Jump to content

Forsikring - Premieøkning hos Norske Sjø


Das_Boot

Recommended Posts

Så kom brevet jeg ikke håpet at jeg skulle få, fra Norske Sjø.

 

"Assurandørene har funnet det nødvendig å øke premien for 2005, grunnet negativ skadeutvikling i 2003 og 2004. Enkelte kundegrupper (seilbåter og hurtiggående båter) har fått til dels betydelige økninger. Dette er beklagelig, men det er i fellesskapets interesse at forsikringsordningen for medlemmene har en sunn økonimi."

 

Økningen innebærer at jeg må bytte selskap til Vesta Hygea, da jeg sparer ca kr. 1000,- i året :wink:

 

Jeg håper at det i fremtiden innføres en form for bonusordning for båtforsikring,

slik det finnes for bilforsikring.

 

:sailing:

Link to post
Share on other sites

La de som har "mye" skader få betale ekstra, pluss at den samme gruppen får en relativt stor økning i egenandel. Dette burde gjelde alle selskaper. Enkelte har den holdningen at det spiller ingen rolle om jeg grunnstøter- jeg har jo forsikring!! :nono: Etter den voldsomme økningen i hurtggående fartøyer, så blir der flere kostbare skader som forsikringsselskapene må gjøre opp for. Jeg for min del tror at de aller fleste av oss vil oppleve en økning i premien fremover. :sad:

 

XD3P

Link to post
Share on other sites

Hadde Norske Sjø inntil i år, men en økning av premien på 50% ved siste forfall satte en rask stopper for det kundeforholdet. Etter det jeg kan skjønne må de ha mistet mange kunder etter disse økningene.

50% økning høres vanvittig mye ut. Da må de enten ha vært veldig billige før, eller så har de nå høyere premie enn andre selskaper, og da faller vel mye av vitsen med Norske Sjø bort :confused:

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk 15% økning fra 2004 til 2005.

og da har jeg høy egenandel.

men fremdeles er dette billigere en de andre.

Får følge med, da min skal fornyes i desember. :seeya:

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

50% økning høres vanvittig mye ut. Da må de enten ha vært veldig billige før, eller så har de nå høyere premie enn andre selskaper, og da faller vel mye av vitsen med Norske Sjø bort  :confused:

<{POST_SNAPBACK}>

50% stemmer det! Ringte selvfølgelig umiddelbart til Norske Sjø og stilte spørsmål om økningen, men det var ingen mulighet for justeringer. Små gamle (tidlig 80 tall) seilbåter kom tydligvis dårlig ut ifm. endringene som skjedde ifm. at Norske Sjø skiftet til Loyds som assurandør (mener å huske at det var Loyds).

 

Byttet til IF og med totalkunderabatt endte jeg på samme premie som jeg hadde i Norske Sjø før 50% økningen.

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk gledelig nok en reduksjon på kr. 500 i min forsikring i Pantenius i år. Fakturaen kommer i DKK og beløpet har vært det samme de 3 årene jeg har vært forsikret der. Reduksjonen kom av at kursen på DKK hadde sunket med ca. 12 % siden i fjor. Ikke for det, neste år kan jo kursen ha forandret seg andre veien og slår negativt ut.

Redigert av saga (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Jeg fikk 15% økning fra 2004 til 2005.

og da har jeg høy egenandel.

men fremdeles er dette billigere en de andre.

Får følge med, da min skal fornyes i desember. :seeya:

Og da har regningen ankommet. en økning på 38,3 % skal de ha for neste år.

Jakten har startet på plass for tegning av forsikring,

Noen gode anbefalinger. til en som seiler skadefritt.

:seeya:

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Da jeg skulle forsikre min nye Nord Star 24 Patrol i vår kom virkelig det store forsikringssjokket. Tok først en telefon til If som jeg har benyttet før og deretter Gjensidige og Vesta. Vesta nesten bare flirte til meg og sa prøv noen andre. Båten hadde for stor toppfart! Vesta rundet over 22000 i året. If og Gjensidige ble like (dyre) med totalkundeforhold osv, men billigere enn Vesta. Til slutt ble det Norwegian Broker, med like (faktisk litt bedre) vilkår var de litt over 10000 billigere enn If og Gjensidige. Har da forsikret for helårsbruk i Nord-Norge.

