Guest Avmønstret# Startet 23.Juli.2018 Del på Facebook Startet 23.Juli.2018 Her har vi trackingen, jeg kommer da nordfra og er i ferd med å runde sørlige spissen av Rennevikholmen nord for Skjærhalden når jeg dunker nedpå. Ikke veldig, bare litt, jeg "humper over". Båten stikker litt over 2 meter. Jeg dunker nedpå sånn ca på midten av strekket der jeg går innenfor 10 meterslinja. Her har vi Navionics sitt sonarkart av samme området: Ut fra dette må jeg ha vært på minst 5 meters dyp. Er ikke disse sonarkartene basert på faktiske målinger fra båter som har utstyr til å måle... eller er det en eller annen form for antagelse/algoritmer som gjør jobben? Lærdommen er vel uansett at om en stikker 2 meter så må en holde seg utafor 10 meterslinja :-) Sitér dette innlegget Link to post
Merlis Svart 23.Juli.2018 Del på Facebook Svart 23.Juli.2018 Det var merkelig at det ikke er merket der så lenge det er en grunne. Jeg ferdes selv mye i dette området (har riktignok ikke seilbåt) men jeg visste ikke at det var grunne der. Greit for andre å få erfaringen din, og håper det gikk bra med båten din Sitér dette innlegget Link to post
haknuts Svart 23.Juli.2018 Del på Facebook Svart 23.Juli.2018 (redigert) Sist jeg lå ved Ramvikholmen (2016) mente Navionics at jeg lå på motsatt side av moloen. Garmin C-Map viste riktig. Hvis du har en kombinasjon av et unøyaktig produserte kart og slark i GPS-signalet så kan slikt hende. Du var nok nærmere land enn hva gulesider og din GPS påsto. Redigert 23.Juli.2018 av haknuts (see edit history) Sitér dette innlegget Bli med! Link to post
tilplan Svart 23.Juli.2018 Del på Facebook Svart 23.Juli.2018 Vises også med Garmin sin app. Sitér dette innlegget Link to post
andersm Svart 23.Juli.2018 Del på Facebook Svart 23.Juli.2018 Vanskelig å si, men dette flyfotoet fra 2014 viser et svakt fargeavvik i sirkelen som er markert, ser den samme skyggen også på flyfoto fra 2012. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 23.Juli.2018 Del på Facebook Svart 23.Juli.2018 Rart den ikke er merket i kartet. Er det under 2 meter der du tracket, bør folk ha gått på der stadig vekk. Har du sett under.., er det skrapemerker på bunn av kjølen, eller kan du ha truffet noe som drev i sjøen? Jeg har Navionicskart, den Sonarfunksjonen tror jeg ikke på, så er spent på om noen kan utdype hvor de dataene kommer fra. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 23.Juli.2018 Del på Facebook Svart 23.Juli.2018 Sonarchart er vel basert på algoritmer. Inntil i vinter (vet ikke om det er kommet andre regler) så var det ikke tillat å dele dybdedata med andre her i Norge. Kun lov å benyttes til eget bruk. Lenge siden jeg har gjort det men mener det kom opp når jeg prøvde å laste opp data til navionics at det var «denied». Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 23.Juli.2018 Del på Facebook Svart 23.Juli.2018 Navionics har en grei beskrivelse her: https://navionics.secure.force.com/kb/pkb_mobile#/articles/en_US/Knowledge_Article/SonarChart-processing Altså ser det ut til at det for Norge (foreløbig?) kun er en algoritmebasert oppjåling av allerede eksisterende data som skjer. For oss som har sonar ombord kan vi likevel bruke dette til å vise steder vi ikke har gått på grunn, hvilken nytte det gir er uviss. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 23.Juli.2018 Del på Facebook Svart 23.Juli.2018 Sikker på at du ikke traff noe tungt som lå å fløt tungt i sjøen..? Tunge trestammer som er vasstrukken er så vidt de flyter... Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 23.Juli.2018 Del på Facebook Svart 23.Juli.2018 Litt etter oppmålingsmetode viser vel 10-meterskoten at det helt sikkert er grunnere enn 10 meter uten å si noen om hvor grunt. Sitér dette innlegget Mons Link to post
BØstrøm Svart 23.Juli.2018 Del på Facebook Svart 23.Juli.2018 Ramviksholmen er da ganske langt nord for Skjærhalden? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 23.Juli.2018 Del på Facebook Svart 23.Juli.2018 Rennevikholmen it is :-) Rett nord for Skjærhalden. Ida Marie: Ut fra oppførselen til båten og senkekjølen så var jeg i noe hardt med tuppen av kjølen på ca to meters dyp. Kontakten var veldig "moder jord, type fjell/stein". Gikk i noe under 4 knop tipper jeg fordi det var første gang der for meg og jeg la meg ekstra inn til sb i leia fordi en møtende båt ikke ville gi meg mer plass. Burde selvsagt stoppet, men ingenting tilsa at det skulle være så grunt så jeg tok sjansen.... .... Det der sonar greiene til navionics er bare konstruksjoner altså... trodde det var basert på reelle målinger fra fritidsbåter jeg. Leketøy mao. Burde ikke være implementert i appen. Sitér dette innlegget Link to post
