Duppe Svart 18.August.2018 Link til dette innlegget Svart 18.August.2018 (redigert) Det er et tankekors å høre som i denne tråden at kart fra Navionics og Gulesider bare forsvant pga. oppdatering og her at selve operativsystem også ble utilgjengelig av samme grunn. Må tydeligvis være dreven bruker å ha sikret seg mot 'hjelpsomme oppdateringer' og annet før en gjør seg helt avhengig av brett, men de har jo ikke alltid samme konfigurasjonsmuligheter som vanlige datamaskiner. Redigert 18.August.2018 av Duppe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 18.August.2018 Link til dette innlegget Svart 18.August.2018 Bitteliten skrev for 6 timer siden: Jeg så den videoen. Kan tenke meg at ipaden linket seg til Iridium Go og starte nedlasting av ny ios. Så mistet den forbindelsen til Iridiumen og hang seg Det er ikke sånn det foregår. Ios oppdaterer ikke før nytt os er lastet ned komplett. Er ikke nytt os tilstede, så oppgraderer den ikke. Automatiske oppdateringer foregår kun når den er koblet til laderen og nett. Jeg har automatiske oppdateringer avslått på mine epledevicer. Apple trer aldri noe ned over hodet på deg, men enkelte funksjoner kan bli blokkert. Slik som da det ble oppdaget sikkerhetshull i nettbanken for mange år siden. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 18.August.2018 Link til dette innlegget Svart 18.August.2018 11 minutes ago, Mulligan said: Apple trer aldri noe ned over hodet på deg, Åh, jo, dét gjør de definitivt, men ikke oppdateringer. Akkurat "apple-vet-best"-filosofien er det som gjør at jeg ikke egentlig ønsker iPad. Men så syns jeg jo at valgfrie oppdateringer av iOS tross alt er bedre enn Androids totale fravær av os-oppdateringer (joda, enkelte merker er flinke, men de er unntakene, de fleste gir bare ut patcher på samme os-versjon) og iSailor på Android har foreløpig ikke vært noen smooth opplevelse. Siden Elkjøps anbefaling av sprutsikkert deksel til Huawei-tableten jeg kjøpte var helt på jordet vil denne byttes inn på 30-dagers'en, enten i en iPad med sprutsikkert deksel, eller i en Samsung Active 2. The jury is still out, som det heter ... Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 18.August.2018 Link til dette innlegget Svart 18.August.2018 On 8/13/2018 at 9:49 AM, Pinkvin said: Men nå er jo en eneste gang mer en nok om en peiser på i nintendomodus. På den annen side, hvis man ser dobbelt utover kvelden kan det jo fort fortone seg som ihvertfall ett av trackene er i trygt farvann Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 18.August.2018 Link til dette innlegget Svart 18.August.2018 quantumduck skrev 8 minutter siden: Åh, jo, dét gjør de definitivt, men ikke oppdateringer.. Hva skulle det være? Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 18.August.2018 Link til dette innlegget Svart 18.August.2018 7 hours ago, Bitteliten said: Jeg så den videoen. Kan tenke meg at ipaden linket seg til Iridium Go og starte nedlasting av ny ios. Så mistet den forbindelsen til Iridiumen og hang seg Som Mulligan sier foregår ikke oppdateringene på den måten. Når man er tilkoblet internett sjekker iPhone og iPad regelmessig etter oppdateringer. Dette gjør vel (i hvert fall nyere) Android-dingser også? Hvis det er oppdatering tilgjengelig får man en visuell indikator om dette, i form av et «ulest-symbol» på Innstillinger-ikonet. Der kan man gå inn og velge om man vil 1) kun laste ned eller 2) laste ned og installere denne oppdateringen. Velger man kun å laste ned kan man senere gå inn og installere oppdateringen. Med nyere versjoner av iOS har man også fått en mer proaktiv påminnelse: Man får popup-beskjed om at det finnes en oppdatering, og så kan man velge om man vil installere nå, vente eller ta det automatisk førstkommende natt. Da forutsettes det at iPaden er tilkoblet strøm for at automatisk oppdatering på nattestid skal gjennomføres. Anyway - poenget her er at iPaden aldri vil starte en oppdatering uten at brukeren har godkjent dette. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
