Jump to content

Valgets kvaler- lukket eller åpen cabincruiser

Sjarken 1966

Recommended Posts

Windy scirocco skrev 1 time siden:

Det er jeg enig i, men mener jeg har sett at bl.a fairline targa 40 har bare ett sete i kjøreretning, hvor det ønske min 2.

men for all del, fairline er i betraktning 

Det kan nok stemme da den har en rundsalong på motsatt side. Targa 43 har dobbelt (eller trippel?) sete i kjøreretning.

Inspirert av innlegget til @Bonus, har du i tilstrekkelig grad vurdert Hardtop/Softtop? Disse båtene blir jo fort åpne, men kan lukkes raskt uten for mye styr med kalesje. Dog mangler jo flybridge selvsagt. Litt av bakgrunnen for å nevne det er at vi har hatt Bavaria 28 tidligere med kalesje, mens nå har vi en Bavaria 39 med Softtop. Jeg har prøvestittet noen flybridgebåter, og syntes det blir litt for mye innelukket dersom man skal sitte inne og kjøre. Med en sommer som dette hadde de selvsagt ikke vært noe problem.

Som du er inne på, jeg syntes V båtene til Princess er de fineste i denne klassen.

Appropos forbruk, så syntes jeg forbruket til Bonus må være bra i sin Windy 37 foter  i 26-27 knop ?!? I samme fart, som er den mest økonomiske i vår, så er vi nå oppe i 3.4 l/NM. Jeg så 3.0 l/NM i våres med veldig lett båt, og bare meg. Skroget vårt tror jeg er tungt og tungt å drive. 

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Jeg vingler mot 37 suntop om dagen, tak som kan åpnes, så endel beskyttelse og kan få åpen båt feeling, og løse vegger som kan gå ned fra taket om det virkelig blir ille. jeg har i dag 32 fot med ehh havnekalesje, så slipper mye av kalesje dilemma ;) 

litt spent på nye cormate/windy  som vises i cannes, ellers hadde jeg bestilt axoparen for lengst. 

Klart har båt med garanti ut 2020.. så first world problems :o 

Lingefan skrev for 16 timer siden:

Jeg bruker bare ca 2-2,5 liter pr nm (27-32 knop) med 8 tonns Windy 42 GB. Windy har lettdrevne og drivstofføkonomiske skrog på sine modeller. Selv om forbruket bare utgjør 10-20% av et båthold så er det fint å slippe å fylle så ofte. Tanken er 970 liter så rekkevidden er bra.

Dette er nok korrekt men prisen er at man får et skrog med vesentlig mindre volum enn en Fairline eller Princess med samme lengde. Windyen er bare 3,48 meter bred så den innvendige plassen blir en del mindre. Windyen er bare 18 cm. bredere enn en NB 870...

Chiefengineer skrev 1 time siden:

Dette er nok korrekt men prisen er at man får et skrog med vesentlig mindre volum enn en Fairline eller Princess med samme lengde. Windyen er bare 3,48 meter bred så den innvendige plassen blir en del mindre. Windyen er bare 18 cm. bredere enn en NB 870...

Det er riktig. Windyen er en sportscruiser (som Windy selv kaller den) med gode sjøegenskaper. Kall det gjerne stor daycruiser med hyttebåtfinesser. Mens Fairline/Princess er mer bobåt. Og langt tyngre og bredere med mer plass på godt og vondt.

Lingefan

andersb skrev for 19 timer siden:

Jeg vingler mot 37 suntop om dagen, tak som kan åpnes, så endel beskyttelse og kan få åpen båt feeling, og løse vegger som kan gå ned fra taket om det virkelig blir ille. jeg har i dag 32 fot med ehh havnekalesje, så slipper mye av kalesje dilemma ;) 

litt spent på nye cormate/windy  som vises i cannes, ellers hadde jeg bestilt axoparen for lengst. 