Vaagen Svart 23.Juli.2018 Del på Facebook Svart 23.Juli.2018 Såvidt jeg har forstått, er det, pr. def. grunnere enn 10 meter innenfor slaggrunnslinja, og det er litt tilfeldig hvilke grunner som er avmerket. Der kan mao være skikkelig grunt, uten at det er avmerket. Slaggrunnslinja er vel litt sånn "kjør forsiktig og på eget ansvar" - område? Sitér dette innlegget 1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk 1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A 2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk Link to post
Lars H. Svart 23.Juli.2018 Del på Facebook Svart 23.Juli.2018 Slaggrunnslinjen har vel ikke noe med dybdekoten på 10m å gjøre? Her hvordan Kartverket beskriver "slaggrunnlinjen". Sitat Den såkalte «slaggrunnslinje» er brukt på de eldre sjøkartene. Den er i innenskjærs farvann stiplet på en dybde av cirka 6 meter, og i åpent farvann på en dybde «utenfor hvilken man angivelig skulle være sikker for brott». I eldre sjøkart ser man således denne «slaggrunnslinjen» trukket gjennom høyst forskjellige dybder, normalt fra 6 til 20–30 meter. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Mix Svart 23.Juli.2018 Del på Facebook Svart 23.Juli.2018 Pinkvin skrev 1 time siden: Det der sonar greiene til navionics er bare konstruksjoner altså... trodde det var basert på reelle målinger fra fritidsbåter jeg. Leketøy mao. Burde ikke være implementert i appen. Tull, for resten av verden som ikke har slike tullete restriksjoner er det gull verdt. For Norske brukere er det verktøy for fiske. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 23.Juli.2018 Del på Facebook Svart 23.Juli.2018 Større kartsystemer som OLEX (benyttes mye i fiskeri) utveksler dybdedata mellom brukerne: http://olex.no/dybdekart.html Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 23.Juli.2018 Del på Facebook Svart 23.Juli.2018 Min erfaring er at sonarfunksjonen til Navionics er direkte villedende. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 23.Juli.2018 Del på Facebook Svart 23.Juli.2018 Som tidligere nevnt har jeg erfaring med Sonarchart fra Hellas, og der virker det som det i delvis er fri fantasi... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 23.Juli.2018 Del på Facebook Svart 23.Juli.2018 Mix skrev for 3 timer siden: Tull, for resten av verden som ikke har slike tullete restriksjoner er det gull verdt. For Norske brukere er det verktøy for fiske. Joda.. men altså null verdt for navigasjon. Til og med negativ verdi hvis en tror på det en ser på kartet. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 23.Juli.2018 Del på Facebook Svart 23.Juli.2018 Jeg var innenfor 10 meteren og det er ingen dybdelinjer innafor så ja.. da er er jeg jo mellom 10 og 0 meter. Men samtidig er det merka en grunne rett ved og innenfor 10 meteren. Noe som vel ble med i tolkinga mi om at "dette går nok bra"... ;-) Sitér dette innlegget Link to post
sailorboy Svart 23.Juli.2018 Del på Facebook Svart 23.Juli.2018 Skråfoto av området fra 2014. Farger er forsterket for å bedre få fram hvor grunna er. SailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 24.Juli.2018 Del på Facebook Svart 24.Juli.2018 (redigert) Sitat Umerkede undervannsskjær glinser av bunnstoff – 35 000 undervannsskjær langs norskekysten er ikke merket i sjøkart. https://www.nrk.no/ostfold/tusenvis-av-umerkede-skjaer-1.11844625 Redigert 24.Juli.2018 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Guest Avmønstret# Svart 24.Juli.2018 Del på Facebook Svart 24.Juli.2018 Ja det forrige skjæret, som jeg dunka med 1,6 meter kjøl, er nå på kartene. Så det hjelper å melde inn :-) Men det virker som skippern her har litt problemer med å lære av sine feil. Har ikke noe ønske om å være privat grunnefinner i Østfold ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 24.Juli.2018 Del på Facebook Svart 24.Juli.2018 Kanskje du blir invitert på julebord til sjøkartverket.... Eller får ditt navn på grunnene du "oppdager" ?? Sitér dette innlegget Link to post
Vaagen Svart 24.Juli.2018 Del på Facebook Svart 24.Juli.2018 Lars H. skrev On 23.7.2018 at 19.56: Slaggrunnslinjen har vel ikke noe med dybdekoten på 10m å gjøre? Her hvordan Kartverket beskriver "slaggrunnlinjen". Du har selvfølgelig rett. Feil bruk av gammelt uttrykk. Poenget holder imidlertid: innenfor 10-meterslinja er der fra 0-10 meter, noe som kan bety 0, ref. nrk-saken det er linket til over. Sitér dette innlegget 1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk 1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A 2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.