Mulligan Svart 24.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2018 quantumduck skrev 1 time siden: men i år har jeg først "oppdaget" et skjær (ble advart av noen badende, ikke grunnstøtt) nord for Havsstensund som kun vistes i Navionics. Hvor? Vis. Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 24.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2018 (redigert) lippert skrev for 8 timer siden: Til dere som bruker nettbrett, hvordan har dere sikret dere mot vannsprut? Det er jo ikke helt uvanlig å få litt vann over seg på en flott dag med litt vind å sjø. Touch systemet fungerer med bagen på. https://www.practical-sailor.com/issues/37_23/features/Best-Waterproof-Protection-for-Phones-and-Tablets_10916-1.html Redigert 24.Juli.2018 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
alf-inge Svart 24.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2018 9 hours ago, lippert said: Til dere som bruker nettbrett, hvordan har dere sikret dere mot vannsprut? Det er jo ikke helt uvanlig å få litt vann over seg på en flott dag med litt vind å sjø. Man velger et vanntett nettbett. Eventuelt med vanntett bag utenpå. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 25.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2018 On 7/24/2018 at 5:59 PM, Mulligan said: Hvor? Vis. Er jeg som surrer, skvalpeskjæret helt nord på Ejgdeholmen står i iSailor også. Men innseilinga på Ursholmen er bedre i Navionics. iSailor mangler også et skvalpeskjær/stein i sundet på Väderöarna ser jeg. Men jeg har altså ikke "detailed" iSailor-kart. Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 25.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2018 Bckup må være argumenter for å ha begge deler. Min nye 12" Ipad pro med Gule sider appen er milevis bedre enn min 10år gamle 7" Lowrance plotter. Kjørte rett inn i Havtåka rundt rakkebåene i går, da tenkte jeg at det er greit å ha backup. Plotteren er også alltid der, står klar med strøm og alt. Også er vel ikke prisene på plottere rundt 10" så ille lenger heller, hvis man klarer seg med det.. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 25.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2018 On 7/24/2018 at 3:16 PM, lippert said: Til dere som bruker nettbrett, hvordan har dere sikret dere mot vannsprut? Det er jo ikke helt uvanlig å få litt vann over seg på en flott dag med litt vind å sjø. Lifeproof-deksel gjør susen. Men å bruke touchskjerm når regnet høljer ned er jo en utfordring. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 11.August.2018 Link til dette innlegget Svart 11.August.2018 (redigert) Jeg ser at det ikke er så lett å få fatt i Sony nettbrett lengre, disse var jo vanntette/sprutsikre. Det fins en Samsung Active Tab 8 som er til utendørs bruk, og ellers er det vanskelig å orientere seg, synes jeg. Hvis jeg finner et sprutsikkert deksel som er ok kunne jeg tenke meg Huawei Media Pad m5 (pga. Android 8 og ellers gode anmeldelser), ellers blir det Samsung Active Tab tror jeg. Dog er det et problem med deksel, og det er at enheten må "ned" og lades, hvis ikke dekselet har en løsning for ladekabel. Noen som har andre forslag? Lyssterk skjerm, lademulighet ute i "elementene", sprutsikker/vanntett (skal brukes utendørs i seilbåt, må tåle regn og saltvannsprut), og helst med nyere Android versjon. En ting som ellers gjør iPad fristende er mulighet for oppgradering av OS, men der i gården får man vel ikke noe sprutsikkerhet og må til med weather-case. Dessverre synes jeg iOS er for idiotisk designet til bruk på Pad/Tab så vil helst ikke gå den veien. Har forøvrig en gammel og trofast iPad nå som kjører både Navionics og iSailor, problemet med denne er egentlig bare (utover iOS) at den ikke får oppdateringer lenger og må brukes i en case hvor den ikke får lading. Redigert 11.August.2018 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 11.August.2018 