Jump to content

Valgets kvaler- lukket eller åpen cabincruiser


Sjarken 1966

Recommended Posts

Hei alle

Nå er vår Windy 32 Scirocco mest sannsynlig solgt og den siste tiden har vårt ønske på to voksne vært en lukket båt, eks Princess P 40 - 42 eller noe lignende. I skrivende stund så har vi ankommet hjem fra ferie med Windy nedover Sørlandet (hjemmehavn- Fredrikstad) og det skal være sagt med engang- jeg liker å forflytte meg relativt raskt og skjønner at det ikke er mulig med båt som nevnt. 

Her kommer valgets kvaler: vi vil egentlig ha en lukket båt med flybridge, men ønsker farten til Windy o.l. 

Kanskje Princess V 40/42 hadde vært noe.?Men der har du mye kalesje igjen da. 

Minste størrelse for vårt nye båtkjøp 38 fot.

Det er vel noen her på forumet som har hatt noe av det samme dilemma som oss, og vi setter pris på om dere vil dele deres erfaringer med oss, både på godt og vondt. Hører gjerne fra noen som har hatt»kalesjebåt»som har gått over til flybridge. 

Og ja, jeg vet at smaken er som baken osv. 

Vårt budsjett er ikke så stort men 1.700.000,- må rekke for vår del.

En annen ting: jeg ønsker en båt som er Skipsregistrert.

 

hilsen en tenkende og litt frustrert kanskje

Prekæs

 

Link to post

Du ønsket å høre forskjellige erfaringer. Vi hadde Windy Scirocco tidligere. Kalesjebåt. Og, vi ble aldri enige om vi skulle kjøre åpent eller lukket. Det skal sies at vi bruker båten fra tidlig Mars måned til ut Oktober. Har gjerne 100-110 overnattinger i året.

Tilfeldighetene ville det slik at vi kom over en 37 Grand Mistral Hardtop i 2009. Vi byttet Sciroccoen i denne og har vært veldig fornøyd siden.

Vi er to godt voksne (60+) ombord og ikke av typen som soler oss hele tiden. Vi liker også å forflytte oss med litt hastighet. Uten at lommeboka tømmes hver gang. I dag, f.eks, gikk vi i helt flatt vann fra Aarø syd i Lillebælt i Danmark, til Juelsminde litt lenger oppe. Rundt to timers tur i 25-27 knop. 2,2 liter pr. nm forbruk.

Skulle vi hatt flybridgebåt, måtte den vært en del større for å få en estetisk pen båt med litt størrelse på flybridgen. Da er forbruket langt over 2,2 liter pr. nm i 25-27 knop.

Så, om vi skulle bytte båt er jeg veldig usikker på hva det skulle bli, gitt våre preferanser. Men, ringer de fra Hamar .... ?

 

16C72D95-BB41-4B40-A497-5599D6CF9E9D.jpeg.d21a391431214111bf258cb6d180aec3.jpeg

Redigert av Bonus (see edit history)
Link to post

Hei Bonus

 

har en kompis som har maken til din båt som vi har kjørt sammen på Sørlandet nå og det er en kjempebåt med god fartspotensial.

men når jeg skal først bytte så er det noen ønskes bl.a eget dusjrom. Men heldigvis så har man god tid på dette.

god tur videre.

Link to post

Siden vi er i tidlig 30 årene, jeg er den som kjører båten og samtidig elsker å være i solen (og har en forkjærlighet for mindre høye båter), så kunne jeg aldri vurdert en lukket båt.

 

Nå er vårt bruk primært sommerhalvåret. Så helt klart åpen på meg. Skulle jeg kjørt mye på Vestlandet eller i kaldere vær ville nok en mer lukket båt stått i fokus. 

Drømmebåten min (type superlottogevinst) tror jeg er en Princess S65. Eneste problemet der er at den rett og slett er for stor. Det jeg liker med den er jollegarasje, nedsenkbar badeplattform, solseng med sittegrupper både på dekk og akter. I tillegg har den en stor nok flybridge og samtidig takluke.

 

Men selv om den har alt så mister man jo mye av kontakten med sjøen om man velger lukket båt. Spesielt de over 45-50 fot.

