Jump to content

Bare tull å kjøpe ny kartplotter når jeg har nettbrett?

Frivakt

Recommended Posts

Mix skrev 1 minutt siden:

QZSS gadd jeg ikke nevne engang, ett regionalt og ikke globalt system.

Nå nevnte du det jo nettopp...

Det er ikke vanskelig å finne enheter som støtter alternative satellittsystemer, som f.eks. GLONASS (beklager at jeg tidligere skrev GLONAS, men det tok jeg etter hukommelsen, og jeg er dårlig på russisk). Men det finnes nok fremdeles kartplottere som ikke støtter dette. Skriv det på lista.

Bitteliten skrev for 13 timer siden:

jeg monterte en egen ipad lader fra Båtsystem. Den gir 2,1A ladestrøm. Da lades ipaden selv ved bruk. 

Vanlig usb uttak gir kun 0,5-1 A 

Bitteliten skrev for 13 timer siden:

jeg monterte en egen ipad lader fra Båtsystem. Den gir 2,1A ladestrøm. Da lades ipaden selv ved bruk. 

Vanlig usb uttak gir kun 0,5-1 A 

Dette er en ganske sammensatt problemstilling. For det første gir standard USB1.0 tilgang til 0,5 A, mens den på forespørsel, kan gi opptil 1,5 A. I senere versjoner er dette utvidet. F.eks skal en USB 2.0 kunne gi 1,5A, men jeg har målt opptil 1,8A. For en del år siden ble det vedtatt at alle mobiltelefoner skulle bruke mikro-USB som ladetilkobling, for å slippe alt avfallet forbundet med at ny mobil krever ny lader. Dette ble akseptert av alle, unntatt Apple. Men det produsentene da innførte, var en sensorfunksjon, som oftest i form av en viss motstand mellom den 5. ikke-definerte kontakten, og jord/pluss, som kunne brukes som indentifikator for om dette var en original lader, eller ikke. Dermed kan man nå oppleve at en telefon tilsynelatende står på lading, men at den etter x antall dager ikke har mottatt noe som helst strøm.

Man er mao. avhengig av at både telefon, kabel, og strømforsyning "snakker sammen" for å få effektiv lading.

Denne enheten vil vise reell ladestrøm, uavhengig av hva telefonen viser:

http://www.dx.com/p/usb-multi-function-detector-mobile-phone-charge-protector-usb-current-voltage-tester-530515#.W1TOAVSLRCU

Minimumslading: 0,4A

Forsiktig lading: 0,5-0,8A

Grei lading: 1-1,2A

Bra lading > 1,5A

Flere her som argumenterer for plotter har både radar, ais og autopilot koplet mot denne og den er derfor suveren. Klart det når systemet er bygget for akkurat det.

Du kan like gjerne sette opp systemet til å gå mot PC, pad eller hva som helst annet. Hos meg går alt trådløst og jeg får det opp på en hvilken som helst enhet, inkludert radar og ais. autopiloten har jeg ikke giddet integrere da jeg er motstander av autmatiske ruter.

Poenget mitt er bare at alt her funker, ingenting er mer ansvarlig eller uansvarlig enn de andre, men du må vite hva du har, hvordan det funker og ikke minst hvordan det brukes. Gjelder uansett utstyr.

Veldig usikker på om jeg skal bytte ut den plotteren jeg har i dag med en ny når den dør. Argumentene for er god skjerm, vannbestandighet og null ladeproblemer. Negativt er pris, brukervennlighet, stasjonær og klønete å oppdatere kart (håper for all del de har blitt bedre siden siste jeg prøvde).

fordeler med pad eller pc er at de er mobile og funker overalt i båten, brukervennlighet er stort sett mye bedre, kartene er rimelige og OPPDATERT hver gang det er nettilgang.

ozo skrev for 11 timer siden:

Dette ble akseptert av alle, unntatt Apple. 