 

Nordstar

Link to post
Share on other sites

Båten hadde for stor toppfart! Vesta rundet over 22000 i året. If og Gjensidige ble like (dyre) med totalkundeforhold osv, men billigere enn Vesta. Til slutt ble det Norwegian Broker, med like (faktisk litt bedre) vilkår var de litt over 10000 billigere enn If og Gjensidige.

Akkurat samme erfaring for to år siden. Premien hos Norwegian Brooker har heller ikke økt noe av betydning ved årets forfall. Skjønner ikke at noen gidde bruke penger på norske selskaper når disse forsikringsmeglerne ligger så betydelig under i pris og i tillegg ofte har vel så gode vilkår.

Link to post
Share on other sites

Da jeg skulle forsikre min nye Nord Star 24 Patrol i vår kom virkelig det store forsikringssjokket. Tok først en telefon til If som jeg har benyttet før og deretter Gjensidige og Vesta. Vesta nesten bare flirte til meg og sa prøv noen andre. Båten hadde for stor toppfart! Vesta rundet over 22000 i året.

Hm. Dette skal bli interessant. Hoppet fra If til Vesta som totalkunde. Reduserte forsikringen på båten fra 10200 til 7600, samt litt på de andre forsikringene også. Har hørt det før at Vesta skal være gode på lokkemat. Får se på nyåret ved forfall.

 

Det hørtes utrolig høyt ut med 22000 på en Nor Star Patrol 24. Går jo skarve 26,5 knop med min halvplaner også lettlastet ved full fart.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Norwegian Broker og Quality Broker bruker ofte engelske forsikringsselskaper. De forsikrer baater med verdi over 600-700 tusen kroner. Jeg synes disse forsikringene er bedre enn de norske. Det gjoeres ikke aldersfradrag ved havari, dvs man faar igjen forsikringssummen, maskinskadeforsikring er inkludert og prisene er fordelaktive sammenlignet med de norske selskapene'

 

Ulempene er at rettshjelp ikke er inkludert samt usikkerheten ved at man maa forholde seg til et utelnadsk selskap, men det er til aa leve med mener jeg.

Link to post
Share on other sites

Hadde forsikringsrevisjon i våres ... (nevnt i annen streng)

Vesta gikk ned fra 3280,- til 2168,- på båtforsikringen for å få beholde oss som kunde... Dette gjorde meg "litt" vred! Vi hadde altså betalt over 1000,- "unødvendige" kroner i flere år!

Valgte IF (totalt) selv om premien ble 2365,- / år. Resultatet SÅ langt er at IF har holdt det de lovet: MYE enklere papirmølle, SUVEREN kundekontakt, MYE lavere premie totalt på alt av biler, hus, ting-og-tang og firma, OG en hus-sopp-dekning som gjelder ALLE typer sopp, og ikke "enkelte typer" som noen selskaper hadde.

 

Redigert:

VET at jeg har uttalt meg positivt om Vesta et annet sted her, men det var før jeg hadde "revisjonen" (som forøvrig kostet meg et par dagers jobbing, men var verdt det!)

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

i min runde jakt på ny partner, så fikk jeg svar fra Svenske "Atlantic " De ville ikke forsikkre Norsk regist båter med hjemme havn vest for Kr.Sand.

Så vet dere det. :cheers::seeya:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Norwegian Broker har kommet med 5995kr.....egenandel 15000

Quality Broker har kommet med 5500.-......egenandel 15000

Pantenius (england) 7400.-.......?? finner ikke ut hvor mye ?

Og til slutt (Norske Sjø ) 10234.-......egenandel 27000.-

 

Da har jeg bedt om pris for 950.000.-

 

Ser også utav papirere at NB & QB formidler forsikkring, og at forsikkringen egetlig er tegnet hos samme firma Navigator & Ferryman i england.

 

Spørsmålet blir, hvem velger jeg.

Hvem har erfaring med de to øverste. ?

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Har du likt seilingsområde for disse forsikringene? Så vidt jeg vet kan du seile til Kanariøyene, og inn i Middelhavet hvis du er forsikret gjennom Pantaenius, mens mange andre kun forsikrer deg for "stor kystfart" dvs t.o.m. storbritannia og ned i Tyskebukta. Det siste er kanskje nok, men du kan kanskje få et bedre tilbud fra Pantaenius hvis du bare skal seile langs Norskekysten og i Skagerak/Nordsjøen?

Redigert av Lars_Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Europeisk favann 200nm av kysten, men 50-65 grader. (La Rochelle - Bergen sier noen) og 0-25 grader E

Den andre har 0-30 grader Øst.

