tilplan Startet 18.Juli.2018 Del på Facebook Startet 18.Juli.2018 Har egentlig hatt lav ladespenning på dynamoen en god stund, kanskje så lenge jeg har hatt den. Installerte Victron BMV-700 for et par år siden, og har irritert meg litt over lite lading. Har 100W solceller, så det lades jo litt hele tiden, men synes dynamoen kunne bidratt med mer. I går var det lite strøm på batteriene (4x110Ah Maritim / Varta), og jeg så ikke lading over ca 40 A og spenning lå på ca 13,5 V. Ladingen så stabil ut fra 1000 rpm og oppover. Kanskje noe høyere ved drøye 3000 rpm, men fulgte ikke så godt med på ladingen da. Dynamoen er vel oppgitt til å kunne levere 80A. Er det normalt at avviket er så stort? Startbatteriet (Optima red top 50A) kan også ha stukket av med noen Ampere, men tallene virker kjente fra tidligere. Selv med fulle batterier er ikke ladespenningen i nærheten av 14V. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 18.Juli.2018 Del på Facebook Svart 18.Juli.2018 Har selv en 6LP-DTE men tror dynamo er rimelig lik. Har ikke ekstra laderegulator e.l. tilkoplet og har ladespenning på 14,4-14,6V.. 13,5V virker veldig lavt så sant batteriene ikke er helt ute av kurs. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 18.Juli.2018 Del på Facebook Svart 18.Juli.2018 Når dynamoen er en Hitachi LR180-03C burde den kunne generere maks 87A både med full felt (som den ikke gjør uten ekstern regulering) og når den er kald. Den burde også klare å generere ca. 14,3V når batteriene er fulle. Med tomme batterier er det normal at den ikke kan danne det samme spenning som til slutten i ladeprosessen. Det er det samme som med hageslangeprinsippet, trykket (les spenningen) økes først ordentlig når vannet (les strømmen) blir stanset / når det ikke finnes stort forbruk. Men da må spenningen være som nevnt. Med skille-diode oppleves det spenningsfall, det kan være alt mellom 0,4V og 1,1V, størst med maks belastning på. Dynamoen din har ikke sensekontakt, så kan den ikke kompensere for spenningsfall. Med skille-relé, eller MosFet-fordeler, er spenningsfallet minst (eller praktisk ikke tilstede). I så fall burde du se lav spenning bare når dynamoen gir mye strøm. Kabeldiameter er også avgjørende. Tynn kabel + mye strøm = spenningsfall. Uansett burde spenningen øke når strømbelastningen reduseres. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
tilplan Svart 18.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2018 (redigert) Jeg har aldri sett 14,3V, så da er det nok noe galt et sted. Noen som har en god teori om hvor? Kan spenningsfallet være så høyt på en standardinstallasjon fra Scand? Redigert 18.Juli.2018 av tilplan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 18.Juli.2018 Del på Facebook Svart 18.Juli.2018 Kjøp et enkelt multimeter Deretter: Måling av Spenningsfall Deretter vet du, og hva som må gjøres. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
tilplan Svart 18.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2018 Multimeter har jeg, får ta noen målinger neste gang jeg er i båten, forhåpentligvis i neste uke. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 18.Juli.2018 Del på Facebook Svart 18.Juli.2018 Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Gunga Din Svart 18.Juli.2018 Del på Facebook Svart 18.Juli.2018 Joerg Becker skrev 1 time siden: Dynamoen din har ikke sensekontakt, så kan den ikke kompens....... Jørg Jørg, jeg har akk skiftet generator til en ny Valeo 60A (Volvo Penta erstatning for gamle 50A) den nye har sensekontakt forløpig sitter den kvar på generatorn, så den måler på utgående spenning, tenker flytte til batteriene, når jeg kommer til hjemmehavn forbruksbatteriene er vel det beste, men da blir det vel litt høyere spenning på startbatteriet som ligger først, skillerelæ mellom hur mye høyere kan jeg tillate på start ? Gel i både start og forbruk Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Joerg Becker Svart 18.Juli.2018 Del på Facebook Svart 18.Juli.2018 (redigert) Hei Gunga. Har du skille-relé (dvs. ikke normal diode, uten MosFet) da trenger du ikke å frykte noe. Relé ha ikke nevneverdig spenningsfall (kanskje 0,0xxVolt eller enda mindre ved høy last). Men: I så fall, dvs. med relé, må sensekablene kobles til inngang av det reléet, slik