Dersom du sikter til EU sitt arbeid for å komme fram til en felles strømforsyning (EPS), så var Apple en av signaturene på avtalen. (MoU). Og de er en av få signaturer på å fortsette avtalen.

Noen klagde på at Apple brukte Lightning istedet for USB-C på selve telefonen, men EU avgjorde at de var innafor fordi de var fullt ut kompatible med EPS. Epledevicene mine lader når de blir plugget i et USB uttak som kan gi nok strøm. Uansett fabrikat.

TerjeFjern skrev 1 time siden:

Brukte nettbrett og Raymarine  C80 plotter med radar osv i fjor. Nettbrettet fungerte bra til ruteplanlegging osv. Byttet ut alt av navi  ( selger det gamle til info)i juni med Raymarine Axiom 12 med radar osv. Det er så mye bedre å bruke at nettbrettet kun er brukt til nyhetslesning i sommer.

Sitter igjen med samme brukeropplevelse. Selv har jeg en eS127, men plotterne har hatt en så rivende utvikling i det siste at personlig synes jeg den er å foretrekke framfor iPad. 

Jeg tøffer rundt i en enkel snekke og har klart meg fint med nettbrett så langt. Jeg buker Gule Sider-appen på iPaden og har et par andre alternativer i tillegg. Gule Sider valgte jeg hovedsaklig en gang i tiden fordi den også viser Sverige.

Da jeg første gang tok båten til Sverige for fire år siden brukte jeg en gratisapp som het NavIda. Da jeg kom til Koster sluttet den å virke. Da hentet jeg ned På Sjøen, men så mistet jeg nettdekningen i det jeg begynte å ferdes i farvannet ved Syd-Koster.

Heldigvis hadde jeg da kjøpt et papirkart som spesifikt viste Syd-Kosyter (etter råd herfra) og manøvrrte meg ut derfra og til Kosterfjorden uten problemer.

Nå har jeg tilgang på offlinekart også...

'

iPaden har fungert prikkfritt for meg de årene jeg har brukt den, bortsett fra et par ganger da den har blitt for varm fordi jeg glemte at den lå i sola. Men så sitter jeg da ikke med den foran meg eller i fanget hele tiden heller. Jeg har uansett papirkart som backup. Og jeg har lært meg til å legge den i skyggen.

I en snekke som tusler fram i knappe fem knop og som stikker 85 centimeter har jeg ikke sett noen grunn til å investere i noen kartplotter, selv om det var en av de tingene jeg hadde øverst på lista da jeg kjøpte båten.

Det eneste jeg egentlig kunne tenkt meg var en dybdemåler. Foreløpig finnes det vel ingen app for det...

Hadde gammel kartplotter. 10+ år. Nettbrett var godt alternativ. Kjøpte ny kartplotter pga. Flere årsaker som her er nevnt. En helt annen verden i total brukeropplevelse i forhold til gammel kartplotter. I vinter kommer motordata og strømdata opp på plotter. Trygg løsning, men ikke billigst. Har alltud papirkart som backup.

Må si att jeg liker Isailor best !

har kjøpt til AIS-data og NMEA-data som kommer fra båtens netverk.....

2958000F-A59E-4F86-9385-AB1ADF3EDE28.png.965d169e963d702fd9105db3a1c06818.png

dypsiffrer kommer fram ved zoom

F880C113-66FE-4880-BE5C-118DAE4292A8.png.a193f6bd5fe93b7c8d8eedb46926f747.png

her Navionics appen nå savner den Danska kart men har det meste av Europa....kan vare fordel ved planering av langturer

185254CB-52E5-443A-95B4-6F9329AFD4BD.png.6eed5d07db65fa3c08f571e163eb1d4c.png

og sist speiling av kartet som ligger i B&G-plotternEC806FE7-F8A5-4035-8EAE-A7F4A228B0D5.png.7a595853eed728611e71987fbc775375.png

