Jump to content

Sjøegenskaper Marex 350CC og Bavaria 35 Sport kontra Scand Baltic


Gabi

Recommended Posts

Hei, jeg har selv en Marex Scandinavia 330 med to motorer og har fått prøvd den i en del sjø og vil bare si at den oppfører seg helt eksemplarisk. Men det du må tenke på vist du går for to motorer er at det blir vesentlig tyngre og derfor må du opp i størrelse på motorene. Når vi kjøpte denne båten var vi runt og kikket på flere av samme slagen og vi kom da borti et par med riktig nåkk singel instalasjon men de hadde for liten motorkraft og ble fryktelig tunge i med skjø, vanskelig og holde på plan.

Link to post
Share on other sites

England lager gode båter (Princess, Fairline, Sunseeker mm) og har vel ganske lik kyst som oss med tanke på sjø og vind. Gode testforhold der også. Bavaria har elver og innsjøer i sin nærhet, ikke like enkelt å teste båter etter små forandring for å nå det perfekte.

Båt historikk: HP 12 Sport m/30 hk Tohatsu (1989-dd), Sessa 21 Islamorada m/115 hk Yamaha (2002-2008), Marex 280 Holiday (2010-2011), Marex 320 ACC (2013-dd),

Link to post
Share on other sites

Har en Bavaria 32 Sport med dubbla D4 och den går mycket bra i sjön. En 35 är större och bör gå torrare. Den är bredare och har mer bärighet i aktern än 32 med D4 som är lite baktung men jag kan inte klaga på hur den går i sjön, allt handlar om hur du trimmar med flaps/drev för att anpassa båten till förhållandena.

 

Jag kan hålla min 32 i planing ner till 14-15 knop. Köper jag mer ankarkätting till ankarboxen i fören kanske den går ännu bättre ;)

 

Har ingen erfarenhet av Marex eller någon annan norsk båt men jag kan inte tänka mig att dom är dåliga, snarare tvärt om! Dock måste dom väl enligt prislappen vara ungefär dubbelt så bra som en Bavaria vilket jag väl inte tror att dom är... :)

 

Min nästa båt blir nog en Bavaria 35 med dubbla D6. Problemet med Bavaria 33 som annars verkar vara en perfekt båt är att dom enbart finns med Volvo Penta D3 om man inte vill ha bensin.

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev On 22.7.2018 at 21.11:

Det er vel bare Scand 32 Atlantic skroget? Eller er det endret noe?

Ja, denne heter vel nå Scand 3500 Atlantic. Tror ikke det så mye som er endret. På de nyeste modellene er roret lenger bak. Denne er imidlertid klart bedre i sjøen enn Balticen. Jeg har en slik, og i sånn halvruskete vær (f eks ca 10 m/sek og 1-2 meter bølger), så går vi ganske behagelig i 15-18 knop. Jeg gidder egentlig ikke gå i noe særlig mer vær enn det. 

Link to post
Share on other sites

Mange bra innspill i denne tråden og jeg takker for det?

 

Vi har nå kjøpt båt! Men ikke testet den særlig ennå. Vi hadde noen krav til ny båt, herunder at stikkabin for "barna" (på 16 og straks 18) skulle være slik at de slapp å krabbe over hverandre. Dermed forsvant de fleste båter, med Bavaria 35 fot som den beste av de vi så på da de kan legge seg i senga inn/ut. De har da 75*200 cm seng hver. 

 

Vi kom fra Scand Baltic med bla stikkabin til hver av barna så de har hatt det bra frem til nå så litt plass må de ha videre.

 

Vi bruker jolle en god del og på Balticen hadde vi 10fot jolle i davitter med elektrisk vinsj. Vi ønsket et veldig god løsning for jolla uten bruk av snapdavitter (orker ikke å feste 9.9hk motor hver gang og stuve bort bensintank). Vi trengte derfor stor badeplattform for å løfte hele jolla opp på denne og likevel ha litt plass til overs. Marexen syntes derfor også litt liten i den årskategori vi så på.

 

Jeg var først bestemt på å kjøpe båt med kun en motor. Enkelt vedlikehold og god plass i motorrom. Etterhvert ble jeg klar over at dette er jo planende båter og hvis de detter ut av plan ved feks store dønninger etc blir det masete.  Vi bruker båten endel i diverse vær og forhold så vi må ha noe som er kraftig nok. Det ble derfor stor endring her for min del, jeg så nå spesielt etter båter med stor motor eller to store nok motorer.

 

Vi ønsket også truster foran og bak, hadde det også i Balticen og det var deilig for husfreden når vi skulle legge til. 

 

Og vi ønsket ståhøyde overalt.

 

Vårt båtkjøp ble derfor en 2007 Bavaria 35sport med 2*D6-310 hk. Den har stor utvidet badeplattform med spesialbygde skinner og elektrisk vinsj for enkelt opptak av jolle med motor og fortsatt god plass igjen til å være på. Truster foran og bak. Vinsj foran og bak med kjetting og det meste ellers av utstyr. Forøvrig den Bavaria jeg linket til tidligere i tråden. 

