Jump to content

Bare tull å kjøpe ny kartplotter når jeg har nettbrett?


Frivakt

Recommended Posts

Mange USB-ladere kjøpt på bensinstasjon og ved kassa på Biltema, Clasern osv leverer bare 0,5 til 1 A, ja. De støyer gjerne endel for radioen som en ekstra bonus. Det er stort sett billig skrap, satt sammen for en slikk og ingenting.

 

Man bør holde seg til gode USB-ladere som er oppgitt å levere 2,1 eller 2,4 A. Da vil nettbrettet kunne lade under bruk, og kjøper man kvalitet slipper man støy på radioen også.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker et Samsung Galaxy Tab S3 nettbrett som plotter mens jeg venter på erstatning for den vanlige plotteren som er defekt. Jeg må si at jeg savner båtplotteren. Den har mere lyssterk skjerm, er vanntett og null kabelsurr. I fart i åpen båt er en tablet en dårligere løsning.

 

Link to post
Share on other sites

Er det virkelig noen som bruker Online kart når en får sjøkart kart over  Norge , Sverige og Danmark for ca 800 kr, Pc og Android

OpenCPN is Free Open Source Chartplotter and Marine GPS Navigation Software, get it at  https://opencpn.org . Digital oeSENC charts of Denmark  are only 23 € »  Digital oeSENC charts of Norway are only 21 € »  Digital oeSENC chartof Sweden  are only 49,72 € »
» OpenCPN for Android is not expensive, only a small one-time fee of 9 €. Get it at  Google Play  » and Free  oeSENC Plugin for OpenCPN 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev for 10 timer siden:

Jeg ville ha kjøpt en plotter som er egnet for formålet. Nettbrett er ikke laget for å tilfredstille kapteiners behov til sjøs.

Jeg er så enig med deg. Jeg har både plotter og nettbrett om bord. Nettbrettet bruke til å lese nyheter med mer, plotteren brukes til navigasjon. Jeg legger da radarbildet over kartet. Autopiloten følger den innlagte ruta på plotteren. Fra AISen får jeg oversikt på plotteren over andre fartøy. Jeg får opp når vi vil ha minst avstand mellom oss og hvor lang avstanden vil bli beregnes. Om avstanden er for liten kan en liten kurskorreksjon i god tid hindre at vi kommer for nær hverandre.  

 

At skjermen er godt lesbar i sollys er meget viktig. At den kan innstilles for å gi alarmer kan være et godt hjelpemiddel. Prisen på en plotter ar forholdsvis lav om en tenker på at båten kanskje er verd flere hundre tusen kroner. Det er snakk om sikkerhet. For båtførere som har mindre kunnskap i navigasjon tror jeg kanskje ikke forstår hvor viktig en god plotter er.

 

Et nettbrett kan gi deg din nøyaktige posisjon. Som hjelpemiddel til papirkart kan det brukes, men som eneste navigasjonsinstrument er det ikke egnet. Jeg tror at de som har tatt kurs og fått navigasjonssertifikat ikke vil bruke nettbrett til navigasjon. Jeg tror de vil ha større forståelse, for hva som er nødvendig for god navigasjon.

 

Aldri tidligere er det så mange båter som grunnstøter, som nå. En skulle tro at navigasjonsutrustningen er bedre nå enn før. Konklusjonen blir at det er brukerfeil som er årsaken.

Link to post
Share on other sites

Viktig å ha skikkelig ladekabel til nettbrett også. En del av kablene fra CO og Biltema og billigbutikker har så tynne ledere at de ikke greier å lede nok strøm. Hjelper ikke da med uttak som kan gi 2,4A.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Popeye70 skrev for 3 timer siden:

Mange USB-ladere kjøpt på bensinstasjon og ved kassa på Biltema, Clasern osv leverer bare 0,5 til 1 A, ja. De støyer gjerne endel for radioen som en ekstra bonus. Det er stort sett billig skrap, satt sammen for en slikk og ingenting.

 

Man bør holde seg til gode USB-ladere som er oppgitt å levere 2,1 eller 2,4 A. Da vil nettbrettet kunne lade under bruk, og kjøper man kvalitet slipper man støy på radioen også.