 

Smaken er som baken. Og det er veldig avhengig av hva du bruker båten til.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post

Har hatt åpen, ht og flybridge båt

Nidelv 300

Windy 37HT

NordWest 420 fly

 

Flybridge over 40 fot er helt konge. Man strekker sesongen, og opplevelsen av å sitte 5 meter over vannet og kjøre i 30 knop er unik. 

 

Ulempen er forbruket. Stor båt drar mye. Men lever man med 4-5l/nm så er 40 fots fly helt topp det. Også fordi man kan stenge døra og sitte inne når det er kaldt/dårlig vær. Med flybridge båt har man åpen båt og lukket båt i en båt. 

 

 

 

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
12 hours ago, Bitteliten said:

Ulempen er forbruket. Stor båt drar mye. Men lever man med 4-5l/nm så er 40 fots fly helt topp det.

 

Hvor mye tror du en forskjell på 2 kontra 4 l/nm utgjør for folk flest i året i kroner og øre og hva er denne forskjellen som del av den totale kostnad ved å ha en båt i en slik størrelse? Undrer forøvrig på hvorfor ikke flere får en tankbil ned til kaia heller enn å fylle på en dyr marina! Noen gjør det dog, har sett det et par ganger i Lillesand i sommer.

ELlers er vel dette someren for mest mulig åpen båt, men hva med neste år og de påfølgende 40?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Har lenge hat lyst på større båt men forbruket har holt meg fra og skifte. I dag bruker jeg neste 5000 l i året med en båt som bruker 1,5 l/nm. om jeg nå kjøper meg en ny båt som bruker 4 l/nm vil jeg komme til å bruke nærmere 13500 l i året. Det er en økning på 8500 l til den nette sum av ca Kr 110.000,-. Så at forbruket betyr i alle fall noe for mitt vedkommende. 

Link to post
41 minutes ago, Bårdp said:

Har lenge hat lyst på større båt men forbruket har holt meg fra og skifte. I dag bruker jeg neste 5000 l i året med en båt som bruker 1,5 l/nm. om jeg nå kjøper meg en ny båt som bruker 4 l/nm vil jeg komme til å bruke nærmere 13500 l i året. Det er en økning på 8500 l til den nette sum av ca Kr 110.000,-. Så at forbruket betyr i alle fall noe for mitt vedkommende. 

 

Hvilket betyr at du seiler 3.300 nm i året hvilket er anseelig, omtrent som avstand fra Bergen til New York? Har du sjekket hva prisen på 1500 liter levert med tankbil er i forhold til marinapriser?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Bårdp skrev 9 minutter siden:

Nei har ikke sjekket. Tanken min tar kun 400 l så tror ikke en tankbil vil gidde å rykke ut for å fylle på et så lite volum.

 

Det er akkurat det som er utfordringen for mange av oss. Jeg har 2 x 300 liters tanker. Heldigvis har jeg av og til kunnet gå sammen med en kompis med 2 x 1000 liter. Da kan vi ringe tankbil.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post

Hei alle

Takk for tilbakemeldinger.

Det er ikke bare diesel utgifter for vår del som er tellende, men også dyrere båtplass i hjemmehavn, gjestehavn, forsikringer osv-

Kort fortalt: er det verdt det?? Forventer vel at det ikke er noe fasitsvar på dette tema, men som nevnt veldig ok å høre med noen som har gått fra Kalesje båt til lukket (flybridge) 

Link to post

Nei det gjør jeg ikke men dette er jo velbygde båter med solide drivlinjer, god plass og ellers lite å frykte annet enn ting som naturlig går mot fornyelse som følge av tidens tann/alder. Som f.eks. elektronikk/radar/kart i de tilfeller slikt fortsatt stammer fra byggeår.

 

Stort sett er de fleste båtene i denne klassen godt ivaretatt av voksne eiere.

Link to post
Bårdp skrev 6 minutter siden:

I tillegg kan du jo også regne med at det ikke er noen som har hat råd til å kjøpe så mye diesel at det vil være nevneverdig slitasje på motorene.

Det er vel strengt tatt ikke mange som sliter ut en fritidsbåtmotor uansett type som følge av gangtimer, de ødelegges nok oftere av vanskjøtsel og for lite bruk.  Men det går fint å kjøre billig på en sånn båt også såfremt man ikke føler behov for å drive lavtflyging langs vannet hele tida og bruker tid på å kose seg når man er på tur.  Har man det konstant travelt har man kjøpt feil båt.

