Jump to content

Sjøegenskaper Marex 350CC og Bavaria 35 Sport kontra Scand Baltic


Gabi

Recommended Posts

Vi har en Scand Baltic 1985 modell på 6. sesongen nå. Med KAMD43P motor på 230hk har den fungert svært så fint på ferier fra Tønsberg til Gøteborg, Kristiansand etc. Er godt fornøyd med båtens sjøegenskaper basert på at jeg tidligere har hatt en 22 fot Uttern D66 og 16.5 fot Hansvik famile. 

 

Kjærringa og jeg lurer imidlertid på om vi skal gå for 3-fot syken begge to og kjøpe en Marex 350 CC (2006-2011- modell) eller en Bavaria 35 sport (2007-modell). Hvem vi kjøper og om vi kjøper avhenger bla om hva "barna" på 16 og snart 18 år tenker. Vi er mest glad i Marexen, men lurer kanskje på om Bavariaen er bedre pga barna som da kan ha salongen nede og bruke for seg selv.

 

Imidlertid er jeg usikker på hvordan sjøegenskapene på disse to båtene er ift Balticen og hva som bør settes av krav til motor.

 

Jeg har lest litt om at en-motor installasjon kan medføre for liten motoreffekt spesielt i kraftig medsjø da de kan dette ut av plan. Har noen erfaring med dette for de to båtene om hva som er bra og ikke?  Er egentlig lysten på kun en motor men samtidig har jeg iallefall ikke lyst å jage inn og ut av plan støtt og stadig. 

 

Hvordan er disse båtene i sjø (1-2 meter bølger ala Rakke-forhold)? Noe innbyrdes forhold?

 

Vi har lyst på sikt å ta en langtur Tønsberg-Bergen-Narvik og nå ha noe som vi kan stole på på den turen. Hadde tatt turen i Balticen utifra hva jeg kjenner sjøegenskapene til den.

Er kjent med at andre båter sikkert er bedre enn disse i sjøen men disse to båtene er kandidater per idag.

Link to post
Share on other sites

Ønsker du en hurtiggående båt, gir en helplanende båt, for eksempel Bavaria  det beste resultatet skulle man tro. Men den er flat i bunnen og i mot sjø, vil du oppleve harde slag og ubehagelig gange,  i forhold til den du har i dag.  Bavaria er vel plassmessig den beste, men skal du prioritere sjøegenskaper er en båt med V bunn å foretrekke.  Et vanskelig valg, men hva ønsker du mest?

Link to post
Share on other sites

Med Balticen har vi fartsregistet mellom 3-8 knop og 12-18 knop. Kan kjøre mellom 8 og 12 også med drar da store bølger. Så på en Marex at med "kreativ" trimming kan den gå ned i 14 knop som er veldig bra til planende båt å være. Hva vil typisk laveste planfart for Bav-en være?

 

Trodde kanskje Bav-en var litt v-bunn foran så den skulle gå greit i bølger men det er kanskje ikke slik skjønner jeg. Men er Marexen bedre sånn egentlig? Har den mer v-bunn og tar sjøen bedre? 

 

Den Bavaria vi ser på har to D6-310 motorer og vil vel ha krefter til alle forhold som krever det regner jeg med. Men flat bunn i forskipet vil uansett gi slag men gir det ellers dårlige sjøegenskaper (urolig gange-vinglende kjørebane etc?)

Link to post
Share on other sites

Ville også gått for Marex om valget stod mellom de du nevner. Inntrykket er at sjøegenskaper og kvalitet er bedre enn Bavaria (uten at jeg har prøvd noen av dem selv), samt at jeg liker utseende bedre. Men det blir jo høyst subjektivt og lite interessant å diskutere. Ligger en Marex 350 CC med 2 x D4 300 på finn.no. Sjelden konfigurasjon, som bør by på nok power. Hadde jeg vært i markedet ville den fristet...

Link to post
Share on other sites

Uten tvil Marex.

 

Har kjørt undermotorisert 34 Sport HT i flere år og det å komme til en to-motor løsning med skarpere skrog er helt fantastisk. Har kun prøvekjørt Marex en enkel gang, men har en Joda 370 som ikke er helt ulik den CC’en du vurderer. Forøvrig kommer Jodaen med en liten salong nede, gutta våre bruker ofte den for seg selv og de kan lukke døra opp.