 

 

Tro meg, jeg har ordentlig lader. Og har prøvd det meste. Vi snakker om type 8-10 timer med full lysstyrke, datatrafikk og alt på. 

 

Er en kjent problemstilling. 

 

Løsningen er enkel, slå av skjerm og gå kompasskurs i perioder. 

Link to post
Share on other sites

arkmarin skrev 21 minutter siden:

Jeg er så enig med deg. Jeg har både plotter og nettbrett om bord. Nettbrettet bruke til å lese nyheter med mer, plotteren brukes til navigasjon. Jeg legger da radarbildet over kartet. Autopiloten følger den innlagte ruta på plotteren. Fra AISen får jeg oversikt på plotteren over andre fartøy. Jeg får opp når vi vil ha minst avstand mellom oss og hvor lang avstanden vil bli beregnes. Om avstanden er for liten kan en liten kurskorreksjon i god tid hindre at vi kommer for nær hverandre.  

 

At skjermen er godt lesbar i sollys er meget viktig. At den kan innstilles for å gi alarmer kan være et godt hjelpemiddel. Prisen på en plotter ar forholdsvis lav om en tenker på at båten kanskje er verd flere hundre tusen kroner. Det er snakk om sikkerhet. For båtførere som har mindre kunnskap i navigasjon tror jeg kanskje ikke forstår hvor viktig en god plotter er.

 

Et nettbrett kan gi deg din nøyaktige posisjon. Som hjelpemiddel til papirkart kan det brukes, men som eneste navigasjonsinstrument er det ikke egnet. Jeg tror at de som har tatt kurs og fått navigasjonssertifikat ikke vil bruke nettbrett til navigasjon. Jeg tror de vil ha større forståelse, for hva som er nødvendig for god navigasjon.

 

Aldri tidligere er det så mange båter som grunnstøter, som nå. En skulle tro at navigasjonsutrustningen er bedre nå enn før. Konklusjonen blir at det er brukerfeil som er årsaken.

 

Jeg ser ikke fordelen med noen av argumentene du har nevnt. AIS får jeg også opp på iPad, å kjøre en helautomatisk innlagt rute på autopilot høres ikke ut som god navigasjon i mine ører.  

Dagens plottere ligner mer og mer på iPad/nettbrett og det er med god grunn. 

 

Hva har grunnstøtinger med saken å gjøre? Forsøker du å insinuere at iPad/nettbrett har noe med saken å gjøre? 

Du er vel klar over at selv hobbyflygere benytter iPad til navigasjon?

Link to post
Share on other sites

PÅ påstå at nettbrett er uegnet som primært navigasjonsinstrument faller på sin egen urimelighet. Og blir motbevist daglig. Skal man jorda rundt så må man selvfølgelig ha en backup. Men det må man også hvis man har kartplotter. Fordelen med å basere seg på nettbrett er at man ofte allerede har flere i husstanden. Samt diverse telefoner. Med litt nødladere i tillegg så har man vesentlig bedre redundans enn med en kartplotter.

 

eller er det ikke der som er motforestillingen? Er det plutselig helt uansvarlig å bevege seg ut av havna uten å ha radarplott, AiS og kartplott på samme skjerm? Eller hva går kritikken egentlig ut på?

 

ellers er det mange med uhorvelig mange NM årlig som ikke baserer seg på kartplotter.

 

feks:

 

https://www.59-north.com/equipment/

Link to post
Share on other sites

Det er både + og - med dedikert plotter.

Føy til om du har punkter...

 

+

Mekanisk robust (sprutsikker)

Tilkobling til autopilot etc.

"Immun" mot virus.

 

-

PRIS

Valg av kartsystem

 

 

 

Uansett er det en god regel å ha backup; det være seg elektronisk, eller papirbasert.

Og så en liten ting til... Mange sverger til de "gode gamle" papirkartene, men de er gjerne ikke så oppdatert. Dessuten vil jeg anta at de aller fleste vil ha mye mer nytte av et GPS-basert system. I fritidsbåtsammenheng tar man gjerne en sving innom her, og kanskje en sving innom der... Er man da i ukjent farvann, krever det litt oppmerksomhet å til enhver tid vite eksakt hvor man er. Det fikser GPS-en.