 

Med alle fasiliteter ombord, generator, ankervinsjesystemer, plass for jolle osv. trenger man ikke stresse mellom havner for å finne fasiliteter, man kan stoppe der man har lyst. Også i uthavn for noen dager.

Link to post
Mouche skrev for 5 timer siden:

 

Hvor mye tror du en forskjell på 2 kontra 4 l/nm utgjør for folk flest i året i kroner og øre og hva er denne forskjellen som del av den totale kostnad ved å ha en båt i en slik størrelse? Undrer forøvrig på hvorfor ikke flere får en tankbil ned til kaia heller enn å fylle på en dyr marina! Noen gjør det dog, har sett det et par ganger i Lillesand i sommer.

ELlers er vel dette someren for mest mulig åpen båt, men hva med neste år og de påfølgende 40?

Vi brukte ca 40.000kr i året på diesel da vi hadde NordWest 420

 

det var ikke største kostnaden ved båten. Men det merkes jo når det koster 10.000kr å tanke opp ?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Windy scirocco skrev for 3 timer siden:

Hei alle

Takk for tilbakemeldinger.

Det er ikke bare diesel utgifter for vår del som er tellende, men også dyrere båtplass i hjemmehavn, gjestehavn, forsikringer osv-

Kort fortalt: er det verdt det?? Forventer vel at det ikke er noe fasitsvar på dette tema, men som nevnt veldig ok å høre med noen som har gått fra Kalesje båt til lukket (flybridge) 

 

Personlig mener jeg 35-45 fot er ideell størrelse. Kjenner til en som nylig solgte sin flotte Windy 42 GB og gikk over til 49 fots Princess. Han angrer nå og skal tilbake på 40-42 fot. Større er ikke alltid bedre. Det viktigste er å ha båten som passer ditt behov.

Personlig synes jeg vår 42 foter ofte kan være for stor, mem det går skkurat å få plass her og der og den er lett nok å håndtere. 

 

Jeg drømmer av og til om en Princess S65, men ikke sikkert det hadde passet med en slik båt til mitt bruk og derfor kan det være med drømmen. Slipper heldigvis å ta stilling til om jeg skal bruke 25 mill på båt eller ikke, så «store problemer» har jeg ikke ;-)

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
andersb skrev 14 minutter siden:

Men du er jo så engstelig for langturer og ting som ryker mr lingefan... :o S65 trenger du ikke for å kjøre fra fornebu til bukta ;) 

Hehe. Men det er jo fordi ting faktisk ryker. Jo mer bruk jo mer ryker. Slik er det bare. Og det er dyrt når det ryker. Og kona er med og betaler, for å holde husfreden er det viktig å bruke den med omhu. For lite bruk er heller ikke bra. Ideellt sett bør en båt brukes minst en gang i uken og bare putres forsiktig rundt.

Det fineste med båtlivet i større båter er å bare putre forsiktig ut hjemmefra og ankre opp og kose seg et tilfeldig sted og putre hjem igjen. Kjører gjerne rundt og cruiser i plan, men langturer over 3 timer ++ blir ofte mye kjøring og lite «hygge» for min del som bare må kjøre og ikke kan ligge bakpå solsengen under kjøring. 

 

Liker dog raske båter for å komme fort frem. Båtkjøring er gøy, men det er noe helt annet enn å kjøre rundt i store båter. Da må jeg ha noe mer moro av mindre størrelse, f eks X-17, vannscooter eller Goldfish 23 tender. Da kommer man nære vannet og relativt lav fart gir mye moro. Selv GH11 med 30hk er jo skikkelig gøy selv om det bare går i 30 knop.

Tror faktisk riktig lekebåt for meg må være en brukt 23 Tender. Den er perfekt på hytta og til lek og moro. En slik kunne jeg kjørt mye rundt for p kjøre. Men det er jo ingen til salgs, og de nye er altfor dyre. Kanskje Goldfish 22 sport med v8 eller en Hydrolift s24 er en fin erstatning? Dog innboard.... hvor ting ryker...

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...