quantumduck Svart 18.August.2018 Link til dette innlegget Svart 18.August.2018 3 minutes ago, Mulligan said: Hva skulle det være? De legger f.eks. opp til at hele familien skal dele hverandres konti på mail og sosiale medier på iOS, mens Android tilbyr flerbrukerinnlogging. iOS har visst fått en slags løsning på dette i det siste, men kun til skolebruk!?!?! Wtf! Mac'er skal på død og liv ikke ha touch-skjerm, hele ideen om at du må ha både en iPad pro og en Mac er jo helt sykehus når du ser hva du får av 2-i-1-pc'er på Windows-siden. Fravær av filsystemtilgang på iOS gjør enkelte enkle ting ufattelig tungvint noen ganger. Osv osv. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 18.August.2018 Link til dette innlegget Svart 18.August.2018 8 minutes ago, Popeye70 said: Som Mulligan sier foregår ikke oppdateringene på den måten. Kjente meg ikke igjen i dette jeg heller, og når man er uten internett er ikke OS-oppdateringer så innmari viktig hele tiden heller. Men hvordan oppfører de ulike kart-appene seg om man f.eks. mister nettet når kartet oppdateres? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 18.August.2018 Link til dette innlegget Svart 18.August.2018 Stemmer det at Ipad trenger simkort for å koble seg til GPS? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Mulligan Svart 18.August.2018 Link til dette innlegget Svart 18.August.2018 Nei selvfølgelig ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 18.August.2018 Link til dette innlegget Svart 18.August.2018 NilsPils skrev 28 minutter siden: Stemmer det at Ipad trenger simkort for å koble seg til GPS? Nei, trenger ikke simkort men må være en iPad med mulighet for simkort. Med mindre de har klart å endre idiotien ett av de siste årene da, tviler på det. De er mer konservative enn Paven og menigheten elsker det :-D Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.August.2018 Link til dette innlegget Svart 18.August.2018 Pinkvin skrev 29 minutter siden: Nei, trenger ikke simkort men må være en iPad med mulighet for simkort. Med mindre de har klart å endre idiotien ett av de siste årene da, tviler på det. De er mer konservative enn Paven og menigheten elsker det :-D Nå mårru'kke ødelegge alt for Mulligan heller :-) Han er jo mer eple en figuren i 'Lunch' i Teknisk Ukeblad. Håper på tilgivelse for denne kommentaren. Hva som skjedde hos 'RAN Sailing' skal jeg ikke spekulere i. Hos meg kjører en gammel Toshiba OpenCPN. Og denne maskinen har bryter for å slå av tilkobling til WiFi. Og bryteren er avslått. Sitér dette innlegget Link to post
Tabaqui Svart 18.August.2018 Link til dette innlegget Svart 18.August.2018 Hulda skrev for 20 timer siden: Så bør du gjøre det riktig. Det du siterer fra mitt innlegg var en kommentar til hva en båt ved navn 'Delos' har dyttet inn av elektronikk. Hva 'Hulda' har dyttet inn av elektronikk runder av til ca. NOK 45 000. Og da har jeg radar på plotterene. Hva du har brukt, vet du best selv, antar jeg. Hvordan du vrir det til er interessant. Men hvis du kjører alt via f. eks. Maretron, ville du sikker få mer brukervennlighet. Sjekk ut prisen for en pakke hos dem. Dessuten hadde det vært interessant å få innsikt i hvilken radar du har kjøpt, og ikke minst hvor. Jeg måtte til en forhandler for marin elektronikk for å få tak i radaren min. Noen år siden, radar som kjører trådløst var ikke kommet enda. Enig :) Maretron er fine saker, men slett ikke det billigste, men skal du bytte ut alt slik som Delos gjorde er det ikke veldig mye dyrere enn B&G, Raymarine osv. Uansett ikke det som var forsøk på et poeng fra min side. De delene som gjør at de får ting opp på padder og nettbrett er ikke maretron. det er en iMux til ca 2000, et actisense nmea2k-0183 adapter til ca det samme og en billig RS232-> wifi adapter fra ebay med asiatisk opprinnelse. Radaren jeg bruker er fra Navico og ikke trådløs i seg selv. Signaltrafikken den sender er dog helt vanlig datatrafikk som uten problemer kan sendes trådløst via en router. På lik linje med det meste av annen trafikk som går mellom instrumentene i båten. Misforstå meg rett her, er ingen fanatisk ipad tilhenger og tipper jeg blir å byttet ut plotteren når den jeg har dør pga lysstyrke på skjerm og værbestandighet. Synes dog det blir litt snevert å dømme i-dingsene etter begrensningene i Navionicsappen. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 18.August.2018 Link til dette innlegget Svart 18.August.2018 quantumduck skrev for 3 timer siden: Fravær av filsystemtilgang på iOS gjør enkelte enkle ting ufattelig tungvint noen ganger. Osv osv. Filer i IOS Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 18.August.2018 Link til dette innlegget Svart 18.August.2018 (redigert) 33 minutes ago, Mulligan said: Filer i IOS Ja de beveger seg sakte ut av sin fantasiverden og mot virkeligheten. Min iPad er for gammel til å få dette. Dette er jo bokstavelig talt ms-dos-funksjonalitet. Som nevnt har de også sett behovet for flerbrukerinnlogging, bare ikke for oss vanlige brukere. Vi må nok finne oss i å bli facerapa av våre nærmeste ennå i mange år .... Redigert 18.August.2018 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 18.August.2018 Link til dette innlegget Svart 18.August.2018 2 hours ago, Pinkvin said: Nei, trenger ikke simkort men må være en iPad med mulighet for simkort. Med mindre de har klart å endre idiotien ett av de siste årene da, tviler på det. De er mer konservative enn Paven og menigheten elsker det :-D Grådigere enn den katolske kirke også. Skulle tatt seg ut om de slutta å disable telefonichippen i gsm-ipad'ene, gudbedre, tenk om man kunne hatt et bluetooth-headset og telefonert med iPaden ... Ojojo ... Huff og huff! Det er bare å kjøpe aksjer i Apple dere! Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 19.August.2018 Link til dette innlegget Svart 19.August.2018 Pinkvin skrev for 15 timer siden: Nei, trenger ikke simkort men må være en iPad med mulighet for simkort. Med mindre de har klart å endre idiotien ett av de siste årene da, tviler på det. De er mer konservative enn Paven og menigheten elsker det :-D Det heter valgfrihet. Trenger du GSM delen og nav så kjøper du det. Hvis ikke så kjøper du det ikke. Og så velger du hvor mye memory du vil ha. Du kan også velge farge på kassa. Det er opp til den enkelte bruker. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 19.August.2018 Link til dette innlegget Svart 19.August.2018 Jeg har en gammel Ipad med Navionics ved siden av en gammel Raymarine plotter. Ville ikke vært uten plotteren med radar-overlay osv, men er samtidig svært glad i Ipaden. Synes imidlertid lysstyrken på Ipaden er litt plagsom når det er køl-mørkt ute på nattseilas. Er det bedre på nyere Ipader ? (min må vel snart være 8-10 år gammel). Vurderer å kjøpe Ray Axiom med liten skjerm som et «billig» hovedsystem (altså den lille skjermen) og deretter styre den fra en Ipad Pro 13 tommer og Rays app for det. Fremstår for meg som en praktisk kombinasjon, men likevel med plotter som hovedsystem. Frykter igjen dette med nattseilas og lysstyrke. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 19.August.2018 Link til dette innlegget Svart 19.August.2018 (redigert) Mulligan skrev 31 minutter siden: Det heter valgfrihet. Trenger du GSM delen og nav så kjøper du det. Hvis ikke så kjøper du det ikke. Og så velger du hvor mye memory du vil ha. Du kan også velge farge på kassa. Det er opp til den enkelte bruker. For meg helt ubegripelig å klare å omformulere noe slikt til "valgfrihet". Som å selge en bil uten hjul og motor, vil du trille så står du fritt å kjøpe modellen med hjul, vil du kjøre så kjøp med motor også. Det heter valgfrihet. :-D --- Dahhh er det på tide å få seg litt "friskluft", kanskje kikke seg litt rundt og oppdage verden eller noe. Skal bare ta på mine iShoes, den modellen med lisser og såler så en kan bruke de utendørs uten at det gjør vondt eller de ramler av. Redigert 19.August.2018 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 19.August.2018 Link til dette innlegget Svart 19.August.2018 2 minutes ago, Pinkvin said: For meg helt ubegripelig å klare å omformulere noe slikt til "valgfrihet". Som å selge en bil uten hjul og motor, vil du trille så står du fritt å kjøpe modellen med hjul, vil du kjøre så kjøp med motor også. Vi har 4 selveide iPads og 1 skole-iPad i huset nå. Mine to er de eneste som har GPS og Mobildata. Ingen av de andre har savnet dette. Hvorfor skal de da betale for det? En ting er om det hadde vært utstyr som var nødvendig for at enheten skulle kunne fungere i det hele tatt (som dine eksempler med bildekk og skolisser), men når det er ikke-essensiell funksjonalitet brukerne klarer seg uten så er det vel greit å droppe det? For å fortsette ditt bileksempel: Hvis man ikke trenger subwoofer i bagasjen eller ekstra tusenmetere i grillen er det greit å ikke kjøpe det. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Guest Avmønstret# Svart 19.August.2018 Link til dette innlegget Svart 19.August.2018 Popeye70 skrev 6 minutter siden: Vi har 4 selveide iPads og 1 skole-iPad i huset nå. Mine to er de eneste som har GPS og Mobildata. Ingen av de andre har savnet dette. Hvorfor skal de da betale for det? Eh, det er jo motsatt. Apple klarer å få dere til å betale for noe som ikke koster noe. Dvs det koster jo noen få kroner, men får dere til å betale dyrt for gps, minne osv. God forretningsmodell, ikke noe å lure på det. Men at kundene som overbetaler forsvarer modellen, det er rart, men på alle måter helt greit det også, men rart er det jo... :-) Det er en fri verden, så en gjør som en vil. Hvordan var eventyret om Keiserens nye klær igjen? Ikke så ofte en hører det egentlig. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 19.August.2018 Link til dette innlegget Svart 19.August.2018 Pinkvin skrev 21 minutter siden: For meg helt ubegripelig å klare å omformulere noe slikt til "valgfrihet". Som å selge en bil uten hjul og motor, vil du trille så står du fritt å kjøpe modellen med hjul, vil du kjøre så kjøp med motor også. Enig med @Popeye70 Nå kommer Bavaria komplett med seil, men på dyrere båter er seil tilvalg. Er det svindel? Eller valgfrihet? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 19.August.2018 Link til dette innlegget Svart 19.August.2018 nordan family 27 skrev 58 minutter siden: Jeg har en gammel Ipad med Navionics ved siden av en gammel Raymarine plotter. Ville ikke vært uten plotteren med radar-overlay osv, men er samtidig svært glad i Ipaden. Synes imidlertid lysstyrken på Ipaden er litt plagsom når det er køl-mørkt ute på nattseilas. Er det bedre på nyere Ipader ? Min Ipad pro 12,9 er ett år, på den kan du stille lysstyrken manuelt jeg kjøpte med GPS, men tror jeg skulle kjøpt uten idag, jeg vill ha inn all nav-data jeg har ombord, radar, vind, ekolodd GPS etc, og då går det på wifi...... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Chilli Solbris Svart 19.August.2018 Link til dette innlegget Svart 19.August.2018 Jeg ville aldri basert meg bare på nettbrett. Her ombord orienterervi oss mye på papirkart (NC Charts 1:40000 med utsnitt i 1:20, 10 og 5000). Så lager jeg rutene i Navionics appen på min iPad pro 12 tommer og overfører via Wi-Fi til plotter. Jeg har har brukt både Samsung og iPad som plotter og de er bare et supplement! I sollys blir skjermen varm og slår seg av, de forbruker mer strøm enn de klarer å ta imot ved lading og de har alt for dårlig nattlys. Plotteren er laget for å mestre de forholdene og tåler i tillegg vann. Nettbrett er supert som et supplement! Men uten plotter skal jeg ikke være! Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
quantumduck Svart 19.August.2018 Link til dette innlegget Svart 19.August.2018 2 hours ago, Popeye70 said: Vi har 4 selveide iPads og 1 skole-iPad i huset nå. Mine to er de eneste som har GPS og Mobildata. Ingen av de andre har savnet dette. Hvorfor skal de da betale for det? En ting er om det hadde vært utstyr som var nødvendig for at enheten skulle kunne fungere i det hele tatt (som dine eksempler med bildekk og skolisser), men når det er ikke-essensiell funksjonalitet brukerne klarer seg uten så er det vel greit å droppe det? For å fortsette ditt bileksempel: Hvis man ikke trenger subwoofer i bagasjen eller ekstra tusenmetere i grillen er det greit å ikke kjøpe det. For eksempel telefoni er jo en ganske essensiell funksjon. Såpass essensiell at "alle" har mobiltelefon ved siden av iPad. Fordi telefonidelen av gsm-chip'en i iPader ikke er tilgjengelig for eieren av chip'en. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.