 

Pga god bæring akter virker det som om båten tåler vekta godt. Og med 1700nm dreiemoment og 620hk tror jeg det er nok krefter i alle situasjoner. Går maks ca 40knop. Vi har prøvekjørt kun en liten strekning så sjøegenskapene vet vi ikke helt ennå hvordan er bortsett ifra at den virket utrolig stødig rett frem i litt bølger-trengte ikke korrigere noe i det hele tatt. Marex og kanskje spesielt Joda som ble snakket om tidligere er nok sikkert bedre i sjøen, men vi måtte kompromisse litt og Bav-en tror jeg ikke er dårlig valg. 

 

Den har også ekstra polstring inne i kabinen nede i taket så den ser fin ut der også. 

 

Så dette blir spennende fremover hvordan båten er!

 

Balticen ble solgt på en uke så det gikk kjapt.

Redigert av Gabi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gratulerar! Den ser riktigt fin ut!

 

Nu ser jag inte det på bilderna eller i beskrivningen, men se till att uppdatera motorerna om det inte är gjort.

 

* Remhjul / spännrulle skall vara i metall.

* Lock till sjövattenfilter skall vara genomskinligt "glas".

* Returslang från vevhusventilationen skall ha backventil.

 

Om det inte redan är gjort så löser du detta på 1-2 timmar och lika många båt-pengar, sen är det bara att köra!

 

 

Link to post
Share on other sites

Key Freak skrev for 3 timer siden:

Han er veldig nøye på ting

 

Hehe...du kan vel si det på den måten ja?

 

Ved visning første gang sjekket vi i motorrommet og han så da at sjøvannsfilterne var litt skitne etter en tur på grunt vann. Han "måtte" rense de med en gang-"klarte" ikke å vente til etter vi var gått...

 

Så det ville overraske meg stort om noe ikke var på stell?

Link to post
Share on other sites

Streiff skrev 49 minutter siden:

Remhjul / spännrulle skall vara i metall.

 

Streiff skrev 50 minutter siden:

Lock till sjövattenfilter skall vara genomskinligt "glas".

* Returslang från vevhusventilationen skall ha backventil.

 

Remhjul er skiftet til metall og sjøvannsfilter til klart lokk.

 

Ser kanskje ikke ut som tilbakeslagaventil er montert? Hvor skal den stå? Og hvorfor var det viktig igjen?

20180801_213801.jpg

20180801_214103.jpg

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med flott båt. Tror det var et fornuftig valg. Mesteparten av tiden du tilbringer på sjøen med familien foregår fortøyd ved brygge, fjell osv. Da er gode bofasiliteter, plass og praktiske løsninger viktig. En båt (skroget) er alltid et kompromiss mellom ulike egenskaper. 

 

Noen typiske karakteristika: Lengde og hydrodynamikk gir god og økonomisk deplasementshastighet, men dårligere økonomi i (halv)plan.

Smalt skrog og dyp V gir god styring og evne til å skjære gjennom sjø i høy fart på en god måte, men har dårlig stabilitet og gir lite plass ombord når du ligger stille.

Bredde gir god stabilitet og mer plass i samme lengde

Høyde og utovervendt baugprofil gir "tørr" båt i vind og moderat sjøgang.

osv.

 

For mange har Bavarias ulike modeller med mye bredde, høyde og stabilitet blitt avgjørende for kjøp. Dette kombinert med god motorisering og gode fartsressurser blir viktig. Så må man bare leve med at når bølgene tårner seg opp så finnes det andre skrogtyper som skjærer bølgene bedre. Mange velger da uansett å holde seg ved land eller innenskjærs uansett. Nå har vel historien etterhvert vist at Bavaria var tidlig ute med dette konseptet og at andre følger etter, jfr nye modeller av mange av de store (Princess, Fairline, Sealine osv). Folk vil stadig ha mer plass og innenfor en gitt lengde (f eks 35 fot), så har man to muligheter; øke bredden eller øke høyden eller begge deler. Så kan man i tillegg introdusere en modellserie som reelt sett er "lenger" enn oppgitt antall fot. Da leverer man altså mer plass enn lengdemålet på båten indikerer. Dette har i stor grad vært gjort av Bavaria og etterhvert også stor grad Princess. (deres nye 43 Fly er vel reelt 46-47 fot og har bortimot samme innvendig volum som f eks P50 av generasjon 1 (2000-05). Trikset her er selvsagt økt bredde og ikke minst høyde + mer lengde. I motsatt ende har du gamle travere som Scand 360 som selges som en 36-foter, men som har et skrogvolum på knapt to tredjedeler av en Bavaria 35, dvs at den reelt er mye kortere, lavere og smalere i skroget.

 

Uansett, en B 35 Sport med 2 x D6-310 har både plass og fartsressurser så det holder. Lykke til.