Et skrekkscenario som går igjen er at Donald kan slå av GPS-satellittene etter eget forgodtbefinnende. Dette faremomentet er nok en smule overdrevet, men er man veldig paranoid i så henseende kan man skaffe seg utstyr som støtter det russiske GLONAS i tillegg - så kommer man seg forhåpentligvis i havn før dommedag bryter løs. God tur!

 

Link to post
Share on other sites

ozo skrev for 1 time siden:

kan man skaffe seg utstyr som støtter det russiske GLONAS i tillegg - så kommer man seg forhåpentligvis i havn før dommedag bryter løs. God tur!

Du skal lete lenge for å finne en mottager som ikke støtter GLONASS idag.

Broadcom chipsettet i iPhone støtter GPS, GLONASS, Galileo, Beidou og QZSS.

Link to post
Share on other sites

Jeg har både plotter og iPad, men bruker utelukkende plotteren. Men så har jeg det meste i båten koblet til plotteren enten via WiFi eller Nmea2000. Jeg glemmer faktisk at jeg har iPad siden plotteren blir som en sentral i båten. Men når det er sagt så er det livsfarlig å ytre meninger her på siden om at PAD ikke holder mål eller ikke er en fullgod løsning, du blir arrestert og skutt momentant :giggle:

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Benytter iPad som hovedverktøy og en eldre Simrad som hjelpemiddel. Plotteren står med stort oversiktskart på lange strekk og godt innzoomet når vi går nært land. Med iPaden kan jeg raskt zoome ut og inn og flytte utsnittet. Det er hovedgrunnen til å bruke den. En ny 12’’ plotter hadde vært en god erstatning. Prøvde en i en lokal butikk, og den kunne gjort at iPaden hadde mistet sin posisjon, men prisen tilsier at status forblir uendret. Når Simraden ryker får vi heller se hva vi skal gjøre. 

Link to post
Share on other sites

Kanskje min mening er irrelevant da plotteren er 8 år gammel (Lowrance Elite-5), og nettbrettet 4, men plotteren er veldig treg og i forhold til brettet og nesten komisk i grensesnittet med sine knapper og menyer.

 

Bare jeg skal se litt framover i lende må jeg bruke piltaster høyre og venstre og vente en god stund på at plotteren skal oppdatere seg og vise et bilde, som da kanskje ikke er helt der jeg ville, så må gjenta operasjonen. Når bilde endelig kommer er det lite og dårlig detaljert og skal jeg zoome er det samme håpløse ventetiden. Vil jeg tilbake til båten må jeg gå i menyer og ditten.

 

Når jeg ligger i marsjfart på 23 knop er det rett og slett ubehagelig å ha øynene så mye vekke fra sjøen foran båten. Brettet ordner alt i sanntid og med de enkleste av operasjoner.

 

Men begge synes jeg har store mangler. Holder jeg f.eks. kurs mot noen farer får jeg aldri så mye som en tekstbeskjed, pip eller blink noen sted. Dette må jeg ha kontroll på selv som om det var papirkart. De er ikke engang merket med sterke farger eller blinker, det er bare et tall og en strek, akkurat som alt annet. Men dette er jo en annen diskusjon og kan være forbedret i andre plottere/nettbrett enn de jeg har.

Link to post
Share on other sites

Er vel litt avhengig av hva slags båt man har og om man er avhengig av andre ting i kombinasjon med plotteren.

 

jeg har en motorbåt på 31 fot der en plotter/PAD langt fra er utsatt for samme vær som i f.eks en seilbåt.

 

jeg har en simrad som satt i båten, men har en iPad i tillegg. Med iPad kan jeg zoome inn og ut superenkelt for å få oversikt, mens plotteren er knappebasert og bruker lang tid på zoom inn/ut. Har ofte PAD zoomet ut til oversikt og plotter innzoomet for detaljer der jeg kjører.