Og den ene har utom Baltiske stater.

 

men betyr det at jeg ikke kan ta en tur til england ? siden de alle har 0 grader som vestlig begrensning.

Og at det også står Europa 200nm fra kysten. ?

 

Må nok sende en mail til og spørre. :headbang:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Std. område er øst for 0-meridianen, dvs øst for England.

 

Shetland ligger et par grader Vest, så skal du dit må vi utvide fartsområdet.

 

For en såpass lang tur, er det krav om et mannskap på minst 3 (inkl. skipper) og premietillegget vil være ca. 20%.

 

 

 

Fikk svar kjappt. dette er fra N. Brokeres.

 

Må fok finlese hav Pantenius har i sine betingelser.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Pantenius, har fra 50 grader syd og opp til Bergen. og 25 grader øst , så de dekker Europa innenfor dette område. Altså kan jeg ta over til england/scotland, men ikke til shetland da dette blir nord for Bergen.

---------

Dere som bor i bergen, hva sier deres forsikkring. dekkningsområde ?

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Pantenius, har fra 50 grader syd og opp til Bergen. og 25 grader øst , så de dekker Europa innenfor dette område. Altså kan jeg ta over til england/scotland, men ikke til shetland da dette blir nord for Bergen.

---------

Dere som bor i bergen, hva sier deres forsikkring. dekkningsområde ?

Jeg er bosatt et godt stykke nord for Bergen og er forsikret i Pantaenius. På mitt forsikringsbevis så står det at sejadsområde er: Den norske kyst frem til den russiske grense, inntil 200 sjømil fra kystlinjen, dog ikke nordligere enn 72 grader Nord. Samt Østersjøen, Nordsjøen og den Engelske kanal.

 

Det holder i massevis for meg.

 

Dessuten har Pantaenius noe som kalles "Feste Taxe" som går ut på at de ikke praktiserer aldersfradrag ved delskade som f.eks. skade på seilrigg, mast, hekkagregat m.m. Alle norske selskap jeg sjekket opp med praktiserer aldersfradrag som gjør at hvis man har utstyr som er noen år gammelt kun får smuler igjen på forsikringen ved skade. Faktisk helt ned til 20% minus eganandel.

Redigert av saga (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sakset dette fra if... der Hulda er forsikret:

 

"Her gjelder båtforsikringen

Båtforsikringen gjelder i alle de naturlige ferieområdene for det norske sjøfolket. Du er forsikret hele året i:

 

Norge, Sverige, Danmark, Finland og 12 nautiske mil fra grunnlinjen til disse landene

 

Kattegatt og Skagerak, øst for en linje trukket mellom Lindesnes og Hirtshals

 

Østersjøen, Finskebukta og Bottenvika

I perioden 1. 5 - 31.8 gjelder forsikringen din også i resten av Europa, samt 200 nautiske mil fra grunnlinjen til det europeiske fastlandet".

 

Ellers har jeg ingen begrensning når det gjelder is. Det eneste er at egenandelen kan økes med kr. 1000 hvis båten synker grunnet feil ved fortøyninger, sammenstøt med deler fra egen båt, etc. Men jeg kan leve med 1000 kroner ifratrekk. Jeg ringte og hørte med en saksbehandler i dag. Det er absolutt krav til at båten skal være i Registeret. Forsikringen kan utvides etter nærmere avtale.

Link to post
Share on other sites

Norwegian Broker har kommet med 5995kr.....egenandel 15000

Quality Broker har kommet med 5500.-......egenandel 15000

Pantenius (england) 7400.-.......?? finner ikke ut hvor mye ?

Og til slutt (Norske Sjø ) 10996.-......egenandel 27000.-

 

Da har jeg bedt om pris for 950.000.-

 

Ser også utav papirere at NB & QB formidler forsikkring, og at forsikkringen egetlig er tegnet hos samme firma Navigator & Ferryman i england.

 

Spørsmålet blir, hvem velger jeg.

Hvem har erfaring med de to øverste. ?

Nå har jeg også fått svar på hva Q Brokers skal ha som en tilleggs forsikring. hvis jeg tar turen over til England/scotland/Shetland. til sommeren 920 kr.

 

Og dekkning for skader på utstyr, kan de trekke 30% ifra nypris. hvis , hvis, /alder.

Så til nå ligge Q Broker best an i mine øyne.

:seeya:

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...