Jump to content

"Bruke opp" oljeblandet bensin på Yamaha F50 firetakter.


Landkrabbene

Recommended Posts

Jeg har kjøpt båt med en 1997 model Yamaha F50 motor, men har stående noen kanner/tanker med ferdigblandet 1% totaktbensin etter forrige båt. For å gjøre det enkelt kunne jeg tenke meg å bruke opp denne bensinen selv på firetakteren, uten mere "om og men" Motoren jeg har nå er med forgasser, og dermed ingen innsprøyting som blir forstyrret av at det er olje i bensinen. Noen her som har kvalifisert kunnskap om jeg bør la være?

 

Link to post
Share on other sites

skal ikke påberope meg kvalifisert kunnskap  - bare kvalifisert synsing :lol:

Jeg ville tatt sjansen  - og kanskje spedd ut med litt ren bensin innimellom 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Har hatt mye morro problemer med å blande olje i bensin.  Har fått blandet nesten 4% på en totakter som skulle ha 2%. Hadde da 70 liter feilblandet bensin i båten. Gikk som vanlig men den var helt ubrukelig å få start på. Løsningen ble å ha en liten tank med 2% som vi koblet på de siste minuttene før vi skrudde av motoren. Funket helt supert da...

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Landkrabbene said:

Takker for svar. De var vel omtrent som forventet, og siden ingen har hatt vesentlige innvendinger tar jeg nok sjansen :)

 

Bensin med totaktsolje funker i alle fall helt fint i gressklippermotorer, som vist her:

 

 

Det mest imponerende var at selv når han økte konsentrasjonen olje til 20% (!!!), så var det nesten ikke noe synlig røyk. Moderne totaktsolje brenner tydeligvis utrolig rent.

Redigert av hakonrk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...