Jump to content

Bare tull å kjøpe ny kartplotter når jeg har nettbrett?

Frivakt

Recommended Posts

Kanskje litt utenom, men skulle jeg fartet og navigert mye ville jeg satset på et system med vanlig datamaskin nedenunder og vanntett skjerm og mus oppe. Det ser jeg nå som jeg har prøvd både plotter og brett.

Kan ikke fordra trege ting som knapt lar seg konfigurere og små skjermer. Nettbrett i dag minner mye om datamaskiner i gamle dager som jeg håpet å være ferdig med.

En helt vanlig datamaskin er jo noe jeg uansett bruker ombord og denne kan settes opp til starte med flere operativsystem for god driftssikkerhet, og en gammel bærbar maskin kan brukes som reserve også.

Da får man superrask navigering, stor skjerm, driftsikkerhet og konfigurasjonsmuligheter. Eneste negative er vel strømforbruket.

11 hours ago, Duppe said:

Kanskje litt utenom, men skulle jeg fartet og navigert mye ville jeg satset på et system med vanlig datamaskin nedenunder og vanntett skjerm og mus oppe. Det ser jeg nå som jeg har prøvd både plotter og brett.

Kan ikke fordra trege ting som knapt lar seg konfigurere og små skjermer. Nettbrett i dag minner mye om datamaskiner i gamle dager som jeg håpet å være ferdig med.

En helt vanlig datamaskin er jo noe jeg uansett bruker ombord og denne kan settes opp til starte med flere operativsystem for god driftssikkerhet, og en gammel bærbar maskin kan brukes som reserve også.

Da får man superrask navigering, stor skjerm, driftsikkerhet og konfigurasjonsmuligheter. Eneste negative er vel strømforbruket.

Det er akkurat slik jeg har det, bortsett fra at skjermen min, som sitter trygt i kabinen,  ikke trenger å være vanntett. Kjører OpenCPM og selvprogrammert (programmert av junior) ekkolodd på Linux. Skjermen i panelet over styrepos har jeg bygget inn selv. PC-en sitter under benken. Bak panelet har jeg en PC-vifte som stareter automatisk og kjøler dataskjermen og VHFen.

IMG_2673.JPG.9452bb0ba60bbf824776931fc406c563.JPG

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

NilsPils skrev 1 time siden:

Det er akkurat slik jeg har det, bortsett fra at skjermen min, som sitter trygt i kabinen,  ikke trenger å være vanntett. Kjører OpenCPM og selvprogrammert (programmert av junior) ekkolodd på Linux. Skjermen i panelet over styrepos har jeg bygget inn selv. PC-en sitter under benken. Bak panelet har jeg en PC-vifte som stareter automatisk og kjøler dataskjermen og VHFen.

Har du 220 V skjerm og PC?

3 hours ago, Hulda said:

Har du 220 V skjerm og PC?

Nei

Skjermen går direkte på 12V som vanlig for industriskjermer.

PCen (standard ASUSDEeeBox) trenger 20V og går på en adapter for 12V-system i stedet for den vanlige adapteren for 220V.

I dag ville vi kanskje valgt et litt annet oppsett.

3 hours ago, Duppe said:

@NilsPils: Lekkert. Du kunne jo i teorien hatt plass til enda en skjerm der oppe.

Har selv kun plass til skjerm montert på et vanlig dashbord, og med stor skjerm måtte da ha funnet en løsning hvor den kunne vippes opp og ned men ser for meg det skulle være mulig.

Det var en største skjermen jeg fikk plass til. Jeg hadde planer om to, men da måtte de blitt vesentlig mindre. Så da ble det sånn. Den vanskeligste jobben var faktisk å trekke skjulte ledninger opp til bak panelet.

