Jump to content

Ble reddet utenfor Fredrikstad i en jolle full med barn og motor som stoppet

Sjøbliss

Recommended Posts

Først og fremst takk (!) til de vennlige i en Scand som lot oss bli dratt i havn. Er så flott at folk gidder å hjelpe!

Motoren bare stoppet og det var en del bølger så det var ikke spesielt gøy. Trodde vi var tom for bensin men det stemte ikke. Tanken var full. Lufting var kanskje litt dårlig for hørte den gispa etter luft når jeg sjekka. Ungene gråt så vi gikk på slep innover til Fredrikstad. Etter vi kom i land prøvde jeg mange ganger å få start. Etter pumping på bensinslangen og choke ute så starter den i 20 - 30 sekunder før den stopper igjen. Er en 3-4 år gammel 4 takst Yamaha. Tips? Er det filter? Drivstoffpumpa?

Tusen takk igjen til dere ukjente engler som hjalp oss! 

IMG_20180726_153840.jpg

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Høres ut som vann i bensinen. Spesielt dersom den ikke har drag dersom du putter den i gir.

Alternativt tett filter. Da vil pumpen være hard, men ikke få bensin frem til sylindrene.

Er pumpeblære hard hele tiden?

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Høres ut som flottøren i forgasseren. Om den har satt seg fast (f.eks fordi det har kommet vann i bensinen og den har «rustet»fast) vil pumpen på slangen presse inn litt bensin, men motoren klarer ikke trekke inn mer. Resultatet er ca 1/2 minutt gange før den «bare dør». 

Løsningen er fersk bensin og en rens av forgasseren 

Sjøbliss skrev for 11 timer siden:

Rens av forgasser, hvordan gjør man det? Startgass? 

Slik jeg leser spørsmålet ditt tenker jeg at du kanskje aldri har skrudd ifra hverandre en forgasser, og jeg tror det beste er om du kan henge over skulderen på en motorkyndig kamerat og se hvordan han gjør det. Er ikke så vanskelig, men det er greit med litt veiledning første gangen. 

Startgass brukes ikke til å rengjøre forgassere. 

På små påhengere bør man ikke bruke choke mer enn 2-3 drag. Etter det går den som regel sur (våt plugg som gir overslag og ingen gnist)

Aldri renset en forgasser nei ? mye startgasserfaring med en gammel Ascona! 

I dag tømte jeg drivstofftanken, på med ny bensin og pumpet litt så fungerte alt igjen. Gått som en klokke i over 30 minutter. Knallbra! 

Vi hadde årer ? grunnen til at vi vinket på hjelp var minstemann som ble redd. Det var båter på alle kanter og litt kvapsete sjø samt var det et stykke til nærmeste havn. Gutten hadde mest behov for trøst og kos og det å få hjelp ut av den situasjonen var helt nydelig ?. Hadde vi overlevd alene med å ro, ja selvsagt. 

Tårer trumfer ?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...