Jump to content

VP D6-310, instrumentpanelet låser seg av og til. Fungerer igjen om lensepumpe kjøres.


Be4you

Recommended Posts

Hei.

Vi har kjøpt oss en scand 9200 med en VP D6-310 motor. Har vert på tur en ukes tid med hele familien. Men har oppdaget en litt plagsom feil. Av og til vil ikke instrument panelet starte opp, og av til låser de seg i den posisjonen som de står i. (Det er jo litt skummelt) Men det litt rare er at når eg kjører lensepumpen som står i bunn i båten, så begynner de å fungere igjen. Kan det være jordfeil i lensepumpen som trøbbel? Noen andre som har hatt lignende problemer med båter ? 

 

Kommentar fra moderator:
Alle må vennligst lese reglene før man poster. Tittelen på dette emnet var "Problemer med instrumentpanel vp"

" Følgende 3 ord er ikke tillatt i titler: hjelp, problem(er), spørsmål. Grunnen er at bruk av disse intetsigende ordene nesten alltid fører til en mangelfull tittel. "
Link to post
Share on other sites

Har opplevd litt av det samme problemet. Men opplever det kan være vanskelig å bytte kommando mellom to styreposisjoner. Får lett flyttet fra hoved styreposisjon til fb, men får ikke tatt kommandoen tilbake til hovedposisjon. Må stoppe motoren og starte på nytt. 

Link to post
Share on other sites

Får vel begynne å lete etter dårlige kontakter? men noe plagsomme greier med feil som kommer å går. Er vel ingen feil når multimeteret er slått på ? Nå er eg helt grønn på strøm i Båt. Er det noen gode måter å måle seg frem til feil kilden? Er det en pluss og en jord kabel som forsyner alt i dashbordet? 

Link to post
Share on other sites

VP D6 har elektroniske instrumenter, og disse får vel sine signaler fra motorens styringssystem (EVC). Så i utgangspunktet høres det merkelig ut at disse skal påvirkes av lensepumpen. Men det finnes kanskje en logisk forklaring. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Feilen du beskriver er typisk for at en eller flere kontakter i EVC-systemet (styringssignaler mellom motor og instrumenter) har korrodert litt og derved gir for lav eller ingen spenning i det hele tatt. 

 

Men hvilken sammenheng dette har med lensepumpe er mystisk. Kontaktene ser typisk slik ut (se bilde) og går fra motorens EVC-boks og opp mot instrumentpanel med forgreninger til gass-/girhendel, og alle motorinstrumenter. Min gjetning er at du får for lite strøm inn i selve EVC-systemet og/eller det er en jordingsfeil.

 

Bilderesultat for penta evc contacts

Link to post
Share on other sites

OK takk for svar, har et panel lik bilde ( mangler hjulet) skal se over desse kontaktene. Er det kontakt spray som er bra å bruke, eller finnes det bedre ting ? Sikkert tåpelig spørsmål men hva brukes egentlig det panelet til? Er 4 knapper men har ikke peiling på hva de skal brukes til ? mye eg må lære meg ser eg. Har aldri hatt vår egen båt, så blir mye nytt. Men lærer litt for hver dag som går ?

Link to post
Share on other sites

Jeg anbefaler motorens instruksjonsbok, der er bla funksjonene i dette panelet beskrevet. Sammen med mye annet man bør vite. Har du ikke instruksjonsboken kan den lastes ned fra Volvo Penta. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Har lest masse i den manualen. Men har vist hoppet over der det sto om panelet. Men fant ut av det nå. Takk for masse gode svar. 

 

Skal se over kabler og stikk i morgen etter jobb, så får eg se om eg finner noen dårlige kontakter. ? 

 

Igjen takker mye for all hjelp det er å få her inne på båtplassen☺️

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...