Klart har båt med garanti ut 2020.. så first world problems :o 

Windy skal komme med en båt midt mellom 31 Zonda og 39 Camira. Kanskje skal den lanseres nå i Cannes? Tror den skulle hete 36 Shamal og bli mer lik en erstatter etter 35 Khamsin enn det 39 Camira faktisk ble. Windy kommer også med 43 Blackhawk. Blir det en 43 fots utgsve av 52 blackbird tro? https://www.windyboats.com/range/yacht-projects/sr52/

Selv håper jeg Windy kommer med en 42 Grand Bora-etterfølger med det nye designuttrykket. Den må ikke være høyere enn den litt bollete 39 Camira (designmessig er den litt kort i forhold til høyden dessverre), men i stedet lenger og med fremoverlent targabøyle. 3 cabiner, langsgående jollegarasje, solseng og sittegruppe. Targabøyle gjør kalesjebåtene mye enklere i bruk og gjør at de ser ok ut både med og uten kalesje. Gjerne med en oppfinnelse lik Riva der det kommer en lekker front-hardtop opp fra dekk med et tastetrykk? En slik kunne blitt veldig fristende. 

For din del tror jeg Cormate 34 blir midt i blinken? Axopar 37 er vel for treg for deg når den så vidt klarer å runde 50 knop? ;-)

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Lingefan skrev 39 minutter siden:

Windy skal komme med en båt midt mellom 31 Zonda og 39 Camira. Kanskje skal den lanseres nå i Cannes? Tror den skulle hete 36 Shamal og bli mer lik en erstatter etter 35 Khamsin enn det 39 Camira faktisk ble. Windy kommer også med 43 Blackhawk. Blir det en 43 fots utgsve av 52 blackbird tro? https://www.windyboats.com/range/yacht-projects/sr52/

Selv håper jeg Windy kommer med en 42 Grand Bora-etterfølger med det nye designuttrykket. Den må ikke være høyere enn den litt bollete 39 Camira (designmessig er den litt kort i forhold til høyden dessverre), men i stedet lenger og med fremoverlent targabøyle. 3 cabiner, langsgående jollegarasje, solseng og sittegruppe. Targabøyle gjør kalesjebåtene mye enklere i bruk og gjør at de ser ok ut både med og uten kalesje. Gjerne med en oppfinnelse lik Riva der det kommer en lekker front-hardtop opp fra dekk med et tastetrykk? En slik kunne blitt veldig fristende. 

For din del tror jeg Cormate 34 blir midt i blinken? Axopar 37 er vel for treg for deg når den så vidt klarer å runde 50 knop? ;-)

Den 46 chinook er jo litt av en båt da. Det eneste den mangler er etter mitt syn bakvegg a'la den tidliere Xantos 52.

46 er en flott båt og mye tyngre og har masse fin plass, men den er for lukket for min del. De som vil ha lukket båt har derimot et svært flott alternativ. Etterfølgeren til 37 HT er jo 40 Maestro (skroget er videreutvikling av 37 etter hva jeg har forstått). Den er flott lukket båt som også lan åpnes litt mer.

Den jeg personøig liker best av de større Windyene er modellen 53 Balios. Der har man langt på vei lignende innredning ute som 42 Grand Bora bare i større utgave og med hardtop. Det merkelige er at det kun er solgt 52 Xanthos i Norge og 53 Balios er en ytterst sjelden modell.

http://www.yacht-consultant.eu/en/yachts-for-sale-detail/01-yacht-sale/304-windy-boats-.cfm

Vi er såpass fornøyd med 42 Grand Bora at vi bare skal vurdere å bytte den ut om Windy kommer med en etterfølger med det nye designet på 43-49 fot med jollegarasje, targabøyle (gjerne med softtop/kalesje og mulighet for biminitopp-løsning slik vi har i dag), solseng, sittegruppe og lav slankt skrog med minst like gode sjøegenskaper.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Vi gjorde samme vurderinger når vi kjøpte båt i vinter og landet på en nesten helt ny Bavaria S33HT. 

