Guest Avmønstret# Svart 12.August.2018 Link til dette innlegget Svart 12.August.2018 quantumduck skrev 22 minutter siden: Mulig det, men plotteren min har ved flere anledninger latt meg harve over diverse holmer (altså på kartet, jeg følger jo ikke plotteren slavisk :0) og har ellers en forkjærlighet for å dele på null med påfølgende forvirring. Det er en gammel Raymarine, så i dag er sikkert stoda bedre med nye modeller. Men på den annen side har jeg ikke hatt lignende problemer med pad og telefon. Der er dog touch-skjerm, lysstyrke, touch-betjening av våt skjerm, lading, overoppheting osv. problem. Akkurat samme erfaring, også eldre Raymarine, men opplevde det samme med tidligere Simrad også. Sist i sommer, på vei inn det trange innløpet til Ula ved Tjølling (tror jeg). Ble lagt godt innpå land SB side. Om jeg da var en av de som gikk i 20+ knop i mørket og "kjørte nintendo" så hadde jeg fort havna på ryggen, på Ryggen på BB side av innseilinga ;-) Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 12.August.2018 Link til dette innlegget Svart 12.August.2018 17 minutes ago, Pinkvin said: Om jeg da var en av de som gikk i 20+ knop i mørket og "kjørte nintendo" så hadde jeg fort havna på ryggen, på Ryggen på BB side av innseilinga ;-) Det er vel rett og slett forklaringen på en del granittpløying nattestid vi har her ... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.August.2018 Link til dette innlegget Svart 12.August.2018 Olevine skrev 21 minutter siden: 100 m avvik? Avvik i forhold til hva? Jeg opplevde en gang i sommer at nettbrettet var på tur, og da var det i ferd med å bli overopphetet. Ellers vil jeg påstå at avviket ikke var større enn maks 5 m, og når jeg var nær land og kunne dobbelsjekke med faste punkter som holmer, skjær og grunner var nok nøyaktigheten innenfor meteren. Så bruker det da også flere enn bare de amerikanske satelittene, både Glonass, Gelileo og Beidou. Men de andre svakhetene som er nevnt sammenliknet med plotter er nok reelle nok, men til mitt bruk mener jeg det er mer enn oppveiet av pris, brukervennligheten og at samme enhet kan brukes til så mye annet. Den ene gangen jeg ikke følte meg 100% bekvem, var da det var tåke over Kvåsefjorden på grensa mellom Aust- og Vestagder. Men det skyldtes manglende oversikt over andre båter. Observasjon i forhold til justert signal og faste punkter. Som for eksempel trange leder der Samsung kjører et stykke inn på land, og Garmin ligger midt i leden. Fortøying langs faste kaier osv. Også sjekket mot datamaskin som kjører samme justerte signal. Noe har sikkert også kartprogrammet å si. Når det gjelder nøyaktighet, i synkende rekkefølge: Garmin PC (Open CPN) Samsung (iSailor) Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 12.August.2018 Link til dette innlegget Svart 12.August.2018 On 7/24/2018 at 11:36 PM, Bay_liner said: Touch systemet fungerer med bagen på. https://www.practical-sailor.com/issues/37_23/features/Best-Waterproof-Protection-for-Phones-and-Tablets_10916-1.html Jeg har en sånn. En av fordelene vs. plotter eller fastmontert pad er jo at du kan sitte på rekka og seile, og ha full oversikt over navigasjonen. Påsan på bildet har noen fester for snor, så man kan henge den rundt halsen. Det er nok lurt, en pad har faktisk litt vindfang, mulig jeg er litt blaut i klypa men i sommer hold den på å blåse ut av hånda på meg et par ganger ... Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 12.August.2018 Link til dette innlegget Svart 12.August.2018 1 hour ago, quantumduck said: Armor-X har en del til Android. Da må vi tilbake til Elkjøp, kan det se ut som. Jeg ble forsikret om at sprutsikkert deksel var å få tak i til Huawei Media Pad M5, i form av dette: https://www.armor-x.com/pxt-hw24-huawei-mediapad-m5-10-pro-protective-case-w-hand-strap-x-mount.html. Det ser jo også ut på bildene som det støtter en eldre modell, mitt brett har ikke noe minijack på oversiden, kun USB nede til venstre. (De har også klart å levere en mini-jack-usb-overgang som ikke passer til minijack-pluggen (!!) på mine B&W P5 (og da passer den neppe til mine P7 heller som jeg er helt hekta på)) Noen som har vært borte i Armor-X produktene? Ser ut som kun beskyttelse mot slag og fall, ikke. vannsprut. Støvbeskyttelse, står det riktig nok, men er det nok da? Nei, bra det er returrett på Elkjøp ... Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 13.August.2018 Link til dette innlegget Svart 13.August.2018 17 hours ago, quantumduck said: Noen som har vært borte i Armor-X produktene? Ser ut som kun beskyttelse mot slag og fall, ikke. vannsprut. Støvbeskyttelse, står det riktig nok, men er det nok da? Nei, bra det er returrett på Elkjøp ... Da fikk jeg et uventet kjappt svar fra Armor-X, og de kunne avkrefte at case'n som passer til min pad er sprutsikker. Hurra for retur-retten hos Elkjøp, dere ... (Har blitt noen lignende bomkjøp på Elkjøp tidligere også, heldigvis i langt lavere prisklasse. Det litt tynne erfaringsgrunnlaget hittil er at de kanskje har litt bedre oversikt i f.eks. flagship-store'n på Glassmagasinet i Oslo enn ute i gläsbygda hvor jeg vanligvis handler.) Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 13.August.2018 Link til dette innlegget Svart 13.August.2018 Pinkvin skrev for 20 timer siden: Akkurat samme erfaring, også eldre Raymarine, men opplevde det samme med tidligere Simrad også. Opplevde det samme med både Garmin-kart og Navionics. To forskjellige plotter-produsenter og kartsystem med samme feil i samme området. På nyere Garmin var dette rettet. Tyder på at det var feil i underlaget som begge produserte sine kart ut fra. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Guest Avmønstret# Svart 13.August.2018 Link til dette innlegget Svart 13.August.2018 quantumduck skrev for 20 timer siden: Det er vel rett og slett forklaringen på en del granittpløying nattestid vi har her ... Ja for dette er så sjeldent at jeg ikke legger det inn i beregninga så og si. Jeg har lagt merke til det to ganger på kanskje ti år. Første gangen i en trang innseiling i Kroatsia, så lå vi på land bortover :-) Men så lenge en faktisk ser hvor en er så går det jo greit. Men nå er jo en eneste gang mer en nok om en peiser på i nintendomodus. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 13.August.2018 Link til dette innlegget Svart 13.August.2018 Jens_P skrev 24 minutter siden: Tyder på at det var feil i underlaget som begge produserte sine kart ut fra. Begge plotterne jeg har opplevd det med hadde c-map, men mange år mellom hendelsene, og to ulike plottere. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 13.August.2018 Link til dette innlegget Svart 13.August.2018 quantumduck skrev for 1 time siden: Da fikk jeg et uventet kjappt svar fra Armor-X, og de kunne avkrefte at case'n som passer til min pad er sprutsikker. Hurra for retur-retten hos Elkjøp, dere ... (Har blitt noen lignende bomkjøp på Elkjøp tidligere også, heldigvis i langt lavere prisklasse. Det litt tynne erfaringsgrunnlaget hittil er at de kanskje har litt bedre oversikt i f.eks. flagship-store'n på Glassmagasinet i Oslo enn ute i gläsbygda hvor jeg vanligvis handler.) Jeg har montert det amerikanske greiene..... ram mount i båten, da sitter brettet som det skal, dvs fast uten noe slark. Men dyrt da...Og som vanntettløsning drev jeg først med zip- bags, men den tjukke plasten gjorde det litt for klønete å bruke skjermen. Så jeg endte opp på brødposer i rett størrelse for brettet. De er enkle å stramme opp bak brettet så skjermen blir "glatt". Og byttes ut med en gang de blir "skrukkete" eller noe. Har fungert helt fint. Men ser jo litt simpelt ut da... Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 13.August.2018 Link til dette innlegget Svart 13.August.2018 Pinkvin skrev for 20 timer siden: Sist i sommer, på vei inn det trange innløpet til Ula ved Tjølling (tror jeg). Ble lagt godt innpå land SB side. Da er vi igjen tilbake på kartforståelse. Det eneste kartet over området er et kystkart i 1:50000. Da snakker vi +/- 50 m. Enkelte detaljer er utelatt. Kartet er laget for trygg seilas i leia. Det er ingen lei inn til Ula. Hverken hovedled eller biled. Manglende boundary forteller at det heller ikke er et underliggende spesialkart i stor skala. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 13.August.2018 Link til dette innlegget Svart 13.August.2018 Mulligan skrev 1 minutt siden: Da er vi igjen tilbake på kartforståelse. Det eneste kartet over området er et kystkart i 1:50000. Da snakker vi +/- 50 m. Enkelte detaljer er utelatt. Kartet er laget for trygg seilas i leia. Det er ingen lei inn til Ula. Hverken hovedled eller biled. Manglende boundary forteller at det heller ikke er et underliggende spesialkart i stor skala. Jeg skjønner. Så eneste kartet (som finnes antar jeg..?) for området kan være pluss- minus 50 meter feil. Men om jeg gikk der igjen.. noe jeg ikke gjorde, men vi gjorde det når det samme skjedde i Kroatsia, så var ikke "feilen" den samme. Kan en være skråsikker på at det er "misvisning" i kartgrunnlaget og ikke misvisning fra GPS? ---- Om det er kargrunnlaget som er årsaken så vil jeg kunne reprodusere feilen, blir ikke det riktig? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 13.August.2018 Link til dette innlegget Svart 13.August.2018 SVARTEN skrev On 11.8.2018 at 19.55: Hmmm.....prøver å søke i iSailor appen, men klarer ikke å finne det. Mulig jeg er treig i nøtta? Klarer du å trylle fram en link, Hulda? Hydrographica kartene over Koster ligger i iSailor Chart Store. Heter Sweden, Koster NO,NV osv. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 13.August.2018 Link til dette innlegget Svart 13.August.2018 (redigert) Jeg har lukket motorbåt, men også med styrepos på akterdekket. Jeg var ute litt før netbrettene tok av, så det var intet altenativ. Derfor installerte jeg en liten PC under benken i kabinen og en lyssterk PCskjerm integrert i panelet over styreposisjonen. På det kjører jeg kartplotter (OpenCPN) og ekkolodd. Ekkoloddet går via en innkjøpt blackbox, men med egenprogrammert software (har PC-freak i familien) da det som fulgte med blackboxen var for dårlig mhp. oppdateringer. Jeg har flere USBkontakter på dashbordet og kan styre med mus og koble til et lite tastatur ved behov. GPS-signalet tar jeg inn med en liten rimelig sak fra Clas Ohlson. På PCen har jeg også alt tilgjengelig av manualer og oppfølgingsskjemaer for vedlikehold ol. For meg fungerer dette perfekt i lukket båt så lenge jeg er under veis. Det eneste minuset er at jeg kunne ønsket litt mer lyssterk skjerm når sola står på. Men når jeg jobber på akterdekket kan jeg ikke fly ut og inn og følge med på dataskjemen. Derfor har jeg en liten 5'' Lowrance kartplotter med ekkolodd i tillegg ved styreposisjonen bak. Denne er lyssterk så det holder og tåler sjøsprøyt og regn. Perfekt ved fiske og teinesetting. Og når jeg jobber ute og i tillegg har styrmann i kabinen kan han følge med og styre båten mens jeg har eget system for å sjekke fisk og bunnforhold. Vi opererer da med to uavhengige ekkolodd og det går faktisk bra uten store forstyrrelser. Redigert 13.August.2018 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