 

Jeg har ellers sans for at forrige eier var nøye med å tømme sjøvannsfilteret for sand/gjørme. Hadde en episode i båthavnen nå på forsommeren med en som kom inn med en båt med en D4-260 og hvor motorrommet var fullt av vann omtrent opp til dynamoen. Han hadde kjørt i sakte fart fra Tjøme og oppdaget ved innseiling til Tønsberg at motorrommet var i ferd med å fylles med vann. Lang historie kort: Sand/leire i sjøvannsfilteret hindret sirkulasjon videre gjennom motoren. Trykkoppbygging i filteret førte til at vannet hadde presset seg forbi pakningen i toppen av sjøvannsfilteret og fylte sakte opp motorrommet. Lærdom: Sjekk filter regelmessig og hold det rent, og særlig ved kjøring over grunn leirbunn.

Link to post
Share on other sites

HansH skrev for 5 timer siden:

oppdaget ved innseiling til Tønsberg at motorrommet var i ferd med å fylles med vann

Takk for veldig bra innlegg?

 

Det første jeg har gjort av nye ting på båten er å kjøpe 7' skjerm med 2 kamera som viser motorene, inkl IR-lys....Viser motorrommet bra både uten lys i det hele tatt og med motorromslys på. Min tanke er at jeg skal kunne se enkelt dersom et eller annet skjer, feks ved en eller annen alarm. Kan jo være lekkasje, reim som har røket etc.

 

Det jeg hadde på Balticen av lensepumper var noe enhver omtrent kan missunne. 2 stk schvære Rule-pumper på 14400 l/t hhvis akter og i motorrom i tillegg til manuell pumpe. Hvis det skjedde et eller annet der som fylt båten med vann ville disse pumpene ganske sikkert blåst unna det som kom.

 

Den pumpa som sitter i motorrommet nå er alt for liten. Ser for meg å installere ordentlig opplegg på det i vinter. For hvis feks spruten står fra sjøvannsfilter (på trykksiden) eller annet så SKAL min (mine) pumper klare å pumpe det ut. Skikkelig kjedelig å risikere en båt pga uhell pga vann i motorrom.?

 

Apropo bredde og stabilitet; vi var 7 stk i båten i Holmestrand, merket ikke den flyttet seg i det hele tatt sideveis. Og klart med 780l dieseltank og 2*(var det?) 600 kg motorer så betyr kanskje ikke 500kg folk all verdens på vekta som uansett er kanskje 9 tonn. 

 

Merker jeg er fortsatt spent på kjøreegenskapene i litt sjø. Blir spennende å prøve-motstod fristelsen å prøve idag?

 

 

Link to post
Share on other sites

On 8/10/2018 at 1:52 PM, Gabi said:

 

 

Remhjul er skiftet til metall og sjøvannsfilter til klart lokk.

 

Ser kanskje ikke ut som tilbakeslagaventil er montert? Hvor skal den stå? Og hvorfor var det viktig igjen?

 

 

 

 

Under vevhusfiltret bak i bild går en slang som har Z-form ner till botten av vevhuset.  Har den en tillbakaslagsventil ser du att det sitter en skarv ungefär mitt på. Om du tar loss slangen skall du inte kunna suga upp luft utan bara blåsa ner. Detta för att oljan i filtret skall kunna rinna ner men inte kunna sugas upp bakvägen.

 

Anledningen till backventilen är att motorerna sägs kunna suga olja bakvägen, in genom luftfiltret och in i cylindrarna och rusa okontrollerat tills motoroljan är slut och de skär ihop. Låter inte som något som händer varje dag, men dom har uppenbarligen lokaliserat en risk och därför uppdaterat slangarna. Slangarna är billiga, 2-300 kronor om jag inte minns fel och du byter dom på 1 minut styck.

 

En annan sak som kan vara problem med är handpumpen på toppen av dieselfiltret där backventilen kan sluta fungera med tiden (ungefär 10 år vad jag hört), vilket leder till att du inte får byggt upp tryck efter du skiftat vattenavskiljaren. Då får du byta hela pumpen/toppen av filtret, men det märker du när du bytt filter och skall starta upp på våren om den fungerar eller ej!

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Gratulerer med valg av båt ja! Blir samme overgang fra båt til båt som oss. Vi fikk bare tatt noen småturer i nabolaget etter at vi fikk båten og kom da ikke ut for noe bølger av betydning. Har derfor ikke fått testet skikkelig ennå. Skal sette ut båten ca 6. April så blir sikkert sjanse for å teste mer etter det. Kommer nok noen dager med bølger og vind!

 

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en bavaria 33 sport i 5 sesonger , en annen i gjengen hadde marex 350cc 2 sesonger og vi hadde ingen problemer med å holde følge med dem i høy sjø.

 

Gått 2 ganger fra Vestlandet til Telemark med 33 sport , en gang i 3-4 meter gammel sjø hvor vi holdt stort sett 21 knop.

 

Gikk direkte fra Langesund til smøgen en gang i 2 meter krapp motsjø da måtte vi begrense oss litt pga det slo veldig til tider, holdt da 17-18 knop mens kjerring og unger lå og sov .

 

 

gratulerer med flott båt ?

 

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...