Den er tilnærmet åpen på dagtid, men med litt dårligere vær eller når bølgene slår over så lukker jeg taket på et par sekunder. Det liker jeg veldig godt. Den har også en kalesje til tak bakover fra det som blir en slags targabøyle som felles inn i bøylen når den ikke er ute. Med et par raske grep har jeg tak også bakover på båten som er genialt når vi har små barn som kan trenge litt skjerming mot sol nå og da. 

Så vi er strålende fornøyde med denne løsningen på Bavaria sine nye båter og jeg tror de har noe tilsvarende på litt eldre modeller hvis budsjettet var opp til 1,7mnok. 

På de litt større modellene var det annen layout på innredning og vi likte S33 best da vi mente denne har den klart mest sosiale innredningen, men jeg må leve med å sitte ensom ved rattet...

Lykke til med båtkjøp!

Hei

Vi gikk fra kalesjebåt (Sunseeker 38) til en Princess 460.

+

Bedre plass

Enklere å holde varmen på kjølige kvelder og ikke minst på vinteren

Du ser greit ut fra salongen på alle kanter

Langt bedre plass

Nydelig på FB, når det ikke var for kaldt.....

Vanskelig å se godt når du bakker inn til brygge

-

Skygge i cockpit akter pga fly

Fly ser flott ut, men det er ofte for kaldt og mye vind

Ellers så må du tenke på at du i en kalesjebåt sitter bak vinduene som skjermer godt for vind. På en FB båt sitter du veldig høyt på FB og vinduene er ofte (for) lave til å ta av for kald vind

Tar du av kalesjen på en kalesjebåt får du inn sol overalt og mor kan legge seg hvor hun vil - i le for vind. Du har også stor uteplass - i le for vind på skikkelige solfylte dager - som det er nå

Blir det kaldt (mere enn ca minus 5, eller skikkelig kald vind) må du trekke ned i kabinen i en kalesjebåt. Der er det vinduer i skroget - altså de skrår nedover mot vannet og du ser kun vann. Kommer det en nabobåt eller det går noen på brygga - får du ikke fulgt med på hva som skjer. Du sitter der isolert.

Det var noen av våre erfaringer

Vidar

Gikk fra kalesje båt, dog fra 29 Baltic til Birchwood TS 44 (som egentlig er 47 fot..)

Plassen ble jo selvfølgelig mye bedre uavhengig av båttype. Men må si at FB er utrolig flott, spesielt når denne har god plass. Å innta måltider her oppe har blitt en favoritt. Akterdekket er også flittig brukt, men det gjelder å planlegge litt hvilken vei man legger båten i forhold til vind og sol. I Oslofjorden blåser det stort sett fra sør på sommeren og da legger vi gjerne hekken mot nord/vest da får man med seg solnedgangen:) I tillegg er kalesjen på akter dekk delt opp slik at man også kan bruke denne som levegg, mot vindretningen

Er positivt overrasket over hvor godt vindavviser på FB fungerer. Selv i ganske kraftig motvind, merker man lite til denne, så lenge man sitter.

Så vi savner ikke uteplassen vi hadde med kalesjen nede. Og med et stort lukket areal, har man en båt som, om man ønsker, som kan brukes hele året. Vi feiret siste julaften ombord. Bildet viser inntak av ett av mange av sommerens måltider på fb:)

fb.jpg

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Hei alle sammen

Takk for tilbakemeldinger:-)

Nå er det lagt ut en annonse på ønskes kjøpt på Finn.no,  både til V42 og Flybridge 38-40 og 42. Samt Fairline Phantom

Min andre halvdel står ganske hardnakket på lukket båt selvom de er generelt dyrere i drift og saktere fart. 

For min del så er fortsatt Princess V 42 og Fairline Targa med i en vurdering.......

Akkurat nå så er det ikke så mange å velge fra på Finn.no, og jeg ønsker også at båten skal være skipsregistrert.