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

Lundstad skrev for 3 timer siden:

 Ligger en Marex 350 CC med 2 x D4 300 på finn.no

Har sett på den?

 

Den er imidlertid 300' dyrere enn 2006 mod som akkurat ble solgt foran nesa vår og den 2006 mod var oppgradert til 2011 mod. Så jeg synes den er litt overpriset. Ser også den 2011 mod til salgs til 1.79 mill som ikke blir solgt heller (gått ut på tid og satt ut igjen nå til samme pris?). Hadde den kostet 1.6 mill hadde det vært noe annet....

 

Marex før 2011 var også noe snau høyde nedenunder på maks 175cm tror jeg. Etter 2011 litt høyere og med separat dusj. Ønsker egentlig den modellen men litt dyr for oss ser det ut som. Og liten plass til ungdommene nedenunder, så litt vanskelig dette her. Marexen har også litt dårlig løsning på anker synes jeg med gjerne blytau og Engbo anker som stikker godt opp på badeplattformen. 

 

Er det generelt slik at siden Bavariaen er litt bredere enn normalt (368 cm) får den også mindre skrågvinkel og dermed slår mer i bølger? På en måte bredden som ødelegger litt?

Link to post
Share on other sites

Svaret på spørsmålet ditt er ja. Brede og lettdrevne skrog er svært sjeldne gode i motsjø. Et bredt forskip gir ofte brede chins som slår i sjøen. 

 

Når Bavariaer ofte også er på grensen motoriserte ved ferielast kan det bli litt kilent. 

 

Men det finnes masse Bavaria eiere som hevder at båtene deres er gode i sjøen. Men generelt er det slik at (om man ser bort i fra step skrog) smale skrog med dyp v bunn skjærer sjøen bedre enn brede og flate skrog.

 

Skal du ha båt med gode sjøegenskaper i den størrelsen er det Windy 37 som gjelder. Jeg hadde heller kjøpt en godt vedlikehold Windy enn en nyere Bavaria. 

 

Joda 370 er basert på Scand 360 skroget. Det er smalt og skarpt. 

 

 

 

 

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Låter fornuftig ja?

Jeg sa til kjærringa for flere år siden at vi like gjerne burde kjøpe en 38 fot båt med 3 lugarer for da var vi sikkert ferdig med båtkjøp for veldig mange år fremover. Men vi liker å teste ut små viker og vanskelige steder så da er 29' Baltic med truster foran og bak egentlig veldig bra. Men senga er litt smal og kort etc og div småting så vi ønsker oss noe større. Men maks grense er 35 fot pga at vi fortsatt ønsker å komme oss inn på trange plasser. Men om både Marexen og Bavariaen egentlig allerede da blir for store er vi litt usikre på. Windyen har jeg sett før også Bitteliten-du har jo hatt en slik men den blir da "for stor" kanskje. Maks pris for oss er kanskje rundt 1.3-1.4 mill og ønsker nyere motorer.

 

Den Bavaria vi ser på har som sagt 2*D6-310hk med truster både foran og bak. Så forventer at den er bra på veldig mange områder også til finmanøvrering pga truster og 2 motorer. Men ser at den sikkert er hard i motsjø, uten at vi har testet den ennå. Hvordan kan man tenke de er i sidesjø og sjø forfra på skrå? Noe Bavariaen er bra på?

 

Redigert av Gabi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vår båt er fra 1985 men jeg har pusset opp kjøkken, bad og alt ellers slik at den er veldig bra og funksjonell. Og vinsj til jolla på davitter etc så den er vel omtrent så bra en Baltic kan få blitt. Og med en trofast motor på KAMD43P er den veldig bra turfølge. Merker imidlertid da at hvis vi skal bytte båt i det hele tatt må det bli en som er mye nyere og som er bedre mht sengeløsning, vi ønsker en stor sosial uteplass, god løsning for 10 fot jolle på davitter/evnt noe annet smart etc. Samt være generelt tilrettelagt for både kortere og lengre turer. 