Selvfølgelig er dette en lite flexibel løsning dersom skjermen for eksempel skulle konke ut. Jeg får kanskje ikke en som passer direkte inn i dag. Men da blir det en jobb for snekkernils igjen. Det panelet er enkelt å ta med hjem. Det har vært på snekkerloftet en del ganger allerede . . .

6 hours ago, Hulda said:

Jeg har prøvd å få fatt i en 12 V skjerm, men de er så himla dyre. Nå kjører jeg en Toshiba laptop som går på 17 V via adapter fra 12 V.

Skjermen er en 12 tommers skjerm i industristandard, ca 6-8 år gammel, med chassis i rustfritt stål. Var nok LITT dyr, men ikke så himla. Tror nok jeg kunne fått noe mye flatere og billigere i dag og med mindre ramme.

Hulda skrev On 20.8.2018 at 16.24:

Jeg har prøvd å få fatt i en 12 V skjerm, men de er så himla dyre. Nå kjører jeg en Toshiba laptop som går på 17 V via adapter fra 12

Har du kikket på Xenarc? De har mange modeller også for sollys og vann.

https://www.amazon.com/s/s/ref=sr_nr_p_89_0?fst=as%3Aoff&rh=i%3Aaps%2Ck%3AXenarc%2Cp_89%3AXenarc&keywords=Xenarc&ie=UTF8&qid=1534838015&rnid=2528832011

Euklid skrev On 22.7.2018 at 18.17:

Navionics. Kostet 4-5000 for alle kart vi trengte, ikke akkurat en voldsom utgift i den sammenhengen.

Det er vel det når sjøkart kart over  Norge , Sverige og Danmark koster  ca. 800 kr, Pc og Android

OpenCPN is Free Open Source Chartplotter and Marine GPS Navigation Software, get it at  https://opencpn.org . Digital oeSENC charts of Denmark  are only 23 € »  Digital oeSENC charts of Norway are only 21 € »  Digital oeSENC chartof Sweden  are only 49,72 € »
» OpenCPN for Android is not expensive, only a small one-time fee of 9 €. Get it at  Google Play  » and Free  oeSENC Plugin for OpenCPN 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Duppe skrev for 18 timer siden:

Det burde vel finnes eller tilogmed kunne lages en vanntett boks e.l. for vanlige skjermer også. Noe a la dette: https://www.amazon.com/TV-Shield-43-50-outdoor-cabinet/dp/B007MSXLHW

Problemet er ikke bare vann og fuktbeskyttelse, den skal funke i sola og varmen. Å investere i en god «ute»skjerm er nok ikke dumt om man ikke vil kjøpe en ordinær plotter. I dag bruker jeg splashtop for å streame opencpn bildet fra kompakt 12v PC under dekk til iPad, men jeg kunne tenke meg en fast skjerm med godt lys som tåler varme/kulde. Under dekk kan iPad med f.eks. Duet app brukes som display, eller bare et USB display ala Asus etc. 

Sahara skrev 38 minutter siden:

? Eller er prisen på kart for Norge 2498?  Det er i alle fall ikke prisen for kartene på iPad.

Får spørre enkelt. Hva koster så Navionics  sjøkartene over  Norge med Svalbard / Jan Mayen, hele Sverige og Danmark m Færøyene  til IPad?

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

6 minutes ago, Roger jo said:

Får spørre enkelt. Hva koster så sjøkartene over  Norge med Svalbard, hele Sverige og Danmark m Færøyene  til Ipad?

Nå bruker ikke jeg appen selv, men @Euklid sa altså at han betalte 4000-5000kr for hele hans tur. Jeg ser på appstore at det er noe som heter Boating Europe HD, som jeg antar dekker hele Europa til 699,- . Men de selger en masse forskjellige pakker med priser som ikke ser helt logiske ut for meg i forhold til den prisen. Noen andre kan sikkert forklare hvordan Navionics prising funker. Det ser ut til å være noe abonnement også her. 

https://itunes.apple.com/no/developer/navionics/id294013906?mt=8

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...