paxo Svart 13.August.2018 Link til dette innlegget Svart 13.August.2018 Til den som synes ipad er for unøyaktig. Husk at du må ha ipad med simkort for at den skal inneholde gps. Androidbrettene har gps også uten simkort. Kjøpte et Sony Z4 på elkjøp i våres (vanntett og android), og installerte Open cpn. Husk at det går kun på pc og android. Med kart til et par hundre kroner og oppdatering hver uke fra kartverket, var valget mellom å oppdatere Cmax to ganger i året for ca.1700,- per gang eller kjøpe nettbrett ganske enkelt. Men jeg ser at den gamle Northstar plotteren min er mer lyssterk. Planlegger å bygge en solskygge rundt brettet når jeg finner egnete materialer. Håper å få litt for den gamle plotteren etterhvert på Finn da den har integrert bensin strømningsmåler. Da får jeg tilbake litt av nettbrettpengene. Sitér dette innlegget Link to post
Akvanauten Svart 14.August.2018 Link til dette innlegget Svart 14.August.2018 Frivakt skrev On 21.7.2018 at 18.03: Dette vil kun være et problem på FB, og der er vel konseptet for nyere plottere at man uansett benytter nettbrett via wifi fra plotteren? Jeg antar at FB ikke betyr facebook, men hva betyr det? Sitér dette innlegget "If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!" Link to post
jotto Svart 14.August.2018 Link til dette innlegget Svart 14.August.2018 Akvanauten skrev 6 minutter siden: Jeg antar at FB ikke betyr facebook, men hva betyr det? Flybridge :) Sitér dette innlegget Link to post
Tabaqui Svart 17.August.2018 Link til dette innlegget Svart 17.August.2018 Hulda skrev On 12.8.2018 at 7.44: OK, when money don't count. Oppleggget koster noenhundretusen norske kroner Tja. Spørs litt hvordan du ser på det. Er ikke ikke noe spesielt dyrere å gjøre det på denne måten hvis du skal bytte ut mye av elektronikken uansett. Strengt tatt ikke selv om du ikke skal bytte elektronikk. Installerte radar i vinter. Har en gammel Raymarineplotter som fortsatt funker og var ikke interessert i å bruke penger på å bytte denne prematurt. Heller ikke interessert i å kjøpe en gammel radar som blir overflødig den dagen plotteren tar kvelden. Endte med en radar som nå går på PC med open CPN og forsåvidt trådløst til en hvilkensomhelst smartdings noen trekker ombord. Får den dog ikke på plotteren. Kostet MYE mindre enn å skulle kjøpe en tilsvarende radar med en ny kompatibel plotter. Løsningene som skal til for å få alt på en PAD/PC/ hvasomhelst er hverken avanserte eller dyre så lenge du ikke kjøper dem fra marinelektronikk forhandleren. Og nei, man må ikke bruke den interne GPS på iPad. Litt avhengig av program du bruker kan du like gjerne bruke en ekstern kilde som GPS i NMEA nettet i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.August.2018 Link til dette innlegget Svart 17.August.2018 Tabaqui skrev 40 minutter siden: Tja. Spørs litt hvordan du ser på det. Er ikke ikke noe spesielt dyrere å gjøre det på denne måten hvis du skal bytte ut mye av elektronikken uansett. Strengt tatt ikke selv om du ikke skal bytte elektronikk. Installerte radar i vinter. Har en gammel Raymarineplotter som fortsatt funker og var ikke interessert i å bruke penger på å bytte denne prematurt. Heller ikke interessert i å kjøpe en gammel radar som blir overflødig den dagen plotteren tar kvelden. Endte med en radar som nå går på PC med open CPN og forsåvidt trådløst til en hvilkensomhelst smartdings noen trekker ombord. Får den dog ikke på plotteren. Kostet MYE mindre enn å skulle kjøpe en tilsvarende radar med en ny kompatibel plotter. Løsningene som skal til for