Jump to content

victron bmv-702 hvordan tyde displayet


MR Swe

Recommended Posts

MR Swe skrev 57 minutter siden:

hei..

min 702 viser nå at spenningen er på 12.36 mens batterier er 100% ladet og ikke noen amp i minus.. jeg skjønner ikke at det er riktigt da 12.36 er alt for lavt på blybatteri.. har 2 x140amp på forbruk og 100w solcellespanel

 

satt på landstrøm nå og da kommer dette opp.ser ut som den ikke lader før fullt.men nå ser jeg at noe bruker 0.6a,( er nok kjøleskapet)

 

Screenshot_20180722-010512.jpg

Link to post
Share on other sites

Du må synkronisere den. Dvs selv si når batterieen er 100%.  Se i manualen. Mener det er å holde + og - inne i noen sekunder 

 

så kan du også sette paramerene for når batteriene senere er 100%. Her må du prøve deg frem hva som er rett for din batteribank. 

 

Jeg stoler aldri helt på %en. Det er volten som teller

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jer har BM 700, men synes den bare tuller. Det eneste den klarer, er å telle AH brukt. 100 ganger har jeg stilt den inn på AH størrelsen på batteribanken, men den detter tilbake på 240. Når jeg starter lading, teller den A inn i noen minutter, så viser den bare 100%

Link to post
Share on other sites

Jeg vil anbefale å lese denne

https://www.victronenergy.com/upload/documents/Manual-BMV-700-700H-702-712-EN-NL-FR-DE-ES-SE-PT-IT.pdf

 

feks må batterimonitoren synkroniseres om batteriene har vært koblet av. Man bør også se på innstillingene 02, 03 og 04 på setup og tilpasse disse til din lader og batteribank.standard innstillingene funket ikke hos meg. 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

MR Swe skrev for 22 timer siden:

hei..

min 702 viser nå at spenningen er på 12.36 mens batterier er 100% ladet og ikke noen amp i minus.. jeg skjønner ikke at det er riktigt da 12.36 er alt for lavt på blybatteri.. har 2 x140amp på forbruk og 100w solcellespanel

Screenshot_20180722-000215.jpg

En ting er at du ikke har nullstilt ved fulle batterier. Men når det står "Time remaining Infinite"  ser det ut som om du heller ikke har lagt inn batterikapasitet. Har du koblet opp riktig slik at all minus går gjennom shunten? 

Link to post
Share on other sites

Alt av forbruk og lading skal gå gjennom battmeteret sin shunt. Og det gjelder uansett om battmeteret er fra Victron, Nasa eller hva en nå måtte ha. Det er kun den strømmen som går gjennom shunten som blir registrert.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

13 minutes ago, MR Swe said:

så har jorden går via shuten..kansje feil her?

15323563668452456178525397746531.jpg

 

Dette ser feil ut. Shunten skal (for de fleste som ikke byr seg om ut/inn av startbatteriet) være mellom forbruks minus og felles minus, slik at strøm til start ikke telles med.

Link to post
Share on other sites

Hverken BMW700 eller BMW702 kan måle amperetimer (Ah) og strøm (A) på mer enn en batteribank, men BMW702 kan måle spenningen (V) på et ekstra batteri, feks. et startbatteri.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Slik skal en shunt kobles inn. Mellom shunt og batteri minus skal hverken forbrukere eller ladere, landstrømlader, dynamo, solcelle eller vindmølle kobles til Disse tingene skal kobles til på andre siden av shunten, på felles minus.

 

shunt2.gif.83d977784c370a1bb8136fd726b1ee68.gif

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...