Link til dette innlegget Svart 11.August.2018 (redigert) quantumduck skrev 15 minutter siden: En ting som ellers gjør iPad fristende er mulighet for oppgradering av OS, men der i gården får man vel ikke noe sprutsikkerhet og må til med weather-case Jeg har en Ipad pro 12,9’’ skjerm.....med Catalyst waterproof case https://www.westmarine.com/buy/catalyst--ipad-pro-12-9-case--18044354?recordNum=91 og vantett ladekabel https://seatronic.no/lifedge-vanntett-2m-ladekabel men Ipaden er ikke tilstrekklig lysesterk på solige dager.....det er et minus Redigert 11.August.2018 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Bitteliten Svart 11.August.2018 Link til dette innlegget Svart 11.August.2018 Deler Gungas betraktning. Pluss at ipaden stenger av når den blir for varm, hvilket den raskere blir i vanntett boks. Sitér dette innlegget Link to post
Tabaqui Svart 11.August.2018 Link til dette innlegget Svart 11.August.2018 @quantumduck si fra hvis du finner noe bra i androidverden. Gav i grunn opp og endte med vanlig iPad i lifeproof deksel. Nesten bare iPad som har utvalg i gode deksler. lurer på om ikke Samsung active 2 akkurat er kommet eller rett rundt hjørnet? Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 11.August.2018 Link til dette innlegget Svart 11.August.2018 3 minutes ago, Tabaqui said: @quantumduck si fra hvis du finner noe bra i androidverden. Gav i grunn opp og endte med vanlig iPad i lifeproof deksel. Nesten bare iPad som har utvalg i gode deksler. lurer på om ikke Samsung active 2 akkurat er kommet eller rett rundt hjørnet? Ikke utenkelig at jeg går for Samsung Active, som nevnt, men den er ikke utstillingsvare i noen elkjøpbutikk ... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 11.August.2018 Link til dette innlegget Svart 11.August.2018 Fra SV Delos FAQ Navigation and Sailing Instruments View original post here: Delos Navigation Schematic When we were in Cape Town we decided to upgrade our old instruments with a new Maretron system that uses the NMEA 2000 protocol. It’s pretty awesome and has worked great for us in some pretty serious conditions. Not only does it give us normal stuff like wind, depth, and speed but also has a full weather station built into the wind instruments that gives us barometric pressure, temperature, and humidity. The multi function displays can be configured to show all this data over time which shows you trends graphically as your conditions change. Too cool! Software and Apps We ditched our navigation laptop in favor of tablets, which we’ve used extensively for the last 12,000 miles or so. So far all is working awesome and we have a completely wireless system including all instrument data, routing, charting, and radar! First off we run Coastal Explorer on a Windows 10 tablet. This is our primary navigation and charting software when sailing offshore. It is easy, simple, and just works. One of the main attractions is it also works with TCP/IP Based radar , which allows us to view radar embedded on the charts on any PC. Since all the sailing instrument, GPS, and Radar data is broadcast over Wi-Fi this little $150.00 tablet suddenly becomes a hand held, completely portable navigation super computer. You can even do anchor watch from bed We also use OpenCPN , which is a free and open source navigation solution for PC’s. We often run OpenCPN and Coastal Explorer side by side. On our iPad we run iNavx with Navionics charts. This is an awesome little program and one of the best for iPads because it gives you AIS data overlayed on the charts. Too cool! Lastly we also have the Navionics app for Android installed on a few devices as a backup should anything happen to the other system. Since this uses the GPS sensor on the phone it’s very portable and will work even if something happens to your main system.Other Equipment We use the Brookhouse NMEA multiplexer to combine