 

Atlantic synes jeg da blir for gammelt. Nidelv 320 har en i båthavna jeg snakket med og som var særs fornøyd da hans båt var spesialmodell mht et ellet annet. Ønsker heller ikke fly (sånn er det bare-vindfang, dobbelt med alt-trapp, må etterfylle kjøleskap med drikke etc). De fleste turer blir i Nøtterøy/Tjøme skjærgård og da fungerer vel omtrent alt mht sjøegenskaper da det er korte avstander. Så spørs hvor mye vi skal prioritere sjøegenskaper, skulle gjerne ha prøvd en Bav/Marex kanskje for å kjenne på det. Kjærring og ungdom er ikke pyser heller så de tåler litt ubehag periodevis. 

 

Per nå ser vi på 

Bavaria https://www.finn.no/124316483

Marex https://www.finn.no/100863346 (burde kostet 1.6 mill)

Men kanskje Scand 360 som linket tidligere også kan være aktuell.

 

Men jeg bør kanskje se på Nidelven evnt i spesialmodell og andre...

 

Både moro og vanskelig dette her!!!

Link to post
Share on other sites

Gabi skrev for 2 timer siden:

Hadde den kostet 1.6 mill hadde det vært noe annet....

 

Er vel ikke noe i veien for å legge inn et bud?

 

At en båt med to kontra en motor koster litt mer er heller ikke unaturlig, gitt samme tilstand og utstyr naturligvis. Og to motorer gir jo noen fordeler. Men man må ha viljen til å betale for det, selvsagt. 

Link to post
Share on other sites

Vi gikk fra 29 (norsk) halvplaner til 33 Bavaria (10,4 meter lang og 3,45 bred). Båten ble kjøpt sent i september 2017 og vi har kjørt den fra Molde til Bergen - samt fra Bergen via flere omveier til/fra Sandnes. Stad ble rundet i relativt grov sjø, og 2 x Sletta ble passert i 1-2 meters bølger.

Båten går tørt og jeg opplever at den takler sjø fra baug/side/hekk godt. 

Det fordrer selvsagt at man trimmer drevene riktig og bruker QL/flaps.

 

33 Sport er rundt 10 cm høyere enn 35 Sport. Det gir bedre innvendig høyde og romfølelse. Om det også gjør at båten går tørrere er mulig.

Stor sosial cockpit, 2 gode lugarer med dører, greit bad med dusj, praktisk bysse og en fin salong gjør dette til en god feriebåt for vår familie på 4.

Selv med ferielastet båt, fulle tanker, gummibåt, påhengsmotor, stor fastmontert generator m.m har jeg ikke opplevd at den detter ut av plan i bølger.

Forbruket er også overraskende fornuftig.

 

Det er dessverre ikke så ofte det ligger 33 Sport ute for salg, men jeg vil anbefale dere å ta denne modellen inn blant dem dere vurderer.

 

Lykke til med båtjakten!

Link to post
Share on other sites

Jeg har prøvd  Baltic 29 og det banker godt i skorget i rundt 20 knop selv ved moderate  bølger. Vi har hatt Marex 280 holiday som ikke er ulike Scand. Synes den gikk bedre i sjøen trolig pga smalere. Har også hatt en Marex 320 acc. Sist nevnte er god i sjøen og oppfører seg mer som planende båt selv om det er aksling, men blir noe mer sprut på ruta enn feks på Windy av samme størrelse. 

Aksling båter har lavere vedlikeholdskost og mindre styr med drev, pluss lettere å holde en lav fart på 14-18 knop. Men ulempen er at ved litt vektforskyving (noen beveger seg i båten), så påvirker det båten mye marsjfart rundt 20 knop og du må holde på med trimflaps. Den ruller også mer i sjøen. I tillegg blir det fort vått på ruter og kalesje selv ved moderate bølger og noe vind. Pluss at du mister en del knop i forhold til en plannende båt.

 

Jeg har kjørt flere Windy båter og disse går godt i sjøen. Har ikke prøvd Marex 350, men jeg ville tatt den fremfor en høy Bavaria. Bare vindfanget i den gjør at du får det vanskeligere å legge til når det blåser. Pluss veldig høy i forhold til brygger etc. 

 

Bavaria er lagd i innlandet i Tyskland, mens Marex har utviklet sine båter i Fevik med kysten rett utenfor. Hvem tror du har best erfaring med hvordan båten skal gå i sjøen? Bavaria lager fine messebåter med masse høyde og romfølelse. Sittekomfort etc synes jeg ligger 100 mil bak Marex. 

