Jump to content

VP Tamd 63p går litt varm, og må ha litt mer gasspådrag enn den andre


Kjetilbm

Recommended Posts

Har en Sunseeker Camargue 44 (98 mod) med to VP Tamd63p der den ene motoren går litt varmere enn den andre. 85\100 grader

videre må jeg gi litt mer gasspådrag for å oppnå samme turtall på motoren som går litt varmere.

Noen kvalifiserte forslag til årsak - og løsning?

Link to post
Share on other sites

Hørtes ut som en stygg sak. Nå er ikke jeg motormekaniker, men for meg høres det ut som om motoren holder på å skjære seg. Økt temperatur kan du få på to måter. Enten ved at du mister kjølekapasiteten (tette kjølere), eller at du har en økt friksjon i motoren. Dårlig kjøling skulle ikke tilsi at du må øke pådraget. Økt friksjon derimot gjør at motoren jobber tyngre og må ha mer pådrag. 

 

Jeg ville sluttet å bruke den motoren tvert inntil diagnose er stilt. 

Link to post
Share on other sites

Forskjellig pådrag ( innstilling på spaken) kan jo være noe så banalt som at den ene gassvaieren er litt forskjellig justert enn den andre eller har forskjøvet seg noe, men bør selvfølgelig sjekkes ut. På mine 61A motorer går babord motor ca 4-5 grader kaldere enn venstre. Tror det kommer av at den varmer varmtvannsbeholder da jeg Vet at andre har samme fenomen.

 

Link to post
Share on other sites

Ulik temperatur pga av vannoppvarming har slått meg, men jeg tror 20 er litt mye...?

Videre har jeg lurt på om termostaten kan nære for varm, men den åpner nok før 80 grader uansett.

Dårlig gjennomstrømming av kjølevæske er en mulighet, men som det blir kommentert, hvorfor må jeg gi mer gasspådrag for å oppnå samme turtall.  Max turtall er også lavere på den varmere motoren. Men som sagt, ulik stramming på wirerne kan være en årsak...?

 

Link to post
Share on other sites

Skal kke være noe rundt propellene. Sjekket det.

Før jeg sjøsatte, gikk begge akslingene greit rundt.

har ikke sjekket om det er noe eksyra motstand i revers. Skal sjekke det. Hva kan jeg finne ut dersom det er tilfelle?

får max turtall på den andre, som ikke blir varm, men ikke problemmotoren.

og nei, har ikke turbotrykkmåler.

 

Startet motorene i går og observerte også noe lavt oljetrykk. Pluss dårlig ladespenning...?

Forstår ikke dette her...!

Link to post
Share on other sites

Det kan virke som du drar på en ekstra last av en eller annen årsak. Videre så skriver du at du har dårlig ladning.

Det kan være en ide å sjekke opp at dynamoen er OK, og at du ikke har noen lagerkollaps, eller begynnelse på en.

Fjern drivreim og kjenn etter at dynamoaksling sviver lett rundt uten knip og at det ikke er noen radial/aksial slark. Se etter tegn på varmgang.

Hvis samme reim driver vannpumpa så sjekk den samtidig på samme måte.

Om alt er OK så har du iallefall eliminert noen mulige årsaker.

 

lykke til !

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde tilsvarende symptomer på den ene AD41P-A motoren min. Oljetrykket sank plutselig med en bar samtidig som motortemperaturen gikk opp med 7-8 grader. 

Når jeg til slutt fikk varierende oljetrykk på motoren tok jeg av oljefilteret og splittet dette. Filteret var fullt av små hvitmetall partikler. 

Støtter Komodo. 

Slik du beskriver saken høres det ut som om du kan ha ett motorhavari på gang. 

 

Link to post
Share on other sites

okeido skrev for 4 timer siden:

kanskje ene problemet er dårlig kontakt til ene panelet? 

Kanskje det til og med er hele problemet. Det er jo lov og håpe. Normalt har alle instrumenter felles minusledning. Svikter den vil instrumenter vise både for høye og for lave verdier. Her er tempen for høy, lading for dårlig, antar det er avlest på panelets voltmeter, turtall og oljetrykk for lavt.                                Det er jo lov og håpe at det kan være så enkelt :pray:

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når du ikke får max rpm mangler du som regel diesel eller luft

hvor mye rpm får du?

røyker motor mer en normalt på tomgang?

kommer det mere røyk fra den ene ved belastning?

hører du forskjell på turbolyden når disse kobler inn?

Du nevnte oljetrykk hvor mange psi ? ( du vil også få alarm ved laft trykk)

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...