all the data from different systems together. It takes NMEA data from the autopilot, compass, GPS, AIS, and Maretron system and multiplexes it all together into one NMEA stream. We use the Actisense NMEA 0183 <-> 2000 converter to let our new Maretron system talk to the older Raymarine Autopilot, compass, and VHF. All the NMEA data from the navigation and boat systems are broadcast over a RS-232 Wi-FI router, allowing us to see everything on our laptops and tablets! We just grabbed the RS-232 port out of the Brookhouse multiplexor and it send all the data over Wi-Fi that way. Pretty sweet right?!?!? Sitér dette innlegget Link to post
SVARTEN Svart 11.August.2018 Link til dette innlegget Svart 11.August.2018 Mulligan skrev On 24.7.2018 at 14.46: Til slik bruk hadde ikke jeg heller vurdert kartplotter idag. Jeg hadde valgt iPad med iSailor. For 380 kroner får du en kartfolio som dekker fra Hvaler til Kiel. Kartene oppdateres, gratis, 4 ganger i året. Hydrographica sine spesialkart over Koster kan også legges inn i folio. Prøver å finne spesialkart over Koster på iSailor. Har det på papir, men kunne tenkt meg å fått det inn i iSailor også. Har du link el.? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.August.2018 Link til dette innlegget Svart 11.August.2018 For Android finnes kartene hos iSailor. Den gangen jeg hadde kartene og programmet, skulle de vel ha ca. 270 kroner for Koster. Sitér dette innlegget Link to post
SVARTEN Svart 11.August.2018 Link til dette innlegget Svart 11.August.2018 Hmmm.....prøver å søke i iSailor appen, men klarer ikke å finne det. Mulig jeg er treig i nøtta? Klarer du å trylle fram en link, Hulda? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.August.2018 Link til dette innlegget Svart 11.August.2018 SVARTEN skrev 17 minutter siden: Hmmm.....prøver å søke i iSailor appen, men klarer ikke å finne det. Mulig jeg er treig i nøtta? Klarer du å trylle fram en link, Hulda? Sorry, kansellerte programmet i fjor. De skulle bare ha mer penger uten å kunne spesifisere produktet. Gikk trøtt av hele greia. Dessuten stadig programchrash på danske kart. Gjelder Android. Sitér dette innlegget Link to post
Lenasmartin20 Svart 11.August.2018 Link til dette innlegget Svart 11.August.2018 (redigert) Billa skrev On 22.7.2018 at 7.04: Det er faktisk et poeng. Vanlig USB uttak klarer ikke å holde batterinivået ved bruk. IPad må slås av i perioder for etterfylling. Jeg benytter både plotter og iPad når jeg kjører langt og i ukjent område. Jeg har montert et slik, det har to usb uttak, det ene på over 2 amp, da lades pad/nettbrett under bruk! Har or øvrig både garmin ploter og navionics på Vanntett xperia telefon, bruker plotter godt soomet inn og tlf kart soomet ut om jeg skal på nye steder :) https://www.aliexpress.com/item/1A-2-1A-Charger-Port-Socket-For-Car-Boat-Motorcycle-12-volt-Duel-2-USB-Outlet/32806730493.html?spm=2114.search0104.3.156.4a965709ulkDAi&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_4_10152_10151_10065_10344_10068_10342_10343_10059_10340_10341_10696_100031_10084_10083_10103_10618_10624_10307_10623_10622_10621_10620,searchweb201603_13,ppcSwitch_5&algo_expid=241e1172-a78b-4d44-b7ea-e88dd90c9a7d-25&algo_pvid=241e1172-a78b-4d44-b7ea-e88dd90c9a7d&transAbTest=ae803_2&priceBeautifyAB=0 Redigert 11.August.2018 av Lenasmartin20 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Båtsjauer Svart 11.August.2018 Link til dette innlegget Svart 11.August.2018 Finnes jo ikke GPS nøyaktighet i en IPAD! Selvøgelig BØR man ha en plotter hvis man er mye på sjøen i ukjent terreng. Det er idiot å stole på en ipad. En plotter med point 1 anetenne (De kaller det ihvertfall det i uniten) og en en ipad ikke sammenlignes. Lykke til, dette var min mening :) Sitér dette innlegget Link to post