S/Y Gunga Din

Har en gammel plotter med liten skjerm. Den er godt lesbar i sollys, men gir dårlig oversikt og tegner opp bildet farlig tregt når jeg har zoomet ut litt for å få oversikt. Presterte å seile ut av leden rett utenfor Grebbestad her om dagen, gått der hundre ganger før, men klarte altså å dreie nord for tidlig (v. Svinnäs). Dypt nok så intet problem, heldig vis. Bruker som regel iPad i tillegg for oversiktens skyld, men droppet denne pga at dette liksom var kjent farvann. Med en nyere plotter ville jeg jo få bedre oversikt og sluppet dette, men så er den stasjonær, mens iPaden kan jeg se på mens jeg sitter på ripa. Så jeg vil jo si det er greit å ha begge deler uten at det er et absolutt must. Er feks også en reell fare for at iPaden blir knust. Riktig nok fortsatt billigere med en backup-pad enn en plotter osv. Men plotter og pad har ulike egenskaper som jeg synes utfyller hverandre bra.

iSailor funker perfekt på iPad. Har et par kompiser som bruker den kombinasjonen. Men det var ikke poenget her. Men for to/tre år siden fikset de ikke Android, hvilket de ser ut til å ha fortsatt med. Det finnes andre programmer. Sitter jeg inne under tak og skal fikle rundt med kart, ville jeg foretrukket  brett. I stedet for min hjerneløse Garmin. Har også OpenCPN med kart på pc. Fungerer også topp.

Liker også isailor, men i år har jeg først "oppdaget" et skjær (ble advart av noen badende, ikke grunnstøtt) nord for Havsstensund som kun vistes i Navionics. Så et par dager senere titta jeg på innseilingen til Ursholmen (Koster). Skulle jeg gått inn der med isailor måtte det blitt helt etter hukommelsen, med med Navionics er det mulig å forstå hvilket løp man skal velge i kartet. Så har jeg ikke sammenlignet så mye mer, men i år er det ihvertfall Navionics-sommer.

Guest Thostr
On 7/23/2018 at 12:57 AM, alf-inge said:

Når en plotter fort koster 15-20% av markedsverdien til båten (gammel 70-talls seilbåt), mens et oppegående nettbrett koster det halve, er valget enkelt.

Nåda det var jo veldig så investerings-rasjonell du skulle være :-) En annen måte å se det på er jo at du har spart så mye på rimelig båt at du kan koste på deg nesten hva det skal være av elektroniske duppediteter og annet - _om_ du har lyst på det da.

Et perspektiv som ikke har kommet fram her ennå såvidt jeg har sett, er betjeningsknapper. Det går jo an å få tak i til nettbrett, men det begynner fort å bli knotete. Det var for meg et viktig argument for å velge kartplotter, samt at min nybegynner-status gjør at jeg ser på kartet mer enn f.eks Alf-Inge. I regn og styggevær så anser jeg det som en viktig sikkerhetsfunksjon at jeg kan bruke fysiske knapper for å styre kartplotteren.

Redigert av Thostr (see edit history)
quantumduck skrev 25 minutter siden:

Liker også isailor, men i år har jeg først "oppdaget" et skjær (ble advart av noen badende, ikke grunnstøtt) nord for Havsstensund som kun vistes i Navionics. Så et par dager senere titta jeg på innseilingen til Ursholmen (Koster). Skulle jeg gått inn der med isailor måtte det blitt helt etter hukommelsen, med med Navionics er det mulig å forstå hvilket løp man skal velge i kartet. Så har jeg ikke sammenlignet så mye mer, men i år er det ihvertfall Navionics-sommer.

Det er der man må være oppmerksom. Iflg. Mulligan er detaljkartene inkludert. Da jeg kjøpte, kom de som tillegg til høyere pris enn 'standardpakken'. Se over.

Jeg mailet med iSailor, lokalisert i St.Petersburg.

Redigert av Hulda (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...