Jump to content

Jeg gikk på grunn nord for Skjærhalden, men hvor er grunna?

Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Her har vi trackingen, jeg kommer da nordfra og er i ferd med å runde sørlige spissen av Rennevikholmen nord for Skjærhalden når jeg dunker nedpå. Ikke veldig, bare litt, jeg "humper over". Båten stikker litt over 2 meter. 

Gulesider.png.79b83bb8d052984f23055dcb888e21b9.png

Jeg dunker nedpå sånn ca på midten av strekket der jeg går innenfor 10 meterslinja. Her har vi Navionics sitt sonarkart av samme området:

317849288_Navionicssonar.jpg.b25d1d9623afb6e1c159667f9559a370.jpg

Ut fra dette må jeg ha vært på minst 5 meters dyp. Er ikke disse sonarkartene basert på faktiske målinger fra båter som har utstyr til å måle... eller er det en eller annen form for antagelse/algoritmer som gjør jobben?

Lærdommen er vel uansett at om en stikker 2 meter så må en holde seg utafor 10 meterslinja :-) 

Norgeskart.png

Rart den ikke er merket i kartet. Er det under 2 meter der du tracket, bør folk ha gått på der stadig vekk. Har du sett under.., er det skrapemerker på bunn av kjølen, eller kan du ha truffet noe som drev i sjøen? Jeg har Navionicskart, den Sonarfunksjonen tror jeg ikke på, så er spent på om noen kan utdype hvor de dataene kommer fra.

Sonarchart er vel basert på algoritmer. Inntil i vinter (vet ikke om det er kommet andre regler) så var det ikke tillat å dele dybdedata med andre her i Norge. Kun lov å benyttes til eget bruk. Lenge siden jeg har gjort det men mener det kom opp når jeg prøvde å laste opp data til navionics at det var «denied». 

Navionics har en grei beskrivelse her: https://navionics.secure.force.com/kb/pkb_mobile#/articles/en_US/Knowledge_Article/SonarChart-processing

Altså ser det ut til at det for Norge (foreløbig?) kun er en algoritmebasert oppjåling av allerede eksisterende data som skjer. For oss som har sonar ombord kan vi likevel bruke dette til å vise steder vi ikke har gått på grunn, hvilken nytte det gir er uviss.

Guest Avmønstret#

Rennevikholmen it is :-) Rett nord for Skjærhalden.

Ida Marie: Ut fra oppførselen til båten og senkekjølen så var jeg i noe hardt med tuppen av kjølen på ca to meters dyp. 

Kontakten var veldig "moder jord, type fjell/stein". Gikk i noe under 4 knop tipper jeg fordi det var første gang der for meg og jeg la meg ekstra inn til sb i leia fordi en møtende båt ikke ville gi meg mer plass. Burde selvsagt stoppet, men ingenting tilsa at det skulle være så grunt så jeg tok sjansen.... 

.... 

Det der sonar greiene til navionics er bare konstruksjoner altså... trodde det var basert på reelle målinger fra fritidsbåter jeg. Leketøy mao. Burde ikke være implementert i appen. 

Såvidt jeg har forstått, er det, pr. def. grunnere enn 10 meter innenfor slaggrunnslinja, og det er litt tilfeldig hvilke grunner som er avmerket. Der kan mao være skikkelig grunt, uten at det er avmerket. Slaggrunnslinja er vel litt sånn "kjør forsiktig og på eget ansvar" - område?

1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk

1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A

2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk

Slaggrunnslinjen har vel ikke noe med dybdekoten på 10m å gjøre? Her hvordan Kartverket beskriver "slaggrunnlinjen".

Sitat

Den såkalte «slaggrunnslinje» er brukt på de eldre sjøkartene. Den er i innenskjærs farvann stiplet på en dybde av cirka 6 meter, og i åpent farvann på en dybde «utenfor hvilken man angivelig skulle være sikker for brott».

I eldre sjøkart ser man således denne «slaggrunnslinjen» trukket gjennom høyst forskjellige dybder, normalt fra 6 til 20–30 meter.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Pinkvin skrev 1 time siden:

Det der sonar greiene til navionics er bare konstruksjoner altså... trodde det var basert på reelle målinger fra fritidsbåter jeg. Leketøy mao. Burde ikke være implementert i appen. 

Tull, for resten av verden som ikke har slike tullete restriksjoner er det gull verdt.

For Norske brukere er det verktøy for fiske.

Guest Avmønstret#
Mix skrev for 3 timer siden:

Tull, for resten av verden som ikke har slike tullete restriksjoner er det gull verdt.

For Norske brukere er det verktøy for fiske.

Joda.. men altså null verdt for navigasjon. Til og med negativ verdi hvis en tror på det en ser på kartet. 

Guest Avmønstret#

Ja det forrige skjæret, som jeg dunka med 1,6 meter kjøl, er nå på kartene. Så det hjelper å melde inn :-) 

Men det virker som skippern her har litt problemer med å lære av sine feil. Har ikke noe ønske om å være privat grunnefinner i Østfold ;-) 

Lars H. skrev On 23.7.2018 at 19.56:

Slaggrunnslinjen har vel ikke noe med dybdekoten på 10m å gjøre? Her hvordan Kartverket beskriver "slaggrunnlinjen".

Du har selvfølgelig rett. Feil  bruk av gammelt uttrykk. Poenget holder imidlertid: innenfor 10-meterslinja er der fra 0-10 meter, noe som kan bety 0, ref. nrk-saken det er linket til over.

1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk

1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A

2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...