Jump to content

Tjuegods på nettet


Skipper Båtløs

Recommended Posts

Jeg kjøpte en kartplotter på finn.no. Betalte på forskudd, og plotteren kom. Ble litt overrasket da det ikke fulgte med hverken holder eller manual. Dette lukter tjuegods lang vei,men jeg har jo kjøpt og betalt. Er jo glad jeg fikk noe i det hele tatt...da jeg betalte på forskudd

Link to post
Share on other sites

Der er jeg helt enig med TJ, skjekk med politiet. Kan neppe være hyggelig å kjøre rundt med utstyr som kan være stjålet ?. Kanskje er det ikke stjålet og da har du god samvittighet. Hva om å spørre om kvitering ??.

 

Ta dere i akt mine herrer når dere handler. Få kvitering oversendt på epost eller fax før dere handler.

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Hva med å ta kontakt med selger og spørre om manual, kvittering, brakett osv , du hører jo fort om selgeren har en (mer eller mindre) god forklaring for at du ikke fikk dette med i utgangspunktet.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Tror ikke politiet prioriterer slike "fillesaker"

<{POST_SNAPBACK}>

Nei, det gjør de sikkert ikke med mindre det er meldt stjålet. Poenget er hvor greit man syntes det er ha kjøpt tyvegods ??. Bedre å være ærlig. Er det ikke meldt stjålet eller kan ingen finne ut av det så har man iallefall sitt på det tørre - med desto bedre følelse.

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Nei, det gjør de sikkert ikke med mindre det er meldt stjålet. Poenget er hvor greit man syntes det er ha kjøpt tyvegods ??. Bedre å være ærlig. Er det ikke meldt stjålet eller kan ingen finne ut av det så har man iallefall sitt på det tørre - med desto bedre følelse.

<{POST_SNAPBACK}>

Er jo ikke sikker på at det er tyvegods da...dumt jeg tok dette opp...forumet oppfatter meg tydeligvis som en heler...men jeg har jo selvfølgelig kjøpt i god tro
Link to post
Share on other sites

Ikke vet jeg jeg hva politiet gjør om jeg melder plotteren min stjålet, men den har nå et serienummer som jeg kunne gitt dem. Ville nå trodd at de i det minste la dette inn i en database slik at jeg kunne få den igjen om den ble registrert funnet.

Men som sakt, har en mistanke så kan en nå gjøre det som kan gjøres for at eieren skal få tilbake sine eiendeler.

Handler aldri hos noen som ikke kan sende meg kvittering og det bør ingen andre gjøre heller - det er nå min mening.

 

tj

Link to post
Share on other sites

Ikke vet jeg jeg hva politiet gjør om jeg melder plotteren min stjålet, men den har nå et serienummer som jeg kunne gitt dem. Ville nå trodd at de i det minste la dette inn i en database slik at jeg kunne få den igjen om den ble registrert funnet.

Men som sakt, har en mistanke så kan en nå gjøre det som kan gjøres for at eieren skal få tilbake sine eiendeler.

Handler aldri hos noen som ikke kan sende meg kvittering og det bør ingen andre gjøre heller - det er nå min mening.

 

tj

<{POST_SNAPBACK}>

Serienummer blir altid lagt inn ved en anmeldelsem (dersom vedkommende frastjålet finner det igjen).

Ble frastjålet en 12 v tv for mange år tilbake. Det artige var at jeg fant den igjen på samme marina i en annen båt helt tilfeldig. Hadde ikke serienummer, men kunne se at det var merke i plasten på samme sted som min egen. Nevnte dette for vedkommende båteier som hadde kjøpt den på qxl.no.

Kom ikke langt med det........

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Jeg mener også du burde gå til politiet, det kan være en eier av den som blir veldig glad for å få den igjen og i beste fall kan du få en finnerlønn som plaster på såret. det er litt ergelig å ha gitt mye penger for no som er stjålet og må gis tilbake. Du kan jo sjekke telefonnummeret i gilesider og se om det er han du kjøpte den av sitt mobilnummer eller om mobilen også kanskje var stjålet. kompisen min sin rib ble stjålet i fjor, noen kjøpte den og senere tenkte de seg om hvorfor den var så billig og begynte å sjekke opp ja den var stjålet de ringte da kompisen min med en gang og han fikk igjen båten, forsikringsselskapet til kompisen min betalte ut en dusør. Men det jeg skal frem til er at tyven hadde stjålet mobilen og, det kan jo kanskje hjelpe politiet til å starte en litt større etterforskning...

Link to post
Share on other sites

vel... jeg er i utgangspunktet veldig enig nå det gjelder å gå til politiet. Men jeg kjøpte (betaling for en jobb) engang et dykkerutstyr. Da jeg skulle selge det kom det en inntressent som dro kjensel på det fra det lokale dykkermiljøet. Så det viste seg å stamme fra et garasjetyveri.

Ikke nok med det, jeg jobbet på samme sted som fornermede!!!

Jeg ringte da politiet, oppga personalia på meg, hve, jeg hadde fått det fra og rettmessig eier. etter etpar dager fikk jeg telefon fra politiet om at jeg kunne bli tiltalt etter heleriloven. :eek:

 

Jeg tror nok ikke dette hadde gått så langt men jeg har iallefall ikke lyst til å få den følsen igjen. Så nå er jeg ekstra varsom med bruktkjøp.....