 

jeg hadde ikke hatt noe problem med å kun ha iPad med Navionics den dagen Simrad tar kvelden. Men det er til mitt bruk  - stort sett nær land og sjelden i dårlig vær.

 

hvordan er de nye plotterne som er touch-basert? Er de like raske som iPad på zoom?

 

kk

Redigert av KongKing (see edit history)
Link to post
Share on other sites

20 hours ago, Gunga Din said:

Hvilke kart har du brukt Euklid ?

 

jeg er veldig fornøyd med Isailor og Transas kart.....men tror det hadde blitt veldi dyrt på en langtur.......

Navionics. Kostet 4-5000 for alle kart vi trengte, ikke akkurat en voldsom utgift i den sammenhengen.

Link to post
Share on other sites

Enten er det voldsomt stor forskjell på båtbruk, eller så har noen enormt stort behov for kontroll. Jeg har brukt nettbrett med papirkart som reserve og føler meg helt trygg med det. Jeg hadde riktignok m-ais på mobilen, men den viser toppen 1 av 100 båter. På tur/retur Kristiansand- Spangereid sist uke var dette tilstrekkelig etter mitt skjønn, og slett ikke uansvarlig. Hvis forholdene er så vanskelige at det må radar i tillegg pluss alt det utstyret enkelte her synes er nødvendig,  bør vel heller båten (27 fots snekke) ligge i havn. Selv om det handler om sikkerhet,  så er det vel til syvende og sist båtføreren selv som er viktigst uansett hvor mye utstyr og hjelpemidler som er i bruk.

Link to post
Share on other sites

Olevine skrev 7 minutter siden:

Enten er det voldsomt stor forskjell på båtbruk, eller så har noen enormt stort behov for kontroll. Jeg har brukt nettbrett med papirkart som reserve og føler meg helt trygg med det. Jeg hadde riktignok m-ais på mobilen, men den viser toppen 1 av 100 båter. På tur/retur Kristiansand- Spangereid sist uke var dette tilstrekkelig etter mitt skjønn, og slett ikke uansvarlig. Hvis forholdene er så vanskelige at det må radar i tillegg pluss alt det utstyret enkelte her synes er nødvendig,  bør vel heller båten (27 fots snekke) ligge i havn. Selv om det handler om sikkerhet,  så er det vel til syvende og sist båtføreren selv som er viktigst uansett hvor mye utstyr og hjelpemidler som er i bruk.

 

Enig. En iPad/tafseplate med f.eks Navionics holder i massevis for de fleste. Så lenge man tar sine forholdsregler som kaptein går dette helt fint.

 

kk

Link to post
Share on other sites

Mange Rivieraer ble levert med Simrad-plottere. CX44 og DS44 som slave. Det sitter et lite backup-batteri i disse som må byttes etter noen år. Det er loddet på det bakerste printkortet. Jeg byttet på begge mine i vinter, tråder her inne om det. Liker disse svært godt og ville savnet autopiloten om jeg måtte gå over til nettbrett. Jeg kan bistå med batteribytte i Oslo, om ønskelig.

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev for 23 timer siden:

Har også opplevd å «miste»off line kart når vi har vært uten nett over lengre tid. Måtte da logge ut og slette brukeren min på Navionics appen for å få tilbake kartene. 

 

 

opplevde dette jeg også  - en smule iiriterende...!

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Worry II skrev 39 minutter siden:

ville savnet autopiloten om jeg måtte gå over til nettbrett.

 

Ja, om autopilot er koblet mot plotter ville det selvfølgelig vært en nedtur med iPad. Men for veldig mange ville en iPad vært bedre enn en plotter ifht brukervennlighet - og pris ifht anskaffelse.

 

Kk

Link to post
Share on other sites

KongKing skrev 44 minutter siden:

 

Enig. En iPad/tafseplate med f.eks Navionics holder i massevis for de fleste. Så lenge man tar sine forholdsregler som kaptein går dette helt fint.

 

kk

Så enig, så enig. Det viktigste er at man behersker de hjelpemidlene man har, men at man ikke plutselig står der og skulle ønske man hadde flere...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...