Hvis noen vet om noen som skal selge, så ta gjerne kontakt.

En annen ting: Gobbi 425 SC- noen med erfaring?, ser det ligger ute 4 stykker på Finn.no. Synes de ser bra ut jeg, men tenker kvalitet og eventuelt videre salg om noen år. 

Noen små erfaringer med skyvetak / softtopp som jeg ikke kan se er bemerket tidligere i tråden.

Det er opplagt en fordel å kunne åpne og lukke taket fort i forbindelse med plutselige regnbyger samt at det er mye raskere å komme i gang med båtturen når det tar 20 sekunder å åpne taket og ikke 20 minutter til å fjerne og stuve kalesje. Likevel opplever jeg at den største fordelen er å kunne kjøre med åpent tak og samtidig tette side og bakvegger. På noen softtopp båter kan hele taket trekkes av. Man kjører da relativt beskyttet fra vær, vind og sprut samtidig som det er mulig å sitte-stå og se over vindskjermen som på en kalesjebåt.

Den største ulempen med softtopp er at det ikke blir helt tett. Riktignok så regner det ikke inn, men hvis sjøsprut slår over båten og lander oppå taket vil noen dråper trekke inn under taket fra kantene og dryppe litt. Taket ligger jo oppå ramma og det er ikke helt vann og lufttett langs skinnene. Oppsummert og totalt sett så er jeg fornøyd med skyvetak og liker det bedre enn kalesjeløsning. Hardtopp har jeg ikke prøvd.     

Kun basert på egne erfaringer og ikke nødvendigvis gjeldende for alle løsninger og båter.

Sushi

Windy scirocco skrev for 10 timer siden:

Hei alle sammen

Takk for tilbakemeldinger:-)

Nå er det lagt ut en annonse på ønskes kjøpt på Finn.no,  både til V42 og Flybridge 38-40 og 42. Samt Fairline Phantom

Min andre halvdel står ganske hardnakket på lukket båt selvom de er generelt dyrere i drift og saktere fart. 

For min del så er fortsatt Princess V 42 og Fairline Targa med i en vurdering.......

Akkurat nå så er det ikke så mange å velge fra på Finn.no, og jeg ønsker også at båten skal være skipsregistrert.

Hvis noen vet om noen som skal selge, så ta gjerne kontakt.

En annen ting: Gobbi 425 SC- noen med erfaring?, ser det ligger ute 4 stykker på Finn.no. Synes de ser bra ut jeg, men tenker kvalitet og eventuelt videre salg om noen år. 

Hva med og hente i utlandet? Det er mye større utvalg og også mulighet for og spare noen kroner hvis det blir gjort riktig.

Nå kommer sommeren?

• 2 uker senere...

Hei alle

I dag dro Windyen av gårde og det var noe vemodig, men ny eier var fornøyd, og virket som en "skikkelig" kar.

Reisen var fra Fredrikstad til Dale i Sunnfjord  en etappe på ca 400 nm, og i skrivende stund så er han på vei.

Rart med det gett, man tenker på ny eier med "ny" båt for han, det er jo tross alt ett stykke å kjøre. Håper han får like mye glede av Windyen som vi har hatt:-)

Det var det, men man ligger jo ikke på latsiden når det gjelder kjøp av ny båt.

Tråden min startet med hvilken båt som sto på ønskelisten, rett og slett - valgets kvaler.

Nå er valget blitt tatt: Det ble en Fairline Phantom 38, 01 mod med 63 motorer og kun 900 timer.

Fruen sto hardnakket på at hun ville ha en lukket båt, og hva gjør man ikke for husfreden når man er mye i båt:giggle:

Båten har ikke vært avertert og fikk nyss om denne igjennom en kollega.

Pris er vi enig om og overtakelse er til uka. 

Takker for alle innspill til tråden, og nå kan jeg også være med og dele erfaringer.

Prekæs:thumbsup:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...