Lenasmartin20 Svart 12.August.2018 Link til dette innlegget Svart 12.August.2018 Båtsjauer skrev 13 minutter siden: Finnes jo ikke GPS nøyaktighet i en IPAD! Selvøgelig BØR man ha en plotter hvis man er mye på sjøen i ukjent terreng. Det er idiot å stole på en ipad. En plotter med point 1 anetenne (De kaller det ihvertfall det i uniten) og en en ipad ikke sammenlignes. Lykke til, dette var min mening :) Stoler jo nest på plottern min jeg også, men har både garmin plotter og navionics på xperia z2 mobil, og den er forbløffende nøyaktig! Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.August.2018 Link til dette innlegget Svart 12.August.2018 Bitteliten skrev for 18 timer siden: Fra SV Delos FAQ Navigation and Sailing Instruments View original post here: Delos Navigation Schematic When we were in Cape Town we decided to upgrade our old instruments with a new Maretron system that uses the NMEA 2000 protocol. It’s pretty awesome and has worked great for us in some pretty serious conditions. Not only does it give us normal stuff like wind, depth, and speed but also has a full weather station built into the wind instruments that gives us barometric pressure, temperature, and humidity. The multi function displays can be configured to show all this data over time which shows you trends graphically as your conditions change. Too cool! Software and Apps We ditched our navigation laptop in favor of tablets, which we’ve used extensively for the last 12,000 miles or so. So far all is working awesome and we have a completely wireless system including all instrument data, routing, charting, and radar! First off we run Coastal Explorer on a Windows 10 tablet. This is our primary navigation and charting software when sailing offshore. It is easy, simple, and just works. One of the main attractions is it also works with TCP/IP Based radar , which allows us to view radar embedded on the charts on any PC. Since all the sailing instrument, GPS, and Radar data is broadcast over Wi-Fi this little $150.00 tablet suddenly becomes a hand held, completely portable navigation super computer. You can even do anchor watch from bed We also use OpenCPN , which is a free and open source navigation solution for PC’s. We often run OpenCPN and Coastal Explorer side by side. On our iPad we run iNavx with Navionics charts. This is an awesome little program and one of the best for iPads because it gives you AIS data overlayed on the charts. Too cool! Lastly we also have the Navionics app for Android installed on a few devices as a backup should anything happen to the other system. Since this uses the GPS sensor on the phone it’s very portable and will work even if something happens to your main system.Other Equipment We use the Brookhouse NMEA multiplexer to combine all the data from different systems together. It takes NMEA data from the autopilot, compass, GPS, AIS, and Maretron system and multiplexes it all together into one NMEA stream. We use the Actisense NMEA 0183 <-> 2000 converter to let our new Maretron system talk to the older Raymarine Autopilot, compass, and VHF. All the NMEA data from the navigation and boat systems are broadcast over a RS-232 Wi-FI router, allowing us to see everything on our laptops and tablets! We just grabbed the RS-232 port out of the Brookhouse multiplexor and it send all the data over Wi-Fi that way. Pretty sweet right?!?!? OK, when money don't count. Oppleggget koster noenhundretusen norske kroner Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart 12.August.2018 Link til dette innlegget Svart 12.August.2018 Båtsjauer skrev for 7 timer siden: Finnes jo ikke GPS nøyaktighet i en IPAD! Selvøgelig BØR man ha en plotter hvis man er mye på sjøen ... Jeg tror nok denne oppfatningen bør revurderes. Nå har jeg brukt et Samsung nettbrett de to siste dommerne, og posisjonen er nøyaktig, ingenting å lure på engang. Men det er selvfølgelig viktig at brettet er plassert så det får godt signal. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.August.2018 Link til dette innlegget Svart 12.August.2018 Er nok min erfaring også. På plotteren har jeg justert signal, meget stor grad av nøaktighet. Samsung-brettet lå vel aldri med mer enn snaue 100 meter avvik. Og såpass margin bør man vel ha. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 12.August.2018 Link til dette innlegget Svart 12.August.2018 10 hours ago, Båtsjauer said: Finnes jo ikke GPS nøyaktighet i en IPAD! Selvøgelig BØR man ha en plotter hvis man er mye på sjøen i ukjent terreng. Det er idiot å stole på en ipad. En plotter med point 1 anetenne (De kaller det ihvertfall det i uniten) og en en ipad ikke sammenlignes. Lykke til, dette var min mening :) Mulig det, men plotteren min har ved flere anledninger latt meg harve over diverse holmer (altså på kartet, jeg følger jo ikke plotteren slavisk :0) og har ellers en forkjærlighet for å dele på null med påfølgende forvirring. Det er en gammel Raymarine, så i dag er sikkert stoda bedre med nye modeller. Men på den annen side har jeg ikke hatt lignende problemer med pad og telefon. Der er dog touch-skjerm, lysstyrke, touch-betjening av våt skjerm, lading, overoppheting osv. problem. Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart 12.August.2018 Link til dette innlegget Svart 12.August.2018 Hulda skrev for 2 timer siden: Er nok min erfaring også. På plotteren har jeg justert signal, meget stor grad av nøaktighet. Samsung-brettet lå vel aldri med mer enn snaue 100 meter avvik. Og såpass margin bør man vel ha. 100 m avvik? Avvik i forhold til hva? Jeg opplevde en gang i sommer at nettbrettet var på tur, og da var det i ferd med å bli overopphetet. Ellers vil jeg påstå at avviket ikke var større enn maks 5 m, og når jeg var nær land og kunne dobbelsjekke med faste punkter som holmer, skjær og grunner var nok nøyaktigheten innenfor meteren. Så bruker det da også flere enn bare de amerikanske satelittene, både Glonass, Gelileo og Beidou. Men de andre svakhetene som er nevnt sammenliknet med plotter er nok reelle nok, men til mitt bruk mener jeg det er mer enn oppveiet av pris, brukervennligheten og at samme enhet kan brukes til så mye annet. Den ene gangen jeg ikke følte meg 100% bekvem, var da det var tåke over Kvåsefjorden på grensa mellom Aust- og Vestagder. Men det skyldtes manglende oversikt over andre båter. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 12.August.2018 Link til dette innlegget Svart 12.August.2018 (redigert) 23 hours ago, Tabaqui said: @quantumduck si fra hvis du finner noe bra i androidverden. Gav i grunn opp og endte med vanlig iPad i lifeproof deksel. Nesten bare iPad som har utvalg i gode deksler. lurer på om ikke Samsung active 2 akkurat er kommet eller rett rundt hjørnet? Armor-X har en del til Android. Edit: Active 2 har de på NetOnNet ihvertfall. Med android 7.1. Det ble Huawei Media Pad M5 på meg, mest pga. nerden i meg som vil ha nyere Android, og at det ikke var bestillingsvare på Elkjøp (kortsiktig glede, dog), og utvalget av deksler og monteringsduppeditter på Armor-X, så får vi se hvor bra det blir. Skal være bedre (mer lyssterk) skjerm enn Samsung også. Artig at ekspeditøren hadde fly-lappen og visste litt om navigasjon, vær-apper osv. Litt "trist" må jeg si det var å få foreslått "iddiotforsikring" istedenfor vanntett deksel på Elkjøp. Til alle som tenker på å kjøpe seg trygghetsforsikring; husk at du da betaler for alle som benytter seg av knus-og-kast-muligheten, terskelen er ikke særlig høy når du får beskjed på Elkjøp at du får ny uansett hva du gjør, også når du er bevisst at det ødelegger enheten. Selvfølgelig også uaktuelt å måtte gå til Elkjøp etter hver regnskur i sommerferien, selv om det ikke var så mange i år kommer det nok noen til neste år, så det var på alle måter et skikkelig dårlig forslag etter min mening. Redigert 12.August.2018 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.