at ikke sensekabelen mister kontakt til batterispenning. Det samme gjelder også ved bruk av brytere. Er man usikker da er det best at sensekabelen kobles først til B+ på dynamoen. Da blir det litt mindre spenning, evt. også mindre strøm, men så kan man kjøre trygd. Redigert her: Gel batterier tåler ikke overspenning i det hele tatt. For mye spenning ift. temperatur betyr gassing. Gassboblene setter seg mellom Gelé og blyplatene, som resulterer døde arealer. Denne skade kan ikke reverseres når det først ha skjedd ! Jørg Redigert 18.Juli.2018 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Gunga Din Svart 18.Juli.2018 Del på Facebook Svart 18.Juli.2018 OK.....takk Jørg ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
tobba Svart 18.Juli.2018 Del på Facebook Svart 18.Juli.2018 Bare for ordens skyld: viktig at spenning måles direkte på batteripoler. Hos meg er det et spenningstap på ca 0,6 A opp til 12 volts uttak ved førerplass. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 18.Juli.2018 Del på Facebook Svart 18.Juli.2018 ikke blande A og V og W er nok lurt når man skal oppgi ting Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 18.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2018 tobba skrev 6 minutter siden: Bare for ordens skyld: viktig at spenning måles direkte på batteripoler. Hos meg er det et spenningstap på ca 0,6 A opp til 12 volts uttak ved førerplass. Tenkte å måle mellom pol på startbatteriet og dynamo. Vil også sjekke mellom polene på start og forbruksbatteri. Det kan jo være noe tull på det strekket også. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 18.Juli.2018 Del på Facebook Svart 18.Juli.2018 (redigert) Bare ta det den tiden og mål over alle kabel som ha å gjøre med ladestrømmen. Både på positive og negative ledninger. Husk da også at det trengs belastning på kablene, dvs. enten tilsvarende forbruk eller lading. For å måle mellom dynamo og batteri kan dette gjøres ved å utlade batteriene ordentlig (50 - 60%). Du trenger ikke å være redd, gode batterier tåler dette, og dårlige er skrot likevel. Måling av spenningsfall er et fantastisk enkelt og effektiv måte for å bedømme koblinger og tverrsnitt. De fleste feil oppdages allerede med det. Det beste er hvis man lager en tabell samtidig. Noter alt, inkl. kabelfarge, observert tilstands, spenninger og kabeltverrsnitt, så har du også senere noe å sammenlikne med. Jørg Redigert 18.Juli.2018 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
tilplan Svart 22.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2018 Da har jeg fått målt litt: Spenning på batteri: 13,64V Spenning på dynamo: 14,43V Strøm inn på forbruksbank: 47,5A (Har et tangamperemeter også, men kom ikke på å sjekke på dynamosiden med det. Startbatteriet kan også ha tatt noe, men skillereleet la inn med en gang, så behovet for strøm her var nok ikke så stort.) Spenning mellom pluss dynamo og pluss batteri: 0,53V Spenning mellom jord dynamo og minus batteri: 0,11V Målte ingen spenningsfall over rele. Spenningene henger ikke helt sammen, men viser at dynamoen leverer den spenningen den skal uten senseledning. Spenningen "forsvinner" på veien mot batteriene. Det er også godt over de 0,5V som @Joerg Becker skriver i sin FAQ. Negativ side ser vel grei ut, men på positiv side er det i overkant stort spenningsfall. En oppgradering av kablingen er gjerne det enkleste grepet for å bedre situasjonen. Bytte av spenningsregulator og eventuelt dynamo den optimale løsningen. Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 22.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2018 Undres litt over at jeg ikke kan huske å ha sett spenninger i nærheten av 14,4V når batteriene har vært fulladet. Har aldri notert noe, men må nok følge litt med dette framover. Spenningsfallet skal jo være mye mindre når strømmen faller. