Jump to content

Jeg gikk på grunn nord for Skjærhalden, men hvor er grunna?

Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Lars H. skrev 29 minutter siden:

Men på mange nyere kart er det både 6m og 3m koter innen for 10m koten.

Ja, da er det dét det er, men det er det ikke på de kartene vi har sett i denne tråden.

Argumentet står seg allikevel, men med varierende intervall: kan være alt fra 0-3, 0-6, 0-10 meter dybde.

Redigert av Vaagen (see edit history)

1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk

1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A

2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk

Guest Avmønstret#
Ida Marie III skrev for 4 timer siden:

Kanskje du blir invitert på julebord til sjøkartverket....

Eller får ditt navn på grunnene du "oppdager"  ??

Jeg får sende faktura for oppdagelsene så blir det sikkert juleborde ;-)

Om jeg fikk navne grunnene så ville det bli "Faenihelvetegrunna" og "Jammenihelvetedagrunna". 

Siden "Pattane" og "Ballen" er grei skuring her i Østfold så må det vel gå greit ;-)

• 2 uker senere...
Guest Avmønstret#
bellen skrev 1 time siden:

Jeg har alarm ved 2,5 meter, da slipper jeg også at den piper på vei inn og ut av havna. Synes det er en grei sikkerhet. 

Jeg stikker ca 2,05 med kjølen nede så jeg tror jeg må ha litt mer margin for å rekke å stoppe. Og setter jeg den på 3,5 så blir det mye piping. Har prøvd å ha på piping før men endte med å slå det av da jeg blir mer stressa enn bra er i allerede stressa situasjoner. 

Idiotisk av meg egentlig... 

Pinkvin skrev 45 minutter siden:

Jeg stikker ca 2,05 med kjølen nede så jeg tror jeg må ha litt mer margin for å rekke å stoppe. Og setter jeg den på 3,5 så blir det mye piping. Har prøvd å ha på piping før men endte med å slå det av da jeg blir mer stressa enn bra er i allerede stressa situasjoner. 

Idiotisk av meg egentlig... 

Må huske på at dybden som står på ekkoloddet er fra svingeren og ned, med mindre du ikke har lagt inn offset på svingeren. Drevet mitt ligger ca 50cm lavere enn svingeren, så når alarmen piper, så har drevet en klaring på ca to meter fra bunnen, fortsatt god klaring. Men skjønner problemstillingen din. 

6 hours ago, Mulligan said:

Jeg tror dette har med kartforståelse å gjøre.

Området er dekket av et kystkart i 1:50000. Det brukes ved sikker seilas i leia. Går du i leia er du trygg.

Alle detaljer er ikke tatt med. Nøyaktigheten er +/- 50 m horisontalt. Dybder er +/- 1.2 m.

Det eneste spesialkartet i stor målestokk i området er et kart over Skjærhallen.

Det er derfor det er skummelt med zoom`en på vektorkartene til kartplotteren. Det blir ikke mer nøyaktig enn forholdet mellom kartgrunnlag og det faktiske bunnen. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...