batterispenning.
Det samme gjelder også ved bruk av brytere.
 

Er man usikker da er det best at sensekabelen kobles først til B+ på dynamoen.

Da blir det litt mindre spenning, evt. også mindre strøm, men så kan man kjøre trygd.

 

Redigert her:
Gel batterier tåler ikke overspenning i det hele tatt.
For mye spenning ift. temperatur betyr gassing.

Gassboblene setter seg mellom Gelé og blyplatene, som resulterer døde arealer.
Denne skade kan ikke reverseres når det først ha skjedd !

 

:seeya:

Jørg

 

 

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
tobba skrev 6 minutter siden:

Bare for ordens skyld: viktig at spenning måles direkte på batteripoler. Hos meg er det et spenningstap på ca 0,6 A opp til 12 volts uttak ved førerplass.

Tenkte å måle mellom pol på startbatteriet og dynamo. Vil også sjekke mellom polene på start og forbruksbatteri. Det kan jo være noe tull på det strekket også.

Link to post

Bare ta det den tiden og mål over alle kabel som ha å gjøre med ladestrømmen.
Både på positive og negative ledninger.


Husk da også at det trengs belastning på kablene, dvs. enten tilsvarende forbruk eller lading.

For å måle mellom dynamo og batteri kan dette gjøres ved å utlade batteriene ordentlig (50 - 60%).

Du trenger ikke å være redd, gode batterier tåler dette, og dårlige er skrot likevel.

 

Måling av spenningsfall er et fantastisk enkelt og effektiv måte for å bedømme koblinger og tverrsnitt.

De fleste feil oppdages allerede med det.

 

Det beste er hvis man lager en tabell samtidig.

Noter alt, inkl. kabelfarge, observert tilstands, spenninger og kabeltverrsnitt,

så har du også senere noe å sammenlikne med.

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Da har jeg fått målt litt: 

Spenning på batteri: 13,64V

Spenning på dynamo: 14,43V

Strøm inn på forbruksbank: 47,5A (Har et tangamperemeter også, men kom ikke på å sjekke på dynamosiden med det. Startbatteriet kan også ha tatt noe, men skillereleet la inn med en gang, så behovet for strøm her var nok ikke så stort.)

Spenning mellom pluss dynamo og pluss batteri: 0,53V

Spenning mellom jord dynamo og minus batteri: 0,11V

 

Målte ingen spenningsfall over rele.

Spenningene henger ikke helt sammen, men viser at dynamoen leverer den spenningen den skal uten senseledning. Spenningen "forsvinner" på veien mot batteriene. Det er også godt over de 0,5V som @Joerg Becker skriver i sin FAQ. Negativ side ser vel grei ut, men på positiv side er det i overkant stort spenningsfall. En oppgradering av kablingen er gjerne det enkleste grepet for å bedre situasjonen. Bytte av spenningsregulator og eventuelt dynamo den optimale løsningen.

Link to post
tilplan skrev 1 time siden:

 

@Joerg Becker En oppgradering av kablingen er gjerne det enkleste grepet for å bedre situasjonen.

Det vil hjelpe deg mye! 

 

tilplan skrev 1 time siden:

Bytte av spenningsregulator

Et annet alternativ er å lodde inn en diode i dynamoen som lurer opp spenningen.  Faren med det er at spenningen kan bli for høy med lukkede batterier. For åpne syre går det bra. 

 

tilplan skrev 1 time siden:

eventuelt dynamo den optimale løsningen.

Det er ikke nødvendig. Dynamoen du har er bra :thumbsup:

 

tilplan skrev 1 time siden:

Undres litt over at jeg ikke kan huske å ha sett spenninger i nærheten av 14,4V når batteriene har vært fulladet. Har aldri notert noe, men må nok følge litt med dette framover. Spenningsfallet skal jo være mye mindre når strømmen faller.

Enig i det. Har du forsøkt å lade opp 100% på landstrøm og deretter måle polspenningen? Ps: Viktig at både startbatteriet og forbruksbank er helt toppladet, og at du ikke har Yanmars ettergløding innkoblet eller at du kjører truster eller vinsj før du måler, hvis ikke klarer ikke den slappe innebygde regulatoren å løfte opp spenningen. 

Link to post

Har fått sjekket litt på jobb, og vi har utstyr for å presse sko opp til 95 kvadrat. Får jo lyst til å oppgradere så fort som mulig når det er kun kabelen som må skaffes. Må bare en tur innom båten for å måle lengde på kabel. Pleier det å sitte en sikring på denne kabelen? Finner vel ut av det når jeg måler, men hvis det ikke er, og burde vært, kan jeg jo gjøre noe med det også.

 

@Komodo Landstrøm er satt på. Ikke mye fres på den heller, men 15A hjelper jo selv om den er oppgitt til 30A. Forvarmingen av luft er frakoplet, så det strømsluket er borte.

Redigert av tilplan (see edit history)
Link to post
Komodo skrev 26 minutter siden:

Jeg la om den ledningen, la den rett på batteripolen og økte til 35mm2.

Tenkte også å legge direkte fra dynamo til batteri, men da går jeg jo utenom hovedstrømbryteren mellom startbatteriet og starteren. Synes ikke det er en god ide. Har ikke mye lyst til å kople på baksiden av den bryteren, men har ikke noe valg. Er sykt trangt der.

Link to post
tilplan skrev On 23.7.2018 at 12.09:

Tenkte også å legge direkte fra dynamo til batteri, men da går jeg jo utenom hovedstrømbryteren mellom startbatteriet og starteren. Synes ikke det er en god ide. Har ikke mye lyst til å kople på baksiden av den bryteren, men har ikke noe valg. Er sykt trangt der.

 

Å ha kabel mellom dynamo og batteri uten hovedbryter er helt greit og kanskje det beste? Fordelen er at man ikke risikerer at noen uforvarende vrir bryter til off mens lading pågår, for da ryker som oftest dynamo. Kanskje mest vanlig å ikke ha bryter der. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post

Jeg har en Yanmar 6LY med 80A dynamo. Det første jeg gjorde da jeg fikk båten var å montere en PDAR. Det er viktig i båt å tvinge dynamoen til å gi høy ladespenning over tid. Laderegulatorene som normalt er montert på båt er beregnet for bil. Etter 30 min lading reduseres ladespenningen. Det er ikke ønskelig på båt. Med en PDAR tvinges ladespenningen til ca 14.4v i ca 2 timer. Da blir batteriene ladet med max dynamostrøm.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...