lurvetass Startet 21.Juli.2018 Del på Facebook Startet 21.Juli.2018 Har kjøpt ny båtradio. En helt vanlig enkel bilstereo med DAB. Ingen kraftig forsterker og koblet til to enkle høyttalere. Merket er Sony, men det er nok ikke så viktig. Den har noen små kjøleribber i enden inne i dashbordet. Merket at det det stod varme fra fronten da vi var på tur og den stod på standby. Har en luke for å komme til tilkoblinger så stakk hånden inn og da var den så varm at det var ubehagelig å ta på den. Koblet fra strømmen for sikkerhetsskyld. I dag testet jeg den for å finne ut hvor varm den egentlig ble. Har kjøpt en tangampermeter etter råd herfra for å finne strømtyver i båten og den jeg har kjøpt fra BT har også termometerfunksjon. Satte på radioen på svak lyd og lot den stå på en time. Da var temperaturen bak på kjøleribben 55 grader. Er dette tegn på at noe er feil eller er det nrmalt? Risikerer jeg at isolasjonen på andre ledninger som kommer borti smalter og lager kortslutning? Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Lars H. Svart 21.Juli.2018 Del på Facebook Svart 21.Juli.2018 Jeg er også overrasket over hvor varme kjøleribbene bak på min Pioner radio er med lavt volum. Men all elektronikk blir varm. Der det blåser ut luft fra kjølingen på min 17' laptop, ligger nok temperaturen på rundt 50gr. uten at det bekymrer meg. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
lurvetass Svart 22.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2018 Lars H. skrev for 11 timer siden: Jeg er også overrasket over hvor varme kjøleribbene bak på min Pioner radio er med lavt volum. Men all elektronikk blir varm. Der det blåser ut luft fra kjølingen på min 17' laptop, ligger nok temperaturen på rundt 50gr. uten at det bekymrer meg. Takk for svar Lars. Da lar jeg radioen stå i foreløpig. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Jakob T Svart 22.Juli.2018 Del på Facebook Svart 22.Juli.2018 DAB radioer bruker en god del meir strøm enn en FM radio Peltor hørselvern med DAB har batteritid på ca 24 t,FM rundt 150.Bruk av strøm avgir vel varme Sitér dette innlegget Link to post
Lindita Svart 22.Juli.2018 Del på Facebook Svart 22.Juli.2018 Moderne DAB-radioer bruker mindre strøm enn FM-radioer, marginalt, men mindre. Mer bekymringsverdig er det at utstyr bruker mye strøm også når det er avskrudd. Sitér dette innlegget Link to post
Javi Svart 22.Juli.2018 Del på Facebook Svart 22.Juli.2018 Har også montert en Sony radio, og opplevde at den ble så varm at jeg nesten ikke kunne ta på den etter en natt i standby. Har montert en bryter nå slik at den kun står med spenning på «memory» når den ikke brukes. Blir jo da som i en bil når man skrur av tenningen. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 22.Juli.2018 Del på Facebook Svart 22.Juli.2018 Det gikk det an å sette i menyen på min Pioneer, tror det het powr save mode elns. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 22.Juli.2018 Del på Facebook Svart 22.Juli.2018 Lindita skrev for 11 timer siden: Moderne DAB-radioer bruker mindre strøm enn FM-radioer, marginalt, men mindre. Mer bekymringsverdig er det at utstyr bruker mye strøm også når det er avskrudd. Sånn ca når ble DAB radioene "moderne"? Alle jeg har og har hatt drikker steøm som tørste dansker. Tandbergen på batterier varer i ca 6mnd til året etter hvor mye jeg lytter på den. Godt å høre at DAB endelig er der hvor Tandbergen var for over 40 år siden ;-) Da tror jeg det må bli radiokjøp til båten. Noen anbefalinger til reiseradioer hvor batteriene holder ett års tid eller så, bruker ikke radio like mye i båt som hjemme. Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 22.Juli.2018 Del på Facebook Svart 22.Juli.2018 Blir nok flink i Engelsk,får veldig ofte beskjed low battery Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 22.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2018 Javi skrev for 2 timer siden: Har også montert en Sony radio, og opplevde at den ble så varm at jeg nesten ikke kunne ta på den etter en natt i standby. Har montert en bryter nå slik at den kun står med spenning på «memory» når den ikke brukes. Blir jo da som i en bil når man skrur av tenningen. Jeg har bare koblet rød og gul sammen så den har strøm hele tiden. Forsøkte å måle med gtangampermeter etter å skrudd den helt av så lyset i displayet også slukket og da målte jeg ikke noe forbruk. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Lindita Svart 22.Juli.2018 Del på Facebook Svart 22.Juli.2018 Hei Pinkvin Dato kan jeg ikke si, men alle radioer jeg har målt på det siste året har hatt et vettugt strømforbruk. Ofte har disse radioene nettradio, og om en ikke velger bort alltid tilkoblet er stømtrekk relativt høyt også når apparatet er avskrudd. Hvor mange og hvor store var batteriene i Tandbergen? Det blir feil å sammenligne med en DAB-radio med 2 eller 4 små fislebatterier. Anbefaling av merke får du iķke da jeg er ansatt hos en importør........ Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 22.Juli.2018 Del på Facebook Svart 22.Juli.2018 (redigert) Lindita skrev for 12 timer siden: Moderne DAB-radioer bruker mindre strøm enn FM-radioer, marginalt, men mindre. Denne opplysningen må jeg få idiotforklart. Batteriene i våre utrangerte bærbare fm-radioer, både eldre og mer moderne typer, rakk gjerne en sommer eller halvannen før de tok kvelden. Batteriene var 2 til 4 stk av de små AAA til den "store runde" typen med 1,5 volt. Våre to nye bærbare DAB radioer, en Sony og en Tivoli PAL må lades en gang i døgnet. Ber da om forklaring med teskjeer om hvorfor dette virker helt motsatt hos meg... Har videre montert en Pioneer DAB-radio i båten. Den trekker 0,3A når den er avslått, bare for å vise klokka Denne trekker mer avslått enn det den gamle JVC-spilleren med FM brukte påslått med lavt volum. Redigert 22.Juli.2018 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 22.Juli.2018 Del på Facebook Svart 22.Juli.2018 Phoebe skrev 13 minutter siden: Har videre montert en Pioneer DAB-radio i båten. Den trekker 0,3A når den er avslått, bare for å vise klokka Har du lest bruksanfisningen.. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 22.Juli.2018 Del på Facebook Svart 22.Juli.2018 (redigert) Strømtrekket er målt med Victron bmv 702. Eller tenker du på "power save"-funksjonen, Mix ? Ser du nevner den over, men denne er dårlig forklart i bruksanvisningen. Hva skjer når den benyttes, slukker den klokka/ belysningen og kutter strømforbruket helt? Nå avsporer jeg antagelig, men er det noen som har fått Pioneer ARC-app`en til Pioneer DAB bilstereo til å fungere som trådløs fjernkontroll på Android-telefon i båten? Redigert 22.Juli.2018 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 22.Juli.2018 Del på Facebook Svart 22.Juli.2018 Ja, funksjonen slår enkelt og greit av hele radio'en uten å slette memory. Perfekt for mitt bruk egentlig. Jeg klarer meg uten den klokka, og uten at blåtann er aktivert hele tiden og trekker unødvendig strøm. Bruker ikke radio'en til å motta tlf samtaler heller i båten. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 22.Juli.2018 Del på Facebook Svart 22.Juli.2018 Takk for nyttig info, Mix ! Sitér dette innlegget Link to post
Lindita Svart 23.Juli.2018 Del på Facebook Svart 23.Juli.2018 (redigert) Hei Uten å si noe om fabrikat eller merker, det er DAB-radioer med alkaliske batterier med 120-140 timer spilletid på et sett batterier. Den gamle 4hk FM-motoren min gikk på noen liter bensin i sesongen. Det er ikke sikkert jeg ville hatt den tilbake allikevel......... Redigert 23.Juli.2018 av Lindita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 23.Juli.2018 Del på Facebook Svart 23.Juli.2018 Jeg hadde først innebygget VHF og nå også DAB radio. Jeg fikk problemer med VHFen pga. varme og monterte da en PCvifte bak panelet som holder temperaturen nede. Det virker perfekt. Klok av skade monterte jeg derfor også en PCvifte som kjøler baksiden av DABradioen. Den er koblet så den starter sammen med radioen. Sånne vifter bruker minimalt med strøm. De er også praktisk talt lydløse, spesielt montert bak panelet. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Dykker Svart 23.Juli.2018 Del på Facebook Svart 23.Juli.2018 https://www.facebook.com/groups/109241206247632/?ref=bookmarks Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 23.Juli.2018 Del på Facebook Svart 23.Juli.2018 Lindita skrev for 2 timer siden: Den gamle 4hk FM-motoren min gikk på noen liter bensin i sesongen. Det er ikke sikkert jeg ville hatt den tilbake allikevel......... Sluttet å høre på radio da DAB kom. Makan til umoden teknologi skal man lete lenge etter. Er som dieselmotorer som leveres med feil dyser og man må kjøpe nye dyser som koster like mye som motoren for at den skal fungere også når det er bølger på vannet. Den gamle motoren fungerte i alle fall over alt. Også i bølger og utenfor leia. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Guest Avmønstret# Svart 23.Juli.2018 Del på Facebook Svart 23.Juli.2018 Jeg sliter med at DAB ikke tilfører noe. Bruker nettradio i gamlebilen og blir like overraska hver gang over at radioen i nybilen ikke pauser radioen når jeg er i telefonen, at jeg ikke kjapt kan spole tilbake et radioprogram hvis jeg kommer midt i noe osv. Nettradio fungerer veldig bra, bjrde være integrert i nye biler nå. Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 26.Juli.2018 Del på Facebook Svart 26.Juli.2018 Det er jo ikke vanskelig å få en radio til å bruke mye strøm, men det overrasker meg at visse typer bruker så mye som beskrevet her. Det er det ingen grunn til. Jeg deler forøvrig oppfatning med flere her om at DAB er en mye dårligere løsning enn det tidligere FM-nettet, og jeg trodde jeg skulle klare meg uten, men det viste seg å gå for hardt utover min beskjedne mobildatakvote. Jeg fant ut at jeg fort ville tjene inn en rimelig DAB-radio framfor å utvide mobilabonnementet. Nok om det. For moro skyld koblet jeg amperemeteret til min DAB-radio, type Biltema. Den viser seg å trekke 80mA i stand by, med en svaktlysende klokke på displayet, og 330mA påslått, uten lyd. Dette mener jeg er ganske så rimelige verdier, og dette blir den ikke varm av. Forresten vil DAB-radioer i praksis alltid bruke mer strøm enn en sammenlignbar FM-radio, dvs. ikke av rørtypen, for den har en datamaskin å holde i gang i tillegg til radiofunksjonen -som i prisippet er omtrent den samme. Dessuten har vel de fleste et display, som i seg selv trekker like mye som en liten FM-radio. Det var selve radioen... Når det gjelder lyddelen, kan en DAB-radio -med digital forsterker og effektive høyttalere bruke vesentlig mindre på dette. Dermed vil man kunne oppleve at en DAB-radio bruker mindre strøm enn FM-radioen på høyt volum, men aldri på lavt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.