 

Det er nå min subjektive mening.

Båt historikk: HP 12 Sport m/30 hk Tohatsu (1989-dd), Sessa 21 Islamorada m/115 hk Yamaha (2002-2008), Marex 280 Holiday (2010-2011), Marex 320 ACC (2013-dd),

Link to post
Share on other sites

Kort bakgrunn:

 

Har eiet Bav 34 Sport TH (2012) i 4 år, eier nå Joda 370 Sport på første sesongen, prøvekjørte Scand 360 SE og Marex 350 CC i forbindelse med kjøp av Joda. Kjørte sammen med en Bav 35 Sport (2006 modell) nå i sommer.

 

Når det gjelder sjøegenskaper er Marex og Joda i en egen klasse, Marex kanskje et bittelitt knepp foran, føltes litt mer "harmonisk", men ikke store forskjellen og vi er nede på pirkenivå. Scand 360 SE er skarpest i skroget og skjærer igjennom sjøen som en kniv, men den blir kanskje litt for direkte hvis man tenker familietur. Joda 370 har sammen skroget som utgangspunkt som 360 men Ingmann (Joda konstruktør) har gjort en rekke forbedringer på skrog (og innvendig) som gjør at båten føles mye bedre ute på sjøen (step, bæring, osv).

 

Begge Bavariane er flatere i skroget og gir en betraktelig hardere/ukomfortabel gange. Jeg ser enkelt på det med sjøegenskaper, du skiller båter ved hvor stor fart du kan ha i en definert sjø og man har det nogenlunde komfortabelt. 

 

Kjørte hjem Hunnebostrand-Tønsberg torsdag 26 juli på ca 2 timer, lå i stort sett 25-27knop hele veien og minstemann på 8 kjedet seg litt. Jeg har ikke kjørt med bedre skrog! Var vel 4-5 ms og 0.5-1.0m bølger. Skulle jeg ha kjørt den samme veien med min tidligere båt hadde jeg ligger i maks 22 knop pga slag og bevegelser.

 

Plass i båten:

  • Scand 360 føles minst og er trangest, den har en liten salong + liten stikklugar med gardin
  • Marex 350CC har god uteplass, men ingen salong nede, kun sov/bad
  • Joda 370 har god lugar foran, god stikklugar med dør og passe stor salong for hjemmekontor eller kidza
  • Alle tre norske båter har pantry oppe og prioriterer stor sofa i cockpit for sosialisering, noe som er positivt i mine øyne.
  • Bav'ene har masse plass, takhøyde, bredde osv, men går på bekostning av sjøegenskaper og kjøkken nede.
    (Må også si at ting er er mere industri enn håndtverk på Bav enn de norske, det slamrer og slår, på Joda er eksempelvis alle innervegger/tak kledt med ett-eller-annet, på bavaria er det plastikk).

 

 

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

Et forhold jeg ikke har tenkt på er forskjell i kjøreegenskaper med en kontra to motorer. Leste artikkel her om dagen om dette; https://www.klikk.no/motor/baat/battester/test-1x-volvo-penta-d6-370-mot-2x-volvo-penta-d4-300-3466609

 

Sakset fra artikkelen:

"På grunn av den ekstra vekten ligger båten med dobbeltinstallasjon cirka 15 centimeter lavere i vannet enn båten med D6-motor. Når man ligger stille, har ikke dette noen annen praktisk betydning enn at badeplattformen kommer nærmere vannet. I fart er derimot forskjellene forholdsvis store. Båten med D6 går lettere i sjøen, mens den med dobbeltinstallasjon virker tyngre og tryggere. Det merkes særlig når sjøen blir røff. Da har båten med to motorer en herlig balanse."

 

Har noen selv opplevd en slik fordel med to motorer som da blir tyngre?

 

 

Link to post
Share on other sites

mrmotorboat skrev On 25.7.2018 at 0.02:

Bavaria er lagd i innlandet i Tyskland, mens Marex har utviklet sine båter i Fevik med kysten rett utenfor. Hvem tror du har best erfaring med hvordan båten skal gå i sjøen?

 

Vel, Fairline holder til i innlandet i England. Det går visst greit å lage gode båter der også.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...