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Hvis du har en misstanke om att det er stjålet er det din plikt att melde det til politiet. Hvis du ikke gjør det så kan du bli tilltalt for hæleri. Hvis du melder fra etter att du har kjøpt det kan du vise til att du handlet i god tro og så snart du oppdaget att det var noe som ikke stemte tok du ju kontakt med politiet.

 

Utfordringen for politiet er att det er sjelden folk sparer på serie nummer på elektronikk. Når jeg hadde problemene med min JOhnson som jeg kjøpte på QXL hadde di problemer med att knytta den til ett spesiellt tyveri siden mange som melder motrer stjålen ikke har serienummeret.

 

Men uansett meld ifra for da har du ditt på det torre

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte en kartplotter på finn.no. Betalte på forskudd, og plotteren kom. Ble litt overrasket da det ikke fulgte med hverken holder eller manual. Dette lukter tjuegods lang vei,men jeg har jo kjøpt og betalt. Er jo glad jeg fikk noe i det hele tatt...da jeg betalte på forskudd

<{POST_SNAPBACK}>

Dette er selvfølgelig noe Politiet prioriterer! Det har vært en lang rekke tyverier av båter, motorer og utstyr spesielt i østfold, serienr fra slikt utstyr ligger i en database og kan spores dersom eieren har rapportert inn serienr, noe han trolig har gjort når han anmeldte saken.

 

Tyvegods som blir solgt på nett er skjelden noe billig, etterspørselen er for stor og folk spør ikke etter kvittering og slike ting, de kjøper rett å slett uten å tenke seg om siden prisen er helt på høyde med hva brukt utstyr koster som ikke er tyvegods.

 

Jory har kjøpt utstyr han skriver det lukter tyvegods av lang vei, og da er man faktisk en heler om man ikke tar kontakt med Politiet og oppgir korrekt serienr og får utstyret sjekket ut av saken (her holder det ikke å snakke med noen man kjenner i Politiet), hvor er det blitt av folks moral?

Han angrer på at han tok det opp her på Båtplassen, men ikke at han kjøpte det, er det rart det er et marked for tyvegods når folk har denne innstillingen?

 

Man er ikke skyldig før man er dømt! Men man er heller ikke uskyldig om man ikke er frifunnet eller sjekket ut av saken!

 

Her har du kun en ting å gjøre Jory, gå til Politiet og oppgi personalia på han som sendte deg pakken og fra hvor i landet den kom, samt serienr og tlfnr til selger, Finn.no har opplysningene om du mangler dem.

 

Det må da være mye bedre å kjøre rundt i en båt man vet med sikkerhet ikke er fylt opp med tyvegods?

Det er ikke sikkert eieren har fått igjen på forsikringen heller, og da vil han selvfølgelig bli utrolig glad når han får igjen sitt utstyr. :smash:

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Hadde det vært en ide' at vi medlemer i Båtplassen kunne legge inn stjålene ting på en liste i en egen kategori "Stjålet". Hvis, vi skulle være så uheldig å få besøk av uvedkommende i båten.

 

Jeg ble frastjålet ting fra båten for 6 år siden. Tyvene tok blant annet badeplattformen på båten, av alle ting. Det var bra med vann i båten når jeg kom til brygga.

 

:yesnod:

Båtlivet er herlig.

Link to post
Share on other sites

Har selv solgt utstyr på nettet uten både manual og brakett. Årsaken er da gjerne at instrumentet var montert innfeldt og braketten rotet bort. Når jeg selger noe til en god pris på nettet gidder jeg heller ikke leter gjennom hele huset etter bruksanvisningen når kjøper like gjerne kan laste denne ned fra nettet.

 

Er man opptatt av at alt orginalt tilbehør som eske, kvittering, manual og braketter skal følge med får man heller spørre om dette hvis det ikke står i annonsen. Synes det blir for gale om jeg blir anmeldt av kjøperen fordi han forventer å få et nytt produkt til en god pris....

Link to post
Share on other sites

Jory har kjøpt utstyr han skriver det lukter tyvegods av lang vei, og da er man faktisk en heler om man ikke tar kontakt med Politiet og oppgir korrekt serienr og får utstyret sjekket ut av saken (her holder det ikke å snakke med noen man kjenner i Politiet), hvor er det blitt av folks moral?

Han angrer på at han tok det opp her på Båtplassen, men ikke at han kjøpte det, er det rart det er et marked for tyvegods når folk har denne innstillingen?

 

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg må si meg hjertens enig i dette innlegget. Det fremgår med all tydelighet at mistanken er fattet og da har man IKKE handlet med god tro. At man ikke har fått oppgitt verken navn, adresse eller annen info om selgeren, svekker ikke akkurat mistanken. Et mobiltelefonnummer er det eneste.....men der er det ikke lengre svar å få

:nono:

 

I dette tilfellet har kjøperen ikke noe valg. Han SKAL kontakte politiet. Dersom køperen lar dette være, har han i prinsippet begått et straffbart forhold (heleri) - dersom det viser seg at utstyret er stjålet.

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

PØH - finnerlønn. :rolleyes: Fant et 10 000 kr digitalkamera på dassen på Koster, som noen hadde glemt igjen. La kameraet i båten, skrev to plakater som jeg hengte opp.

Eier fikk igjen kameaet sitt, jeg fikk en flaske vin til 50 spenn ?..

 

Senere samme kveld / natt fikk jeg skader på båten for mange tusen kroner. Synderen stakk av.

 

Så moral.... :nono: , ikke denne karen nei...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...