Trottle Startet 24.Juli.2018 Del på Facebook Startet 24.Juli.2018 (redigert) Har en helt ny 2018mod Yamarin 56SC med den nye Yamaha F100. Sitter nå og vurderer om jeg skal få fatt i en stålpropell til den. I dag får jeg 36 knop og 5700 rpm med 2 voksne og 2 barn. Propellene jeg vurderer er standard Yamaha Black Steel 13 x 21, men tror kanskje den vil senke turtallet for mye. Eller en Yamaha Performance 13 1/4 x 20, denne skulle jo kunne teoretisk gi meg en fart på rundt 40 knop med rund 5% slipp og 5600 rpm. Eller en Balistic propell på 19 eller 21 tommer. Mest sansynlig må jeg løfte motoren 1 hull ved bytte. Dette med propell type er vanskelig. Forhandlerene virker det som om ikke har den store interessen rundt dette. På tidligere på vant vi 3 knopp på topp og bedre marsjfart og drivstofføkonomi. Er det noen som har samme båttype og motor, eller tilsvarende og erfaring med propellbytte? utveksling på de nye Yamaha er 2.15:1 Redigert 24.Juli.2018 av Trottle (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 24.Juli.2018 Del på Facebook Svart 24.Juli.2018 hva slags prop står på nå da? ser ut til at kjørefakta 2018 er med gammel utveksling - 2.3 https://www.yamaha-motor.eu/no/binary/Körfakta Röd 2018 8-350hk_tcm122-727217.pdf Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Trottle Svart 24.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2018 Det glemte jeg og skrive? Det er en 12 5/8 x 21 alu. Yamaha sin. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 25.Juli.2018 Del på Facebook Svart 25.Juli.2018 Tja, er det så enkelt at setter en på større stål propell så går det fortere? Når du har rett turtall i dag, så tror jeg ikke en større propell, av stål som er tyngre å dra, går fortere Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 25.Juli.2018 Del på Facebook Svart 25.Juli.2018 høre jo ut til at båten går ganske bra ift det som kjørefakta oppgir, så jeg tror heller ikke det behøver å være veldig mye å hente på stårprop. her. Men er jo bare en måte å finne ut det på - å prøve Sørlandet2 skrev for 4 timer siden: Når du har rett turtall i dag, så tror jeg ikke en større propell, av stål som er tyngre å dra, går fortere Jeg tror at her bør man litt ned i stigning om man går for stål. Stål har jo gjerne en mer aggressiv bladutforming som kan gjøre at effektiv stigning blir mer enn det som er påstempet. Men man kan jo feks finne en propell som gir bra toppfart og samtidig bedre marsj enn den originale Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Trottle Svart 25.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2018 Yamaha sine propeller er jo ganske bra. Men i dette tilfellet ser jeg at jeg har bra turtall i utgangspunktet som ligger godt innenfor wide open trottle. Jeg tenker helst og gå ned til 20» performance. Da den vil ha mye mindre slipp. Ser de ligger på tester fra 4,7% og opp. Den vil gi meg en høyere marsjfart og toppfart selv om turtallet skulle droppe.100 rpm men siden jeg går ned en tomme og over til stål, burde det utligne turtallet slik at det blir likt som i dag. Jeg og sønnen (ca 35 kg) min fikk 37,8 og5900rpm i dag, så har turtall og ta av? bør finne en forhandler som holder til ved sjø slik at jeg får testet før jeg kjøper tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 25.Juli.2018 Del på Facebook Svart 25.Juli.2018 enig i at den performance propellen ser spennende ut - den pluss heving av motor burde gi greit grep + turtall (jeg foretrekker å holde meg i øvre halvdel av anbefalt turtallsområde for bra aks + kraftoverskudd) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Solseng Svart 25.Juli.2018 Del på Facebook Svart 25.Juli.2018 (redigert) Trottle skrev 25 minutter siden: bør finne en forhandler som holder til ved sjø slik at jeg får testet før jeg kjøper tror jeg. Ville kanskje ikke hatt for store forhåpninger om forhandler (Marina - ser du holder til i Haugesund)) har disse propellene inne på lager. Mulig de har noen standard sortlakkede stålpropeller i hylla. Hvis ikke kan du sende meg en internmelding. Bor på Karmøy, og hoder på og rydder i kjelleren. Jeg har disse K-13 (sort stål) i 19" og 21" liggende hvis du vil prøve. De ser ikke akkurat pene ut, men burde duge til testformål. Redigert 25.Juli.2018 av Solseng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 25.Juli.2018 Del på Facebook Svart 25.Juli.2018 Hvis du tenker ballistic bør du prøve 19", pga at ballistic er en del tyngre å drive enn yamaha sine alu propeller, var ihvertfall det på yamarin 5400 og yamaha 75 totakt. Ikke helt sammenlignbart, men går ut ifra at profilen på propellene er lik idag og. Byttet da fra 15" original yamaha til 17" ballistic. Turtall sank fra 5500 rpm til 4500 rpm, tilnærmet uendret fart. Hadde forventet at turtallet skulle gå ned 400-600 rpm. Motor var montert med kavitasjonsplate i flukt med bunn. I og med at du har en ok propell kan du bruke finn og vente til det kommer en passende propell til salgs der, passer den ikke helt, bare selger du igjen til samme pris, da går det an å prøve og feile litt uten for stor kostnad. Det er selvfølgelig enklest å kjøpe ny gjennom forhandler, men sørg da for at du får bytte til annen stigning/propelltype hvis det ikke fungerer godt nok. Regner med yamaha sin performance serie er meget gode og dyre... Som et annet alternativ tror jeg mercury sin laser 2 kan fungere godt på den båten, da med 19" stigning. Det er sikkert mange andre gode alternativ også, som noen kan tipse om her inne..... Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 25.Juli.2018 Del på Facebook Svart 25.Juli.2018 (redigert) Mort1 skrev for 2 timer siden: Som et annet alternativ tror jeg mercury sin laser 2 kan fungere godt på den båten Jeg tenkte også på denne. Tviler på at trådstarter får tak i en Performance 3. Yamahas propeller synes å være nokså unobtanium for tiden. Nice katalog dog. Redigert 25.Juli.2018 av Solseng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 26.Juli.2018 Del på Facebook Svart 26.Juli.2018 er å få tak i fra usa, men neppe så mange her som har liggende slike å slenge.. (jeg har en 18" , men den blir nok for liten her) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Trottle Svart 30.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2018 ivar skrev On 26.7.2018 at 23.00: er å få tak i fra usa, men neppe så mange her som har liggende slike å slenge.. (jeg har en 18" , men den blir nok for liten her) Tror også 18 kan bli for lite. Men den kunne kanskje løftet marsj området. Sitér dette innlegget Link to post
Trottle Svart 30.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2018 Ser det er mangen som skryter over Mercury sin Laser. Kunne jo hørt m Wave har inne slik at jeg kan teste, men spørs om de har hub for Yamaha inne da? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 30.Juli.2018 Del på Facebook Svart 30.Juli.2018 om jeg ikke tar feil så er det samme splines som merc, må bare passe på å ha rigtig thrust washer Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Morty91 Svart 11.August.2020 Del på Facebook Svart 11.August.2020 Vet dette er en 2 år gammel tråd, men sitter i en lignende båt nå (hehe). Lurer derfor på om trådstarter fikk prøvd ny propell? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.