å få alt på en PAD/PC/ hvasomhelst er hverken avanserte eller dyre så lenge du ikke kjøper dem fra marinelektronikk forhandleren. Og nei, man må ikke bruke den interne GPS på iPad. Litt avhengig av program du bruker kan du like gjerne bruke en ekstern kilde som GPS i NMEA nettet i båten. Hvis du skal referere til et innlegg som dette under: Tabaqui skrev 41 minutter siden: OK, when money don't count. Oppleggget koster noenhundretusen norske kroner Så bør du gjøre det riktig. Det du siterer fra mitt innlegg var en kommentar til hva en båt ved navn 'Delos' har dyttet inn av elektronikk. Hva 'Hulda' har dyttet inn av elektronikk runder av til ca. NOK 45 000. Og da har jeg radar på plotterene. Hva du har brukt, vet du best selv, antar jeg. Hvordan du vrir det til er interessant. Men hvis du kjører alt via f. eks. Maretron, ville du sikker få mer brukervennlighet. Sjekk ut prisen for en pakke hos dem. Dessuten hadde det vært interessant å få innsikt i hvilken radar du har kjøpt, og ikke minst hvor. Jeg måtte til en forhandler for marin elektronikk for å få tak i radaren min. Noen år siden, radar som kjører trådløst var ikke kommet enda. Så forresten på en som seiler på YouTube. Ipad'en om bord hadde fått det for seg at den ville oppdatere. Midt ute i Stillehavet. Den slo seg av og nektet plent å gjøre noe som helst hvis den ikke fikk internett. Blank skjerm, null samarbeidsvilje. Internett er det dårlig med midt i Stillehavet. Uten internett via satelitt (eks. Iridium), som det ikke var aktuelt å bruke noen hundre Mb på. Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 18.August.2018 Link til dette innlegget Svart 18.August.2018 Hulda skrev for 10 timer siden: Så forresten på en som seiler på YouTube. Ipad'en om bord hadde fått det for seg at den ville oppdatere. Midt ute i Stillehavet. Den slo seg av og nektet plent å gjøre noe som helst hvis den ikke fikk internett. Blank skjerm, null samarbeidsvilje. Internett er det dårlig med midt i Stillehavet. Uten internett via satelitt (eks. Iridium), som det ikke var aktuelt å bruke noen hundre Mb på. Hulda, har du linken til den videoen? Jeg kunne tenke meg å se hvordan dette foregikk. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Hulda Svart 18.August.2018 Link til dette innlegget Svart 18.August.2018 Barbaria skrev 3 minutter siden: Hulda, har du linken til den videoen? Jeg kunne tenke meg å se hvordan dette foregikk. Nei, men det er siste postingen til 'RAN Sailing'. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 18.August.2018 Link til dette innlegget Svart 18.August.2018 (redigert) Jeg så den videoen. Kan tenke meg at ipaden linket seg til Iridium Go og starte nedlasting av ny ios. Så mistet den forbindelsen til Iridiumen og hang seg Redigert 18.August.2018 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.August.2018 Link til dette innlegget Svart 18.August.2018 Ja, kan tenke meg det. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 18.August.2018 Link til dette innlegget Svart 18.August.2018 Det er vel ikke særlig lurt å krysse stillehavet med GPS bare på ipad. Selv i kystnært farvann har jeg minst et par backup-er til PC-systemet mitt. Selv en android telefon gir deg vanligvis koordinatene uten annen forbindelse enn at den kan se satelittene. Derfor synes jeg at et av svarene på spørsmålet til trådstarter burde bli at utstyr fra Apple bør man ikke gjøre seg avhengig av. Gå i det minste for android. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Mulligan Svart 18.August.2018 Link til dette innlegget Svart 18.August.2018 For å fremstå som ekstra macho tror man på de villeste Applehistorier. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.