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 22.Juli.2018 Del på Facebook Svart 22.Juli.2018 tilplan skrev 1 time siden: @Joerg Becker En oppgradering av kablingen er gjerne det enkleste grepet for å bedre situasjonen. Det vil hjelpe deg mye! tilplan skrev 1 time siden: Bytte av spenningsregulator Et annet alternativ er å lodde inn en diode i dynamoen som lurer opp spenningen. Faren med det er at spenningen kan bli for høy med lukkede batterier. For åpne syre går det bra. tilplan skrev 1 time siden: eventuelt dynamo den optimale løsningen. Det er ikke nødvendig. Dynamoen du har er bra tilplan skrev 1 time siden: Undres litt over at jeg ikke kan huske å ha sett spenninger i nærheten av 14,4V når batteriene har vært fulladet. Har aldri notert noe, men må nok følge litt med dette framover. Spenningsfallet skal jo være mye mindre når strømmen faller. Enig i det. Har du forsøkt å lade opp 100% på landstrøm og deretter måle polspenningen? Ps: Viktig at både startbatteriet og forbruksbank er helt toppladet, og at du ikke har Yanmars ettergløding innkoblet eller at du kjører truster eller vinsj før du måler, hvis ikke klarer ikke den slappe innebygde regulatoren å løfte opp spenningen. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
tilplan Svart 23.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2018 (redigert) Har fått sjekket litt på jobb, og vi har utstyr for å presse sko opp til 95 kvadrat. Får jo lyst til å oppgradere så fort som mulig når det er kun kabelen som må skaffes. Må bare en tur innom båten for å måle lengde på kabel. Pleier det å sitte en sikring på denne kabelen? Finner vel ut av det når jeg måler, men hvis det ikke er, og burde vært, kan jeg jo gjøre noe med det også. @Komodo Landstrøm er satt på. Ikke mye fres på den heller, men 15A hjelper jo selv om den er oppgitt til 30A. Forvarmingen av luft er frakoplet, så det strømsluket er borte. Redigert 23.Juli.2018 av tilplan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
.Snorre Svart 23.Juli.2018 Del på Facebook Svart 23.Juli.2018 Etter det jeg ser i skjema, går kabel rett fra dynamo til startmotor uten sikring... Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 23.Juli.2018 Del på Facebook Svart 23.Juli.2018 Jeg la om den ledningen, la den rett på batteripolen og økte til 35mm2. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
tilplan Svart 23.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2018 Komodo skrev 26 minutter siden: Jeg la om den ledningen, la den rett på batteripolen og økte til 35mm2. Tenkte også å legge direkte fra dynamo til batteri, men da går jeg jo utenom hovedstrømbryteren mellom startbatteriet og starteren. Synes ikke det er en god ide. Har ikke mye lyst til å kople på baksiden av den bryteren, men har ikke noe valg. Er sykt trangt der. Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 25.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2018 Spenningen ser riktig ut ved fullt batteri. Måler 14,27V og 2,3A inn på forbruksbanken. Har ikke målt på dynamoen, men kan vel anta et spenningsfall på rundt 0,1V. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 25.Juli.2018 Del på Facebook Svart 25.Juli.2018 (redigert) tilplan skrev On 23.7.2018 at 12.09: Tenkte også å legge direkte fra dynamo til batteri, men da går jeg jo utenom hovedstrømbryteren mellom startbatteriet og starteren. Synes ikke det er en god ide. Har ikke mye lyst til å kople på baksiden av den bryteren, men har ikke noe valg. Er sykt trangt der. Å ha kabel mellom dynamo og batteri uten hovedbryter er helt greit og kanskje det beste? Fordelen er at man ikke risikerer at noen uforvarende vrir bryter til off mens lading pågår, for da ryker som oftest dynamo. Kanskje mest vanlig å ikke ha bryter der. Redigert 25.Juli.2018 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 25.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2018 Bryteren går jo til starteren også. Vil ikke det være dumt å gå rundt bryteren. Da kan jo hvem som helst starte den. Kunne gjerne fjernet kabelen mellom starter og dynamo for å opprettholde det som nå med tanke på start. Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Nemo Svart 25.Juli.2018 Del på Facebook Svart 25.Juli.2018 Jeg har en Yanmar 6LY med 80A dynamo. Det første jeg gjorde da jeg fikk båten var å montere en PDAR. Det er viktig i båt å tvinge dynamoen til å gi høy ladespenning over tid. Laderegulatorene som normalt er montert på båt er beregnet for bil. Etter 30 min lading reduseres ladespenningen. Det er ikke ønskelig på båt. Med en PDAR tvinges ladespenningen til ca 14.4v i ca 2 timer. Da blir batteriene ladet med max dynamostrøm. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.